ساعدنیوز
ساعدنیوز

روش‌های درمان برای واریس پا چیست؟

  پنجشنبه، 09 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش‌های درمان برای واریس پا چیست؟
واریس در واقع اتساع سیاهرگها یا وریدهااست.در بدن انسان ۳نوع رگ وجود دارد.سرخرگ یا شریان که خون را از قلب به نقاط مختلف بدن میبرند.سیاهرگ یا ورید که خون را از اعضا بدن به سوی قلب برمیگردانند.مویرگها هم عروق بسیار کوچکی در محل اتصال سرخرگ وسیاهرگ هستند که در محل آنها به علت داشتن فقط یک لایه سلولی،تبادل مواد غذایی واکسیژن صورت میگیرد.

درمان واریس پا یا عروق عنکبوتی از جمله درگیری های مردم و به ویژه زنان است. چراکه واریس پا علی رغم اثر منفی بر زیبایی پوست که باعث کاهش اعتماد به نفس مبتلایان می شود. برای اکثر بیماران مشکلات دیگری را نیز ایجاد می کند که از جمله می توان به درد پا و سنگینی پا، بی قراری پا، متورم شدن مچ پا در اثر ایستادن طولانی مدت و گرفتگی عضله های پا اشاره کرد.

گاهی حتی ممکن است فرد را از انجام فعالیت های روزانه ی خود هم عاجز کند. به طور مثال شخصی که از واریس پا رنج می برد در بعضی مواقع به سختی می تواند روی پاهای خود بایستد. آیا شما هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنید؟

اگر پاسختان مثبت است دیگر جای هیچ نگرانی نیست. جای مناسبی را انتخاب کردید. چون حتماً پاسخ سؤال هایتان را خواهید گرفت. ما در این مطلب سعی بر این داریم که این مشکلی که این روزها همه را درگیر خود کرده بررسی کنیم و راه حل ها و شیوه های درمانی متناسب با آن را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

راههای درمان واریس پا

علائم واریس در طول روز تشدید می شود و معمولاً در اثر بالا گذاشتن پا یا پوشیدن جوراب واریس برطرف می شود. که رد ادامه چندین راه برای درمان واریس پا را معرفی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

جوراب واریس

جوراب واریس بالای زانو معمولاً فشاری معادل با 20 ـ 30 میلی متر جیوه را وارد می کند و غالباً برای تسکین علائمی مانند درد و ورم مفید است. جوراب واریس سیاهرگ ها را فشرده می کند و از برگشت خون و جمع شدن خون در پاها جلوگیری می کند. برای استفاده از پوشش اکثر شرکت های بیمه لازم است که ابتدا حداقل به مدت سه ماه از جوراب واریس استفاده کنید و سپس درمان های دیگر را شروع کنید.

ابلیشن

اگر جوراب واریس برای تسکین علائم کافی نباشد و سونوگرافی نشان بدهد که سیاهرگ های واریسی به اندازه کافی صاف است، می توان درمان ابلیشن با لیزر، رادیوفرکانسی یا تزریق مکانیکی را انجام داد.

درمان در مطب جراح قلب و عروق انجام می شود. ابتدا پا تمیز و ضدعفونی می شود و درپ استریل جراحی روی پا انداخته می شود. سپس جراح داروی بی حسی را تزریق می کند و لوله نازکی (کاتتر) را وارد رگ می کند. بیماران معمولاً فقط تزریق داروی بی حسی را احساس می کنند. جراح لوله را در کل رگ پیش می برد و سپس پوست اطراف رگ را بی حس می کند. در پایان ابلیشن برای درمان رگ واریسی انجام می شود. این بخش از درمان بدون درد است و معمولاً 20 دقیقه طول می کشد. پا پس از اتمام عمل با باند کشی پانسمان می شود.

اسکلروتراپی

اگر رگ های واریسی پیچ خورده باشد و صاف نباشد، اسکلروتراپی توصیه می شود. پزشک سوزن کوچکی را با توجه به تصاویر سونوگرافی در سیاهرگ پیش می برد و اسکلروزانت را در رگ تزریق می کند، اسکلروزانت ماده ای شیمیایی است که باعث منقبض و لخته شدن سیاهرگ می شود. این نوع لخته خطرناک نیست و طی فرآیندهای طبیعی بدن تجزیه می شود و به این ترتیب سیاهرگ واریسی در نهایت از بین می رود. رگ های عنکبوتی کوچک را نیز می توان به روش اسکلروتراپی و با استفاده از سوزنی بسیار کوچک درمان کرد.

ورزش

حتما با فواید ورزش آشنا هستید، ورزش منظم یکی از بهترین کارهایی است که برای بهتر شدن گردش خون در رگ ها و پایین آوردن ورم پا می توان انجام داد. برطبق گزارش مؤسسه ی ملی قلب، خون و ریه ی آمریکا، نشستن (مخصوصا نشستن در وضعیت نامناسب مانند زمانی که گردن را به جلو خم می کنید یا چهار زانو نشستن) و ایستادن طولانی مدت و بدون حرکت، خطر ابتلا به واریس و ناراحتی های ناشی از تجمع خون در رگ را چند برابر می کند.

زمانی که شما مدت زمان طولانی بی حرکت می مانید، رگ ها عمل برگرداندن خون به قلب را سخت تر انجام می دهند و برای مبارزه با نیروی جاذبه مشکل پیدا می کنند. ورزش مقدار هورمون ها را به صورت کاملا طبیعی تنظیم کرده، وزن شخص را کم می کند و نمی گذارد از حد طبیعی خارج شود و فشارخون را پایین می آورد. تمام این موارد با هم به درمان واریس کمک می کنند.

براساس نظر متخصصان مؤسسه ی بیماری های قلبی و عروقی کارولینا، برای جلوگیری از ابتلا به واریس باید نرمش هایی را از قبیل بالا بردن پا، بالا نگه داشتن مچ پا، حرکات دوچرخه و خم کردن مچ پا به اطراف انجام دهید تا رگ های پا کش بیایند و قوی شوند. ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری که فشار کمی به بدن وارد می کنند نیز، فشار وارده به رگ ها را کاهش می دهند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که با ورزش کردن عضلات تان درد می گیرد، پس به آرامی ورزش کنید و بعد از آن برروی عضله ای که درد گرفته است، کیسه ی یخ یا آب گرم بگذارید. برای کاهش درد و ورم ناشی از واریس، پاها را بالا بگیرید یا جوراب واریس بپوشید. با این کار به پایی که خون در آن به درستی به جریان نمی افتد، فشار ملایمی وارد می کنید.

مراقب وزن خود باشید

افرادی که اضافه وزن دارند، به خصوص زنان و افراد میانسال، بیشتر درخطر ابتلا به واریس هستند. سنگینی وزن اضافی، فشار زیادی به رگ های شما وارد می کند و به ورم یا برگشت جریان معکوس خون دچار می شوید. این پدیده در سیاهرگ های بزرگی که نزدیک سطح پوست هستند (مانند سیاهرگ صافن در پا) بیشتر رخ می دهد.

«هافینگتون پست» در مقاله ای، به ارتباط بین چاقی و واریس پرداخته است. در این مقاله آمده است که تشخیص رگ های واریسی و درمان آنها در افرادی که اضافه وزن دارند، مشکل تر است؛ زیرا در فرد مبتلا، تا زمانی که پاها ملتهب و اندازه ی رگ ها بزرگ نشود، نمی توان متوجه بیماری شد. اندازه ی رگ ها در بخش درونی پا در این حالت به بیش از ۴ الی ۵ سانتیمتر می رسد.

درمان واریس پا

استفاده از روغن های اسانس برای تنظیم هورمون های بدن

روغن های اسانس برای بهبود گردش خون مفیدند، میزان ورم را پایین می آورند و هورمون های بدن را تنظیم می کنند. یکی از بهترین روغن ها برای درمان مشکلات وریدی، روغن «سرو» است. این روغن، سرعت گردش خون را بالا می برد و دستگاه گردش خون را تقویت می کند. موضع مورد نظر را دوبار در روز با پنج قطره از این روغن ماساژ می دهید و این کار را به مدت چند هفته ادامه دهید. درصورتی که دچار درد عضلانی، ورم یا تاول شدید، مصرف آن را قطع کنید و روغن رقیق دیگری را مانند روغن نعنا، روغن درخت چای یا اسطوخدوس امتحان کنید.

رژیم غذایی ضد التهاب

غذاهای خاصی هستند که مانع ایجاد التهاب می شوند و با تقویت گردش خون، سرعت بهبود واریس را افزایش می دهند. این غذاها از گسترش واریس در آینده نیز جلوگیری می کنند. پیروی از رژیم غذایی ضعیف، به شریان ها صدمه می زند، کیفیت گردش خون را پایین می آورد و مشکلاتی از قبیل فشار خون، عدم تعادل هورمونی و افزایش وزن را به وجود می آورد. منظور از داشتن رژیم غذایی ضعیف، خوردن موادی مانند چربی های ترانس، شکر، کافئین، الکل و غذاهای فرآوری شده است. اکثر این غذاها حاوی مقادیر بسیار بالایی از سدیم نیز هستند. سدیم زیاد، باعث دفع مقدار آب زیاد از بدن می شود و باعث می شود سم هایی در بدن تولید شود که شدت ورم رگ های واریسی را بالا می برد.

آیا این بیماری باعث ایجاد بیماری های دیگر هم می شود؟

در واقع دراین قسمت به عوارض واریس اشاره میکنم.مهمترین عوارض واریس عبارتند از:

الف-زخم و خونریزی :درمحل واریس بخصوص در مناطق تحت فشار مانند قوزکها ممکن است زخم ایجاد شودودرمحل زخم گاه ممکنست خونریزی ایجاد شود.

ب- لخته:مهمترین وجدی ترین عارضه واریس است که در صورت عدم درمان فوری میتواند منجر به آمبولی حاد ریه وحتی مرگ شود.لذا تمام بیماران واریس در صورت تورم یکطرفه وشدید پا جهت رد لخته وریدهای عمقی سریعا باید به پزشک مراجعه کنند.

۳-نارسایی وریدی:یکی از عوارض شایع واریس است که به علت عدم تخلیه کافی خون از اندام تحتانی میتواند پاها دچار تورم وورم مداوم بالاخص بعد از ایستادن یا نشستن طولانی مدت ایجاد شود.

این بیماری به چه صورت قابل درمان است ؟

معمولا درمان واریس نیاز به بستری در بیمارستان ندارد.

الف-استفاده از جوراب واریس:طول وسایزجوراب واریس بسته به شدت بیماری وطول ان باید انتخاب شود.بهتر است صبح که فرد از خواب بلند میشود تا شب قبل از خواب بپوشد یا حداقل تا زمانی که سرکار است پوشیده داشته باشد.

ب-درمراحل پیشرفته ممکنست لازم باشد با جراحی یا از روشهای کمتر تهاجمی مثل لیزر یابستن ورید با آندوسکوپی یا کاتتر استفاده کرد

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (74 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (36 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (35 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (29 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (21 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (21 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (22 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (20 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خانه و زندگی ساده و بدون تجملات حاج آقا قرائتی در پایتخت/ منزلی که حتی از راه آهن تهران پایین تر است!+عکس خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری مرگ خبرساز کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد/ او در سال 1356 بازنشست شد+عکس عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس
تیتر امروز   
خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...