روش‌های درمانی برای برداشتن لکه های ماه گرفتگی چیست؟

  جمعه، 28 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش‌های درمانی برای برداشتن لکه های ماه گرفتگی چیست؟
تقریبا یک سوم مردم روی قسمت مشخصی از بدن لکه ی ماه گرفتگی دارند. این لکه های ماه گرفتگی از نظر رنگ، شکل، بافت، و اندازه با هم متفاوتند. این لکه ها می توانند صاف، برجسته، مشخص، بزرگ، کوچک، بنفش کم رنگ، سیاه، قرمز، و یا آبی باشند.

تقریبا یک سوم مردم روی قسمت مشخصی از بدن لکه ی ماه گرفتگی دارند. این لکه های ماه گرفتگی از نظر رنگ، شکل، بافت، و اندازه با هم متفاوتند. این لکه ها می توانند صاف، برجسته، مشخص، بزرگ، کوچک، بنفش کم رنگ، سیاه، قرمز، و یا آبی باشند. فرقی نمی کند لکه ی ماه گرفتگی شما چه شکل، رنگ، و یا اندازه ای دارد و در صورتی که در جای مشخصی از بدن باشد ظاهری زشت خواهد داشت. حتی در بعضی موارد، لکه ی ماه گرفتگی بر روی اعتماد به نفس نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. در صورتی که شما فرزندی دارید که ماه گرفتگی دارد، نگران خواهید شد چرا که مسئولیت سلامت فیزیکی و روانی فرزندتان بر عهده ی شماست. ممکن است فرزندتان به خاطر ماه گرفتگی مورد تمسخر قرار بگیرد و یا خودش حس بدی نسبت به آن داشته باشد. زمان آن فرا رسیده که دیگر نگران نباشید چرا که درمان ماه گرفتگی با لیزر در دسترس قرار گرفته است. این درمان برای شما و فرزندانتان معجزه می کند.لکه ی ماه گرفتگی نوعی لکه بر روی بدن است که در صورتی رخ می دهد که بافت طبیعی بدن در ناحیه ای از پوست نمی تواند تشکیل شود. این لکه ها در زمان تولد بر روی پوست ظاهر می شوند و ممکن است دقیقا بعد از تولد و یا بعد از گذشتن مدت زمانی پس از تولد تشکیل شوند. بعضی از این لکه ها ممکن است با گذر زمان ناپدید و یا کوچک شوند ولی بعضی دیگر باقی می مانند. در صورتی که لکه ی ماه گرفتگی بر روی پوست شما بزرگ بوده و بر روی اعتماد به نفس شما اثر منفی گذاشته باید به دنبال راه حل های درمان آن باشید.

ناهنجاری های وریدی

این ناهنجاری ها، غیر طبیعی شکل گرفته اند و موجب گشاد شدن وریدها می شوند. این ناهنجاریها یا در زمان تولد یا دوران کودکی و یا بزرگسالی به وجود می آیند.این ناهنجاری ها اغلب در فک، گونه، زبان و لب یافت می شوند. این ناهنجاری ها در هر جای بدن نوزاد می توانند وجود داشته باشند.رشد این ناهنجاری ها به کندی صورت می گیرد. درمان شامل اسکلوتراپی و یا جراحی می باشد.

خال مادرزادی

این خال ها در بدو تولد ظاهر می شوند.سطح این خال ها ممکن است صاف، برجسته و یا ناهموار باشد. این خال ها در هر جای بدن می تواند رشد کنند.بیشتر این خال ها بدون خطر می باشند، اما خال های مادرزادی بزرگ، باعث افزایش ملانوم (یکی از خطرناک ترین انواع سرطان پوست) می شوند.

درمان

برخی از روش های درمانی برای برداشتن خال های مادرزادی عبارتند از:

دارودرمانی

کورتیکاستروئید- در این روش برای متوقف کردن رشد خال یا لکه پوستی، از دوزهای بالای داروی استروئیدی به صورت خوراکی یا تزریق مستقیم در خال استفاده می شود. داروی استروئید نمی تواند موجب کوچک شدن خال های مادرزادی شود و فقط جلوی رشد آن را می گیرد.اینترفرون آلفا (INTERFERON ALPHA-2A)- این دارو برای متوقف کردن رشد خال های عروقی استفاده می شود که بر بینایی کودک تاثیر منفی گذاشته اند و به درمان با داروی استروئیدی پاسخگو نبوده اند. این دارو هر روز در زیر پوست تزریق می شود و موفقیت آن بعد از ۷ ماه درمان، ۵۰ درصد است.آنتی بیوتیک- در صورتی که لکه یا خال پوستی عفونت داشته باشد، آنتی بیوتیک خوراکی یا پماد آنتی بیوتیک تجویز می شود.

لیزردرمانی

لیزردرمانی، تنها روش درمانی موجود برای از بین بردن لکه های ماه گرفتگی یا شرابی است. لیزر درمانی می توان رنگ پوست را در ناحیه لکه شده، روشن تر کند. لیزردرمانی معمولا در کودکان با سن پایین تر بهتر پاسخگو است، چرا که در افراد بزگسال، این لکه ها احتمالا کمی بر آمده شده اند و رشد کرده اند.در این روش برا ی رفع لکه های ماه گرفتگی از طول موج نوری مخصوصی استفاده می شود که متناسب با رنگ لکه تنظیم شده است (تقریبا کمی مشابه با امواج ارسالی ماهواره ها با فرکانس مشخص). بعد از یک دوره درمان با لیزر که شامل چندین جلسه لیزردرمانی می شود، لیزر باعث درهم شکسته شدن رنگ لکه می شود و بدین ترتیب، بدون باقی گذاشتن جای زخم، لکه به تدریج کم رنگ می شود و رنگ آن در رنگ پوست اطرافش محو می شود.

IPL

آی.پی.ال روشی مشابه با روش لیزر درمانی است که برای درمان پوست های که به طور غیرعادی قرمز رنگ هستند (مانند رزوسا یا خالهای عروقی قرمز رنگ) ، استفاده می شود.IPL مخفف عبارت Intense Pulsed Light و به معنای پالس نوری شدید است. بر خلاف روش های معمول لیزر، در روش IPL از چندین طول موج مختلف استفاده می شود. دستگاه IPL، انرژی امواج نوری را به سلول های هدف می تاباند. این انرژی توسط این سلول ها جذب و باعث گرم شدن آن ها می شود و بدین ترتیب این سلول ها از بین می روند. یکی از مزایای IPL این است که می تواند بدون آسیب رساندن به لایه های بالایی پوست، لایه های زیرین پوست را درمان کند.چند هفته قبل و بعد از انجام این درمان، بیمار باید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کند. در حین درمان، ممکن است در محل مورد نظر کرم بی حس کننده مالیده شود. سپس ژل خنک کننده به ناحیه مورد نظر زده می شود و عینک مخصوص برای محافظت از چشم ها به بیمار داده می شود و درمان انجام می شود.

کرایوسرجری

کرایوسرجری یک روش غیرتهاجمی است که انجام آن به زمان کوتاهی نیاز دارد و شما به راحتی می توانید آن را د روزانه خود جا دهید. مزایای این روش عبارتند از: پایین بودن خطر بروز عفونت، کمترین نیاز به مراقبت از جای زخم، عدم تزریق ماده بیحسی و عدم استفاده از بخیه. در این روش برای از بین بردن خال از نیتروژن مایه استفاده می شود. ناحیه ای از پوست که با نیتروژن مایع تخریب شده است، معمولا ظرف ۳ تا ۶ ماه بهبود پیدا می کند.در دمای بسیار پایین، درون سلول ها بلورهای یخی شکل می گیرند که می توانند باعث در هم شکستن و از بین رفتن سلول شوند. در روش کرایو سرجری، با زدن نیتروژن مایع به ضایعات پوستی، از اثر مخرب دمای بسیار پایین بر سلول ها، استفاده می شود.

جراحی پلاستیک

در نظر گرفتن گزینه ی انجام جراحی پلاستیک (خارج کردن خال یا لک با جراحی) بستگی به نوع خال مادرزادی، موقعیت آن در بدن، شدت آن و این موضوع دارد که خال مادرزادی باعث بروز علائمی ماند درد یا بدشکلی در بدن بیمار شده است. در مواردی که لکه های همانژیوم باعث دفرمیتی یا کشیده شدن پوست شده اند، گزینه ی جراحی مد نظر قرار می گیرد. هدف از انجام جراحی، بهبود ظاهر پوستی است که آسیب دیده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (497 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (121 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (114 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس