رفع چین و چروک با روغن کرچک

  سه شنبه، 31 فروردین 1400   زمان مطالعه 15 دقیقه
رفع چین و چروک با روغن کرچک
چین و چروک دور دهان زمانی شروع به بروز می‌کند که پوست دور دهان به تدریج خاصیت کشسانی خود را از دست بدهد . این مشکل پوستی در سنین پیری شایع است. با این وجود، بجز پیری، عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث از دست دادن خاصیت کشسانی پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک شود.

چین و چروک نشانه طبیعی پیری محسوب می شود و زمانی شروع به بروز می کند که فرد به سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی برسد. ولی در سال های اخیر، موارد زیادی از چین و چروک زیر چشم در سنین جوانی دیده شده است. داشتن یک صورت سالم و بدون چروک از مشخصه های سن جوانی بوده و وجود لکه ها و چروک های زیر چشم می تواند برای یک فرد جوان حقیقتاً ناراحت کننده باشد. اما، چین و چروک علاوه بر افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال در میان نوجوانان نیز به پدیده شایعی تبدیل شده است. این گونه چین و چروک ها باعث می شود افراد پیرتر به نظر برسند، برای همین آشنایی با روش های طبیعی برطرف کردن چروک دور چشم مانند روغن کرچک امری ضروری است.

چند خواص روغن کرچک برای سلامتی

روغن کرچک به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارد، برای سلامت بدن، پوست و مو بسیار مفید است. شما چقدر درباره خواص روغن کرچک می دانید؟ اکثر افراد روغن کرچک را به عنوان یکی از روغن های مخصوص پخت و پز می شناسند و از خواص بی نظیر آن بی اطلاع هستند.

8 خواص روغن کرچک برای سلامت

روغن کرچک خواص بی نظیر برای سلامت بدن دارد. در ادامه مهم ترین خواص روغن کرچک برای سلامت بدن را بخوانید.

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف روغن کرچک می تواند تولید گلبول های سفید را در دستگاه گردش خون افزایش دهد. از این رو، برای تقویت دستگاه ایمنی و پیشگیری از بروز عفونت ها می توانید از روغن کرچک استفاده کنید. پس از گذشت 24 ساعت، تولید گلبول های سفید در بدن تان افزایش خواهد یافت.

2. درمان یبوست

روغن کرچک برای درمان یبوست بسیار موثر است. ترکیبات موجود در روغن کرچک مانند یک ملین قوی عمل می کند که روده را تحریک و با جلوگیری از جذب مایع توسط روده رطوبت آن را حفظ می کند.

برای استفاده می توانید 30 تا 60 گرم روغن کرچک را با یک لیوان شیر یا آب ولرم مخلوط کنید. اگر از طعم روغن کرچک خوشتان نمی آید مقداری زنجبیل به آن اضافه و میل کنید.

3. کاهش درد آرتروز

اسید ریکینولیک موجود در روغن کرچک خواص ضدالتهابی قوی دارد که با ماساژ دادن روی مفاصل و عضلات، درد ناشی از آرتریت و التهاب را کاهش می دهد.

روش استفاده:

  • یک تکه پارچه فلانل پنبه ای را سه یا چهار لایه کرده و به روغن کرچک آغشته کنید و روی مفاصل آسیب دیده قرار دهید. سپس آن را با پارچه ای پوشانده و پد گرم یا بطری آب گرم روی آن قرار دهید و بگذارید 45 دقیقه بماند. این کار را روزانه یکبار برای درمان درد و التهاب مفاصل انجام دهید.
  • می توان روغن کرچک را به صورت خوراکی با نوشیدنی مورد علاقه مخلوط کرده و میل کرد.
  • مقداری روغن کرچک گرم را به مفاصل آسیب دیده بمالید و قبل از خواب ماساژ دهید و بگذارید تا صبح بماند.
  • برای درمان آرتروز شدید، 1 قاشق پودر زنجبیل را با 1 لیوان آب جوش مخلوط کرده و پس از خنک شدن 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک به آن اضافه کنید. این معجون ضد درد را بعد از بیدار شدن یا قبل از خواب آن را میل کنید.

توجه: اگر از طعم روغن کرچک خوشتان نمی آید از مکمل یا قرص روغن کرچک استفاده کنید، اگرچه تاثیر آن کمتر از روغن کرچک خالص است.

4. درمان بی خوابی

اگر از بی خوابی رنج می برید قبل از خواب مقداری روغن کرچک روی پلک ها بمالید. این کار باعث بهبود گردش خون و آرامش بدن شده و بی خوابی را درمان می کند.

5. کمک به درمان میگرن

روغن کرچک یک ضددرد طبیعی است که برای از بین بردن سردردهای میگرنی مفید است. برای درمان خانگی میگرن و سردرد، 1 قاشق روغن کرچک را روی پیشانی مالیده و بعد از 1 دقیقه بشویید. بعد از 2 تا 3 دقیقه اثر آن را احساس خواهید کرد.

6. از بین بردن و درمان آلرژی

مصرف خوراکی روغن کرچک می تواند به کاهش علائم حساسیت (آلرژی) و التهاب آلرژیک مخاط بینی کمک کند؛ این قابلیت نیز یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای سلامتی است. روغن کرچک دارای خواص ضد حساسیتی (ضد آلرژیک) است. برای استفاده از روغن کرچک برای درمان آلرژی مقداری از این روغن را بر روی ماسک تنفش خود بمالید (مقدار بسیار اندک) و ماسک را بر روی صورت خود قرار دهید و استشمام نمایید.

7. درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگی

استفاده از روغن کرچک در درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگی نظیر خونریزی غیرطبیعی رحم، سندرم پیش از قاعدگی، قاعدگی دردناک، و اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی موثر است.

8. کاهش درد قاعدگی

برای تسکین دل درد ناشی از قاعدگی و نفخ می توانید از روغن کرچک استفاده کنید. می توانید مقداری از این روغن را روی دستمال یا پارچه تمیز و یا گاز استریل ریخته و روی شکم تان قرار دهید برای افزایش تاثیرگذاری این مرهم می توانید یک بطری حاوی آب گرم و یا کوسن گرم را روی آن بگذارید و به مدت یک ساعت دراز بکشید.

9. درمان مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی نظیر سندرم روده ی تحریک پذیر و یبوست را می توان با استفاده از روغن کرچک درمان نمود. مصرف خوراکی روغن کرچک می تواند به تسکین مشکلات گوارشی کمک کند. روغن کرچک حاوی خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد التهابی، و آنتی اکسیدانی است که می توانند میزان گردش خون را در روده ها افزایش دهند.

10. کمک به کاهش وزن

روغن کرچک باعث کاهش اشتها می شود به طوری که بعد از مصرف آن احساس سیری کرده و به لاغری کمک می کند. می توانید با حل کردن آن در اسموتی ها طعم نامطبوع آن را برطرف کنید.

چگونه از روغن کرچک روی پوست خود استفاده می کنید؟

برای استفاده از روغن کرچک برای چین و چروک پوست ، شما باید یک محصول روغن کرچک خالص ، ترجیحاً از گیاهان روغن کرچک که به صورت ارگانیک رشد کرده اند ، خریداری کنید. یافتن روغن در بطری قطره چکان می تواند کاربرد آن را آسان کند. روغن کرچک به شکل چوب (ChapSticks) یا مومیایی کردن برای استفاده در اطراف لب و دهان بسیار مناسب است.

روغن کرچک برای زیر چشم

از روغن کرچک می توان با خیال راحت در اطراف و نزدیک چشم استفاده کرد. بسیاری از افراد گزارش می دهند که به حداقل رساندن و کاهش چین و چروک در ناحیه چشم کمک می کند.

زیر چشم

روغن کرچک برای اطراف دهان

اگر می خواهید ظاهر خطوط لبخند و چین و چروک در اطراف دهان و لب های خود را بهبود ببخشید ، روغن کرچک ممکن است همان چیزی باشد که بدنبال آن بوده اید.

دور دهان

روغن کرچک برای ناحیه پیشانی

گزارش شده است که روغن کرچک باعث صاف شدن چین و چروک های پیشانی شده و به تجمع پوست کمک می کند ، باعث کاهش خطوط و چین و چروک می شود.

پیشانی

روغن کرچک برای چانه و خط گردن

روغن کرچک ممکن است به سفت شدن پوست زیر چانه یا نزدیک گردن کمک کند ، اگرچه هیچ مطالعه ای به طور قطعی این موضوع را نشان نداده است.

چانه و خط گردن

آیا روغن کرچک فواید دیگری نیز دارد؟

روغن کرچک یک ماده آرایشی شناخته شده است و فراتر از استفاده از آن برای چروک است. گنجاندن آن در بسیاری دیگر از محصولات مراقبت از پوست اتفاقی نیست.

از دیگر مزایای روغن کرچک برای سلامتی و ظاهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مزایای ضد التهابی
  • مکمل آنتی اکسیدان
  • درمان آکنه
  • ملین
  • تحریک رشد مو
  • مرطوب کننده پوست
  • مژه های ضخیم

10 خواص روغن کرچک برای پوست و زیبایی

1. داشتن لب هایی زیبا و جذاب

آیا همیشه دوست دارید لب هایتان نرم، صاف و زیبا باشند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، راه حل مشکل شما، هیچ چیز نیست جز روغن کرچک! این روغن لب های شما را نرم می کند و ظاهری صاف و زیبا به آنها می بخشد. بنابراین هر شب قبل ازینکه به رختخواب بروید یک قاشق چایخوری روغن کرچک را بر روی لبهایتان بمالید و کل لبها را بپوشانید. همچنین شما می توانید این کار را اول صبح انجام دهید. این کار مقرون به صرفه بوده و گزینه بسیار بهتری در مقایسه با استفاده از کرم های گران قیمت گران است.

2. پر کردن ابرو

امروزه اکثر افراد از کم پشتی ابروهایتان شکایت دارند و بعضی نیز فکر می کنند که آنها به اندازه کافی تیره رنگ نیستند. اما هنگامی که روغن کرچک در خانه دارید، این مشکل به سرعت برطرف خواهد شد. اگر مدام ابروهایتان را با کمی روغن کرچک بپوشانید، بدون شک همه چیز تغییر خواهد کرد. بهتر است این کار را شب ها انجام دهید زیرا نتایج زودتر خود را نشان می دهند.

3. پاک کننده پوست

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قطره روغن کرچک را بر روی یک تکه پنبه بریزید و پنبه را بر روی صورتتان ماساژ دهید. این کار از چروک افتادن پوست شما نیز جلوگیری می کند و تمام ناخالصی های موجود در منافذ را از بین می برد. پس از این که پوست خود را ماساژ دادید، صورتتان را با آب گرم و یا آب سرد خوب بشویید.

4. مرطوب کننده موثر پوست

شما می توانید روغن کرچک را به عنوان یک مرطوب کننده پوست مورد استفاده قرار دهید. در اینجا یک روش گام به گام در مورد چگونگی انجام این کار ارائه شده است.

  1. یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را بردارید و آن را با روغن زیتون اعلا مخلوط کنید.
  2. روغن را روی صورت خود بمالید و برای چند دقیقه آن را ماساژ دهید تا جذب پوستتان شود.
  3. یک دستمال بردارید و آن را در آب ولرم خوب خیس کنید.
  4. دستمال را به آرامی روی صورت خود بکشید. بگذارید چند دقیقه روی پوستتان بماند و این روش را مجددا تکرار کنید.
  5. صورت خود را با دستمال پاک کنید.
  6. صورتتان را با آب سرد بشویید و از یک تونر خوب استفاده کنید.
  7. سعی کنید این روش را سه بار در هفته انجام دهید تا شاهد تاثیر قابل توجه آن باشید.

5. درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی یکی دیگر از فواید بی نظیر روغن کرچک است که باید آن را همیشه در نظر بگیرید. برای این کار باید روغن نارگیل را با مقدار مساوی روغن کرچک مخلوط کنید و روی نواحی آفتاب سوخته بمالید. استفاده ی روزانه از روغن کرچک می تواند به شکل چشمگیری تاثیرات آفتاب سوختگی را کاهش دهد.

6. درمان جوش صورت

ریسینولیک اسید موجود در روغن کرچک برای درمان التهاب پوستی که باعث آکنه و جوش صورت می شود مفید است همچنین روغن کرچک جای جوش را درمان می کند. مقداری روغن کرچک را با پنبه بر روی جوش و جای جوش بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس آن را با آب بشویید.

7. رفع چروک صورت و چروک دور چشم

یکی از مزایای روغن کرچک این است که با تولید کلاژن و الاستین از پیری پوست جلوگیری کرده و برای به رفع چین و چروک پوست صورت و دور چشم مفید است.

8. رفع سیاهی دور چشم

به آرامی پوست دور چشم خود را با روغن کرچک ماساژ دهید تا گردش خون را افزایش دهد و سیاهی دور چشم شما درمان شود.

9. از بین بردن خال و زگیل

استفاده از روغن کرچک می تواند خال ها و زگیل ها را از روی پوست تان برطرف کند. تنها کافی است روغن کرچک را با فشار ملایم و یکنواخت به مدت چند دقیقه بر روی نواحی پوست که خال یا زگیل در آن ها روییده است، بمالید.

10. درمان میخچه

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب است که در نرم کردن میخچه ها و مرطوب سازی پوست بسیار موثر هستند. تکه پنبه ای را به روغن کرچک آغشته کنید و به مدت چند ساعت روی میخچه ها قرار دهید. بعد از گذشت حدود یک هفته نتیجه ی قابل توجهی را مشاهده خواهید نمود.

چطور از روغن کرچک برای پوست استفاده کنیم؟

جذب کامل روغن کرچک توسط پوست کمی زمان بر است، اما می توانید با رقیق کردن آن، جذبش را سریع تر کنید. می توانید روغن کرچک را با روغن های دیگر مانند روغن زیتون یا روغن بادام زمینی به نسبت نصف به نصف رقیق کنید. می توانید پنبه ای را با یک قاشق چای خوری روغن کرچک آغشته کرده و به پوست صورت خود بزنید. پس از آن به صورت حرکات دایره ای، و به سمت بالا، روغن را روی پوست خود ماساژ دهید. پس از ماساژ، اجازه دهید تا روغن 5 تا 10 دقیقه روی پوست صورت شما بماند و سپس با پاک کننده ای ملایم آن را پاک کرده و شستشو دهید.

عوارض جانبی روغن کرچک

اگرچه روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی فواید شگفت انگیزی به همراه دارد؛ ولی در این میان، نکته ی مهمی را باید در نظر بگیرید؛ زیاده روی در استفاده از روغن کرچک می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای برای تان داشته باشد. برای پیشگیری از گرفتار شدن به عوارض جانبی روغن کرچک رعایت تعادل در استفاده از آن، نکته ی کلیدی و مهمی است.

  • زنان باردار، مادرانی که به نوزادان شان شیر می دهند، و آن هایی که به انسداد روده، آپاندیس، بیماری التهاب روده، و درد شکمی مبتلا هستند، نباید بدون مشورت با پزشک از روغن کرچک استفاده کنند.
  • هرگز فراموش نکنید پیش از مصرف خوراکی روغن کرچک با پزشک مشورت کنید و نکات و دستورالعمل های مندرج روی جعبه ی محصول یا بروشور داخل آن را به دقت مطالعه نمایید.
  • هرگز بیش تر از نصف تا یک قاشق چای خوری روغن کرچک را در یک روز مصرف نکنید.
  • مصرف بیش از اندازه ی روغن کرچک می تواند به حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی ماهیچه ی معده، و شکم درد منجر شود.
  • از مصرف روغن کرچک برای کودکان (به ویژه زیر 6 سال) اجتناب کنید.
  • استعمال خارجی روغن کرچک گاهی باعث خارش، کهیر و حساسیت پوستی می شود. برای درمان آن بهتر است منطقه آسیب دیده را با صابون و آب بشویید یا از ترکیب سرکه سیب و آب استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان