راه های جلوگیری از چاقی زیاد در بارداری

  پنجشنبه، 28 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
راه های جلوگیری از چاقی زیاد در بارداری
زنان باردار به هیچ عنوان نباید سعی کنند در طول بارداری، وزن خود را کاهش دهند. این کار باعث کاهش مواد مغذی مورد نیاز جنین برای رشد می‌شود و می‌تواند خطراتی را برای او همراه داشته باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،متأسفانه شروع چاقی در بیشتر خانم ها در ایران همزمان با شروع دوران بارداری و شیردهی است. علت این مسئله نیز تصور غلطی است که نسبت به بارداری و شیر دهی در ذهن افراد وجود دارد. اطرافیان به محض اطلاع از بارداری خانم با چنین جملاتی به استقبال وی می روند:

  • تو دیگه تنها نیستی، باید به اندازه دو نفر غذا بخوری
  • اگر خودت نمیخواهی غذا بخوری لا اقل به فکر آن بچه باش
  • اگر کم بخوری فرزندت ضعیف یا ناقص الخلقه به دنیا می آید
  • شاید شما سیر باشی ولی آن بچه در شکمت گرسنه است
  • اگر زیاد غذا نخوری خدای نکرده سقط می کنی
  • اگر خانم باردار خوب بخورد نیازی به ویتامین یا مکمل ندارد

شما مجازید در طول بارداری چند کیلو وزن اضافه کنید؟

در اینکه چقدر باید در طول بارداری وزن اضافه کنید، هم وزن و BMI شما قبل از بارداری، هم سلامت خود و جنین تان نقش دارند. از دکترتان درباره ی اینکه چه میزان مجازید وزن اضافه کنید، سؤال کنید و در طول بارداری آن را حفظ و مدیریت کنید.

برای شروع، به این راه کارهای عمومی درباره ی چاقی و اضافه کردن وزن در طول بارداری توجه کنید:

تک بچه

اگر اضافه وزن دارید و یک قلو باردارید، وزن ایده آل برای اضافه کردن بین ۵ تا ۹ کیلوگرم است.

چند قلو

اگر اضافه وزن دارید و دوقلو یا چندقلو باردارید، وزن ایده آل برای اضافه کردن بین ۱۱ تا ۱۹ کیلوگرم است.

زنانی که اضافه وزن شدید دارند، بهتر است کمتر از میزان ذکر شده وزن اضافه کنند یا درطول بارداری کاهش وزن داشته باشند. این کار باعث می شود احتمال داشتن فرزندی با وزن خیلی زیاد در زمان بارداری کاهش یابد. اضافه وزن زیاد جنین در بارداری را به اصطلاح ماکروزومی جنین می گویند.

کاهش وزن در طول بارداری یا افزایش وزن به مقدار کم، ریسک زایمان زودرس را نیز کاهش می دهد. زایمان زودرس باعث می شود جنین به وزن طبیعی و مناسب خود نرسد.

دکتر شما می تواند به جای مشخص کردن مقدار مجاز برای اضافه کردن وزن، شما را تشویق کند به طور جدی تا جایی که می توانید از اضافه کردن وزن زیاد پرهیز کنید

عواقب چاقی بیش از حد در دروان بارداری

چاقی بیش از حد در دوران حاملگی به طور مستقیم بر مادر و جنین تاثیر گذاشته وآن ها را با عواقب متعددی رو به رو می کند. برخی از این عواقب به شرح زیر می باشد:

عدم رشد کافی جنین

اضافه وزن زیاد اگر با دیابت و فشار خون همراه باشد تاثیرات زیادی بر جنین می گذارد. اگر چاقی همراه با دیابت قبل از دوران بارداری همراه شود فرایند خون رسانی را دچار مشکل می کند و رشد جنین به خوبی انجام نمی شود.

زایمان زودرس

چاقی بیش از حد به همراه فشار خون نیز ممکن است باعث جدا شدن جفت و مرگ جنین بشود. هم چنین ممکن است چاقی باعث زایمان زودرس شود که این زایمان مشکلاتی مثل نقص ریوی را برای نوزاد به همراه می آورد.

افزایش درد های دوران بارداری

دردهای بدنی مثل کمر درد در دوران بارداری با چاق شدن بیش از حد افزایش پیدا می کنند. این مشکل تحرک را برای مادر سخت تر کرده ودر نتیجه چاقی نیز تشدید می شود.

افسردگی در دوران بارداری

دچار شدن به اضافه وزن بیش از حد در حاملگی منجر به کاعش عزت نفس در مادر شده و تصویر ایده آل او را از خود به هم می ریزد. این مشکل می تواند در بروز افسردگی بارداری نقش بسزایی داشته باشد.

چاقی مادر در آینده

اضافه وزن بیش از حد مادر در بارداری ممکن است زمینه ساز چاقی او در آینده شود و رسیدن به وزن قبلی را برای فرد دشوار سازد.1

راه های کنترل وزن گیری بیش از حد

در صورت داشتن اضافه وزن، بهترین راه برای حفظ سلامت خودتان و جنین، کم کردن وزن قبل از بارداری است. با رسیدن به وزن طبیعی، شانس باروری نیز به صورت طبیعی افزایش و خطر دچار شدن به مشکلات مرتبط با اضافه وزن در دوران بارداری به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

فراموش نکنید که این رژیم غذایی برای کاهش وزن باید تحت نظر متخصص یا کارشناس تغذیه توصیه شده باشد و به صورت اصولی اجرا شود تا مادر باردار با کمبود تغذیه وارد بارداری نشود. اگر در حال حاضر باردار هستید و اضافه وزن دارید یا وزن گیری شما بیشتر از میزان مناسب است، باید با پزشک دربارۀ راه های کنترل میزان وزن گیری خود مشورت کنید.

زنان باردار به هیچ عنوان نباید سعی کنند در طول بارداری، وزن خود را کاهش دهند. این کار باعث کاهش مواد مغذی مورد نیاز جنین برای رشد می شود و می تواند خطراتی را برای او همراه داشته باشد. بهترین راه برای زنان چاق یا زنانی که بیشتر از میزان مناسب وزن گیری می کنند، کنترل میزان کالری دریافتی با رژیم غذایی مغذی و مناسب و تحت نظر گرفتن وزن گیری توسط پزشک است.

گر اضافه وزن دارید، بهتر است تمام مراقبت های بارداری را به شکل کامل انجام دهید تا پزشک بتواند شما را دقیق تر زیر نظر بگیرد تا خطرات ناشی از اضافه وزن را برای شما و جنین کنترل کند و در صورت لزوم، اقداماتی جهت پیشگیری و درمان مناسب انجام دهد. پزشک ممکن است برای کنترل افزایش وزن در مادر، روش های مختلفی را توصیه کند.

در زیر برخی از راه های کنترل وزن گیری در دوران بارداری آمده است:

کاهش مصرف روغن و پخت غذا به روش آب پز یا کبابی

کاهش مصرف مواد نشاسته ای مانند برنج، نان، سیب زمینی و ماکارونی

مصرف نکردن نوشیدنی های پرکالری مانند نوشابه و آب میوه های مصنوعی

کاهش مصرف مواد غذایی پرکالری مانند شیرینی، کیک یا چیپس

مصرف پروتئین بیشتر مثل گوشت، ماهی، مرغ و حبوبات

مصرف لبنیات پاستوریزۀ کم چرب مثل شیر و ماست کم چرب

مصرف میوه های حاوی قند کمتر مانند سیب، هلو و گلابی

حذف قند و شکر از مصرف روزانه و جایگزینی آن با خرما یا کشمش

غذا خوردن در وعده های بیشتر، اما به میزان کمتر در طول روز

انجام فعالیت های منظم روزانۀ بیشتر شامل پیاده روی یا ورزش و پرهیز از استراحت بیش از حد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (28 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان