رفع یبوست با روغن زیتون در طب سنتی

  سه شنبه، 17 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
رفع یبوست با روغن زیتون در طب سنتی
داروهای زیادی در بازار برای درمان یبوست وجود دارد ولی، اکثر مردم ترجیح می‌دهند از راه‌های درمان طبیعی یا داروهای گیاهی جایگزین استفاده کنند. علت آن است که استفاده طولانی مدت از مسهل‌ها می‌تواند باعث وابستگی شود. به منظور اجتناب از این، افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های درمان خانگی مانند روغن زیتون برای رفع یبوست استفاده کنند.

روغن زیتون ماده طبیعی برای نرم کردن مدفوع است که به درمان یبوست کمک می کند. یبوست بیماری است که در آن دفعات تکرار دفع مدفوع به کمتر از سه بار در هفته کاهش پیدا می کند. مدفوع سخت و دفع آن مشکل و رنگ آن سیاه رنگ می شود. به طور ایده آل، هر شخص باید حداقل روزانه یک یا دو بار دفع مدفوع داشته باشد. عدم دفع روزانه مدفوع می تواند منجر به تجمع مواد زائد در بدن شود. تجمع مواد زائد در بدن مواد سمی تولید می کند که می تواند تأثیرات مضری روی کل سیستم بدن داشته باشد.

درمان یبوست با روغن زیتون و نکاتی که باید حتما بدانید

برای درمان یبوست با روغن زیتون می توانید صبح ها یک قاشق از این روغن را با معده خالی بخورید. چربی های روغن زیتون با روان کردن روده به درمان یبوست کمک می کند. یبوست مشکلی رایج است. براساس برخی شواهد، مصرف روغن زیتون در بهبود یبوست مؤثر است. یبوست زمانی اتفاق می افتد که فرد کمتر از ۳ بار در هفته دفع مدفوع داشته باشد یا مدفوع او خشک، سفت و کم بوده و دفع آن با سختی همراه باشد. همچنین یبوست مشکل گوارشی رایجی است که می تواند در هر سنی بروز بکند. به مدت هزاران سال است که افراد از روغن زیتون به خاطر خواص تغذیه ای، کمک به سلامت و سایر فوایدش استفاده می کنند. محققان معتقدند روغن زیتون می تواند خطر بیماری های قلبی، کلسترول بالا، چاقی و بسیاری از بیماری ها را کاهش بدهد.

یبوست چیست؟

معمولا افراد تصور می کنند دفع نکردن روزانهٔ مدفوع به معنای یبوست است. درحالی که براساس نظر انجمن گوارش آمریکا این گونه نیست. ممکن است فردی هر روز دفع مدفوع داشته باشد، اما مدفوع خشک و سفتی داشته باشد. همچنین ممکن است برخی تنها ۳ بار در هفته دفع مدفوع دارا باشند، اما مدفوع شان نرم و دفع آن با راحتی همراه باشد. درواقع سفتی مدفوع نسبت به تعداد دفعات دفع مدفوع، نشانه ٔ بهتری برای تشخیص یبوست است. یبوست پدیدهٔ رایجی است. ممکن است سفر و تغییراتی در عادات روزمره موجب بروز یبوست بشود. همچنین برخی غذاها نیز موجب ایجاد یبوست موقت می شوند. یبوست معمولا مشکل جدی ای محسوب نمی شود، اما وضعیت آزاردهنده ای است. یبوست می تواند موجب دل درد، نفخ و حالت تهوع شود. یبوست موقت معمولا خودبه خود و با برگشتن فرد به عادات غذایی معمول اش رفع می شود. درصورت ادامه داربودن یبوست برای درمان آن به پزشک مراجعه بکنید.

علت یبوست

عوامل مختلفی می توانند باعث یبوست شوند. برخی از رایج ترین علل بروز یبوست عبارت اند از:

  • تغییرات هورمونی: به عنوان مثال، تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا پس از زایمان؛
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای ادرارآور، ضداسیدها، مُسکن ها، داروهای ضدافسردگی و مکمل های آهن؛
  • مصرف بسیار کم فیبر در رژیم غذایی؛
  • بی تحرکی و ورزش نکردن؛
  • برخی بیماری ها مانند کم کاری تیروئید و دیابت؛
  • برخی مشکلات گوارشی مانند سندروم رودهٔ تحریک پذیر؛
  • انجام جراحی؛
  • مقاومت در برابر دستشویی رفتن.

گاهی اوقات یبوست دلیل واضحی ندارد. یبوست بیشتر در افراد مسن و زنان بروز می کند.

درمان یبوست با روغن زیتون

زمانی که مدفوع سفت و خشک بشود، دیگر نمی توان آن را به راحتی دفع کرد. این پدیده یبوست نام دارد. روغن زیتون گزینه ای مناسب برای دفع راحت تر مدفوع و بهبود یبوست است. چربی های موجود در روغن زیتون موجب روان شدن روده شده و به عبور راحت تر مدفوع کمک می کنند. همچنین روغن زیتون موجب می شود تا مدفوع آب بیشتری را نگه دارد و نرم تر شود. مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون با معدهٔ خالی در صبح ها می تواند به بهبود یبوست بسیاری از افراد کمک بکند. البته نباید بیشتر از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با معدهٔ خالی مصرف کنید؛ زیرا ممکن است این امر باعث اسهال و گرفتگی های شکمی بشود. یکی از عوارض رایج دیالیز، بروز یبوست است. براساس مطالعه ای که روی ۵۰ نفر انجام شد و در سال ۲۰۱۵ به چاپ رسید، روغن زیتون، روغن تخم کتان و روغن های معدنی همگی به یک اندازه در بهبود یبوست ناشی از دیالیز مؤثر هستند. در این مطالعه، به افراد روزانه ۴ میلی لیتر روغن زیتون داده شد. براساس مطالعهٔ دیگری که در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید، درصورتی که مصرف روغن زیتون و روغن بادام شیرین بیش از ظرفیت جذب رودهٔ باریک باشد، می تواند به نرم ترشدن مدفوع کمک کند. البته این محققان در درجهٔ اول برای درمان یبوست، مصرف زیاد فیبر را پیشنهاد کرده اند.

درمان یبوست کودکان با روغن زیتون

کودکان و نوزادان نباید برای درمان یبوست شان روغن زیتون مصرف کنند. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند کودکان و نوزادان به جای مصرف روغن زیتون از مقادیر کم آب سیب یا گلابی، شربت ذرت یا پورهٔ آلو بخارا برای درمان یبوست استفاده کنند. معمولا یبوست کودکان نوپا و کودکان بزرگ تر با مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند آلو بخارا، زردآلو و غلات، کامل بهبود می یابد. اگر تغییرات تغذیه ای نتوانست به درمان یبوست کودکان کمک بکند، باید برای درمان تکمیلی، آنها را نزد پزشک ببرید.

۴ فایده روغن زیتون برای یبوست

شاید با خوردن میوه های مسهل از جمله آلو، کیوی، انگور، انجیر، موز، گلابی، خرما، سیب رنده شده و … موقتاً از این اختلال دستگاه گوارش رهایی یابید. اما باید بگوییم روغن زیتون فرابکر یکی از مؤثرترین روش های درمان طبیعی به شمار می رود که در رفع مشکل یبوست کمک بسیاری می کند. به طور کلی روغن زیتون برای یبوست نه چندان شدید، به عنوان یک روان ساز عمل کرده که باعث افزایش لغزندگی مدفوع و حرکت راحت تر آن می شود.

1-التیام دهنده یبوست و نرم کننده مدفوع

روغن زیتون برای یبوست خاصیت بهبود بخشی و نرم کنندگی دارد. هرچه سن شما بالاتر برود بیشتر با مشکل یبوست مواجه خواهید شد. طبق بررسی های پزشکی که بر روی ۵۰ بیمار همودیالیزی مبتلا به یبوست انجام شده است، این افراد در طول یک ماه با مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر مدفوع نرم تری داشته و به راحتی آن را از مقعد دفع کردند. در موردی دیگر بر روی افراد بالای ۵۰ سالی تحقیق کردند که بیش از سه بار در هفته اجابت مزاج داشتند. طبق این مطالعه مشخص گردید که آنها به طور مرتب در برنامه های غذایی روزانه خود روغن زیتون فرابکر مصرف کرده اند. در نتیجه به شما اطمینان خاطر می دهیم که روغن زیتون برای یبوست بسیار مؤثر بوده و تعداد دفعات مدفوع سخت را در طول هفته کاهش خواهد داد.

2-رفع انسداد روده

والدین بارها به خاطر عدم دفع راحت مدفوع کودکان خود با مشکل روبرو می شوند. این ناراحتی به دلیل تجمع بیش از حد مدفوع در روده ها اتفاق می افتد. در نتیجه روده کودک بیش از اندازه بزرگ شده و درد شکم را به همراه خواهد داشت. با گنجاندن روغن زیتون در برنامه غذایی کودکان، می توانید از رخ دادن چنین مشکلی جلوگیری کنید.

3-مصرف بدون عارضه روغن زیتون برای یبوست

مصرف طولانی و بیش از اندازه داروهای شیمیایی عوارض فراوانی دارد. حتی در بعضی موارد باعث تشدید یبوست در افراد می گردد. از آن جایی که روغن زیتون فرابکر از دانه های تازه درخت زیتون به دست می آید، نگرانی بابت عوارض ایجاد نمی کند. زیرا این روغن کاملاً طبیعی بوده و نقش به سزایی در درمان به موقع یبوست دارد. به این نکته توجه کنید که روغن زیتون برای یبوست را بیش از یک قاشق چای خوری در روز نباید میل کرد.

4-حفظ سلامت دستگاه گوارش

روغن زیتون فرابکر سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، ویتامین های E و K و آنتی اکسیدان می باشد. به همین خاطر است که روغن زیتون برای یبوست بسیار تأثیرگذار بوده و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت کل بدن کمک خواهد کرد. برای مثال روغن زیتون باعث تحریک کیسه صفرا شده تا با آزاد کردن صفرای بیشتر به هضم بهتر چربی ها کمک کند. از طرفی نقش محافظت کننده در غشای مخاطی روده را ایفا می کند تا فرد به هنگام دفع مدفوع سفت، آسیب نبیند.

روش های مصرف روغن زیتون برای یبوست

  • بهتر است هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر را میل کنید. چنانچه به یبوست شدید مبتلا شده اید در وعده قبل از شام یک قاشق اضافه از این روغن طبیعی را بخورید.
  • اگر طعم روغن زیتون را برایتان ناخوشایند است آن را با لیموی تازه مخلوط کرده و به همراه غذا یا سالاد نوش جان کنید.
  • کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید. شما می توانید روغن زیتون را با آب پرتقال ترکیب کرده و در وعده صبح با شکم خالی مصرف کنید. نوش جان کردن چنین معجونی باعث نرم شدن دستگاه گوارش و رفع هر گونه گرفتگی روده و یبوست می شود.
  • پیشنهاد می کنیم افراد مبتلا به یبوست روغن زیتون فرابکر را به همراه حبوبات، میوه ها و سبزیجات فیبردار مثل هویج، کلم بروکلی، کرفس، سیب، توت فرنگی و … استفاده کنند.

سایر خواص روغن زیتون

خواص روغن زیتون تنها به درمان یبوست خلاصه نمی شود؛ بلکه خواص بسیاری برای سلامتی دارد. روغن زیتون بخش جدانشدنی تغذیهٔ مردم نواحی مدیترانه است. این روغن می تواند خطر بروز بسیاری از بیماری ها را کاهش بدهد و موجب عمر طولانی تر افراد شود. روغن زیتون محتوی ترکیبات فنولی است که خاصیت ضدالتهابی، ضدمیکروبی و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. روغن زیتون می تواند خطر بروز بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، دیابت، بیماری های قلبی، برخی سرطان ها و التهاب مفصل را کاهش دهد. آکادمی قلب آمریکا توصیه می کند که برای کمک به سلامت قلب، روغن زیتون مصرف کنید. دلیل این امر وجود چربی های تک اشباع نشده در روغن زیتون است. براساس آخرین دستورالعمل تغذیهٔ آمریکا افراد بالای ۱۹ سال باید ۲۰ تا ۳۵ درصد از کالری روزانهٔ خود را از طریق چربی ها تأمین کنند. باید کمتر از ۱۰ درصد این مقدار، از چربی های اشباع شده تأمین شود. همچنین روغن زیتون محتوی ویتامین E است. ویتامین E می تواند از تولید رادیکال های آزاد جلوگیری کند و در تقویت سیستم ایمنی و کمک به فعالیت های بدن مؤثر است. بااینکه انواع مختلفی از روغن زیتون در فروشگاه ها وجود دارد؛ بهترین نوع روغن زیتون برای سلامتی، روغن زیتون فوق بکر است. وجود برچسب فوق بکر روی بسته بندی روغن زیتون نشان می دهد که برای استخراج روغن زیتون، تنها به میوه زیتون فشار وارد شده و فرایند شیمیایی ای صورت نگرفته است. در تولید سایر شکل های روغن زیتون، ممکن است از مواد شیمیایی یا فرایندهایی استفاده شده باشد که موجب ازبین رفتن برخی ترکیبات مفید موجود در روغن زیتون می شوند.

سایر درمان ها برای یبوست

ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می تواند از بروز یبوست جلوگیری یا به بهبود یبوست خفیف کمک کنند. این تغییرات عبارت اند از:

  • نوشیدن بیشتر آب؛
  • انجام بیشتر تمرینات ورزشی؛
  • مصرف بیشتر فیبر.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (507 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ اردکی که عاشق خواجۀ دربار شده بود!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس