ساعدنیوز
ساعدنیوز

در دوران بارداری چقدر باید اسید فولیک مصرف شود؟

  پنجشنبه، 28 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
در دوران بارداری چقدر باید اسید فولیک مصرف شود؟
فولیک اسید تاثیر بسیار زیادی بر سلامت جنین می‌گذارد اما تحقیقات علمی نشان داده است که تاثیری بر جنسیت جنین ندارد.  

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،تجویز این مکمل در همه ی بانوانی که در سنین باروری هستند و تصمیم به بارداری دارند توصیه می شود. اهميت تجويز فوليك اسيد در دوران قبل و طول بارداری در جلوگيری از ناهنجاری های جنينی مانند نقص لوله ی عصبی ( NTD* یا Spina bifida) می باشد. خطر NTD در طی ماه اول بارداری بوده و مصرف مكمل اسيد فوليك خطر بروز اين عارضه را تا ٧٠٪ كاهش می دهد.

فرم فولات در بسیاری از مواد مغذی و غلات موجود است. فولات ویتامین ب ۹ محلول در آب است و در جگر گاو، نخود فرنگی، لوبیا، آووکادو، تخم مرغ و شیر وجود دارد. اسید فولیک فرم صناعی ویتامین ب ۹ می باشد و علاوه بر امکان تهیه بصورت مولتی ویتامین و ویتامین های پری نیتال، به آرد، پاستا، نان، سریال، برنج و حتی برخی داروهای خوراکی ضدبارداری اضافه می شود تا درصورت بارداری ناخواسته سطح قابل قبولی در بدن از قبل ایجاد کرده باشد. البته مقادیر موجود اضافه شده ممکن است برای پیشگیری از نواقص جنینی کافی نباشد.

دلایل مصرف فولیک اسید

فولیک اسید نام دیگر ویتامین b۹ است و حالت طبیعی آن که در مواد غذایی موجود است فولات نام دارد. دریافت میزان کافی فولیک اسید در دوران بارداری در پیشگیری از بروز نقص های لولۀ عصبی در جنین نقش مهمی دارد. به همین دلیل، ویتامینی ضروری در دوران بارداری محسوب می شود.

نقص های لولۀ عصبی، یکی از ناهنجاری های مادرزادی متداول در جنین است. نقص های لولۀ عصبی شامل رشد ناکافی ستون فقرات و رشد ناکافی جمجمه و مغز است. این نقص می تواند منجر به مشکلات شدید یا حتی مرگ جنین شود. به همین دلیل، مصرف مکمل فولیک اسید در کنار مواد غذایی غنی از فولات به تمام زنان توصیه می شود.


شکل گیری طبیعی لوله های عصبی در طول ماه اول بارداری صورت می گیرد و معمولاً این زمان قبل از آن است که بسیاری از زنان متوجۀ باردار بودن خود می شوند. به همین دلیل، توصیه می شود زنانی که برای باردار شدن تلاش می کنند یا در سن بارداری هستند، مصرف روزانۀ مکمل های فولیک اسید را آغاز کنند.

پزشکان شروع مصرف فولیک اسید را حداقل از سه ماه قبل از شروع بارداری لازم می دانند، ولی اگر شما فولیک اسید مصرف نکرده اید و اکنون متوجۀ بارداری خود شده اید، بهتر است مصرف آن را هرچه زودتر زیر نظر پزشک شروع کنید.2

در دوران بارداری چقدر باید اسید فولیک مصرف شود؟

پزشکان توصیه می کنند زنان باردار روزانه ۴۰۰ میکرو گرم فولیک اسید در طول روز مصرف کنند. اگر از مولتی ویتامین استفاده می کنید چک کنید حتما این مقدار را داشته باشد.

مقدار اسید فولیک توصیه شده در دوره های مختلف بارداری:

میزان اسید فولیک لازم هنگام اقدام به بارداری: ۴۰۰ میکروگرم در روز

میزان اسید فولیک لازم در سه ماهه اول بارداری: ۴۰۰ میکروگرم در روز

میزان اسید فولیک لازم از ماه چهارم تا ماه نهم: ۶۰۰ میکروگرم در روز

میزان اسید فولیک لازم در زمان شیر دهی: ۵۰۰ میکروگرم در روز.

عوارض عدم مصرف فولیک اسید

کمبود فولیک اسید باعث بروز مشکلاتی در بدن فرد می گردد و احتمال ابتلا به سرطان های روده بزرگ و بیماری های کبدی یکی از عوارض آن می باشد. همچنین کمبود طولانی مدت آن باعث کم خونی، تورم و قرمزی زبان، مشکلات گوارشی همچون اسهال و مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی و اضطراب، مشکلات خواب، ضعف و بی حالی و ریزش موها می شود. از مشکلات جدی تری که ممکن است در اثر کمبود این ویتامین رخ دهد می توان به خطر سکته قلبی و سکته مغزی اشاره کرد.1

مصرف مکمل فولیک اسید

اکثر مولتی ویتامین های دوران بارداری شامل ۰/۴ تا ۰/۶ میلی گرم فولیک اسید است. این میزان برای زنان باردار با شرایط عادی کافی است. با این حال، با توجه به شرایط فیزیکی مادر، پزشک ممکن است مصرف میزان بیشتری فولیک اسید را توصیه کند و نیاز به مصرف قرص های فولیک اسید در کنار مولتی ویتامین بارداری وجود داشته باشد. زنان باردار در شرایط زیر نیاز به مصرف میزان بیشتری فولیک اسید در روز دارند:

سابقۀ داشتن جنینی با نقص های لولۀ عصبی در بارداری های قبلی

وجود سابقۀ خانوادگی نقص های لولۀ عصبی

ابتلای زنان باردار یا همسرانشان به دیابت

زنانی با رژیم غذایی گیاه خواری

در صورت وجود هر یک از موارد فوق یا به تشخیص پزشک، ممکن است لازم باشد میزان فولیک اسید مصرفی شما به شکل روزانه افزایش پیدا کند. در هر صورت بهتر است فولیک اسید و سایر ویتامین ها و مکمل های بارداری را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

در کنار مصرف مکمل های فولیک اسید، مراقبت های پزشکی دوران بارداری، ورزش و تحرک در دوران بارداری و رژیم غذایی سالم و سرشار از فولات می تواند به حفظ یک بارداری سالم به شما کمک کند. مواد غذایی سرشار از فولات شامل سبزیجات و حبوباتی مانند کلم بروکلی، چغندر، نخود، عدس و غلات کامل است.

تاثیر فولیک اسید بر جنسیت

برخی از افراد تصور می کنند که با خوردن این ویتامین می توانند جنسیت فرزند خود را تعیین کرده و پسردار شوند. عوامل زیادی بر جنسیت جنین تاثیر می گذارد. از این عوامل می توان به ژن پدر و مادر و حتی محیط رحم اشاره کرد. فولیک اسید تاثیر بسیار زیادی بر سلامت جنین می گذارد اما تحقیقات علمی نشان داده است که تاثیری بر جنسیت جنین ندارد.

تداخلات دارویی فولیک اسید

برخی داروها با این ویتامین تداخل دارند و باعث بروز عوارض جانبی می شوند. در صورت مصرف داروهای زیر با پزشک خود مشورت کنید.

_ داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین و فنوباربیتال

_ پیریمتامین

_ قرص های ضد بارداری.

مواد غذایی که می توانند به شما در دریافت میزان کافی اسید فولیک کمک کنند عبارتند از

غلات صبحانه غنی شده ۱۰۰ % ، ۳/۴ فنجان: ۴۰۰ میکروگرم

کبد گوشت گاو، پخته شده، همراه با سیب زمینی، ۳ اونس: ۲۱۵ میکروگرم

عدس، دانه های بالغ، پخته شده، آب پز، ۱/۲ فنجان: ۱۷۹ میکروگرم

اسفناج، یخ زده، پخته شده، آب پز، ۱/۲ فنجان: ۱۱۵ میکروگرم

نودل تخم مرغ، غنی شده، پخته شده، ۱/۲ فنجان: ۱۱۰ میکروگرم

غلات صبحانه، غنی شده با ۲۵٪ ، ۳/۴ فنجان: ۱۰۰ میکروگرم

لوبیا سبز شمالی، آب پز، ۱/۲ فنجان: ۹۰ میکروگرم.

عوارض مصرف بیش از حد فولیک اسید

این ویتامین فواید بسیار زیادی دارد و مصرف به اندازه آن به اکثر افراد توصیه می شود. اما مصرف زیاد آن نتیجه عکس خواهد داشت و مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند. از عوارض مصرف زیاد آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

_ افزایش رشد تومورهای سرطانی و پیش سرطانی

_ مشکلات خواب

_ مشکلات پوستی همچون جوش

_ مشکلات معده مانند گرفتگی شکم، گاز معده، اسهال و تهوع

_ مشکلات رفتاری همچون هیجان، بی قراری و تحریک پذیری

_ تشنج و خطر حمله قلبی.

مصرف فولیک اسید در چه افرادی ضروری است؟

زنانی که باردار هستند و یا قصد بارداری دارند.

زنانی که فرزند مبتلا به اسپینابیفیدا (نقص در تشکیل ستون فقرات به این صورت که ممکن است بافت های عصبی از بدن بیرون زده باشند) دارند و می خواهند برای بارداری مجدد اقدام کنند.

زنانی که خودشان یا یکی از اعضای خانواده آن ها به اسپینابیفیدا مبتلا هستند و قصد بارداری دارند.

افراد مبتلا به بیماری های مزمنی همچون آسم، صرع، دیابت، التهاب روده، لوپوس، آرتریت و پسوریاز

افراد مبتلا به کم خونی، سلیاک و بیماری های کبدی

افراد نیازمند به دیالیز.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...