روش تهیه ماش پلو با کوفته قلقلی خوشمزه

  چهارشنبه، 13 بهمن 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه ماش پلو با کوفته قلقلی خوشمزه
ماش پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که بسیار خوشمزه و مقوی است که به راحتی تهیه می شود. ماش پلو شباهت زیادی به عدس پلو دارد. ماش پلو را بیشتر در کنار کشمش، پیازداغ، ماهیچه و یا گوشت قلقلی سرو می کنند البته اگر می خواهید غذای کاملا گیاهی میل کنید فقط با پیازداغ و کشمش تهیه کنید.

ماش از حبوبات مفید و کم کالری و خوشمزه است که می توان با آن غذای خوشمزه ماش پلو را تهیه کرد. این غذای خوشمزه که شباهت زیادی به عدس پلو دارد را میتوان با گوشت مرغ و یا گوشت تکه ای و یا گوشت چرخ کرده و همچنین گوشت قل قلی تهیه کرد حتی می توان آن را بدون گوشت نیز آماده کرد. برخی افراد برای خوشمزه تر شدن این غذای مخلوط از خرما و کشمش نیز در تهیه آن استفاده می کنند. در اینجا طرز تهیه ماش پلو با گوشت قل قلی را توضیح می دهیم.

مواد لازم برای ماش پلو با کوفته قلقلی

  • برنج ۲ پیمانه
  • ماش ۱ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • زعفران آب کرده ۵ قاشق سوپ خوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
  • روغن به مقدار لازم
  • خلال پسته برای تزیین کمی

طرز تهیه ماش پلو با کوفته قلقلی

ابتدا برنج را بشویید و با مقداری نمک بخیسانید. ماش را هم خیس کنید و بعد از مدتی با مقدار مناسبی آب بگذارید بپزد. بعد از پخت ماشها را در آبکش بریزید و کناری بگذارید. بعد برنج را به روش معمول در آب جوش بجوشانید تا نرم شود. سپس آن را آبکش کنید. در قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و ته دیگ مناسب بگذارید. برنج و ماش را لایه لایه در قابلمه بریزید. در آخر ۲ قاشق زعفران روی برنج ریخته و برنج را دم کنید.

پیاز را با رنده ریز رنده کنید. با فشردن در دست، آب آن را جدا کنید و پیاز را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. زردچوبه و قدری نمک و فلفل بزنید و خوب ورز دهید.از مایه گوشتی مقدار کمی بردارید و در دست به شکل کوفته ریز در آورید. همه مایه را به همین صورت آماده کنید. کوفته قلقلی ها را در مقدار کمی روغن (حدود ۲ ق س) سرخ کنید.

وقتی کوفته ها طلایی شدند، بقیه زعفران دم کرده و حدود ۳ قاشق آب اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید تا کوفته ها مغز پخت شوند. وقتی آب غذا تمام شد و به روغن افتاد، حرارت را خاموش کنید.وقتی برنج دم کشید، برای سرو در دیس بکشید و کوفته ها را روی آن بریزید و در صورت تمایل با خلال پسته تزیین کنید.

نکات مربوط به ماش

ماش یکی از انواع حبوبات و بومی کشور هندوستان است؛ اما در سایر نقاط جهان ازجمله در ایران نیز کشت می شود. ماش ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، به طوری که در هر پیمانه از آن ۱۶/۳ گرم پروتئین موجود است و از این رو منبع غنی تأمین پروتئین برای گیاه خواران محسوب می شود. ماش انواعی دارد که بعضی از آن ها ممکن است سنگی باشد؛ یعنی در فرآیند پخت هرگز نمی پزد. اگر ماش مرغوب را نمی شناسید، بهتر است قبل از پخت غذا یک پیمانه از آن را جداگانه بپزید و امتحان کنید. اگر دانه ها بعد از پخت سنگی و سفت نبود، می توانید با خیال راحت برای پخت غذا از آن استفاده کنید.

نکات مربوط به گوشت چرخ کرده

معمولا وقتی صحبت از گوشت قرمز می شود، بیشتر از مضرات آن گفته می شود؛ اما همان طور که می دانید گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه ها و استحکام عضلانی بدن است. همچنین دارای میزان قابل توجهی از امگا ۳ و دارای منبع غنی از آهن است و برای پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B است. این گروه از ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری هستند.

همان طور که ملاحظه می کنید گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مهم این است که به میزان مناسب مصرف شود و مصرف ۱ الی ۲ بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر در تهیه گوشت چرخ کرده از گوشت گوسفند استفاده می کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که گوشت گوسفند در فرآیند پخت آب می شود؛ بنابراین باید اندازه کوفته ها را بزرگ تر کنید. توصیه می کنیم برای تهیه کوفته قلقلی از گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفند استفاده کنید.

نکات مربوط به پیاز داغ

پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد. بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار بدهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. دوباره که این فرآیند را انجام دادید، پیازهای جدیدی را که سرخ کردید، روی پیاز داغ های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی ها می شود. علاوه بر این باعث می شود که پیازها حالت خمیری پیدا کنند.

نکات مربوط به برنج

معمولا ماش پلو را به صورت کته تهیه می کنند؛ ولی بهتر است برنج را آب کش کنید. برای این کار بعد از اینکه برنج را شستید، به آن آب گرم و نمک اضافه کنید و بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. برنج باید حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد. سپس برای آب کش کردن برنج قابلمه ای را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. نمک به آن اضافه کنید و وقتی آب جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده و با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب در حال جوش بریزید. حرارت برنج درحال جوشیدن نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج دوباره به جوش بیاید.

وقتی آب برنج جوش آمد، چندبار با فاصله و البته بادقت برنج را هم بزنید تا دانه ها از هم باز شود. حواس تان باشد برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد. البته زمان جوشیدن برنج بستگی به نوع برنج دارد. زمانی برنج برای آب کش کردن مناسب است که دانه های آن نرم شود؛ ولی هنوز مغز آن ها سفت باشد. وقتی که دانه های برنج را امتحان کردید و برنج به مرحله آب کشی رسید، آن را داخل آب کش بریزید و اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته شود.

سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود. اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد، وقتی برنج درحال جوشیدن است، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید. این باعث می شود به برنج شوک وارد شود و بیشتر قد بکشد. حواس تان باشد که برنج زیاد نجوشد. اگر تازه کار هستید، برنج را کمی زودتر بردارید. اگر برنج بیشتر از حد معمول بجوشد، خمیر می شود و غذای شما خراب می شود. اگر برنج را زودتر برداشته باشید و سفت شد، می توانید موقع پخت کمی آب به آن اضافه کنید. در هر صورت آب کش کردن برنج نیاز به تجربه دارد. پس نگران نباشید و چندبار امتحان کنید تا به مرور زمان تجربه لازم را به دست آورید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان