چکونه در دوران بارداری از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنیم؟

  شنبه، 10 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
چکونه در دوران بارداری از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنیم؟
شکی نیست که بارداری برهه ای از زندگی است که زیبا و در عین حال دشوار است! احساس شور زندگی و وجود موجود زنده ای که درون شما رو به رشد است احساس فوق العاده ابیشتر تغییرات جسمی که در دوران بارداری اتفاق می افتد، به خودی خود حل خواهند شد. اگر چه بعضی از آنها از قبیل افزایش وزن، ریزش مو و حتی چین و چروک پوستی ممکن است زمان بیشتری را طلب کنند.

دوران بارداری

بارداري يكي از فوق العاده ترين دوران زندگي يك زن است؛ ولي يك جنبه از اين دوران چندان خوشايند نيست و آن چين و چروك هايي است كه 75 تا90 درصد از زنان در نيمه آخر بارداري و پس از پايان آن شاهد بروز آن در بدن خود هستند. اين چين و چروك ها با توجه به رنگ بدن فرد ممكن است به رنگ هاي صورتي، ارغواني يا قهوه اي باشند كه هيچ خطري براي مادر يا جنين ندارند، ولي براي مادر ايجاد اضطراب و تشويش مي كنند. اين خطوط در نقاطي از بدن ايجاد مي شوند كه چربي تجمع پيدا مي كند؛ مانند شكم، ران ها، باسن، سينه ها و بازوها. اين خطوط در دوران بارداري به خاطر افزايش وزن سريع در پايين تنه و ران ها ايجاد مي شوند. با افزايش وزن، كلاژن و الاستين موجود در پوست كه مسؤول حفظ شكل و سفتي پوست مي باشد تا مرز پاره شدن كشيده مي شود.

کوريوم لايه اي از پوست است که زير اپيدرم قرار دارد و در واقع لايه قابل مشاهده پوست است. فيبرهاي الاستيک در کوريوم با کشيده شدن ضعيف مي شوند و به طور طبيعي سطوح کورتيزون توليد شده در سه ماهه آخر بارداري افزايش مي يابد. وقتي اين فيبرها از هم جدا مي شوند و پوست کشيده مي شود، کلاژن بيش از حد توليد مي شود و اسکاري روي پوست برجا مي ماند که به شکل خطوط و چروک هايي خود را نشان مي دهد. اين چروک ها هيچ درمان قطعي ندارد. روند ايجاد اسکاري که در پوست شکل گرفته قابل برگشت نيست، ولي به مرور زمان صاف تر و کمرنگ تر مي شوند

بنابر این، سعی کنید كه به جای استفاده از روش بوتاکس برای درمان چین و چروک پوست خود در طي دوران بارداری، ایده ­های خوب را امتحان کنید، زیرا راه­های طبیعی زیادی برای کاهش خطوط ریز پوست صورت زنان در طي دوران حاملگی وجود دارد که نه به خود فرد و نه کودک متولد نشده او آسیب نمی­رسانند. اما یادتان باشد كه اگر اولین بار است از این روش­های طبیعی استفاده می­کنید، حتما با دکتر معالج خود مشورت نمایید، زیرا در این دوران هر چیزی ممکن است بر روی پوست شما تاثیر گذاشته و باعث بروز عوارض جبران­ناپذیری در بدن خود شما و جنين داخل رحمتان شود. در ادامه این مقاله، نکاتی برای راهنمایی زنان حامله ارائه شده است که می­تواند به مبارزه با بروز چین و چروک بر روي پوست صورت آن­ها کمک کرده و آن­ها را کاهش دهد. این راهکارها عبارتند از:

تغذیه سالم داشته باشید

چین و چروک به علت شکافهای غیر قابل ترمیم در پوست شما به وجود می آیند و این تنها زمانی اتفاق می افتد که پوست شما به نحوی بیشتر از آنچه که در حالت عادی باید باشد، کش بیاید مانند افزایش وزن. افزایش وزن در دوره بارداری نیز می تواند علائم چین و چروک را بدتر کند. بنابراین توجه داشته باشید که در این دوران چه غذایی می خورید. یک رژیم سالم را انتخاب کنید تا اضافه وزن بیش از حد نداشته باشید و در نتیجه اینگونه می توانید علائم کشش پوست را از بین ببرید.

حتما می­دانید که مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین C، E، آنتی اکسیدان­ها، اسیدهای چرب امگا 3 و مواد معدنی هستند، برای سلامتی پوست مفید می­باشند. در این میان، نباید نوشیدن مقدار زیادی آب را در طول شبانه­ روز فراموش کرد. در نهايت، یادتان باشد که اين دوران، زمان شادی هر زني است. پس، با لذت بردن از این لحظات زندگی خود، لبخند زده و دور نگرانی در مورد پوست صورت خود را خط بکشید.

استفاده از کرم­ های لایه ­بردار توسط زنان باردار در هنگام شب:

یادتان باشد كه استفاده از کرم­ های لایه ­بردار باعث باز شدن منافذ پوست شما می­شود. اما فراموش نکنید كه اگر این لایه­برداری در هنگام صبح انجام شود، می­تواند سبب آسیب رسیدن به پوست شما گردد. پس، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه استفاده از کرم­های لایه­بردار حتما باید در شب و در هنگام خواب انجام گيرد. همچنين، شما بايد بعد از اين كار، پوست خود را به وسیله یک مرطوب­کننده به صورت كامل پوشش دهید.

هر روز پوست خود را با روغن زیتون ماساژ دهید

یکی از بهترین راه های جلوگیری از چین و چروک دوران بارداری، ماساژ پوست با روغن زیتون است. عمل ماساژ باعث افزایش قابلیت کشش و انعطاف پذیری پوست شما می شود. این عمل همچنین می تواند هر یک از شکافهایی را که ممکن است در حال حاضر شکل گرفته باشد، ترمیم کند و باعث بهبود عملکرد روغن و جلوگیری از گسترش شکاف شود.

مشورت با پزشک

لوسیون ها یا کرم ها و دیگر درمان های موضعی به لایه کوریوم پوست نمی رسند، ولی می توانند در تسکین خارش و خشکی همراه این چروک ها موثر باشند. مرطوب نگه داشتن پوست ناراحتی حاصل از بروز این چروک ها را کاهش می دهد. اگر به محض بروز این خطوط برای درمان آنها چاره ای اندیشیده شود، می توان تا حد زیادی از شدت آنها کاست؛ ولی پیش از مصرف هر نوع کرم یا لوسیون با پزشک خود مشورت کنید، چرا که ممکن است برخی از این مواد برای شما و جنین ضرر داشته باشند و با جذب آنها در بدن به جنین در حال رشد شما آسیب برسد.

دیگر توصیه ها

ماساژ پوست با روغن های طبیعی، مانند روغن جوانه گندم و جوجوبا که حاوی ویتامین E هستند، به ترمیم لایه اپیدرم کمک می کند و همچنین جریان خون را در اطراف آن ناحیه افزایش داده باعث می شود فرایند ترمیم بهتر صورت گیرد. چروک های حاصل از بارداری ممکن است به خاطر برخی بی نظمی های هورمونی یا مصرف بعضی از داروها هم ایجاد شود. در هرحال کرم های ضد چروک یا مرطوب کننده یا ضد اسکار نمی توانند این خطوط را به طور کامل از بین ببرند و آرایش هم به طور کامل آنها را نمی پوشاند. ولی به زنان باردار توصیه می شود از همان ابتدا که این چروک ها را می بینند از مایعات حاوی ویتامین E استفاده کنند و پس از حمام و خشک شدن بدن شان، از این مایع به قدر کافی به باسن و شکم شان بمالند.
نوشیدن آب و مایعات به مقدار کافی در جلوگیری از بروز این چروک های ناخوشایند موثر است؛ ولی چای و قهوه که کافئین دارند باعث از دست رفتن آب پوست می شوند و آن را در برابر این چروک ها آسیب پذیرتر می کنند. این چروک ها به مرور زمان کمرنگ می شوند، ولی بهترین توصیه برای پیشگیری از بروز آنها تلاش برای حفظ سلامت پوست است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (648 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (572 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (128 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (32 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (18 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!