راه‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

  دوشنبه، 04 اسفند 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
راه‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو
هیچ گاه نقاشان و تعمیرکاران نمی‌توانند رنگی همانند رنگ کارخانه بر روی بدنه خودرو بزنند. در رنگ زدن مجدد خودرو نسبت به رنگ اصلی شاهد پستی و بلندی هایی در این نقاط خواهیم بود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شاید شما هم مثل بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله بودجه محدود و آب بندی شدن ماشین، خرید خودروی دست دوم را به خودروی صفر ترجیح بدهید. اما خودروی دست دوم زمانی می تواند برایتان خوب کار کند که قبل از خرید، مراحل کارشناسی خودرو را طی کرده و از هر نظر به دقت سلامت ماشین را بررسی کرده باشید، در غیر این صورت حسابی خرج روی دستتان خواهد گذاشت! یکی از این موارد که در تعیین سلامت خودرو اهمیت دارد، تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی رنگ خودرو است.

احتمالا شنیده اید که در گذشته اگر کسی می خواست خودروی کارکرده بخرد، می گفتند به یک مکانیک آشنا آن را نشان بده. حالا هم همین کار را انجام می دهند، با این تفاوت که خودروها پیشرفته تر از قبل هستند و بنابراین کارشناسانی خبره وارد کار شده اند که با انجام مراحل کارشناسی خودرو به شما درباره سلامت و سوابق آن اطلاعاتی ارائه می دهند.

مراحل کارشناسی خودرو شامل بررسی وضعیت ظاهری ماشین، رنگ، سلامت بدنه، ارجینال بودن قطعات، آپشن های خودرو، سیستم های فنی و سایر تجهیزات آن است. این مراحل بسیار مهم هستند زیرا تعویض شدن قطعات اصلی، رنگ شدن خودرو، هر نوع اشکال در بدنه و سایر آپشن ها ممکن است نشانه این باشد که ماشین تصادفی یا چپی است. این مطلب را به کارشناسی رنگ خودرو اختصاص داده ایم.

راه های مختلف برای تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

استفاده از یک کار شناس خبره:

شاید راحت ترین و مطمئن ترین راه برای این کار استفاده از کارشناس مربوط به تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو باشد.

این افراد با مهارتی که در این زمینه دارند، می توانند با استفاده از دستگاه های تشخیص ضخامت رنگ و یا موارد دیگری مانند بررسی قسمت های مختلف اتومبیل به سهولت به این تشخیص برسند.

گفته می شود میزان خطای اینگونه دستگاه ها تنها ۳ درصد است؛ اما خرید آن ها به سبب قیمت زیادی که دارند، برای افراد عادی مقرون به صرفه نیست.

به چشمان خود اطمینان کنید:

اگر وقتی که می خواهد خودروی دست دوم را خریداری کنید با دقت کامل به بخش های مختلف آن؛ نگاه توام با تاملی داشته باشید، خودتان در بعضی موارد می توانید به این تشخیص برسید.

این دقت مخصوصا شامل قسمت هایی می شود که در تصادفات و برخوردها آسیب بیشتری می بینند؛ که از جمله آنها می توان به درب ها، صندوق عقب، سپر، گلگیرها و…. اشاره کرد.

وقتی که این قسمت ها رنگ مجدد بشود؛ معمولاً دارای رنگی پررنگ تر یا کمرنگ تر از سایر قسمت ها خواهد بود یا اینکه شاید زبری بیشتری نسبت به بقیه قسمت ها با رنگ اصلی داشته باشد.

اما اگر از طریق چشمان خود به این تشخیص نرسیدید روش های دیگر را امتحان کنید.

از فاصله کمی با زاویه مناسب به خودرو نگاه کنید:

از زاویه کمی با یک فاصله نزدیک به خودرو نگاه کنید و به موازات طول خودرو آن را بررسی کنید.

برخی معتقدند امکان تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو از هر زاویه ای امکان پذیر نیست. خصوصا وقتی که نور آفتاب و نور چراغ به صورت مستقیم بر بدنه ی خودرو می تابد.

زیرا که تابش مستقیم نور، باعث پوشاندن نقاط رنگ شده و خطای دید ما خواهد شد. بهترین زاویه برای این تشخیص زاویه ۳۰ درجه است.

پس برای این کار بهتر است در قسمت جلو و عقب خودرو یعنی بغل چراغ ها به حالت چهارزانو بنشینید و رنگ دربها و قسمت های دیگر را به دقت بنگرید.

بعضی از افراد هم می گویند که به جای روز در هنگام شب و یا در زیر نور چراغ های خیابان به اتومبیل نگاه کنید. اما شاید در بعضی موارد خود تاریکی در شب هنگام، باعث شود که نتوانید به درستی به رنگ بدنه خودرو نگاه بیاندازید.

انعکاس نور و تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو:

به هیچ عنوان هنگامی که نور عمود بر بدنه ی خودرو تابیده است، آن را انتخاب نکنید. چون نور عمود، باعث پنهان شدن تمام فرورفتگی ها و برآمدگی های بدنه خواهد شد.

وقتی از چشمان خود کمک می گیرید؛ باید دقت در انعکاس نور در جهات مختلف را داشته باشید. چون هر نوع مواج بودن رنگ یا پستی و بلندی در رنگ، در انعکاس نور تابیده شده بر روی اتومبیل، می تواند دلیل رنگ شدگی بدنه خودرو باشد.

حتی هنگامی که بدنه ی خودرو سمباده کاری می شود و یکنواختی و یکدست بودن رنگ به هم می خورد؛ شما به راحتی و با دقت و با نگاه تیز بین می توانید، رنگ شدگی بدنه را تشخیص دهید.

انعکاس نور بیانگر رنگ شدگی در بدنه ی خودروست؛ که به خاطر بتونه کاری و رنگ آمیزی غیر فابریک بوجود آمده است.

استفاده از نوک انگشتان:

هیچ گاه نقاشان و تعمیرکاران نمی توانند رنگی همانند رنگ کارخانه بر روی بدنه خودرو بزنند. در رنگ زدن مجدد خودرو نسبت به رنگ اصلی شاهد پستی و بلندی هایی در این نقاط خواهیم بود.

اما چون نوک انگشتان بسیار حساس است و پوست نرم و حساسی دارد؛ شما می توانید ازنوک انگشتان خود برای تشخیص رنگ شدگی بدنه ی خودرو کمک بگیرید.

با قرار دادن نوک انگشتان بر روی این قسمت ها و لمس رنگ و سطح آن، خواهید فهمید که آیا این رنگ پستی و بلندی دارد و یا اینکه زبرتر از بقیه قسمت های دیگر اتومبیل هست.

این نقاط ممکن است در قسمت درب خودرو، لبه های کناری شیشه و…. باشد.

استفاده از این روش به صورت صحیح آن می تواند بسیار کاربردی باشد.

به بعضی قسمت ها دقت بیشتری داشته باشید:

رنگ آمیزی در کارخانه ها به این صورت انجام می گیرد که بعد از آماده سازی بدنه خودرو و اتاق خودرو، اقدام به رنگ آمیزی آن می کنند؛ که بعضی از پیچ های قطعات همراه با رنگ شدن بدنه ی خودرو رنگ می شوند.

پس در بعضی قطعات خودرو با مشاهده ی پیچ های مربوط به آن، می توان به تشخیص رنگ شدگی بدنه ی خودرو دست یافت.

مثلا در قسمت کاپوت خودرو می توانیم با بالا زدن و مشاهده ی پیچ ها این رنگ خوردگی را تشخیص دهیم. چرا که اگر پیچ های مربوطه باز شده باشند؛ آثار رنگ پریدگی در آن را مشاهده خواهیم کرد.

حتی اگر این پیچ ها را به وسیله ی آچار باز شده باشند آن را می توانید به سادگی ببینید. ولی این نحوه تشخیص همیشه نمی تواند درست باشد.

چرا که ممکن است این پیچ ها به دلیلی جز رنگ آمیزی باز شده باشند در ثانی قطعات و قسمت هایی هم هستند که برای رنگ شدن اصلا نیاز به باز کردن پیچ ها در آن وجود ندارد.

در بعضی مواقع به هنگام رنگ کاری مجدد اتومبیل و پاشش رنگ بر روی بدنه لکه های بسیار ریز و کمی بر روی قسمت های دیگر بدنه هم پاشیده می شود که با نگاه تیزبین و دقت در تمام نقاط به این تشخیص می رسید.

به کارگیری آهنربا برای تشخیص:

چون قسمت های مجدد رنگ شده، معمولاً ضخامت بیشتری از رنگ، نسبت به رنگ اولیه و رنگ کارخانه برخوردار هستند، شما با به کارگیری یک آهن ربای ضعیف می توانید به تشخیص رنگ شدگی بدنه ی خودرو برسید.

البته این کار برای خودروهایی است که بدنه آنها فولادی است و می توان با آهنربا بر روی آن کار کرد.

می توانید آهن ربا را در قسمتی که به رنگ اولیه ی آن اطمینان دارید امتحان کنید و بعد بر روی قسمتی که فکر می کنید دارای رنگ است، بگذارید.

این قسمت ها به علت ضخامت ی که در رنگ دارند و آهن ربا را جذب نخواهد کرد و به عبارت دیگر جذب آهنربا نخواهد شد. پس مشخص می شود که این قسمت ها دارای رنگ شدگی هستند.

استفاده کردن از دوربین عکاسی:

شما برای تشخیص رنگ شدگی رنگ بدنه ی خودرو می توانید از یک دوربین عکاسی و یا حتی از یک گوشی موبایل کمک بگیرید. به شرط اینکه دوربین از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

عکس گرفتن در فضای تاریک نیز کمک بیشتری به این مسئله خواهد کرد. اگر از موبایل و دوربین آن استفاده می کنید، بهتر است فلش دوربین را نیز روشن کنید.

وقتی عکس های متفاوتی از زوایای مختلف گرفتید، می توانید تک تک آنها را در سیستم کامپیوتر با دقت نگاه کرده و بررسی کنید.

برای گرفتن عکس با کیفیت بهتر است از فاصله دو تا سه متری از بدنه ی خودرو داشته باشید. اگر زاویه دوربین نسبت به بدنه هم از زاویه ۹۰ درجه ای برخوردار باشد.

بهتر است برای این کار هم دقیق باشید، چون این کار هم با همه سادگی به دقتی تمام و کمال نیازمند است.

استفاده از ابزارهای تخصصی:

شاید بهترین راه برای تشخیص رنگ شدگی بدن خودرو استفاده از ابزارهای تخصصی باشد که در بازار وجود دارند. این ابزارها با نشان دادن قطر فلز به شما کمک خواهند کرد. اگر عددی که در این دستگاه نشان داده می شود بیشتر از ۴ تا ۷ می باشد، باید گفت خودرو دچار رنگ خوردگی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (570 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس