روش تهیه مالاوابیج مرغ لذیذ

  جمعه، 20 خرداد 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه مالاوابیج مرغ لذیذ
مالاوابیج مرغ یکی از انواع غذاهای ایرانی است که مربوط به استان گیلان می باشد و طعم و عطر بی نظیری دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مالاوابیج مرغ در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

خورش مالاوابیج یک غذای اصیل و خوشمزه است که در شمال کشور طبخ می شود. بی شک غذاهای محلی شمال کشور از نظر طعم بی نظیر هستند. این غذا را مازندرانی های عزیز با اردک طبخ می کنند و در این غذا از رب انار محلی استفاده می کنند. این خورش کم آب و غلیظ آماده می شود می توانید بنا به ذائقه خودتان این غذا را ترش یا ملس تهیه کنید.

مواد لازم برای مالاوابیج مرغ

  • مرغ 1 کیلو گرم
  • پیاز 1 عدد
  • رب انار 1 قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
  • ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری
  • زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری
  • پودر دارچین 1/2 قاشق چایخوری
  • پودر فلفل قرمز 1/2 قاشق چایخوری
  • لیمو فلفلی 1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه مالاوابیج مرغ

ابتدا برای مزه و طعم دهی و هم چنین رنگ و لعاب مالاوابیج باید رب گوجه فرنگی را در داخل ظرف مناسبی بریزیم و بعد رب انار را اضافه کرده و با قاشق خوب هم زده تا خوب با هم مخلوط شده و کاملا ترکیب شوند.

سپس در ادامه دو لیوان آب را اضافه می کنیم و به مدت دو الی سه دقیقه هم می زنیم تا خوب در آب حل شده و سس غذا آماده شود بعد مقداری نمک و فلفل و فلفل قرمز که طعم و بوی خوبی به سس می هد را اضافه می کنیم و مجددا هم می زنیم تا کاملا مواد با هم ترکیب شوند حال سس ما آماده شد آن کنار می گذاریم.

حال گوشت مرغ ها را در اندازه های کوچک تر تقسیم کرده و تمیز می شوییم هر چه اندازه گوشت مرغ کوچک تر باشد بهتر است زیرا که سس بیشتر را به خود جذب می کند و خوشمزه تر می شود.در داخل تابه مناسب و نچسبی چهار قاشق غذا خوری روغن زیتون را می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود بعد گوشت های مرغ را اضافه می کنیم و به مدت 10 الی 15 دقیقه خوب تفت می کنیم نباید به تغییر رنگ گوشت مرغ کفایت کنیم بلکه زود به زود گوشت ها را زیر و رو کرده تا کاملا سرخ و برشته شود.

بعد در ادامه وقتی که گوشت مرغ را سرخ کردیم گوشت مرغ مقداری آب انداخته و روغن ته تابه اضافه می ماند گوشت های مرغ را در داخل قابلمه نچسبی انتقال می دهیم و پیاز پوست گرفته و بعد از تمیز شستن آن را در داخل همان تابه خرد می کنیم و تفت می دهیم تا این که از خامی درآید و بعد از نرم و سبک شدن کمی سرخ شود سپس پیاز سرخ شده را روی گوشت مرغ می ریزیم و مقداری زرد چوبه و نمک و ادویه کاری و پودر فلفل قرمز و پودر دار چین و ادویه لیمو فلفلی می پاشیم تا گوشت های مرغ عطر و بو و مزه عالی به خود بگیرند. سپس در ادامه سس آماده شده را روی گوشت های مرغ می ریزیم و بعد از شروع به قل زدن حرارت را ملایم کرده و درب قابلمه را گذاشته تا به مدت 2 الی 2:30 آرام بپزد.

دقت کنید که اگر شعله حرارت را ملایم کنید هم آب مرغ و سس زود کشیده نمی شود تا مجبور شویم آب اضافه کنیم چون در این صورت مالاوابیج مزه خوب و تردی نخواهد داشت و همیشه همه غذا ها با آرام و ملایم پختن با آب خود پخته شده و مزه بهتری خواهد داشت.

حال بعد از زمان مقرر گوشت های مرغ کاملا پخته می توانید حرارت را خاموش کرده و مقداری از مالاوابیج را در داخل ظرف سرو ریخته و همراه پلو مورد نظر و سالاد دلخواه در یک وعده غذایی مقوی و لذیذ در کنار خانواده محترم میل کنید و لذت ببرید.نوش ... جان ...

مالاوابیج مرغ

مواد لازم برای تهیه خورش مالاوابیج روش دوم

  • مرغ ۱ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • رب انار ۲ قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذا خوری
  • روغن، نمک، فلفل قرمز، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه خورش مالاوابیج روش دوم

ابتدا پیاز ها را پوست کنده و نگینی ریز می کنیم. مرغ را می توان به شکل کامل یا تکه شده برای این خورشت آماده کرد داخل قابلمه بزرگی پیاز ها را به همراه روغن سرخ می کنیم زمانیکه پیاز ها طلایی شدند ادویه ها و مرغ را به آن افزوده و کاملا تفت می دهیم تا رنگ مرغ تغییر کند. حالا رب گوجه را هم به همراه مواد تفت می دهیم تا رنگ رب آزاد شود

در این مرحله رب انار را در یک لیتر آب حل کرده و روی مرغ ها می ریزیم درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم تا مرغ ها کاملا پخته شوند. بعد از گذشت حدودا ۲ ساعت غذای ما آماده است خورشتی کم آب و به روغن افتاده این خورش خوشمزه را در کنار برنج ایرانی نوش جان کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان