چگونه می‌توان از بروز منگوله ی پوستی جلوگیری کرد؟

  جمعه، 28 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه می‌توان از بروز منگوله ی پوستی جلوگیری کرد؟
منگوله پوستی یا آکروکوردون (acrochordon) تکه‌ای کوچک و نرم از پوست افتاده است که امکان دارد دمک یا ساقه داشته باشد.منگوله پوستی ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن پیدا شود، اما احتمال پدیدارشدن آن در نقاطی که پوست با پوست یا لباس تماس دارد بیشتر است.

منگوله پوستی یا آکروکوردون (acrochordon) تکه ای کوچک و نرم از پوست افتاده است که امکان دارد دمک یا ساقه داشته باشد.منگوله پوستی ممکن است در هر نقطه ای از بدن پیدا شود، اما احتمال پدیدارشدن آن در نقاطی که پوست با پوست یا لباس تماس دارد بیشتر است.منگوله پوستی بسیار شایع است و معمولاً بعد از میان سالی بروز می کند و میزان شیوع آن در بین مردان و زنان یک سان است.آکروکوردون نوعی تومور پوستی خوش خیم و غیرسرطانی است. این تومور حاوی هستۀ فیبری و چندین مجرا، سلول های عصبی، سلول های چربی و روپوست است.منگوله پوستی ممکن است بر روی پلک ، زیربغل، زیر سینه، کشاله ران، قسمت بالایی قفسه سینه و گردن بروز کند. حضور منگوله بر روی پوست معمولاً محسوس نیست، مگر آن که در نقطه ای بروز کرده باشد که مکرراً با چیزی سایش داشته باشد یا خارانده شود؛ مثلاً توسط لباس، جواهرات یا هنگام تراشیدن موی بدن.برخی از افراد ممکن است هرگز متوجه منـگوله پوستی خود نشوند. در برخی موارد ممکن است منگوله بدون ایجاد درد خود به خود کنده شده و بیفتد. منگوله های بسیار بزرگ ممکن است در اثر فشار بترکند.

چگونه می توان از بروز اسکین تگ جلوگیری کرد؟

در بخش زیر به برخی از نکات مهم که به شما برای جلوگیری از تشکیل منگوله پوستی کمک می کند اشاره خواهیم کرد.

سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید

افرادی که سبک زندگی سالمی ندارند و مقدار زیادی مواد خوراکی شیرین و چربی های اشباع شده مصرف می کنند دچار اسکین تگ خواهند شد که این زائده پوستی می تواند علامت هشدار برای وجود مشکلات مختلف باشد. تحقیقات نشان داده است که وجود منگوله پوستی می تواند علامت هشدار برای مرحله پیش از دیابت باشد که در این حالت باید اقدامات مهمی را در خصوص کاهش وزن و انتخاب سبک زندگی سالم برداشت. برای آنکه بتوانید به خوبی نحوه جلوگیری از تشکیل اسکین تگ را درک کنید باید بتوانید علت بروز آن را کشف نماید. به طور کلی منگوله پوستی در افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند، افرادی که دارای خطوط پوستی بیشتری هستند و افرادی که زیاد عرق می کنند و سطح تماس پوستی در آنها بالا است بیشتر از دیگران دچار اسکین تگ خواهند شد و این موارد در بروز اسکین تگ نقش مهمی را ایفا می کنند. به منظور جلوگیری از تشکیل این زائده های پوستی باید سطح فعالیت جسمانی خود را افزایش دهید و در رژیم غذایی خود تغییراتی را به وجود بیاورید. کاهش وزن اضافی بدن به شما برای تعریق کمتر و کاهش تعداد خطوط بدن کمک خواهد کرد اما باید احتیاط کنید که از حذف کردن مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی خود اجتناب کنید و اطمینان حاصل کنید که برنامه کاهش وزن شما کاملاً سالم و ایمن است. پیشگیری از تشکیل اسکین تگ با تغییر سبک زندگی و پیروی از عادات غذایی سالم همراه است. به خاطر داشته باشید که کاهش وزن به معنای کاهش سطح تغییرات هورمونی است. علاوه بر تغییر در رژیم غذایی باید تمرینات ورزشی مخصوص افزایش حجم عضلات بدن را نیز انجام دهید زیرا این کار به کاهش شل شدگی پوست و آویزان شدن آن کمک خواهد کرد.

از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید

پوشیدن لباس تنگ باعث می شود که سطح پوست بدن به طور مداوم با الیاف لباس تماس داشته باشد که این امر از تنفس راحت پوست جلوگیری می کند. معمولاً دنیای مد نوع لباس پوشیدن ما را تحت تاثیر قرار داده است و اگر شما قصد دارید از تشکیل زائده پوستی جلوگیری کنید باید از پوشیدن لباس تنگ اجتناب نمایید. به عنوان مثال استفاده دائمی از گردنبند می تواند باعث تشکیل اسکین تگ روی گردن شود. پوشیدن لباس راحت و آزاد می تواند به تنفس بهتر پوست کمک کند و تاثیر چندانی بر ظاهر و تیپ شما نخواهد داشت، به علاوه سطح تعریق پوست شما کاهش پیدا می کند و ریسک تشکیل زائده پوستی کمتر خواهد شد. بهتر است از لباس تنگ و جواهرات برای مناسبت های خاص استفاده کنید و از استفاده بلند مدت از آنها اجتناب نمایید. تغییر سبک زندگی و عادات رفتاری و داشتن اعتدال در همه امور می تواند به شما برای جلوگیری از تشکیل منگوله پوستی کمک کند.

از پودر بچه برای کاهش میزان ساییدگی پوست استفاده کنید

همان گونه که قبلاً نیز خاطرنشان کردیم معمولاً منگوله پوستی در برخی از نقاط بدن از قبیل گردن، کشاله ران، پاها، زیر سینه و زیر بغل به وجود می آید. استفاده از پودر بچه می تواند به خشک نگه داشتن این نواحی کمک کند و به این ترتیب از میزان ساییدگی پوست و التهاب آن کاسته خواهد شد. اما به خاطر داشته باشید که باید از استفاده از پودر معطر خودداری کنید زیرا باعث بروز التهاب بیشتر خواهد شد. اگرچه همواره کسب اطلاعات لازم در خصوص جلوگیری از تشکیل اسکین تگ بهتر از درمان یا برداشتن آن است، عوامل و فاکتورهای متعددی وجود دارد که شما قادر به کنترل آنها نیستید. به طور کلی نمی توان از بروز تغییرات هورمونی جلوگیری کرد و این مسئله در مادران باردار اجتناب ناپذیر است. به علاوه پیروی کردن از دستورالعمل های مربوط به نحوه جلوگیری از تشکیل منگوله پوستی می تواند به شما برای داشتن ظاهر و احساس بهتر کمک کند.

علت ایجاد اسکین تگ بر روی پوست

دلیل روشنی برای ایجاد این اسکین تگ ها بر روی پوست وجود ندارداما از آنجایی که اسکین تگ ها بیشتر در مناطق پر چین و چروک بدن ایجاد میشود . اصطکاک پوست به روی هم را میتوان یکی از دلایل اصلی ایجاد این زواید دانستویروس HPV نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد منگوله های پوستی می باشدمیزان شیوع این عارضه در افراد چاق و با قند خون بالا بسیار بیشتر از سایر افراد است بنابراین چاقی و افزایش قند خون نیز دلیلی دیگر برای ایجاد این عارضه محسوب می شود.عوامل ارثی وژنتیکی در ایجاد اسکین تگ نقش دارد .چون این مشکل اغلب در خانواده رایج است .
همچنین افزایش سن ریسک ابتلا به این عارضه را تشدید می کند.تغییرات هورمونی و افزایش میزان هورمون رشد در خون در دوران بارداری باعث میشود که در زمان بارداری بانوان این عارضه به سراغشان آید.

مکان های ایجاد اسکین تگ

امکان بروز اسکین تگ تقریبا در همه جای بدن وجود دارد . اسکین تگ ها در میان مردان و زنان با درصد مساوی شیوع دارد.این منگوله های پوستی در همه جای بدن تشکیل میشود . اما میزان شیوع آن در مناطق پرچین و چروک بیشتر است از جمله این محل ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. گردن
  2. زیر بغل
  3. کشاله ران
  4. زیر سینه
  5. نواحی مقعد و ناحیه تناسلی

آیا منگوله های پوستی واژنی هم وجود دارند؟

اگرچه منگوله های پوستی به طور معمول در واژن یا سایر قسمت هایی از بدن که سطح آن ها با مخاط مرطوب پوشیده شده است، دیده نمی شوند اما ممکن است در این قسمت های بدن، انواع دیگری از پولیپ های خوش خیم به وجود بیایند. برای مثال ممکن است پولیپ های حساسیتی یا فیبروماس های نرم در پوست ناحیه واژن، دهان و مقعد ایجاد شوند. در واقع منگوله های پوستی اغلب بر روی پوست های خشک مانند گردن، زیر بغل و بیخ کشاله ران به وجود می آیند. زگیل های تناسلی، زائده های گوشتی هستند که به وسیله ویروس HPV و از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند و در صورت بروز هر گونه زائده گوشتی و گوشت اضافه در ناحیه آلت تناسلی باید به آن مشکوک بود و باید بافت مورد نظر را برای تشخیص زگیل تناسلی مورد بررسی قرار داد.

منگوله های پوستی در موارد نادری ممکن است در بافت خارجی آلت تناسلی مانند لابیا ماژور و لابیا مینور (لب های بزرگ و کوچک واژن) به وجود بیایند. البته در هر صورت لازم است که این زائده ها برای تشخیص بیماری های ویروسی مانند زگیل های تناسلی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند، مورد نمونه برداری و آزمایش قرار گیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (495 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (121 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (114 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس