راهکارهای موثر و بی نظیر برای کاهش اسید اوریک خون

  چهارشنبه، 05 مرداد 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
راهکارهای موثر و بی نظیر برای کاهش اسید اوریک خون
اسید اوریک به عنوان یک ماده زائد شناخته می‌شود که در جریان خون حل می‌شود، از کلیه‌های عبور کرده و در نهایت بدن را از طریق ادرار ترک می‌کند. اگر اسید اوریک در خون به درستی فیلتر نشود، سطوح آن افزایش می یابد. در این مطلب به بررسی روش های کاهش اسید اوریک می پردازیم.

اسید اوریک از ضایعات طبیعی هضم برخی غذاهای دارای پورین است. پورین در برخی غذاها مانند گوشت، ماهی ساردین، حبوبات خشک شده و آب جو به مقدار فراوان وجود دارد. علاوه بر این پورین در بدن نیز تشکیل و شکسته می شود. به طور طبیعی بدن انسان از طریق کلیه ها و ادرار پورین را تصفیه می کند. اگر در رژیم غذایی تان مقدار زیادی پورین وجود داشته باشد، بدن تان نمی تواند محصول جانبی آن را به سرعت دفع بکند. این امر موجب تجمع اوریک اسید در خون تان می شود. اسید اوریک بالا می تواند منجر به بروز بیماری نقرس بشود. نقرس باعث ایجاد درد مفاصل و تجمع کریستال های اورات می شود. همچنین نقرس می تواند خون و ادرار شما را بیش ازحد اسیدی بکند.

ترفندهای کم کردن اسید اوریک در بدن

اسید اوریک می تواند به دلایل مختلف از جمله رژیم غذایی، ژنتیک، اضافه وزن یا چاق بودن و همچنین استرس در بدن جمع شود. علاوه بر این بعضی از بیماری ها می توانند منجر به بالا رفتن سطح اسید اوریک شوند.

از جمله ی این بیماری ها می توانیم به بیماری های کلیوی، دیابت ملیتوس، کم کالری تیروئید، بعضی از انواع سرطان ها یا شیمی درمانی و پسوریازیس اشاره کنیم. در ادامه چند روش برای کاهش اسید اوریک در بدن را در اختیارتان قرار داده ایم.

کاهش مصرف غذاهای سرشار از پورین

یکی از راه ها برای کاهش اسید اوریک، کاهش مصرف مواد غذایی سرشار از پورین است. هضم غذاهای سرشار از پورین، موجب تولید اسید اوریک در بدن می شود. بنابراین برای کاهش اسید اوریک در بدن تان، غذاهای زیر را کمتر مصرف کنید:

  • گوشت اندام مانند جگر
  • بوقلمون
  • ماهی و صدف ها
  • گوش ماهی
  • گوشت بره
  • گوشت گوساله
  • گل کلم
  • نخود فرنگی
  • حبوبات خشک شده
  • قارچ ها

خودداری از مصرف غذاهای سرشار از قند و شکر برای کاهش اسید اوریک

در حالی که معمولا اسید اوریک را با غذاهای سرشار از پروتئین ارتباط می دهند، مطالعات جدید نشان داده است که مصرف قندها نیز می تواند از دلایل اسید اوریک بالا باشد. این امر شامل انواع مشتقات قندها از جمله شکر معمولی، شربت ذرت، شربت ذرت با فروکتوز بالا و… می شود.

قندِ فروکتوز به طور عمده در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. محققان دریافتند که این نوع از قندها نقش خاصی در افزایش اسید اوریک در بدن دارد. بنابراین از این پس تلاش کنید که برچسب غذاها را بخوانید. بیشتر از غذاهای کامل استفاده کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده و سرشار از قندها را کاهش دهید.

قند و شکر

پرهیز از مصرف نوشیدنی های شیرین

نوشیدنی های شیرین و حتی آبمیوه های تازه نیز سرشار از فروکتوز و گلوکز هستند. شربت ذرت با فروکتوز بالا نیز محتوی ترکیبی از فروکتوز و گلوکز است که معمولا ۵۵ درصد از آن فروکتوز و ۴۲ درصد از آن را گلوکز تشکیل می دهد. این ترکیب تقریباً مشابه چیزی است که در شکر معمولی می بینیم که ۵۰ درصد از آن را فروکتوز و ۵۰ درصد دیگر را گلوکز تشکیل می دهد.

فروکتوز شکر که در غذا یا نوشیدنی ها وجود دارد، سریع تر از قندهای طبیعی غذا در بدن جذب می شود. جذب سریع تر این قندهای تصفیه شده موجب افزایش قند خون و همچنین افزایش اسید اوریک در بدن می شود. بنابراین بهتر است که نوشیدنی های شیرین و پرشکر را با نوشیدنی های طبیعی و سرشار از فیبر جایگزین کنید.

نوشیدن آب بیشتر

نوشیدن مقدار زیاد مایعات به کلیه کمک می کند تا اسید اوریک را سریع تر دفع بکند. بنابراین بهتر است از این پس همراه خودتان بطری آبی داشته باشید و هر یک ساعت به خودتان یادآوری کنید که مقداری از آن را بنوشید. هر یک ساعت آلارم گوشی خود را برای این کار تنظیم کنید.

خودداری از مصرف نوشیدنی های الکلی برای کاهش اسید اوریک

نوشیدن نوشیدنی های الکلی موجب کم آبی بدن می شود. همچنین مصرف این نوشیدنی ها می تواند موجب افزایش سطح اسید اوریک در بدن شود. این امر به آن خاطر است که کلیه مجبور می شود ابتدا تمام محصولات الکل را که در خون وجود دارد، به جای اسید اوریک و سایر ضایعات تصفیه کند.

همچنین برخی از انواع نوشیدنی های الکلی مانند آبجو، سرشار از پورین هستند.

رد تعارف نوشیدن الکل

تاثیر کاهش وزن بر کم شدن سطح اسید اوریک

علاوه بر رژیم غذایی، داشتن اضافه وزن نیز می تواند سطح اسید اوریک را بالا ببرد. سلول های چربی بیش از سلول های عضلات اسید اوریک تولید می کنند. علاوه بر این داشتن اضافه وزن تصفیه اسید اوریک را برای کلیه سخت تر می کند. همچنین کاهش وزن بسیار سریع نیز می تواند بر سطح اسید اوریک تأثیر منفی بگذارد.

بنابراین اگر اضافه وزن دارید، بهتر است از مصرف غذاهای نامناسب خودداری کنید. با متخصص تغذیه درباره یک رژیم غذایی ساده و برنامه کاهش وزن مناسب مشورت کنید. پزشک می تواند وزن ایده آل را برایتان مشخص کند.

تنظیم سطح انسولین

هنگام مراجعه به پزشک، سطح قند خون تان را کنترل کنید. این موضوع حتی در صورت مبتلا نبودن به دیابت هم توصیه می شود.

بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است مقدار زیادی انسولین در جریان خون شان داشته باشند. این هورمون برای جابه جایی قند از خون به سلول های بدن ضروری است. با این حال مقدار زیاد انسولین می تواند منجر به افزایش اسید اوریک در بدن بشود.

همچنین وضعیتی به نام پیش دیابت نیز می تواند باعث افزایش سطح انسولین و خطر بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ شود. اگر پزشک به مقاومت به انسولین مشکوک باشد، ممکن است علاوه بر گلوکز خون، سطح انسولین سرم را نیز بررسی بکند.

مصرف فیبر بیشتر در رژیم غذایی

افزایش مصرف فیبر به بدن تان کمک می کند تا بتواند بهتر اسید اوریک را دفع کند. همچنین فیبر می تواند قند خون و سطح انسولین را تنظیم کند. همچنین مصرف فیبر با افزایش احساس سیری، از خطر پرخوری جلوگیری می کند. روزانه حداقل ۵ تا ۱۰ گرم فیبر محلول را از طریق غذاهایی مانند غذاهای زیر دریافت کنید:

  • میوه تازه، منجمد یا خشک شده
  • سبزیجات تازه و منجمد
  • جودوسر
  • مغزها
  • جو
مواد غذایی سرشار از فیبر

تاثیر کاهش استرس بر کم شدن سطح اسید اوریک

استرس، خواب ناکافی و تحرک کم می تواند منجر به بروز التهابات بشود. التهابات می توانند موجب افزایش سطح اسید اوریک شوند. انجام تکنیک های کنترل استرس مانند تنفس عمیق و یوگا می تواند به شما در مبارزه با استرس کمک بکند. به این منظور می توانید به کلاس های یوگا مراجعه یا برنامه های مخصوصی را دانلود کنید که تنفس عمیق را به شما یادآوری می کند.

نکات مهم برای داشتن خواب باکیفیت را رعایت کنید. این نکات عبارت اند از:

  • دو تا سه ساعت قبل از خواب از نگاه کردن به صفحه های تلفن همراه و تلویزیون خودداری کنید.
  • هر روز در ساعت مشخصی بخوابید و بیدار بشوید.
  • پس از صرف شام از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

کاهش داروها و مکمل های مصرفی

برخی داروها و مکمل ها نیز می توانند باعث افزایش اسید اوریک در خون شوند. این داروها عبارت اند از:

  • آسپرین
  • ویتامین B۳ (نیاسین)
  • داروهای ادرارآور
  • داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی
  • داروهای مخصوص شیمی درمانی

اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید و به اسید اوریک بالا نیز مبتلا هستید، پزشک می تواند به شما در پیداکردن جایگزین مناسب کمک بکند.

برای کاهش اسید اوریک رژیم غذایی گیاهی را دنبال کنید.

دنبال کردن رژیم غذایی گیاهی هم می تواند یک راهکار مفید برای کم کردن اسید اوریک موجود در بدن باشد. در رژیم غذایی دش مصرف گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ماهی محدود می شود. افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می کنند، باید میوه، سبزیجات، دانه ها، مغزها و غلات سبوس دار را مصرف کنند. نشان داده شده که سایر رژیم های غذایی گیاهی مانند رژیم غذایی مدیترانه ای هم در کاهش اسید اوریک بدن مفید هستند.

مواد غذایی کاهنده ی اسید اوریک را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

مصرف بعضی از مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب می تواند به کاهش اسید اوریک کمک کند. با گنجاندن این مواد در رژیم غذایی خود می توانید از اثرات آن ها بهره مند گردید. در ادامه به تعدادی از این مواد غذایی اشاره کرده ایم.

  • سیب: سیب غنی از مالیک اسید است و اسید اوریک خون را خنثی می کند. می توانید هر زمان که گرسنه شدید، سیب را به عنوان میان وعده نوش جان کنید .
  • آلبالو: آلبالو حاوی ترکیبات ضدالتهابی به نام آنتوسیانین ها است که سطح اسید اوریک را در بدن کاهش می دهند. علاوه بر این از جمع شدن اسید اوریک در خون جلوگیری می کنند. آلبالو اسیدها را خنثی کرده و از التهاب و درد پیشگیری می کند.
  • لیموترش: آب لیموترش حاوی اسید سیتریک است که حلال اسید اوریک به شمار می رود. اضافه کردن لیموترش به رژیم غذایی به پیشگیری از بالا رفتن اسید اوریک در بدن کمک می کند. هر روز صبح آب نصف یک عدد لیموترش را به یک لیوان آب اضافه کرده و آن را میل کنید.
  • مواد غذایی غنی از ویتامین C: مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C یک روش عالی دیگر برای متعادل کردن سطح اسید اوریک بدن محسوب می شود. منابع غذایی ویتامین C اسید اوریک را حل کرده و آن را از بدن خارج می کنند . از جمله بهترین منابع ویتامین C می توانیم به کیوی، پرتقال، گوجه فرنگی، گریپ فروت، کلم بروکلی و سبزیجات با برگ سبز اشاره کنیم.
  • چای سبز: بیشتر ما چای سبز را به خواص فوق العاده ای که در کاهش وزن و چربی سوزی دارد می شناسیم. برای کاهش سطح اسید اوریک بالا، هر روز چای سبز بنوشید. چای سبز احتمال ابتلا به بیماری نقرس را هم کاهش می دهد . درست است که چای سبز خواص متعددی برای سلامتی بدن دارد، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.
  • اسیدهای چرب امگا 3: منابع اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود جای دهید. از جمله منابع اسیدهای چرب امگا ۳ می توانیم تخم کتان، دانه ی سویا، اسفناج و گردو را نام ببریم. مواد غذایی ذکر شده تورم و التهاب را کاهش می دهند.
  • سبزیجات: بیشتر سبزیجات پورین کمی دارند و افراد مبتلا به نقرس می توانند آن ها را مصرف کنند . سبزیجاتی مثل مارچوبه، گل کلم، اسفناج، قارچ و لوبیا سبز در این زمینه استثناء هستند، چون مقدار متوسطی پورین دارند. مصرف سبزیجات ذکر شده را به نصف لیوان در روز محدود کنید.
  • غلات غنی شده: خوردن غلات غنی شده مانند برنج و پاستای سبوس دار خطر ابتلا به بیماری نقرس را کاهش می دهد. محققان به این نتیجه رسیده اند افرادی که برای کاهش فشار خون خود رژیم غذایی دش (DASH) را دنبال می کنند، کمتر در معرض ابتلا به نقرس قرار می گیرند. رژیم غذایی دش شامل مواد غذایی مانند غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه و محصولات لبنی کم چرب می شود.
  • چربی ها: مصرف روغن های مفید برای سلامت قلب مانند روغن زیتون و روغن تخم کتان می تواند به کاهش التهاب کمک کند. با پزشک درباره ی خواص مصرف مکمل روغن ماهی مشورت کنید. تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که مکمل روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و می تواند درد و التهاب ناشی از آرتریت را کاهش دهد.
  • نوشیدن قهوه: قهوه حاوی آنتی اکسیدانی به نام اسید کلروژنیک است که می تواند سطوح اسید اوریک را کاهش داده و حتی ممکن است از نقرس پیشگیری کند.

سخن پایانی

رژیم غذایی و ورزش کردن و تغییراتی به منظور ایجاد سبک زندگی سالم می تواند به بهبود نقرس و سایر بیماری های ناشی از اسید اوریک بالا کمک بکند. البته برخی زمان ها این ها نمی توانند به تنهایی جایگزین درمان های پزشکی بشوند. داروهای تجویزی توسط پزشک را طبق دستورالعمل او مصرف بکنید. ترکیب مناسبی از رژیم غذایی و ورزش کردن و داروها می تواند علائم تان را به حداقل برساند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان