روش های پولیش کردن خودرو

  دوشنبه، 30 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش های پولیش کردن خودرو
اگر بر روی بدنه اتومبیل شما خط و خش ایجاد شده است می توانید با پولیش زدن خودرو آن را برطرف و بدنه خودرو را براق تر کنید. در این مطلب با روش های پولیش زدن و نحوه انجام آن آشنا خواهید شد.

پولیش خودرو مایعی بوده که برای حذف خط و خش و آلودگی از روی سطوح رنگ شده استفاده می شود. این مایع دارای عناصر ساینده است که یک لایه نازک از رنگ بدنه را بر می دارد که توسط این کار خط و خش ها را از بین می برد. در اکثر پولیش ها از واکس نیز استفاده می شود که درخشندگی بدنه خودرو را در پی دارد.

پولیش را می توان توسط دست و یا یک دستگاه پولیش برقی با استفاده از یک پارچه نرم استفاده کرد. از برخی از دستگاه هایی که دوران می کند مانند دریل نیز می توان به عنوان دستگاه پولیش استفاده کرد. اکثر تولیدکنندگان پولیش خودرو توصیه می کنند که برای رسیدن به بهترین نتیجه، چندین بار پولیش را با فشار کم بر روی بدنه خودرو مالید.

رنگ روی بدنه خودرو، در واقع ۸ تا ۱۰ لایه از رنگ است که روی هم قرار می گیرند و اصطلاحا روی ورق بدنه خودرو را پوشش می دهند، پولیش بدنه، یک لایه از این رنگ را بر می دارد و در نتیجه بدنه خودرو براقتر می شود، پولیش لزوما باید توسط متخصص انجام شود زیرا زمان بندی مشخصی برای پاک کردن مواد وجود دارد.

انجام پولیش به دفعات، به رنگ بدنه آسیب می رساند.

تصویر
پولیش خودرو

چه زمانی خودرو به پولیش کاری نیاز دارد؟

ماتی رنگ

در بعضی موارد سطح رنگ خودرو سالم است اما رنگ آن کاملا مات و بی روح است که معمولا این اتفاق بر اثر برخورد گرد و غبار معلق در هوا و ریزگردها و سنگریزه ها است که باعث ایجاد خطوط بسیار ریز روی سطح رنگ می شود که با چشم دیده نمی شوند اما باعث شکست نور و مات دیده شدن رنگ می گردد.

در این مورد پولیش کاری می تواند سطح را هموار و صاف نمایند، تا شکست نور مثل آینه کامل شود و رنگ از حالت ماتی خارج شده و براق به نظر برسد.

سوختگی رنگ

سوختگی رنگ به دو بخش تقسیم می شود، الف) سوختگی ناشی از نور آفتاب ب) سوختگی توسط شعله.

در صورتیکه سوختگی سطحی باشد و در لایه اولیه قرار بگیرد با پولیش قابل ترمیم است ولی اگر سوختگی به لایه های زیرین رنگ رسیده باشد با پولیش نمی توان آن را ترمیم کرد.

در ضمن باید گفت بر اثر بالا رفتن تکنولوژی و کیفیت رنگ، امروزه سوختگی های در اثر تابش نور مستقیم آفتاب بسیار کم شده است.

تاثیرات شیمیایی

باران اسیدی و شستشوی اتومبیل با شوینده های غیر استاندارد و شستشو با آب سخت، دانه های ریزی را روی بدنه خودرو ایجاد می کنند که باعث آسیب به رنگ می شود. اما با پولیش می توان آن را رفع کرد.

لکه ها با باران اسیدی بیشتر در شهرهای صنعتی و آلوده اتفاق می افتد و در جاهایی که املاح آب زیاد است (آب سخت) پس از شستن اتومبیل حتما باید به سرعت آن را خشک کرد تا بر اثر خشک شدن آب روی بدنه املاح روی سطح آن باقی نماند و باعث آسیب رساندن به رنگ نگردد.

همچنین باقی ماندن فضولات پرندگان بر روی خودرو به دلیل اسیدی بودن آن، صدمه به رنگ خودرو خواهد زد.

تصویر
پولیش خودرو

نحوه پولیش کاری

ابتدا مقداری از مواد پولیش را روی بدنه اتومبیل قرار دهید. و بعد پنبه یا پد پولیش را روی پولیش گذاشته و شروع به مالش سطح مورد نظر نمایید.

حرکت را با کمی فشار و با سرعت یکنواخت و پیوسته انجام دهید.

می توانید حرکت را به صورت رفت و برگشت یا به صورت دایره ای انجام دهید.

اما باید بدانید هر نوع حرکتی را که درنظر می گیرید، چه رفت و برگشتی و چه دایره ای، تا انتهای کار به همان شکل و ثابت باید انجام شود.

بهترین نوع حرکت در شیوه پولیش کاری، حرکت عمود بر خراش های ایجاد شده می باشد، که با تغییر دادن جهت حرکت، کلیه خراش های روی بدن را می توانید کاملاً حذف کنید.

در حرکت چرخشی و یا همان دایره ای، اگر دستتان خسته شده است، می توانید آن را در جهت معکوس تغییر داده و پولیش کردن را ادامه دهید.

اگر قصد شما تنها ترمیم یک خراش سطحی است، حرکت را صرفاً در همان محدوده خراش انجام دهید و سطح کار را وسیع تر نکنید. ولی اگر می خواهید در شیوه پولیش کاری خود، بدنه اتومبیل را کامل پولیش کنید، این عمل را از یک طرف خودرو خود شروع کرده و کم کم به نواحی دیگر آن بپردازید.

عمل مالش پولیش را تا زمانی انجام دهید که مواد آن از روی بدنه خودرو کاملاً محو شود، و اگر لازم بود و احساس کردید در شیوه پولیش کاری کاملاً موفق نبودید، دوباره مقداری پولیش را روی بدنه قرار داده و پولیش کاری را با دقت و ظرافت بیشتر، مجددا تکرار کنید.

اگر خراش به وجود آمده بر روی خودرو بیش از حد عمیق است و با پولیش نرم نتوانسته اید به نتیجه دلخواه برسید و از پولیش نرم کاری بر نیامده، می توانید از پولیش زبر برای از بین بردن خراش های عمیق ایجاد شده کمک بگیرید تا خط مورد نظر کوچک و محو شود.

ولی باز متذکر میشویم که در این نوع شیوه پولیش کاری چون در روی سطح مورد نظر ماتی رنگ ایجاد میشود، بعد از آن باید مجدداً از پولیش نرم با دقت زیاد استفاده کنید تا نتیجه مطلوب شما حاصل شود.

پس از اینکه سطوح موردنظر را کاملاً پولیش کردید و کار به اتمام رسید، باید به وسیله یک حوله نرم یا دستمال مایکروفایبر، آثار چربی های به جا مانده را پاک کنید و یا اینکه اتومبیل تان را بشویید و با یک دستمال نرم آن را کاملا خشک کنید.

روشهای پولیش کردن

پولیش کردن با دو روش دستی و استفاده از دستگاه انجام می شود .دستگاه پولیش از نظر نوع چرخش و دوران به 3 دسته تقسیم می شود :

دستگاه پولیش روتاری (Rotary):

نحوه گردش پایه پد این دستگاه حول نقطه مرکز است که مانند دستگاه فرز کار می کند با این تفاوت که به دلیل داشتن دیمر ، می توان سرعت دستگاه را تغییر داد.

این دستگاه به دلیل تمرکز چرخش در یک ناحیه،موجب گرم شدن سریع سطح می شود و سرعت لایه برداری با آن بالا می باشد . به همین دلیل در صورت نگه داشتن بیش از حد دستگاه در یک نقطه، سطح رنگ به شدت آسیب می بیند.

دستگاه پولیش اوربیتال (Orbital):

کار این دستگاه به صورت حرکت پایه پد به شکل اوربیتالی و بصورت لرزشی می باشد. لایه برداری بسیار کمی با این دستگاه انجام می شود.

دستگاه پولیش (DA (Dual Action:

این دستگاه ها جدیدترین نسل دستگاه های پولیشر می باشند که ترکیبی از دو حرکت چرخشی و اوربیتالی را به وجود می آورند.

پولیش اتومبیل به منظور بهبود پایان کار و رنگ کردن یک اتومبیل به کار می رود که به راحتی می توانید در خانه نیز با کمی گریس انجام دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (55 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه