رژیم غذایی مناسب برای رفع بی اشتهایی

  شنبه، 01 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
رژیم غذایی مناسب برای رفع بی اشتهایی
درحالی که میلیون ها نفر در کره زمین به دنبال جدیدترین راه های کاهش اشتها و لاغری سریع هستند؛ افرادی وجود دارند که آرزوی با اشتها خوردن یک وعده غذای را دارند. این افراد اغلب رغبتی به خوردن غذا ندارند و از روی اجبار غذا می خورند و در واقع دچار بی اشتهایی هستند.

کاهش اشتها منجر به از دست دادن وزن یا سوءتغذیه می شود. بنابراین اغلب مردم تلاش می کنند تا سبک زندگی سالمی داشته باشند که این امر با اصلاح دو عادت امکان پذیر است: رژیم غذایی سالم و ورزش.

بی اشتهایی و اختلالات اشتها، یک اختلال تغذیه بالقوه خطرناک است که با گرسنگی و کاهش وزن زیاد مشخص می شود. این اختلال زمانی تشخیص داده می شود که فرد حداقل ۱۵ درصد وزنی کم تر از وزن عادی و ایده آل بدن داشته باشد. کاهش شدید وزن در افراد با اختلالات اشتها می تواند منجر به مشکلات سلامتی خطرناک و حتی مرگ شود.

چه عواملی باعث از بین رفتن اشتها می شود؟

بی اشتهایی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و بسته به نوع دلایل، این حالت می تواند موقتی یا طولانی مدت باشد. چند نمونه این دلایل عبارتند از:

  • احساس پریشانی؛
  • افسردگی؛
  • عدم تعادل هورمونی؛
  • به هم خوردن روابط با افراد؛
  • بیماری های تضعیف کننده بدن؛
  • ایجاد اختلال در غذا خوردن.

علایم خطرناک کاهش اشتها

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید:

– تهوع

– نخوردن غذا به مدت یک روز یا بیشتر

– کاهش وزن به میزان ۵/۲ کیلو گرم یا بیشتر

– احساس درد موقع غذا خوردن

– ادرار نکردن به مدت یک روز کامل

– مدفوع نکردن به مدت دو روز یا بیشتر

– ادرار با فاصله زمانی غیر متناوب، همراه با بو یا سوزش یا خیلی زرد رنگ.

برای افزایش اشتها چه کاری باید انجام داد؟

– سعی کنید هرروز ۳ وعده غذایی کامل و ۳ میان وعده داشته باشید.

– بین وعده های اصلی غذایی، چیزی نخورید.

– برای افزایش هضم غذا و اشتها، می توانید یک وعده را مصرف نکنید تا برای خوردن وعده بعدی، اشتهای بیشتری داشته باشید.

– سعی کنید وعده های غذایی خود را در اوقات معینی مصرف کنید؛ یعنی برنامه غذایی مشخص و سر ساعت داشته باشید. مثلاً صبحانه را در ساعت ۷ صبح، ناهار در ساعت ۱۲ و شام در ساعت ۷ شب. همچنین اگر اشتهای شما برای صرف وعده اصلی کاهش نمی یابد، می توانید دو میان وعده، یکی در ساعت ۱۰ صبح و یکی در ساعت ۴ بعد از ظهر و نیز قبل از خواب میل کنید.

– تا جایی که می توانید، غذا بخورید. با اشتهای زیاد غذا بخورید، زیرا تفکر شما در هضم و جذب غذا بسیار مؤثر است.

– به غذا به عنوان بخشی از درمان بیماری خود نگاه کنید؛ یعنی نگوئید میل ندارم. فکر کنید دارو مصرف می کنید.

– حتماً صبحانه بخورید.

– غذاهای خوشمزه را با فاصله زمانی کم و هر بار به مقدار کم مصرف کنید.

خوراکی های اشتهاآور

1. آناناس

آناناس برای هضم غذا مناسب است. این میوه اشتها برانگیز بوده و برای افرادی که مشکل بی اشتهایی دارند بسیار مناسب است. آناناس رسیده اسید معده و نفخ را کاهش می دهد و از این رو در زمره خوراکی های اشتها آور محسوب می شود.

۲. سیب

این میوه به طور طبیعی سرشار از انواع مواد مغذی ضروری از قبیل: پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است. گفته می شود این میوه تسکین دهنده ی اختلالات گوارشی است و هم چنین کلسترول و فشار خون را پایین می آورد، میزان قند خون را تثبیت می کند و اشتها را زیاد می کند. خوردن سیب زرد و پودر برگ آن برای جلوگیری از کم اشت هایی و افزایش اشتها مفید است.

۳. انار

اگر به دنبال خوراکی خوشمزه ای هستید که سبب تحریک اشتهای تان شود، انار گزینه ی خوبی است به خصوص برای بچه ها! می توانید قبل از غذا به آن ها آب انار بدهید تا از خوردن غذا آن لذت ببرند.

۴. میوه اژد ها

ممکن است این بی اشت هایی به دلیل بیماری ها یا اختلالات خاصی مانند تب و کم خونی باشد. خبر خوب این است که یک میوه خاص می تواند میل به خوردن را در شما بازگرداند. میوه اژد ها به درمان درد های معده کمک کرده و بنابراین اشتهای شما را افزایش می دهد. در راس همه این ها، عطر بهشتی آن را شما را اغوا می کند.

۵. پرتقال

از پرتقال به طور گسترده برای درمان بیماران مبتلا به بی اشتهایی استفاده می شود؛ زیرا این میوه ی پرخاصیت می تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. هم چنین، رایحه ی پرتقال می تواند افسردگی را درمان کند با آرام کردن اعصاب، سطح استرس را کاهش دهد. هر روز یک لیوان آب پرتقال تازه بنوشید یا چند عدد پرتقال بخورید. هم چنین برای بهتر کردن طعم آب پرتقال، می توانید مقدار کمی نمک طبیعی، پودر فلفل سیاه و آب لیمو نیز به آن اضافه کنید.

۶. سیر

مصرف سیر از دیگر درمان های خانگی موثر برای بی اشتهایی به شمار می رود. سیر محرک اشتهای خوبی است که به افزایش ترشح مایعات و پاکسازی دستگاه گوارش بدن کمک می کند. یک فنجان آب بردارید و ۳ تا ۴ حبه سیر خرد شده و ریز را در آن بریزید. این ترکیب را برای چند دقیقه بجوشانید و سپس، آن را صاف کنید. اکنون، ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو و مقدار اندکی نمک طبیعی به آن اضافه نمایید. این نوشیدنی را برای چند هفته، روزی دو بار بنوشید.

۷. لیمو ترش

هم چنین لیمو ترش نیز باعث تحریک گرسنگی و فروکش تاثیرات خستگی مفرط و تهوع در بدن می شود. ۲ قاشق چای خوری آب لیمو ترش را در آب جوش بریزید؛ ۲ تا ۳ غنچه میخک خشک شده را به این محلول اضافه کنید. اجازه دهید این دمنوش به اندازه ی دمای معمول اتاق خنک شود. در طول یک هفته، روزی یک بار از این دمنوش بنوشید تا اشتهای تان بهتر شود.

۸. چای لیمو زنجبیل

چای لیمو زنجبیل، درد و ناراحتی معده را کم می کند. زنجبیل و لیموی موجود در چای، احتمال سوزش معده و سوء هاضمه را کاهش می دهد. باعث جذب بهتر غذا شده و از آروغ زدن و نفخ بعد از خوردن زیاد جلوگیری می کند و همچنین اشتهای تان را نیز افزایش می دهد از این رو در زمره خوراکی های اشتها آور محسوب می شود.

۹. پسته دریایی

اشتهای نامنظم یا بی اشت هایی در کودکان شایع است. شما می توانید این مشکل را با قرار دادن دانه های پسته ی دریایی در رژیم غذایی تان حل کنید. محتوای بالای فاکتور های قابض طبیعی در دانه های پسته ی دریایی توانایی بازگرداندن اشتهای از بین رفته را دارند. متخصصان تغذیه همچنین روی درمان مشکلات اشتها در کودکان با استفاده از منابع طبیعی تاکید دارند. افراد مسن نیز می توانند دانه های پسته ی دریایی را برای نظم دادن به اشتها مصرف کنند.

۱۰. گلپر

استفاده از این گیاه معطر، می تواند به جلوگیری از بی اشت هایی عصبی کمک کند چرا که قادر است اشتها را افزایش بدهد و در زمره خوراکی های اشتها آور محسوب می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (356 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (247 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (123 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (103 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (91 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (71 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (46 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (40 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (35 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (31 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
اقدام عجیب و خبرساز پدر حسن یزدانی در آستانه المپیک پاریس همه را حیرت زده کرد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت