روش های کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو

  دوشنبه، 15 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش های کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو
اگر در سایت‌های غیرمجاز اقدام به فروش خودرو دست دوم خود کنید، قیمت خودرو به صورت واقعی محاسبه نشده و موجب ضرر و زیان شما خواهد شد. علاوه بر این، در صورتی که خودروی شما به فروش برسد، پول آن را خیلی دیر و باتاخیر دریافت خواهید کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، خرید و فروش خودرو به شیوه های مختلفی در جامعه انجام می شود که یکی از راه های آن، انجام معامله با نمایشگاه داران خودرو است.

از آن جا که قیمت خودروها در کارخانه ها با نرخ فروش آن ها در بازار متفاوت است، به تبع آن قیمت انواع خودروهای فروشی در نمایشگاه های مختلف نیز با هم تفاوت دارد.

در این بین نیز افراد طمعکار و سودجو برای کسب منافع بیشتر و دریافتی بیش از نرخ فروش خودرو، اقدام به انجام برخی کار های نامشروع می کنند.

در تازه ترین اقدام این افراد مشاهده شده که خودرویی سالم تحویل نمایشگاه دار شده و سپس به پارکینگی که آشنای نمایشگاه دار معرفی کرده، منتقل شده است. این خودرو قبل از رفتن به نمایشگاه کارشناسی شده و از لحاظ بدنه هم برگه کارشناسی برای آن تهیه شده است. پس از توافق خریدار با نمایشگاه دار، طرفین به دفترخانه رفته و پس از انجام صحبت های معمول، معامله خرید و فروش خودرو صورت گرفته است، اما چند ساعت پس از تحویل خودرو توسط خریدار، مشاهده شده که در زمان روشن شدن وسیله نقلیه؛ از آن دود آبی رنگ خارج می شود.

از آنجایی که خودرو سالم معالمه شده بود، برای فرد خریدار این سوال پیش آمد که علت خارج شدن دود آبی رنگ از اگزوز خودرو چیست؟، این فرد جوانب مختلف را بررسی کرد و در نهایت متوجه شد که به جای بنزین در باک خودرو روغن سوخته موتور وجود دارد و علت خارج شدن دود آبی رنگ نیز همین امر است.

در این وضعیت وقتی که خریدار برای فسخ قرارداد به نمایشگاه دار مراجعه می کند، با برخورد متفاوت او مواجه شده و در پاسخ خواسته اش با تقاضای دریافت غرامت از سوی نمایشگاه دار مواجه می شود.

نمایشگاه دار از خریدار خودرو، برای قبول فسخ قرارداد، تقاضای پرداخت غرامت ۸۰ میلیون ریالی می کند که در نهایت با چانه زدن، این مبلغ به ۱۰ میلیون ریال کاهش پیدا می کند و با پرداخت وجهی به غیر از وجه کمیسیون قرارداد، معامله فسخ می شود.

در ادامه روش های کلاهبرداری خودرویی و راه های مقابله با آنها را بررسی می کنیم.

فروش خودرو در سایت های غیرمجاز

یکی از روش هایی کلاهبرداری خودرویی که برای فروش خودروهای دست دوم به کار می رود، استفاده از سایت های غیرمجاز است. منظور از سایت غیرمجاز، سایت هایی هستند که هیچ مجوزی از سوی نهادهای رسمی و قانونی کشور دریافت نکرده و با قیمت گذاری غیرواقعی و همین طور ثبت خودروهای غیرواقعی و به اصطلاح فیک، باعث به هم ریختن بازار می شوند.

در شرایطی که اقتصاد کشور تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد و افزایش و کاهش قیمت دلار باعث نوسانات در بازار خودرو می شود، سودجویان، کلاهبرداران و دلالان در اقدامی هماهنگ قیمت خودروها را آن طوری که می خواهند در سایت های غیرمجاز تعیین می کنند.

همچنین اگر در سایت های غیرمجاز اقدام به فروش خودرو دست دوم خود کنید، قیمت خودرو به صورت واقعی محاسبه نشده و موجب ضرر و زیان شما خواهد شد. علاوه بر این، در صورتی که خودروی شما به فروش برسد، پول آن را خیلی دیر و باتاخیر دریافت خواهید کرد.

اگر قصد دارید خودرویتان را از طریق فضای مجازی و سایت ها بفروشید، دقت کنید که سایت موردنظر مجوزهای لازم را از نهادها و سازمان های مربوطه کسب کرده باشد و همچنین از شهرت خوبی بین اهالی فن برخوردار باشد.

همین اتفاق گاهی برای خودروهای صفر کیلومتر رخ می دهد، بدین گونه که بعضی از سایت های شرکت های غیرمجاز اقدام به فروش اقساطی خودرو می کنند. در این روش شرکت ها پس از جذب مشتریان و با دریافت پیش پرداخت و قسط، مبلغ قابل توجهی را به دست می آورند و در نهایت هم هیچ خودرویی را به مشتری تحویل نمی دهند.

نگهداری خودرو در پارکینگ

یکی از روش هایی که این روزها بیشترین استفاده را برای کلاهبرداری خودرویی دارد «نگهداری خودرو در پارکینگ» است. اگرچه این روش در هنگام فروش خودروهای دست دوم رایج است اما برخی سودجویان از این طریق اقدام به کلاهبرداری خودرویی می کنند.

در این روش خریدار خودرو را می بیند و سر قیمت هم با فروشنده به توافق می رسد و قولنامه هم توسط دو طرف امضا می شود. اما خریدار عیب ها و نقص های خودرو را در قولنامه ذکر نمی کند. سپس خودرو به پارکینگ می رود و دو قبض، یکی برای خریدار و یکی برای فروشنده صادر می شود تا خروج خودرو از پارکینگ فقط با وجود هر دو قبض امکان پذیر باشد. اما بعد که زمان ثبت سند فرا می رسد، خریدار عیب ها و نقص های خودرو را که در قولنامه ذکر نکرده، به فروشنده اعلام می کند و از فروشنده می خواهد تا یا با قیمت خیلی کمتری خودرو را بفروشد و یا اینکه ادعای خسارت می کند.

بنابراین فروشنده باید به متن قولنامه و مندرجات آن دقت کند و هر عیب و نقصی و موردی که درباره خودرو وجود دارد را در قولنامه ذکر کند.

کلاهبرداری خودرویی از طریق فروش تلفنی

یکی از روش های دیگری که برای کلاهبرداری خودرویی انجام می گیرد «فروش تلفنی» است. در این روش از طریق تلفن با افراد تماس گرفته می شود و به آنها اعلام می شود که خودروی مناسبی برای آنها پیدا شده و یا در قرعه کشی برنده خودرو شده اند و از افراد می خواهد که برای دریافت جایزه مقداری پول به حسابی که اعلام می شود واریز کنند و حتی مشخصات شخصی شان را در اختیار فرد ناشناس آن سوی تلفن قرار دهند.

در این مورد، از فرد تماس گیرنده بخواهید تا اطلاعات تماس شرکت را در اختیار شما قرار دهد و در صورتی که به نظرتان کلاهبرداری بود با مقامات مسئول تماس بگیرید.

نکته: این روش برای فروش خودروهای دست دوم نیز رایج شده است، بدین گونه که برخی سودجویان با عنوان نماینده یا فروشنده یک نمایشگاه اتومبیل معتبر قصد خرید خودرو کارکرده با قیمت استثنایی را دارد. در این شرایط دیدار حضوری خریدار به همراه یک دوست و یا آشنا پیش از هرگونه معامله و مشاوره فروش ضروری است.

کلاهبرداری خودرویی از طریق فروش با عکس

بعضی اوقات هم سودجویان برای فروش خودرو فقط چند عکس از آن را در اختیار خریدار قرار می دهند، بدون اینکه خریدار فرصت دیدن و آزمایش خودرو را داشته باشد. در این روش عکس ها فقط نمای ظاهری خودرو را نشان می دهند. حتی سودجویان می توانند در عکس ها نقص ها و عیب های بدنه خودرو را نیز پنهان کنند. بعد از امضای قولنامه و رد و بدل شدن پول و تحویل خودرو به خریدار، عیب ها و نقص های خودرو رو می شود.

برای اینکه در دام سودجویان نیافتید، فقط به دیدن عکس ها اکتفا نکنید، بلکه همراه با یک فرد خبره و کارشناس خودرو را تست و آزمایش کنید و در صورت رضایت، همه مشخصات خودرو را در قولنامه ذکر کنید.

فروش خودرو به آشنایان و فامیل

شاید قرار دادن این مورد در لیست کلاهبرداری خودرویی سختگیرانه باشد. شما می خواهید خودرویتان را به یکی از اقوام و آشنایان بفروشید و یا از آنها خودرویی بخرید. با فرض اینکه طرف مقابل از آشنایان و اقوام و فامیل شما است و به او اعتماد دارید، خودرو را بدون تست و آزمایش و یا حتی بدون دیدن ظاهر ماشین به آنها می فروشید و یا می خرید. بعد از آن در صورتی که خودرو دچار نقص و ایرادی باشد، این شائبه به وجود می آید که فروشنده سر خریدار کلاه گذاشته، حتی در صورتی که نیت واقعی فروشنده اینگونه نباشد. نکته دیگری که در این بین پیش می آید، بحث مالی است. در صورت خرید و فروش خودرو بین آشنایان و اقوام، ممکن است طرف خریدار پول را کامل به فروشنده پرداخت نکند و یا حتی با تاخیر پول را به حساب فروشنده بریزد.

برای اینکه خرید و فروش خودرو دست دوم بین آشنایان و فامیل باعث ایجاد کدورت نشود، باید مثل یک خرید و فروش واقعی عمل کرد. به قول معروف حساب حسابه، کاکا برادر.

در نهایت، در هنگام فروش خودرو دست دوم و یا خرید آن، به نکاتی که گفته شود توجه کنید تا هم خودرویتان را راحت بفروشید و یا بخرید و در صورت فروش پولش را کامل دریافت کنید و هم اینکه درگیر ماجراهای قانونی و حقوقی بعد از آن نشوید. چرا که فروش خودروهای کارکرده به دلیل رشد بالای قیمت این کالا یکی از حساس ترین بازارها محسوب می شود و باید مراقب هرگونه کلاهبرداری خودرویی چه در فروش چه در ارسال پیامک های خودرویی دقت لازم داشت.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (86 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه