روش تهیه قیمه بوشهری اصیل

  دوشنبه، 26 مهر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه قیمه بوشهری اصیل
قیمه بوشهری یکی از انواع خورش های خوشمزه ایرانی است که اصالتش متعلق به شهر بوشهر می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی جنوبی در ادامه با ما همراه باشید.

قیمه بوشهری با قیمه های شهرهای دیگر از نظر ظاهری و مزه متفاوت است. به این شکل که قیمه بوشهری را می کوبند، طوری که گوشت آن له شود و کش بیاید. تفاوت دیگر این قیمه با قیمه های دیگر این است که در آن از سیب زمینی سرخ شده استفاده نمی شود، بلکه سیب زمینی داخل آن له می شود. این خورش معمولاً با شکر پلو خورده می شود. اگر طرفدار غذاهای له شده باشید و طعم زیره را که در این غذا به خوبی حس می شود دوست داشته باشید، قیمه بوشهری در ردیف غذاهای مورد علاقه شما قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، قیمه بوشهری عطر بسیار خوبی دارد.

مواد لازم برای قیمه جنوبی

  • نخود لپه محلی پخته شده : 200 گرم
  • گوشت پخته شده : 200 گرم
  • پیازسرخ شده : 2 عدد
  • سیب زمینی پخته شده : 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی:2 قاشق غذاخوری
  • گلاب : یک استکان
  • آب گوشت : 2 پیمانه
  • نمک، فلفل ، زرد چوبه ، پودر زیره و پودر لیمو عمانی : به مقدار کافی
  • روغن مایع : به میزان لازم

طرز تهیه قیمه بوشهری اصیل

برای درست کردن این قیمه ابتدا باید لپه را خیس کنید و بعد از چند ساعت خیس خوردن و عوض کردن آب داخل آن ، به همراه مقداری آب و کمی نمک بپزید.بعد از پخته شدن لپه ها ، آن را با گوشتکوب له کنید.علاوه بر لپه ، سیب زمینی پخته شده و گوشت پخته شده را هم باید جداگانه له کنید.

قابلمه ای مناسب انتخاب کنید و پیاز های سرخ شده را به همراه کمی روغن داخلش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.تمام ادویه ها را به همراه کمی نمک به پیاز سرخ شده اضافه کنید و تفت دهید.بعد از کمی تفت دادن ادویه ها و پیاز در روغن ،رب گوجه را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا در اثر حرارت خامی رب گرفته شود و رنگ رب باز شود.

سپس به آنها نخودلپه له شده ، سیب زمینی و گوشت له شده را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملا باهم مخلوط شوند. در حین هم زدن ، آب گوشت را هم به مواد مخلوط شده اضافه کنید و هم بزنید تا آب گوشت کاملا جذب مواد شود. این خورشت باید کم آب باشد به همین دلیل نباید زیاد آب گوشت را اضافه کرد.در واقعه همان 2 پیمانه کافیست.

بعد ازمخلوط کردن کامل مواد ، در قابلمه را ببندید و حرارت شعله را کم کنید و اجازه دهید تا خورشت کاملا جا بیفتتد.وقتی خورشت کاملا جا افتاد در اواخر پخت مثلا 10 الی 15 دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت ، گلاب را به آن اضافه کنید و هم بزنید.خورشت قیمه بوشهری آماده شده را در ظرف مورد نظرتان بکشید و در کنار شکر پلو میل کنید.

مواد لازم برای تهیه قیمه بوشهری روش دوم

  • نخود ۲۰۰ گرم
  • گوشت ۴۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • پیاز داغ ۲ ق غذا خوری
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • رب ۳ ق غذا خوری
  • هل ۱ ق غذا خوری
  • زیره ۱ ق غذا خوری
  • دارچین ۱ ق چای خوری
  • گلاب ۱/۳ پیمانه
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، پودر لیموعمانی به مقداری لازم

طرز تهیه قیمه بوشهری اصیل روش دوم

ابتدا نخود را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود. سیب زمینی را با مقداری آب بگذارید تا آبپز شود سپس پوست بگیرید و رنده بزنید.

ابتدا یکی از پیازهای دستور را نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه با کمی زردچوبه و روغن تفت دهید کمی که سبک و شیشه ای شد گوشت را اضافه کنید و کمی گوشت را تفت داده در ادامه ۲ لیوان آب بریزید تا روی گوشت را بگیرید سپس درب قابلمه را بسته و بگذارید ابتدا جوش بیاد سپس حرارت را کم کنید تا گوشت پخته و نرم شود اگر عجله دارید می توانید داخل زودپز مراحل را انجام دهید بعد از پخت گوشت استخوان ها را جدا کنید و گوشت را ریش ریش کنید.

نخود را به همراه کمی آب داخل قابلمه ریخته و یک پیاز رنده شده به همراه زردچوبه به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاد و نخودها پخته و نرم شوند سپس بعد از پخت به کمک گوشتکوب یا ته یک استکان خوب بکوبید تا نخود سالم باقی نماند.

نخود پخته شده را داخل قابلمه بریزید و گوشت ریش ریش شده را به همراه ادویه ها و گلاب و زعفران و سیب زمینی رنده شده و پیاز داغ روی حرارت بگذارید. در تابه دیگر رب را با کمی روغن تفت دهید تا خوش رنگ شود آن را به مواد قیمه اضافه کنید و هم بزنید تا قیمه کشدار شود و آب اضافی آن کشیده و خورش کاملا غلیظ شود برنج را به جوش بیاورید و کمی زنده تر از همیشه بردارید و لابه لا شکر و زعفران بریزید و بگذارید تا دم بکشد سپس به همراه قیمه بوشهری میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه قیمه بوشهری اصل

  1. می توانید به جای پودر لیموعمانی در انتها کمی از آبلیمو ترش استفاده کنید.
  2. چون نخود ممکن است آب را به خودش جذب کند برای پخت نهایی کمی از آب گوشت صاف شده مرحله قبل استفاده کنید.
  3. مرحله آخر باید ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول بکشد تا قیمه بوشهری کشداری تهیه کنید.
  4. افزودن سیب زمینی اختیاری می باشد.
  5. در بعضی از رسپی ها از لپه استفاده می کنند.
  6. افزودن شکر در شکر پلو به ذائقه شما بستگی دارد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (227 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (154 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (131 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (124 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (72 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (49 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (29 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (25 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403+فیلم
تکلیف سربازی مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند مشخص شد / پاسخ قاطع مدیران تراکتور به یک سؤال حیاتی
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 4 مرداد 1403
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به عروسش: تو چرا ساکتی، چیزی نمیگی، سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....