راهکارهای بی نظیر برای رفع ترشحات پشت حلق

  شنبه، 01 مرداد 1401   زمان مطالعه 15 دقیقه
راهکارهای بی نظیر برای رفع ترشحات پشت حلق
خلط ماده‌ای ضخیم و چسبنده است که توسط غشای مخاطی برای حفاظت و حمایت از دستگاه تنفسی در تمام ساعات شبانه روز تولید می‌شو‌د اما معمولا افراد فقط زمانی تولید و ترشح خلط گلو را در پشت گلوی خود احساس می‌کنند که مریض هستند. همراه ما باشید، می‌خواهیم شما را با راه‌های خانگی درمان خلط گلو آشنا کنیم.

بطور طبیعی غدد موجود درون بینی و گلو، سینوس ها، راه های هوایی ماده ای غلیظ، چسبناک و مخاط مانند بنام خلط تولید می کنند و در نتیجه این غشای مخاطی سطوح دهان و بینی، گلو و سینوس ها، شش ها و حتی اندام های گوارشی را می پوشاند.
در هر بار تنفسی که فرد انجام می دهد مقدار زیادی مواد آلاینده، گرد و غبار، آلرژن ها و ... وارد مجاری تنفسی می شوند که غشای مخاطی موجود در دهان و بینی با دارا بودن آنتی بادی ها و آنزیم های مخصوص درصد زیادی از این ذرات را جذب و دفع می کند. از طرفی این لایه خلطی، سطح دهان و گلو و کلیه مجاری تنفسی و حتی گوارشی را مرطوب نگه داشته و از خشک شدن دهان و گلو و اجزای داخلی بدن جلوگیری می کند.
بدن روزانه مقدار زیادی خلط تولید می کند که البته ما متوجه آن نمی شویم، زیرا با بزاق دهان ترکیب می شود که مقداری از آن با بزاق بلعیده می شود یا از بینی خارج می شود. مگر این که مقدار ترشح مخاط به طور چشمگیری افزایش یابد یا بیش از حالت طبیعی غلیظ شود که البته می تواند بیانگر یک مشکل باشد. در چنین حالتی، مقدار اضافی مخاط مترشحه از سوراخ بینی خارج می شود، اما زمانی که مخاط از پشت بینی در گلو بریزد، آن را ترشحات پشت حلقی یا اصطلاحاً خلط پشت گلو می نامند. در چنین حالتی فرد احساس می کند که باید گلوی خود را بیش از حد پاک کند.
به طور کلي افزايش ترشحات پشت حلق درجات مختلفی دارد، مثلاً بعضي افراد در تمام طول روز، بعضي ديگر فقط هنگام خواب دچار آن مي شوند. عده ای دیگر این ترشحات را طبق الگوي فصلي دارند و مثلاً فقط در فصل سرما دچار آن می شوند.

علائم و نشانه های خلط پشت گلو

  • غلیظ بودن خلط
  • تغییر رنگ خلط (زرد، سبز یا قرمز رنگ)
  • نیاز مداوم به خارج کردن خلط (بخصوص در حالت دراز کشیده)
  • نیاز مداوم به صاف کردن گلو
  • احتمال ایجاد گلودرد، سرفه، گرفتگی یا خشن شدن صدا
  • احساس تهوع به دلیل مخاط اضافی در معده
  • بوی بد دهان
  • عفونت گوش یا سینوس ها (مسدود شدن مجاری سینوسی یا لوله های متصل به گوش توسط مخاط اضافه)

علت ایجاد خلط پشت حلق

  • محیط و آب و هوا : هوای سرد و خشک می تواند دلیلی برای افزایش ترشح خلط پشت گلو باشد. در هوای خشک بدن شروع به ترشح مخاط بیشتر می کند تا مجاری را مرطوب و گرم نگه دارد. این افزایش ترشح می تواند منجر به تجمع در پشت حلق شود. از طرفی هوای سرد با عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا، عفونت های سینوسی و سرماخوردگی ارتباط دارد از این رو این عفونت ها علائم بسیاری از جمله ترشحات ته حلق را ایجاد می کنند.
  • آلاینده ها و محرک های محیطی: بدن با تولید مخاط بیشتر برای دفع محرک های محیطی و جلوگیری از خشکی حلق واکنش نشان می دهد. شاید ناراحت کننده و عجیب باشد، اما در واقع نشانه ای از تلاش بدن برای حفظ سلامت است.
  • بیماری ها: در هنگام بروز بیماری به منظور مقابله با باکتری ها و یا ذرات ویروسی، ترشح خلط در بدن افزایش می یابد. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:سرماخوردگی ، آنفولانزا، آلرژی و حساسیت ، عفونت های سینوسی یا التهاب سینوس ها (سینوزیت)، انسداد ریه ،برونشیت و . . .
مرد با دست روی گلو

درمان خلط پشت گلو

دستگاه تنفسی در حالت عادی خلط تولید می کند که ماده ی سالمی است و وجود آن برای حفاظت از این دستگاه ضروری است. اما هنگامی که برای تان ناراحتی ایجاد می کند، باید راهی پیدا کنید تا ترشح آن کمتر یا به طور کلی حذف شود. روش های زیر در درمان خلط گلو به شما کمک می کنند.

مرطوب نگه داشتن محیط

هوای خشک مجاری بینی و دهان را خشک کرده و باعث تحریک سینوس ها می شود و باعث می شود بدن در واکنش به آن ها خلط بیشتر و غلیظ تری تولید کند. برای رفع این مشکل می توان از انواع دستگاه های بخور گرم استفاده نمود. دستگاه رطوبت ساز، با فراهم کردن رطوبت محیط، به پاکسازی مجاری تنفسی کمک می کند و با رقیق کردن مخاط، در نتیجه خلط و گرفتگی را از بین می برد.

تاثیر نوشیدن مقدار کافی آب بر درمان خلط پشت حلق

همانطور که نیاز است هوای محیط مرطوب باشد، بدن و مجاری تنفسی نیز بایستی مرطوب باشند تا مخاط را رقیق کنند. به همین خاطر به افراد بیمار خصوصاً در سرماخوردگی توصیه می شود تا مایعات کافی مصرف کنند تا با رقیق شدن یا همان شل شدن خلط، کمک به تخلیه سینوس ها کند. سعی کنید که از انواع مایعات مخصوصا سوپ استفاده کنید. از مایعات مناسب دیگر می توان به چای بدون کافئین، آب میوه ی گرم و آب لیمو اشاره کرد.

غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک گرم کمک می کند تا خلطی که در پشت گلوی تان آویزان است تمیز شود. همچنین استفاده از آب نمک، سبب از بین رفتن میکروب ها و تسکین گلودرد می شود.

یک فنجان آب را با نصف قاشق چای خوری نمک مخلوط کنید. آب گرم به دلیل اینکه به سرعت نمک را در خود حل می کند، برای این کار مناسب تر است. از طرفی بهتر است از آب فیلترشده یا جوشیده استفاده کنید، زیرا فاقد کلر است و گلویتان را تحریک نمی کند. کمی از ترکیب را بنوشید و بدون اینکه قورت بدهید اجازه دهید تا فضای گلوی شما را شست وشو دهد. بعد از چند ثانیه آب نمک را بیرون بریزید. چند بار این کار را انجام دهید.

خانمی در حال غرغره آب نمک

تغییر وضعیت هنگام خواب برای کاهش خلط پشت گلو

اکثر افرادی که دچار خلط ته حلق هستند بیان می کنند که این وضعیت در هنگام خواب برایشان شدیدتر می شود. هنگام خواب ترشحات مخاطی در پشت گلو جمع شده و باعث می شود فرد دچار گرفتگی مسیر تنفسی و سرفه شود که منجر به کاهش کیفیت خواب نیز می شود. از این رو شما می توانید با افزایش ارتفاع سر هنگام خواب از طریق قرار دادن یک بالش اضافه زیر سر خود به حرکت رو به پایین ترشحات کمک نمایید.

شستشوی بینی

شاید ساده ترین و راحت ترین راه برای رهایی از شر این خلط ها شستشوی مجرای بینی با آب نمک (نرمال سالین) یا سرم فیزیولوژیک باشد که منجر به شل شدن مخاط های گیر افتاده و کنده شدن آنها می شود. محلول نرمال سالین به شکل اسپری، قطره و سرم موجود می باشد و افراد بسته به تمایل شخصی خود قادر به استفاده از هر یک از این مدل ها خواهند بود.

بهتر است برای شست وشوی بینی تنها از آب مقطر استریل یا محلول های نرمال سالین استفاده شود و آب شیر جایگزین موارد مذکور نشود.

دوری از دود سیگار و مواد حساسیت زا

هرگونه ماده شیمیایی، دود سیگار، رایحه ها و آلودگی ها می توانند باعث تحریک بینی، گلو و مجاری هوایی شوند که منجر به تولید خلط بیشتر می شوند. برای درمان یا کاهش ترشحات پشت حلق تا حد امکان از این مواد و محیط های حاوی آن ها دوری کنید.

تشخیص واکنش های غذایی

برخی غذاها می توانند باعث واکنش هایی شوند که موجب آلرژی فصلی می شوند. آن ها ممکن است باعث خارش بینی و گلو شوند که منجر به خلط زیادی می شود پس هر گونه غذایی که باعث افزایش خلط یا مخاط می شود را ثبت کنید و تا جایی که می توانید از مصرف آن ها خودداری کنید.

حمام گرم برای درمان خلط گلو

زمان صرف شده در حمام پر از بخار به شل شدن خلط بینی و گلو کمک می کند.ریختن آب گرم روی صورت نیز می تواند باعث تسکین فشار سینوس ها شود.

متناوبا، آب داغ را در یک کاسه بزرگ بریزید و یک حوله را روی سر خود نگه دارید و به مدت 5 تا 10 دقیقه بخار را تنفس کنید که این کار به کاهش درد ریه ها کمک خواهد کرد و شما همچنین می توانید چندین بار در روز از این روش درمانی ساده استفاده کنید.

دوش حمام

مصرف زیاد میوه و اجتناب از مصرف موادی که باعث برگشت اسید معده می شوند.

یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از میوه و احتمالاً سویا می تواند منجر به مشکلات تنفسی کمتری در ارتباط با خلط شود. همچنین برگشت اسید می تواند منجر به افزایش خلط شود. افرادی که سوزش سر دل دارند باید از غذاهای تحریک کننده اجتناب کنند و از پزشک درباره مدیریت مناسب سوال کنند.

نقش روغن اکالیپتوس در درمان خلط پشت حلق

استفاده از روغن اکالیپتوس برای کاهش تولید خلط و پاک سازی قفسه ی سینه بسیار مناسب است و به راحتی با چند سرفه می توانید خلط را از گلویتان خارج کنید. همچنین اکالیپتوس برای برطرف کردن سرفه های ناخوشایند بسیار مناسب است. می توانید از اکالیپتوس در دستگاه های بخور استفاده کنید و بخار آن را تنفس کنید یا از کرم های حاوی اکالیپتوس استفاده کنید.قبل از استفاده از روغن اکالیپتوس برای کودکان با پزشک مشورت کنید.

عسل

امروزه خواص عسل طبیعی بر کسی پوشیده نیست. عسل یک ضدسرفه قوی است که به رفع آلرژی نیز کمک ویژه ای می کند. بعلاوه خاصیت ضد باکتری عسل طبیعی باعث می شود تا بتوان از آن در دمنوش های مختلف برای رفع خلط اضافی پشت حلق استفاده کرد. یک لیوان آبجوش را با یک قاشق آبلیموی تازه و میزان دلخواه عسل سه بار در روز میل نمایید تا شاهد اثر ویژه این ماده در کاهش خلط و سرفه های خود باشید.

سرکه سیب و عسل برای کاهش ترشحات پشت گلو

سرکه سیب که اغلب از آن به عنوان یک ضد احتقان طبیعی یاد می شود به دلیل دارا بودن پتاسیم، برای آبریزش بینی خوب است. ترکیب سرکه سیب و عسل به کاهش عفونت ها و در نتیجه کاهش تولید خلط کمک می کنند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب (ترجیحاً گرم) ترکیب کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید و سه بار در روز میل کنید.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه همه کاره است. خاصیت ضد باکتریایی و ضد احتقان آن باعث شده تا بتواند در کنترل عفونت ها و سرفه و برطرف شدن خلط گلو مؤثر باشد. برای استفاده شما می توانید یک تکه ی تقریباً دو سانتیمتری از زنجبیل را در یک فنجان آبجوش دم کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید. دمنوش زنجیبل را سه تا چهار بار در روز می توانید بنوشید.

زردچوبه و شیر

یک قاشق چایخوری زردچوبه را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید و آن را دو بار در روز میل نمایید. زردچوبه ضد التهاب قوی است که به همراه شیر که نرم کننده عالی برای مجاری تنفسی به حساب می آید می تواند دمنوشی عالی برای کنده شدن خلط های اضافی گلو باشد. می توانید از زردچوبه در آبجوش و عسل نیز استفاده نمایید.

شیر زردچوبه

آب هویج

آب چند هویج را گرفته و برای رقیق شدن کمی به آن آب بیافزایید و دو بار در روز بنوشید. هویج دارای مقادیر بالایی فیبر است که به نرم کردن راه گلو کمک می کند. همچنین دارای مقادیر بالایی ویتامین C و A می باشد که به پاکسازی ریه و مجاری تنفسی کمک می کند.

تاثیر آب لیمو بر درمان خلط پشت حلق

دو قاشق سوپ خوری آب لیمو و یک قاشق سوپ خوری عسل را به یک لیوان آب داغ اضافه کنید و حداقل سه بار در روز بنوشید تا گلو خود را تسکین داده و تولید خلط را کاهش دهید. یک گزینه ساده دیگر بریدن یک لیمو است، کمی نمک و فلفل روی آن بریزید و سپس آن تکه لیمو را بخورید که این کار خلط را از گلوی شما بیرون می کند.این درمان را دو یا سه بار در روز انجام دهید.

بیدگیاه

بید گیاه حاوی لعاب بسیار بالایی و شامل آهن، منیزیم، فیبر، کلسیم، سلنیوم، پروتیین و ویتامین های A و B است. یک ضد باکتری عالی است، گلو درد را تسکین می دهد و به خلط کمک می کند که لغزنده و شل تر شود و بیرون راندن را آسان تر کند. 2 قاشق سوپ خوری ریشه خشک بیدگیاه را در دو فنجان آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و این محلول را 2 تا 3 بار در روز بنوشید.

پیاز برای درمان خلط گلو

یک عدد پیاز را درست بشورید و ریز ریز کنید و با دو قاشق سوپ خوری شکر بکوبید و نیم ساعت بگذارید تا بماند و این مخلوط یک بافت مایع ایجاد خواهد کرد و هر دو تا سه ساعت یک بار یک قاشق سوپ خوری از این داروی نیروبخش را بخورید. همچنین شما می توانید ظرف یک تا دو روز این داروی نیروبخش را در یخچال نگه داری کنید.

استفاده از پودر نخود برای درمان خلط گلو

یک قاشق چای خوری روغن را در یک ماهی تابه بریزید و دو قاشق سوپ خوری پودر نخود را بو دهید تا قهوه ای روشن شود و یک قاشق چای خوری عسل و پودر بادام را به همراه مقداری آب اضافه کنید و آن را به درستی هم بزنید و از روی حرارت بردارید و دو بار در روز به مدت 4 تا 5 روز مصرف کنید.

روغن پونه کوهی

خواص ضد میکروبی و ضد التهابی روغن پونه کوهی می تواند عفونت های مختلفی را در دستگاه تنفسی درمان کند و به عنوان یک اکسپکتورانت طبیعی، به طور موثر خلط را کاهش می دهد. چند قطره روغن پونه کوهی را بخورید و یا آن را به غذای خود اضافه کنید و علاوه بر این، روغن پونه کوهی را می توان به راحتی مصر ف کرد و به راحتی در فروشگاه های دارویی موجود است.

روغن پونه کوهی

سیر و لیمو برای رفع خلط گلو

خواص ضد التهابی سیر و اسید سیتریک موجود در لیمو خلط را پاک می کند. یک فنجان آب را بجوشانید و آن را از شعله بردارید و 3 لیمو را در آن فشار دهید و حالا، دو حبه سیر له شده، نصف قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه و کمی نمک به آن ها اضافه کنید و تمام مواد را به خوبی هم بزنید و بنوشید که این درمان تسکینی فوری برای رفع خلط است.

نارون لغزنده

فیبر محلول در نارون لغزنده یک ماده ژله مانند است که وقتی در آب حل می شود به کاهش التهاب کمک می کند. دو فنجان آب را حرارت دهید و 2 قاشق سوپ خوری پودر پوست نارون را در آن بریزید و برای کاهش خلط این ترکیب را دو بار در روز بنوشید. ضماد تهیه شده از نارون نیز می تواند روی سینه به کار رود تا مخاط را کاهش دهد.

جوشانده حلیله زرد و گل ختمی برای درمان خلط گلو

برای درمان خلط ، حلیله زرد و گل ختمی را آسیاب کنید. سپس یک و نیم قاشق غذاخوری از مخلوط آسیاب شده این دو گیاه را در داخل یک لیوان آب جوش بریزید و در آن را ببندید و بگذارید به مدت یک شب تا صبح بماند تا این دو گیاه ته نشین شده و تاثیر ضد خلطی خود را بر روی آب لیوان بگذارد و فردا صبح آن را میل کنید.

توصیه های ویژه ی متخصصان طب سنتی درباره خلط گلو

  • برای درمان طبیعی خلط دو نوع اقدام باید صورت گیرد که در مرحله اول باید اقدامات پرهیزی انجام دهید.
  • در اقدامات پرهیزی برای درمان خلط ، افراد باید سحر خیز باشند و در ساعت 5 تا 8 صبح بیدار شوند زیرا در این ساعات حجم خلط بدن افزایش می یابد اما سحرخیزی در این ساعات سبب کاهش غلظت خلط بدن می شود.
  • افراد که خلط زیادی دارند باید هنگام شب از خوردن سردیجات مانند لبنیات همچون ماست، دوغ و شیر و نیز ترشیجات، ماهی، کاو، گوجه فرنگی خام، خیار پرهیز کنند زیرا این مواد سرد میزان خلط های صبحگاهی را افزایش می دهد.
  • برای درمان خلط بدن از گیاهان دارویی مانند آویشن، پونه، گل ختمی، گل پنیرک که آنتی بیوتیک های طبیعی هستند به صورت دمنوش استفاده نمایید.
  • بخور آویشن و پونه، نعنا فلفلی، دمنوش و بخور اکالیپتوس، جوشانده مخلوط آویشن و پونه و پنیرک روزی سه مرتبه برای درمان خلط به خصوص خلط های صبحگاهی بسیار موثر است.
  • افرادی که نفخ معده و شکم ندارند و دچار سردرد هم نمی شوند، برای درمان خلط می توانند از پیاز خام استفاده کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

خلط گلو همیشه به صورت منظم و نازک تولید می شود و جای نگرانی نیست. ممکن است اول صبح خلط گلو را احساس کنید زیرا تمام شب تولید، ذخیره و خشک شده است. جریان خلط در بعدازظهر بیشتر می شود. همچنین درصورت بیماری، داشتن حساسیت فصلی یا کمبود آب بدن، بیشتر وجود خلط را احساس می کنید.عوامل مختلفی می تواند سبب تولید میزان بیشتری از خلط گلو می شود که موارد زیر بخشی از آنهاست:

  • برگشت اسید
  • حساسیت
  • آسم
  • سیستیک فایبروزیس که معمولا خیلی زود تشخیص داده می شود
  • برونشیت مزمن
  • و سایر بیماری های تنفسی

اگر خلط برای ماه ها یا حتی مدت های طولانی تر وجود دارد یا تولید میزان زیاد آن شما را آزار می دهد یا زمانی که تولید آن با علائم زیر همراه باشد، برای درمان خلط گلو حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • سرفه های همراه با خون
  • درد قفسه سینه
  • نفس های کوتاه
  • خس خس سینه

ترشحات پشت حلق یک اتفاق تقریباً رایج در بین مردم می باشد که اگرچه می توان با رعایت مواردی مانند دوری از آلودگی ها و آلرژن ها از آن جلوگیری نمود اما همیشه هم این گونه نیست. درست است که این ترشحات اذیت کننده هستند اما در اکثر موارد خود به خود برطرف می شوند. درصورت ادامه دار بودن این وضعیت لازم است تا با یک متخصص گوش، حلق و بینی در ارتباط باشید تا علت اصلی آن را مشخص کرده و به درمان بپردازید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز