روش ‌های خانگی برای درمان زگیل ‌های معمولی

  جمعه، 28 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش ‌های خانگی برای درمان زگیل ‌های معمولی
آیا تا به‌ حال مشکل زگیل را تجربه کرده‌اید؟ زگیل در ۲۰٪ از افراد سالم در عرض ۳ ماه بهبود می‌یابد. این مشکل در ۶۰٪ از افراد طی مدت ۲ سال حل می‌شود. بنابراین در بیشتر مواقع زگیل خودبه‌خود درمان می‌شود، ولی بیشتر افراد می‌خواهند زودتر از شر آن خلاص شوند

آیا تا به حال مشکل زگیل را تجربه کرده اید؟ زگیل در ۲۰٪ از افراد سالم در عرض ۳ ماه بهبود می یابد. این مشکل در ۶۰٪ از افراد طی مدت ۲ سال حل می شود. بنابراین در بیشتر مواقع زگیل خودبه خود درمان می شود، ولی بیشتر افراد می خواهند زودتر از شر آن خلاص شوند. زیرا زگیل دردناک، تحریک کننده و زشت است. خوشبختانه امروزه راه های زیادی برای درمان زگیل وجود دارد، بنابراین نیازی نیست به خاطر زگیل ناراحت باشید. یکی از بهترین راه ها جهت درمان زگیل و پیشگیری از آن، تقویت سیستم ایمنی بدن است. می توانید با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین سی و زینک دستگاه ایمنی تان را تقویت کنید. همچنین مصرف نوشیدنی های پروبیوتیک مانند کفیر نیز راهی مناسب برای تقویت دستگاه ایمنی بدن است. هر زمانی که زگیل بر روی بدن تان نمایان شد، می توانید با روش های طبیعی آن را درمان کنید. با ما همراه باشید تا با این روش ها بیشتر آشنا شوید.زگیل یک زایده ی پوستی کوچک، سخت و خوش خیم است که توسط نوعی ویروس (ویروس پاپیلوم انسانی) ایجاد می شود. برای انتخاب بهترین روش درمان زگیل بهتر است ابتدا نوع آن را شناسایی کنید.

زگیل ها (برآمدگی های كوچك پوستی ناشی از آلودگی به ویروس های پاپیلوما) ممكن است در هر جای بدن ظهور كنند؛ مثلا روی پوست نقاط مختلف بدن مثلا دست پا یا صورت، روی اندام تناسلی و حتی درون دهان.زگیل ها بسیار مسری هستند و با تماس پوستی به راحتی منتقل می شوند، یعنی می توانند از یک قسمت به سایر نقاط بدن و نیز سایر افراد سرایت كنند.به دلیل تنوع انواع ویروس هاى پاپیلوما (بیش از 60 نوع) انواع زگیل وجود دارد.زگیل دردناك نیست، مگر اینكه بر روى پا ایجاد شود. در اكثر موارد، زگیل در مدت زمان طولانى به تدریج از بین مى رود و نیازى به درمان ندارد.

انواع شایع زگیل

انواع شایع زگیل شامل موارد زیر است:

زگیل معمولى: این زگیل در اطراف ناخن ها و در پشت دست ظاهر مى شود. معمولاً داراى سطحى زبر بوده و رنگ آن زرد مایل به خاكسترى یا قهوه اى است.

زگیل پا: در كف پا ایجاد مى شود و بر روى آن نقاط سیاه دیده مى شود كه همان رگ هاى خونى است كه زمانى آن را تغذیه مى نمودند. دسته هاى زگیل كف پایى، "موزائیك" نامیده مى شوند. این زگیل ها مى توانند دردناك باشند.

زگیل مسطح: زگیل هاى كوچك صافى هستند كه گاه در دسته هاى صد تایى دیده مى شوند و اغلب در صورت كودكان به وجود مى آیند.

زگیل تناسلى: در ناحیه تناسلى به وجود مى آید و گاه از طریق رابطه جنسى منتقل مى شود. این نوع زگیل بر خلاف سایر انواع زگیل، سطح نرمى دارد.

زگیل نخى: این نوع زگیل، كوچك، دراز و باریك است و معمولاً بر روى پلك ها، صورت و گردن دیده مى شود.

روش های خانگی برای درمان زگیل های معمولی

از آن جایی که زگیل های معمولی، مشکلی جدی محسوب نمی شوند، بعضی از افراد ترجیح می دهند پیش از مراجعه به متخصصان پوست به سراغ درمان های خانگی بروند یا برای مشاوره به داروخانه محل زندگی خود مراجعه کنند. روش های رایجی که برای این کار انتخاب می شوند عبارتند از:

محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

محصولات غیر تجویزی حاوی سالیسیلیک اسید نظیر پودرها، ژل ها و محلول ها در بیشتر داروخانه ها در دسترس هستند. این محصولات به همان شکلی عمل می کنند که داروهای تجویزی بر روی زگیل ها تاثیر می گذارند، با این حال قدرت این داروها کمتر از مواردی است که معمولا توسط پزشکان تجویز و با نسخه تهیه می شوند. استفاده پی در پی و منظم از این محصولات برای رفع زگیل های معمولی ضرورت دارد.

سرکه سیب

یکی از درمان های سنتی زگیل های معمولی ترکیب سرکه سیب و آب به نسبت دو به یک است، این محلول می تواند با کمک پارچه کتان بر روی زگیل مالیده شود. دقت شود که باید زگیل معمولی به مدت بیست دقیقه در این محلول خیسانده شود. این فرآیند باید تا محو کامل زگیل ها تکرار شود.

دقت شود که اگر فرد با حساسیت پوستی یا درد شدید مواجه شد، باید با متخصص مشورت نماید و البته فورا استفاده از سرکه را متوقف کند. توجه داشته باشید در صورت هر گونه تردید، مشورت با پزشک می تواند از ایجاد مشکلات بعدی پیشگیری کند.

نوار چسب داکت (برزنتی)

بر اساس تحقیقات نوار چسب داکت در درمان زگیل مؤثرتر از روش های سرمادرمانی و انجماد عمل کرده است. در یک مطالعه ۸۵٪ از کسانی که از نوار چسب داکت استفاده کرده بودند، بهبود یافتند. در حالی که این عدد برای گروهی که برای رهایی از شر زگیل از سرمادرمانی بهره بردند، تنها ۶۰٪ بود. اکثر کسانی که با نوار چسب داکت تحت درمان قرار گرفتند، ظرف مدت ۲۸ روز بهبود یافتند. همچنین کسانی که برای درمان از روش سرمادرمانی استفاده کردند، به دو مرحله ی سرمادرمانی با فاصله ی حداقل دو هفته نیاز داشتند. محققان معتقدند نوار چسب داکت با تحریک دستگاه ایمنی بیمار به درمان او کمک می کند.

استفاده از نوار چسب داکت برای کودکان نیز ترس کمتری خواهد داشت. استفاده از نوار چسب داکت روشی بی خطر و بدون ترس برای درمان زگیل در کودکان است.زگیل را با نوار چسب داکت نقره ای به مدت ۶ روز بپوشانید. سپس زگیل را در آب قرار بدهید و بافت مرده را به آرامی بردارید. پس از آن باید زگیل را به مدت ۱۲ ساعت در معرض هوا قرار بدهید. این روند را تا جایی ادامه بدهید تا زگیل ناپدید شود.

پوست موز و سیر

پوست موز و سیر فقط برای درمان جوش صورت و نیش حشرات مفید نیستند، بلکه برای درمان زگیل نیز می توانند مناسب باشند. این دو ماده ی غذایی موفقیت بالایی در درمان زگیل های مسطح، معمولی و کف پایی از خود نشان دادند.پیش از پوشاندن زگیل با پوست موز یا تکه های سیر برای افزایش تأثیرگذاری آنها، ۲ تا ۴ قطره از روغن درخت چای یا تنتور سرو بادبزنی بر روی زگیل بریزید. سپس یک تکه از پوست موز را بریده و بر روی زگیل قرار بدهید. سپس روی آن را با چسب محکم کنید. همچنین می توانید بر روی زگیل و اطراف آن لایه ی نازکی از روغن زیتون بریزید. سپس برش نازکی از سیر تازه بر روی آن قرار بدهید و با چسب آن را محکم کنید. بهترین زمان برای انجام هریک از این روش ها درست قبل از رفتن به رختخواب است.استفاده ی شبانه از موز و سیر باید به مدت ۳ هفته تکرار شود. زمانی که زگیل شروع به مردن کند، رنگ آن به سیاه تغییر می یابد.در مطالعه ای که بر روی ۴۰ نفر صورت گرفت، هیپنوتیزم در درمان زگیل موفق تر از اسید سالیسیلیک موضعی و پلاسیبوها (استفاده از روش های درمانی صوری و تلقینی که با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی دارند) عمل کرد. هیپنوتیزم در درمان زگیل کودکان نیز بسیار موفق عمل کرد. اگر می خواهید این روش را انجام بدهید، خودتان می توانید نحوه ی هیپنوتیزم را بیاموزید. هیپنوتیزم می تواند نوعی درمان جایگزین برای رهایی از شر زگیل ها باشد.

برای جلوگیری از آلوده شدن به این نوع زگیل ها اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد مانند: استفاده از کاندوم برای هر بار رابطه ی جنسی، و درصورتی که در معرض خطر هستید زدن واکسن HPV را مخصوصا برای زگیل های تناسلی انجام دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (616 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (559 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...