راه های درمان خارش کف سر

  یکشنبه، 11 اسفند 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
راه های درمان خارش کف سر
خارش کف سر به علت شوره، شپش، خشکی و قارچ رخ می دهد که می توان با چند مواد طبیعی در خانه خیلی راحت آن را رفع و درمان کرد.

خارش کف سر

آیا تا به حال در پوست سرتان احساس خارش کرده اید؟!این کار میتواند موجب ناراحتی شما و حتی ریزش مو شود.دلایل خارش سر به چند دسته تقسیم می شوند که علاوه بر رعایت بهداشت مربوط به مسائل دیگر هم میشوند که در این بخش از سلامت نمناک هر یک را با راه درمان مخصوص همان علت خواهید خواند. برخی از شایع ترین علل شوره سر ، خشکی پوست سر، کیستهای چربی، مراقبت های ضعیف از موها، قارچ و عفونت های ویروسی و رژیم های غذایی نا مناسب هستند.راه های بسیاری وجود دارد که شما بدون خرج پول بیش از حد ، میتوانید خارش پوست سرتان را درمان کنید. شما میتوانید از برخی مواد غذایی رایج آشپزخانه برای درمان خارش پوست سر استفاده کنید. یکی از آنها را به عنوان درمان مورد علاقه خود انتخاب کنید و به طور مرتب برای تسکین خارش از آن استفاده نمایید.

نسخه های خانگی و گیاهی طب سنتی برای درمان خارش کف سر

درمان خارش کف سر با سرکه سیب

سرکه سیب مقادیر ph پوستی را کاهش داده و موجب کاهش خارش پوست سر نیز میشود.اسید استیک موجود در سرکه سیب عفونت های قارچی را نیز از بین می برد و بعنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می کند، که سلول های مرده پوست را از بین می برد و به ساخت سلو های جدید روی پوست کمک می کند. مو و پوست سر خود را با آب بشویید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. به میزان مساوی، آب و سرکه سیب را با هم ترکیب کنید و بعد درون یک بطری اسپری بریزید و روی پوست سرتان اسپری کنید و با یک کلاه حمام یا حوله، سرتان را بپوشانید. بعد از 15 الی 20 دقیقه ،با آب و شامپو بشویید. این درمان را یک الی دو بار در هفته تکرار کنید.

روغن دانه کنجد مناسب خارش کف سر

روغن کنجد حاوی خواص بسیار مغذی است و خاصیت مرطوب کنندگی آن مانع از خشک شدن پوست سر میشود.اگر خارش سر دارید میتوانید از این روغن استفاده کنید که برای درمان شپش نیز مورد استفاده قرار میگیرد. مقداری روغن کنجد را حرارت دهید و به مدت 10 دقیقه قبلا از خواب به آرامی روی پوست سر، ماساژ دهید. سرتان را با یک حوله داغ به مدت 10 دقیقه بپوشانید و صبح روز بعد کاملا با شامپو شستشو دهید. این روند را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید تا زمانی که خارش سر از بین برود.

فندق برای درمان خارش کف سر

فندق یک مرطوب کننده طبیعی است و با کاهش التهاب پوست سر، خارش را کاهش میدهد و همچنین از خارش هایی که با رنگ کردن مو ایجاد میشود نیز جلوگیری میکند. مقداری از روغن فندق را با 2 برابر آب ترکیب کنید.سپس آن را روی پوست سر خود بمالید و به آرامی به مدت 5 الی 10 دقیقه ماساژ دهید و بعد با آب و شامپوی ملایم بشویید. این درمان را یکبار در روز ، به مدت 3 الی 4 روز ادامه دهید.

از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید

پوست سر شما هم می تواند آفتاب سوخته شود، مخصوصا اگر موهای پر پشتی نداشته باشید تا از پوست سرتان محافظت کند. وقتی که قرار است زمان زیادی را زیر آفتاب سپری کنید، کلاهی سرتان بگذارید یا اینکه روسری سرتان کنید تا از آفتاب سوخته شدن پوست سرتان جلوگیری کنید. تابش آفتاب زیادی هم ممکن است یکی از علل خارش پوست سر باشد، و تنها راه برای پیشگیری از آن، این است که سرتان را بپوشانید. خبر خوش اینکه می توانید انواع بسیاری سرپوش زیبا در بازار بیابید

خودتان را از استرس رها کنید

برخی اوقات، استرس زیاد ممکن است باعث خارش پوست سر شود، و خاراندن سر هم راهی برای اینکه استرستان فرو بنشیند. اما حتی اگر به آرامی هم سرتان را بخارانید، باز هم این کار برایتان خوب نیست. اگر ناخن هایتان آلوده باشد و سرتان را بخارانید، ممکن است تمام آلودگی و باکتری های زیر ناخنتان به پوست سرتان منتقل شده و در نتیجه سرتان خارش بگیرد. بنابراین بدن و ذهنتان را استرس زدایی کنید تا از شر خارش پوست سرتان خلاص شوید. اگر خارش سرتان ادامه داشت و تمام این درمان های خانگی بی نتیجه ماند، زمانش رسیده که به ملاقات یک پزشک متخصص پوست و مو بروید. شاید شرایط خاص پوستی داشته باشید. فراموش نکنید که همیشه بهترین راه برای یافتن دلیل یک مشکل، مشورت با یک پزشک است.

شامپویی مناسب انتخاب کنید

وقتی برای خرید شامپو به فروشگاه یا داروخانه می روید، انواع مختلف شامپو هایی را خواهید دید که با رنگ ها و بسته بندی های مختلف در قفسه ها چیده شده اند. علاوه بر ظاهر متفاوت شامپوها، قیمت و نحوه مصرف آنها نیز با هم تفاوت دارد. بنابراین انتخاب بهترین شامپو که مناسب پوست و موی سر باشد، کاری دشوار به نظر می رسد. گاهی استفاده نامناسب از بعضی شامپوها می تواند باعث ایجاد خارش سر شود.

برای حفظ سلامت پوست سر و مو، بهترین کار این است که شامپوی مناسب انتخاب و مصرف شود. به عنوان مثال اگر موی سر فرد چرب است، باید از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کند، چون عملکرد این شامپوها به گونه ای است که میزان چربی بیشتری را برمی دارد. بنابراین استفاده از شامپوی نامناسب ممکن است موجب خارش سر یا تشدید آن شود. شاید شما هم تصور کنید چرب شدن موها علت خارش پوست سرتان است. اما در مقابل گروهی هم بر این باورند که خشکی موها و پوست سرشان باعث خارش می شود. خشکی و چربی بیش از حد، هر دو عاملی است که می تواند باعث خارش سر شود. اما نکته مهم این است که ایجاد این حالات بیشتر به ژنتیک افراد بستگی دارد؛ فعالیت غدد چربی در بدن برخی افراد خیلی زیاد است و این حالت سبب چرب شدن کف سر آنها می شود. همچنین گاهی ممکن است تعداد و فعالیت این غدد کمتر باشد و در نتیجه پوست کف سر خشک شود که هر دوی حالت دلیلی برای خارش سر است. واکنش های حساسیتی به رنگ مو یکی دیگر از علل خارش است. در واقع زمانی که رنگ موجب بروز حساسیت نشود، معمولا خارش هم وجود ندارد. اما با ایجاد حساسیت، مشکلاتی مانند خارش سر و ایجاد ضایعات التهابی نیز مشاهده می شود.

روغن نارگیل

۳ قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را مقداری گرم کرده و بعد کف سر را به آرامی و با نوک انگشتان با این روغن ماساژ دهید تا جذب پوست سر شود. اگر پوست سرتان بسیار خشک می باشد می توانید به روغن نارگیل مقداری روغن ویتامین A اضافه کنید تا رطوبت بیشتری به پوست سرتان برسد. این عمل را هفته ای دو بار انجام دهید تا خارش سر از بین برود.

روغن درخت چای

با ۱۰ قطره از روغن درخت چای کف سر را ماساژ دهید سپس آن را پوشانده و بعد از گذشت ۶ الی ۷ ساعت و یا یک شب، موها را آبکشی کنید. این عمل را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید. روغن درخت چای خاصیت های ضد قارچ و ضد باکتری دارد و علت خارش سر را درمان می کند. همچنین به پوست سر رطوبت بخشیده و مواد مغذی هم به آن می رساند.

روغن زیتون

اولئوروپین و اولئوکانتال دو ماده مهم در روغن زیتون می باشند که منجر به رفع التهابات و بهبود یافتن علت های خارش سر می شوند. شب قبل از خواب مقداری روغن زیتون گرم کرده، سپس پوست سر را با آن ماساژ داده و صبح روز بعد بشویید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان