انواع ریزش مو و اهمیت درمان آن

  پنجشنبه، 18 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
انواع ریزش مو و اهمیت درمان آن
ریزش مو ممکن است ناشی از یک عامل استرس‌زا باشد اما این با ریزش موی معمولی متفاوت است. ریزش مو معمولا با تغییر قابل توجه در عملکرد چرخه رشد مو همراه است. این عارضه به‌دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، سن، رژیم غذایی، تغییرات هورمونی، سبک زندگی و حوادث زندگی و نیز عوامل بیماری‌زای التهابی می باشد.در این بخش ریزش موی طبیعی و خطرناک مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر چند روز موهایتان را نشویید، موهایی خواهید داشت که از منافذ فولیکول آزاد شده یا از پوست سر ریخته شده اند اما همچنان روی سر وجود دارند یا تا حد زیادی با موهای دیگر در هم پیچیده شده اند و خیلی سست به پوست سر متصل هستند. هر چه فاصله بین شست وشوی سر بیشتر شود، موهای بیشتری به این صورت جمع شده، به گونه ای که وقتی موهایتان را می شویید، به نظر می رسد به یک باره حجم زیادی از موهای شما ریخته است. اما درواقع، تنها بخشی از ریزش چند روزه دچار ریزش شده است. بیشتر اوقات ریزش موی جزئی علامت این است که بدنتان در حال تولید موهای جدید و سالم است که با موهای قدیمی جایگزین کند. در واقع از دست دادن ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. اگر مطمئن نیستید میزان ریزش موهایتان طبیعی است یا نه، خوب است به چیزی که معمولاً روی برس یا کف حمام می بینید توجه کنید. اگر متوجه شدید ریزش موهایتان ناگهان بیشتر شده یا دم اسبی تان کم حجم شده و پوست سرتان نمایان تر شده، پس بیشتر از حد طبیعی، ریزش مو دارید.

پیدا کردن علت افزایش ریزش موی ناگهانی کار سختی است؛ زیرا ریزش مو در خانم ها دلایل بسیار گوناگونی می تواند داشته باشد. برخی از این دلایل، مثلاً ریزش موی ژنتیکی، واقعاً تحت کنترل شما نیستند؛ اما دلایل دیگر مثلاً: ریزش مو بر اثر کشش یا ریزش موی موقتی (عارضه ای بسیار شایع که تلوژن افلوویوم نامیده می شود)، در صورت تشخیص به موقع، قابل کنترل و جبران هستند. برخی از دلایل ریزش مو در خانم ها سبب ریزش موی ناگهانی می شوند و برخی دیگر، تدریجی بوده و به مرور زمان به چشم می آیند.

ریزش مو

چه زمانی باید نگران ریزش مو شد

زمانی باید موضوع را جدی بگیرید که متوجه می شوید روزانه بیش از حد معمول موهای شما ریزش می کند. اما برای اطمینان از این امر نیز لزومی به شمارش موهایتان نیست.ریزش جدی موها معمولا اشکال خاصی دارد که بسته به علت آن متفاوت است. «آلوپسی آره آتا» یک شکل التهابی و خودایمنی از ریزش مو و یک بیماری جدی است که زمانی رخ می دهد که حجم زیادی مو به طور همزمان دچار ریزش شود و خود را به صورت لکه های طاس دایره ای شکل روی سر نشان دهد. اگر متوجه ریزش مو در نواحی دیگر مانند مژه ها و ابروهای خود شده اید، این می تواند نشانه ای از «آلوپسی یونیورسالیس» است.

برخی دیگر از انواع ریزش مو جدی نیستند اما باز هم توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید. برای مثال، ریزش موی هورمونی معمولا روی شقیقه ها، بالای سر یا در قسمت های جلویی بالای سر اغلب یک شکل موقتی از ریزش مو را به همراه دارد. شکل دیگری از آن نیز ریزش موی پراکنده است که پوست سر به مرور از میان موهای سر خودنمایی می کند. نوع دیگری از ریزش مو هم می تواند ناشی از استرس باشد که معمولا با خارش یا سوزش همراه نیست و ریزش به صورت محدودشونده رخ می دهد به طوری که تنها یک یا دو ماه ادامه می یابد.

نگران ریزش مو

انواع ریزش مو

طاسی مرحله نهایی ریزش مو است كه به صورت كلی یا جزیی اتفاق می افتد، هر فرد به طور معمول روزانه ۶۰ تار موی خود را از دست می دهد. زیرا این دسته از موها به طور معمول در هنگام شستشو یا برس كشیدن مو می ریزد. بنابراین چنین حالتی كاملا عادی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. از دست دادن روزانه حدود صد تار مو برای مدت كوتاه نیاز به مراجعه به یك متخصص ندارد و ممكن است یك واكنش موقت به عوامل داخلی یا خارجی از نظر ساختار بیولوژیكی بدن باشد و پس از مدتی مو به حالت طبیعی بر می گردد. با بالا رفتن سن، ضمن اینكه ریزش معمولی مو ادامه دارد، بدن دیگر قادر به جایگزینی موهای از دست رفته نیست و به این ترتیب موها به تدریج كم پشت می شود و این نوع ریزش مو طبیعی است و كاری برای توقف آن نمی توان كرد.

ریزش موی فصلی

گاهی جدا از دیگر عواملی که در ریزش مو دخیل هستند، تغییر فصل هم می تواند باعث ریزش شود. برخی افراد با شروع پاییز و زمستان این تجربه را دارند. برخی مطالعات نشان می دهد بیشترین حجم موها در فاز تلوژن یا فاز استراحت دچار ریزش می شود. موها پس از ورود به فاز تلوژن روزانه حدود ۱۰۰ تار از آن ریزش می کند، به این معنا که افراد معمولا در اواخل تابستان و شروع پاییز بیشترین میزان ریزش مو را تجربه می کنند.عقیده ای که پشت این ادعا وجود دارد این است که در ماه های تابستان، محافظت بیشتری از موها در برابر نور خورشید انجام می شود و اغلب موها را می پوشانند. پس از پایان تابستان، این موها ریزش کرده و موهای ضخیم تری در پاییز و زمستان جای آن را می گیرند. علاوه بر این، در فصل زمستان، بدن ما آماده تولید موهای جدید در نزدیکی پوست سر می شود تا نوعی عایق برای مواجهه با سرما ایجاد کند که این امر ممکن است باعث ریزش موهای قدیمی تر شود تا جا برای رشد موهای جدید باز شود.

ریزش موی فصلی

ریزش مو ناگهانی

گاهی اوقات افراد دچار ریزش موی ناگهانی و غافلگیرانه در عرض مدت كوتاهی می شوند این ریزش وسیع و شدید مو دارای خطر كمتری است و می تواند به دنبال شوكهای هیجانی یا ناراحتیهای روانی یا جسمی مانند: زایمان و سقط جنین، تب های شدید، بیهوشی عمومی، مسمومیت، مصرف بعضی داروها رخ دهد، سایر عوامل مانند عدم تعادل در رژیم غذایی، كمبودهایی تغذیه ای، خستگی بیش از حد و عدم رعایت نكات بهداشتی اثرات زیان آوری روی سلامتی و رشد موها دارند كمبود اسید آمینه های اساسی، روی و مس، ویتامینهای B، ویتامین H (بیوتین)، ویتامین A و E می تواند باعث ضعف پیاز مو می شود و مصرف این مواد كراتینی شدن و پیری پوست و موها را به تاخیر می اندازد.

طاسی آندروژنیک

شایعترین علت ریزش مو در افراد بزرگسال، طاسی آندروژنیك است. تئوری هامیلتون برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ بیان كرد كه هورمونهای مردانه یا آندروژن باعث ریزش مو می شود. او بعدها ضمن توضیح این نوع طاسی آن را به هشت گروه تقسیم كرد. در تقسیم بندی او در مرحله ۱ و ۲ موها از دو طرف پیشانی در شقیقه ها به عقب رفته و در مرحله چهار در عقب سر نیز ایجاد طاسی شده و درمرحله ششم طاسی قسمت جلوی سر به قسمت طاسی عقب سر متصل می شود و در سال ۱۹۷۵ “نوروود” و در سال ۱۹۷۷ “لودویك” تقسیم بندی های جدیدتری ارایه دادند و لودویك ضمن بیان ریزش موی آندروژنیك در زنان بیشتر به صورت منتشر است و برخلاف تصور عموم كچلی مردانه، در زنان كمتر از پنجاه سال در دهه دوم، سوم، چهارم حدود ۵۰ درصد شیوع دارد.

طاسی آندروژنیك ریشه ارثی دارد. نازك شدن ارثی موها و طاسی سر در مردان و زنان در اثر استعداد ژنتیكی این افراد و تحت تاثیر آندروژنها یا هورمونهای مردانه است. نازك شدن موها معمولا در هر دو جنس بین سنین ۱۲ تا ۴۰ سالگی شروع می شود و حدود نیمی از جمعیت بیش از پنجاه سالگی درجاتی از آن را نشان می دهند. در مردانی كه از قبل استعداد ژنتیكی ابتلاء به این حالت را دارند، این حالت خیلی زود و از اواخر دوران بلوغ شروع می شود.

علایم ظاهری را به سادگی می توان شناخت این گونه ریزش موها غالبا تحت تاثیر هورمون اصلی مردانه تستوسترون است و در برخی موارد خیلی زودرس شروع می شود. پیشانی و شقیقه ها در برخی از جوانان حوالی سن ۲۰ سالگی شروع به خالی شدن می كند به همین دلیل است كه این نوع ریزش مو عمدتا حساسیت زیادی بین مردان دارد. زیرا در بعضی ممكن است باعث كاهش اعتماد به نفس و مشكلاتی در ارتباط با دیگران شود. این ریزش مو تا اندازه زیادی به روی ظاهر فرد تاثیر می گذارد. پیری در ارتباط با مو می تواند مربوط به پس رفتن خط مو و یا مربوط به طاسی باشد واگر افراد هنگام ملاقات با شخص از صورت به پیشانی یا كف سر معطوف شود و صورت فرد نسبت به سن واقعی پیرتر نشان داده شود.

درمان ریزش مو را جدی بگیرید

هر زمانی که احساس کردید دچار ریزش موی غیرعادی و بدون توجیه شده اید، اگر باردار نیستید یا تحت شیمی درمانی قرار نگرفته اید اما باز هم حجم زیادی از موهایتان در طول روز می ریزد، وقت آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید. برجستگی های قرمز یا برآمدگی های چرکی روی پوست سر، حساسیت، درد یا خارش شدید نیز نیاز به مراجعه فوری به متخصص پوست دارد. این علائم می تواند علائم ریزش موی التهابی باشد که ممکن است منجر به ایجاد زخم شود که نتیجه آن ریزش موی دائمی خواهد بود. مداخلات اولیه برای حفظ سلامت موها در چنین شرایطی بسیار مهم است.

در مورد ریزش موی ناشی از استرس، راه هایی برای مقابله با اضطرابی که یک بیماری همه گیر می تواند به همراه داشته باشد. برقراری هماهنگی بین ذهن، بدن، سبک زندگی و سلامت دستگاه گوارش به مدیریت پوست و مو کمک می کند. بسیاری از محققان به این قبیل بیماران توصیه می کنند که در طول روز یکی دو بار تمرین مدیتیشن کنند و صداهای آرام بخش مانند صدای امواج دریا گوش کنند و در کنار آن، برای آرامش بیشتر ذهن، از فن تنفس عمیق استفاده کنند.

پیاده روی در هوای تازه هم می تواند به آرام شدن بدن و ذهن کمک کند. به رغم نوع ریزش مویی که هر فرد ممکن است به آن مبتلا شود، گزینه های درمانی مختلفی هم وجود دارد که شامل استفاده از مواد آرایشی بهداشتی مختلف توصیه شده از سوی پزشک، حجم دهی به موها، برطرف کردن ریزش موقتی موها با کمک داروهایی که به ریزش موی التهابی کمک می کند و درمان هایی برای تقویت رشد مو می شود.

موی سالم و بلند

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (186 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (110 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (51 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (47 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (21 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی پارتنرش شد +تصاویر
علیرضا بیرانوند متهم به قتل یک جوان هوادار پرسپولیس شد؟!/ درویش علیه دروازه بان یاغی مدرک رو کرد؟ +سند
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
اکرم بانو از پرشورها کارت قرمز گرفت / استوری جنجالی و پرحاشیه همسر علیرضا بیرانوند به اجبار از اینستاگرام پاک شد +سند
20 ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
چرا مشارکت در چند انتخابات اخیر کم است؟
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم