رژیم غذایی مناسب برای چاق شدن کودکان

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
رژیم غذایی مناسب برای چاق شدن کودکان
ساعد نیوز: اکثر مادران نگران وزن کودکانشان هستند و تپل شدن آنها را نشانه ی رشد عالی و سلامتشان می دانند.در این مطلب شما را با چند راهکار مناسب افزایش وزن دلبندتان آشنا خواهیم کرد, البته توجه داشته باشید که این مطالب مخصوص کودکان کم وزن هست.

راههایی برای چاق شدن و افزایش وزن کودکان

تصویر
اگر کاهش اشتهای دلبند شما بخاطر بیماری نباشد, و فقط بخاطر بازیگوشی و یا هله هوله خوردن باشد می توانید با موارد زیر این مشکل را حل کنید:
  • وعده های غذایی را جا نندازید:با جایگزین کردن 4 الی 5 وعده غذایی کوچک در روز به جای سه وعده بزرگ عادت غذا خوردن را در کودکتان پرورش دهید. و او را تشویق کنید که در طول روز از یک یا دو تنقلات سالم به طور منظم استفاده کند.
  • از دادن غذا هایی با مواد مغذی و انرژی کم مانند:آب نبات ، چیپس و نوشیدنی های شیرین برای آنها اجتناب کنید.
  • جایگزینی مواد غذایی با انرژی بالا که حاوی کالری زیادی نیز هستند، اما در عین حال حاوی ویتامین ها،مواد معدنی و دیگر مواد مغذی میباشند. مانند:شیر،ماست،کره،کره بادام زمینی و غیره...
  • محدود کردن نوشیدنی ها در بین وعده غذایی.
  • مشورت با یک متخصص برای اضافه کردن وزن ،اما به صورت سالم. به خصوص اگر دلبند شما نارسایی یا بیماری مزمن داشته باشد و باعث کم وزنی او شده است.
  • شما باید در نظر داشته باشید که دلبندتان علاوه بر دریافت غذا هایی با کالری زیاد ،نیاز به غذاهایی با ارزش غذایی و انرژی متراکم نیز دارد.
  • به کودک خود نوشیدنی هایی با کالری بالا پیشنهاد دهید برای کودکان نو پا و پیش دبستانی که زیر وزن نرمال هستند، شیر، آب میوه های پر کالری و یا استاندارد می تواند منبع خوبی از انرژی باشد و افزایش وزن را سرعت ببخشد. اگر کودک می خواهد وزن اضافه کند این نوشیدنی ها نباید جای غذا را بگیرند. توصیه می شود به عنوان نوشیدنی در کنار غذا یا به عنوان نوشیدنی میان وعده استفاده شود.

مواد غذایی که برای چاق شدن کودک مفید است

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و متنوع برای کودک شما علاوه بر این که برای آنها لذت بخش است بلکه باعث وزن گیری مناسب آنها شده و به رشد سالم آنها نیز کمک می کند.
تعدادی از غذاهای مناسب برای افزایش وزن کودکان عبارتند از:

کره

کره همیشه بد نیست به خصوص اگر از برندهای معتبر استفاده کنید. این کره ها منابع غنی از چربی هایی هستند که برای کودکانی که کمبود وزن دارند مناسب است. فقط باید تعادل را در مصرف آنها رعایت کرده و از مصرف زیاد آنها خودداری کنید، مقدار کمی کره به تمام غذاهایی که کودک شما میل می کند اضافه کنید.

کره بادام زمینی

یکی دیگر از روش های افزایش وزن کودک این است که یک شیشه کره بادام زمینی خریداری کرده و روی ساندویچ کودک که برای ناهار او آماده کرده اید بمالید. کره بادام زمینی و کره بادام منابع غنی از چربی های غیراشباع و پروتئین هستند که برای افزایش وزن کودک مؤثر است.

شیر و خامه

شیر یک منبع طبیعی از پروتئین و کربوهیدرات است و لازم به توضیح نیست که مواد غذایی مهم دیگری نیز در شیر وجود دارد. کودکان باید حداقل دو لیوان شیر به اشکال مختلف مانند میلک شیک، شیر حبوبات با اسموتی در روز بنوشند. خامه تازه تهیه شده از شیر کامل را نیز می توانید به سالاد کودکان اضافه کنید.

پنیر

پنیر سرشار از کلسیم است که برای تقویت استخوان ها عالی است و بیشتر کودکان نیز آن را دوست دارند. از آنجا که پنیرها به خودی خود طعم دار هستند لازم نیست شما میان وعده های طعم دار دیگر نیز همراهان به کودک بدهید. سعی کنید به جای آن به کودک بیسکوئیت های کم نمک بدهید.

ماست

از آنجا که خوردن ماست آسان است و برای سلامت روده ها نیز مفید است برای کودکان و خردسالان بسیار مفید است. به هر حال، از مصرف ماست های شیرین که طعم دهنده های مصنوعی دارند پرهیز کرده و به جای آن از ماست ساده استفاده کنید.

تخم مرغ ها

تخم مرغ ها منابع غنی از پروتئین هستند و هر 100 گرم تخم مرغ حدود 13 گرم پروتئین دارد. روش های بسیار متنوعی وجود دارد که شما می توانید از طریق آنها تخم مرغ را در برنامه غذایی روزانه کودک قرار دهید. تخم مرغ ها همچنین حاوی ویتامین آ و ویتامین ب 12 هم هستند که برای رشد طبیعی کودک ضروری است. یک تخم مرغ در روز نیاز به استفاده از مکمل های ویتامینی دیگر را برطرف می کند.

موز

تصویر
موز یک منبع طبیعی انرژی است که خوردن فقط یک عدد از آنها حدود 105 کالری دارد. موز همچنین کربوهیدرات لازم برای کودک را تأمین کرده و به تأمین چربی سالم برای بدن وی نیز کمک می کند. بهترین فاکتور در موز این است که بسیار سازگار و تطبیق پذیر است، شما می توانید موز را با میلک شیک با پودینگ مخلوط کرده و همراه با شکلات و خامه میل کنید. کودک شما نیز در هنگام خوردن موز با سختی و ناراحتی روبرو نمی شود.

آجیل ها و مغزیجات

کودکانی که تنقلات را دوست دارند از خوردن مغزیجات و آجیل لذت می برند که سرشار از چربی های غیراشباع هستند. کودکان و خردسالانی که نمی توانند مغزیجات و آجیل را بخورند می توانند به جای آن از کره آجیل یا اسموتی استفاده کنند.

مرغ

پروتئین برای ساخت عضلات ضروری است و به همین دلیل، مصرف مرغ برای کودکان و خردسالانی که کمبود وزن دارند یک انتخاب عالی است. مرغ به راحتی در دسترس بوده و مقرون به صرفه تر از سایر گوشت ها است، همچنین متنوع و لذیذ بوده که می توان آن را همراه با برنج، سوپ، سبزیجات و... طبخ نموده و میل کرد.

سیب زمینی

اگر شما برای افزایش وزن کودک خود تلاش می کنید باید رژیم غذایی او حداقل 40 درصد کربوهیدرات داشته باشد و بهترین منبع برای تأمین این ماده مغذی نیز سیب زمینی است. سیب زمینی حاوی آمینواسیدهایی ماند آرژنین و گلوتامین است که برای افزایش وزن سالم کودکان و خردسالان مؤثر است. باید مقادیری بیشتری سیب زمینی در برنامه غذایی کودک قرار دهید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز خوب ، مانند گوشت گوساله یا گاو یک منبع طبیعی از آهن و چربی است که برای رشد و تکامل مناسب هستند.

میوه های گرمسیری

میوه ها و سبزیجات باید بخشی از رژیم غذایی کودکتان باشد ؛ پاپایا ،انبه،آناناس و غیره، حاوی قند های طبیعی هستند که انرژی بدن را جذب میکنند و باعث افزایش وزن سالم کودک میشوند.

مکمل هایی برای افزایش وزن کودکان

تصویر
متخصصان تغذیه مکمل ها را برای کمک به افزایش وزن به کودکان توصیه نمیکنند.اغلب میتوانند با اضافه کردن برخی مواد غذایی و مصرف نوشیدنی های کالری بالا ،غذا های چرب به این هدف کمک کنند ، مانند:
  • شیر خشک
  • مارگارین
  • جوانه گندم
  • عسل
  • آووکادو
  • خامه ترش
  • سس مایونز
  • سس سالاد

به عنوان مثال ، اضافه کردن 1 تا2 قاشق غذا خوری شیر خشک را به نیم لیتر شیر چرب میتواند 30 تا 60 کالری اضافی را به فرزند شما ارائه دهد.همچنین میتوانید مقداری شیر خشک را به دستورالعمل های پودینگ یا بلغور جو دو سر اضافه کنید و یا میتوانید مقداری پنیر را به غذا های مورد علاقه کودکتان اضافه کنید تا کالری دریافتی آنها را تا 60 واحد افزایش دهید.
حتی میتوانید یک عدد موز را به یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی اضافه کنید تا 100 کالیر را به آن بیفزایید.در نظر داشته باشید که بسیاری از این نکات برای کودکان نو پا که حفظ یک وعده غذایی در روز میخورند ، ضروری نیست.

ورزش های هوازی و بی هوازی

تصویر
با انجام ورزش، به جای اضافه وزن و تجمع چربی ها، افزایش وزن جهت تقویت عضلات صورت می گیرد. فایده دیگر ورزش کردن این است که باعث تشنگی کودک و همچنین، تمایل او به خوردن آبمیوه های پر کالری بیشتری می شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (199 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (184 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (98 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (90 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (88 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (72 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (70 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (70 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (59 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (58 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (54 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (51 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
علاقه شدید ناصرالدین شاه به عینک طلا/ روزی که شاه، سوگلی کردستانی اش را کور شد! +عکس
فال روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 7 شهریور 1403+فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 7 شهریور 1403
رونمایی از خانه ابدی زهره حمیدی توسط همسرش/ مرحومه میخواست در بی بی سکینه کرج دفن شود امااا...
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است
فوری: برکناری اردشیر انتظاری از دانشگاه به دلیل توهین به مهسا امینی + فیلم
عروس خانوم؛ این اقلام غیرضروری رو از لیست جهیزیه‌ات حذف کن و توی مخارجت کلی صرفه‌جویی کن
بیوگرافی و زندگی خصوصی امیررضا فرامرزی، هاشم سریال از سرنوشت و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی و زندگی خصوصی ناهید مسلمی، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
آموزش کامل تعویض دندان ماشین در رانندگی + اصول
اینجوری کولر ماشینت دو برابر خنک میکنه +آموزش سریع
تولد عجیب دخترانی نیمه انسان و نیمه پری دریایی +تصاویر باورنکردنی
منتخب روز   
پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای رقص پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم