رژیم غذایی مناسب برای درمان جوش صورت

  دوشنبه، 08 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
رژیم غذایی مناسب برای درمان جوش صورت
. آنچه ما می‌خوریم رابطه مستقیم با سلامت ما دارد؛ پس طبیعتا نقش پررنگی در سلامت پوست دارد

اگر مدام پیتزا و شکلات را نفرین می کنید که مسئول پیدایش آکنه های شما هستند باید بگوییم که در اشتباهید. امروزه محققان هم عقیده اند که عوامل وراثتی یا هورمونی باعث بروز این بیماری می شود.در زمان بلوغ، هجوم هورمون های آندروژن، باعث تحریک ترشح سبوم و کراتین می شود که این دو ماده وظیفه ی حفظ رطوبت پوست و رویش موها را بر عهده دارند. زمانی که یکی از این دو ماده بیش از اندازه تولید شود و فولیکول های موها را مسدود کند، سر و کله ی آکنه ها پیدا می شود.بنابراین به احتمال زیاد خوردن یا نخوردن پیتزا با پنیر تغییری در اصل قضیه نمی کند. برعکس اگر خوردن آن باعث افزایش مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی دیگر می شود که به حفظ تعادل هورمون و مبارزه با التهاب کمک می کند خوردن آن توصیه هم می شود. آنچه ما می خوریم رابطه مستقیم با سلامت ما دارد؛ پس طبیعتا نقش پررنگی در سلامت پوست هم دارد. تحقیقات اخیر نشان داده آنچه ما به عنوان غذا وارد بدنمان می کنیم، با سلامت پوست و عوارضی مانند جوش صورت، آکنه و پوست چرب یا حتی پوست خشک رابطه ی زیادی دارد. اما این به این معنی نیست که فقط رژیم غذایی درمان جوش صورت و آکنه است. دلیل جوش صورت می تواند عواملی مانند آلودگی، استرس و هورمون ها باشد. با این وجود تغییر رژیم غذایی می تواند به از بین بردن جوش صورت و آکنه کمک کند. البته راهکارهای طبیعی برای مقابله و جلوگیری از آکنه وجود دارد.

رژیم غذایی مناسب برای درمان جوش صورت

توصیه اولیه کاهش میزان «گلوکز» وارد شده به صورت روزانه به بدن است. شواهد تحقیقاتی نشان داده است که کسانی که بیش از حد شیر و بستنی می خورند بیشتر دچار آکنه می شوند. در دست دیگر تحقیقات بسیار جامعی در آمریکا بر روی نوجوانان انجام شده است که نشان داده بالای ۹۵ درصد آن ها در سنین بلوغ دچار آکنه و جوش های صورت شده اند، در حالی که همین تحقیق بر نوجوانان جوامع شرقی مانند گینه نو و پاراگوئه، آمار بسیار بسیار ناچیزی را نشان داده است. در نتیجه تغذیه باید نقش پررنگی در آکنه و جوش صورت داشته باشد.

تاثیر گلوکز در آکنه

خوردن میزان زیادی کربوهیدرات و قند می تواند باعث بیماری دیابت نوع دوم، چاقی و بیماری های قلبی شود. اما پیشرفت علم اخیرا نشان داده است که علاوه بر این می تواند دلیل جوش صورت نیز باشد. غذاهایی با شاخص گلوکوز بالا با افزایش میزان انسولین در خون که مستقیما بر روی هورمون ها تاثیر می گذارد، می توانند باعث جوش و آکنه شوند. افزایش میزان انسولین تولید هورمون جنسی را سرکوب می کند که این باعث بالا رفتن «آندروژن» می شود. آندروژن فعالیت غدد چربی را کنترل می کند و با بالا رفتن آن غدد چربی فعال تر شده و چربی بیشتری روی پوست تولید می کنند. با استفاده از «رژیم غذایی بر اساس شاخص گلوکز» یا «رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین» می توان به سادگی و بدون مواد شیمایی خطرناک که عوارض زیادی دارند، میزان جوش صورت در بسیاری از مبتلایان به آکنه کاهش پیدا کرد.

آیا لبنیات بر جوش صورت تاثیر دارد؟

تحقیقات نشان داده است که شیر نقش بسیار اساسی در در جوش صورت دارد. شیر دارای میزان زیادی هورمونی به نام IGF-1 (Insulin-Like Growing Factor) است. این هورمون که یکی از پروتین های موجود در شیر است، ساختار مولکولی مانند انسولین دارد که رابطه عجیبی با حساسیت در بدن انسان دارد. شیر و لبنیات با افزایش این هورمون پوست های حساس در معرض آکنه قرار می گیرند و دچار جوش صورت می شوند. دلیل دیگری که چرا شیر باعث جوش می شود، هورمونی به نام DHA است که در کسانی که میزان زیادی لبنیات مصرف می کنند باعث آکنه خواهد شد. میزان چربی موجود در لبنیات هم به طرز غیرمنتظره ای در پیدایش جوش صورت مرتبط است.

غذاهایی با گلسیمیک بالا :

این غذاها به سرعت در بدن هضم میشوند و انسولین و قند خونتان را افزایش میدهند.آنها باعث نوسانات هورمونی و التهاب میشوند که هر دو از عوامل ایجاد جوش هستند.غذاهایی مثل نان هایی با آرد سفید ،غلات فرآوری شده صبحانه ،برنج ،چیپسها،چوب شورها ،شیرینی و کیکها و…. به جای آنها از غذاهای گلیسمیک پایین مثل سبزیجات ،دانه ها،سیب زمینی شیرین و بیشتر میوه ها استفاده کنید.

هله هوله ها :

به دلیل مشابه با مورد فوق ایجاد جوش میکنند ،از آنها اجتناب کنید و غذای سالم بیشتر و آب زیاد نوش جان کنید.تا با یک رژیم هورمونی-آکنه ای بدن خود را متعادل سازید .

فست فودها :

فست فودهای چرب و روغنی التهاب را افزایش میدهند.تا حدی التهاب درونی بدن با فست فود ها بالا میرود که ارتباطی بین انها و آسم کودکان پیدا شده است.اگر به فست فود رفتید قطعاً سالاد را انتخاب کنید و در امان بمانید .

شکلات چطور؟

خوردن شکلات علاوه بر ایجاد التهابات باعث افزایش رشد باکتری های مداخله کننده در مراحل ایجاد جوش هستند که باعث بدتر شدن وضعیت جوش پوستی شما میشوند.شکلات های تلخ با توجه به میزان مصرف آنها میتوانند خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشند .برای مشاهده تأثیرات شکلات روی پوست خود یک هفته مصرف آنرا متوقف کنید تا ببینید تغییری واقع میشود یا خیر .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (176 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!