روغن دنبه، خواص و مضرات آن در طب سنتی و طب جدید

  دوشنبه، 14 مرداد 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
روغن دنبه، خواص و مضرات آن در طب سنتی و طب جدید
مصرف دنبه یا روغن حیوانی در غذا یکی از چالش‌های طب جدید و قدیم بوده است. به طوری که کارشناسان تغذیه استفاده مدام از روغن دنبه را عامل بیماری‌های قلب و عروقی می‌دانند و علمای طب سنتی بر عکس معتقدند که استفاده از دنبه باعث کاهش بیماری‌ها و از همه مهم‌تر لاغری می‌شود. با ما همراه باشید تا به بررسی فواید و مضرات روغن حیوانی بپردازیم.

از دیدگاه بوعلی سینا و حکمای ما اگر فاعل یعنی بدن و سیستم بدنی به خوبی قوی باشد که بتواند اثرات روغن حاصل از دنبه گوسفند را حل کند یا اینکه بدن قوی باشد یا فرد مزاج خیلی گرمی داشته باشد که بتواند دنبه را حل کند یا اینکه فرد کارهای سنگین و فعالیت های سنگین مانند کشاورزی کند در این موارد خوردن روغن دنبه نیز خوب است. روغن دنبه در قدیم طرفداران زیادی داشته؛ به طوریکه تا چند دهه پیش دنبه از گوشت گرانتر بوده است و ارزش بیشتری برای آن قائل بودند. دنبه در دستورات دارویی نیز به عنوانضد افسردگی مطرح است و باعث لاغری، آرامش اعصاب و زیبایی صورت می شود. در طب سنتی طبیعت غذاها به سرد و گرم تقسیم می شود و طبیعت انسان با مواد غذایی گرم سازگار است. اطبای قدیم معتقد بودند روغنی که طبیعت آن سرد است برای مصارف صنعتی مفید است و روغنی که طبیعت آن گرم است برای مصرف انسان. روغن دنبه دارای طبیعت گرم است که برای بدن مفید است برخلاف روغن های صنعتی که به روغن نباتی (مایع و جامد) معروفند نه تنها چاق کننده نیست بلکه خاصیت لاغر کننده دارد.

قدیم در بسیاری از روستاها دیده می شد که فرد ۱۰۰ سال عمر دارد ولی به راحتی روغن دنبه مصرف می کند و هیچ مشکلی برایش ایجاد نمی شود چرا که با انجام کارهای سنگین دنبه را به خوبی هضم می کند و در برخی موارد کمی مرزه یا آویشن همراه آن می خورند که اثرات آن را بهتر می کند. اگر کسی فعالیت بدنی مناسب ندارد و بی تحرک است مداومت به خوردن روغن دنبه کند لاین روغن در رگ ها رسوب کرده و بیماری بروز پیدا می کند. همچنین اگر فرد مزاجش گرم باشد یا فعالیت بدنی مناسب دارد می تواند بر چربی دنبه اثر گذاشته و آن را حل کند و این چربی برای بدنش مفید خواهد بود.بسیاری از متخصصان طب سنتی معتقدند اگر روغن دنبه به روش های صحیح تهیه شود، می تواند دارای کمترین مضرات برای بدن باشد. بطور مثال پیاز و ترکیباتی که به دنبه گوسفند اضافه می کنند بوی بد دنبه را از بین می برد و اصلاحش می کند یعنی آن لزوجت و غلظت آن را از بین می برد و مانع رسوب آن می شود و اگر به این صورت تهیه شود می توان مصرف کرد.

تصویر

فواید و خواص روغن دنبه

کنترل چربی خون

هضم و جذب روغن دنبه، خیلی راحت تر از روغن های نباتی جامد و مایع می باشد و اگر به اندازه و صحیح مصرف شود ،چربی خون را کنترل می کند و برای سرخ کردن غذاها نیز می توان از آن استفاده کرد.

روغن دنبه برای افزایش کلسترول خوب خون

مصرف روغن دنبه کلسترول بد خون را کاهش داده و موجب افزایش کلسترول خوب خون می شود، اما زیاده روی در مصرف آن به خصوص برای افراد کم تحرک به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع، برای بیماران قلبی و افراد دارای کلسترول بالا خطرناک است.

روغن دنبه برای کاهش وزن و لاغری

از خواص روغن دنبه ایجاد تناسب اندام و کاهش وزن و لاغری است .به مصرف روغن دنبه برای لاغری تاکید شده است.

تقویت قوای بدن با روغن دنبه

مواد مغذی و ویتامین ها فراوان و اسیدهای چرب گیاهی زیادی در روغن دنبه وجود دارد به همین دلیل مصرف روغن دنبه سبب تقویت قوای بدن شده و توانبدن را بالا می برد تا بهتر بتواند در برابر بیماری ها مقاومت کند . روغن دنبه سرشار از اسیدهای چربی می باشد که توسط کبد جذب شده و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند.

خاصیت ضد افسردگی روغن دنبه

در طب سنتی به خاصیت ضد افسردگی روغن دنبه تاکید شده است.

روغن دنبه برای پاکسازی روده ها

روغن دنبه دارای خواص سم زدا می باشد و با مصرف آن همراه با روغن حیوانی می توان برای تنقیه و پاکسازی روده ها استفاده کرد.
درمان شکستگی استخوان روغن دنبه به استخوان سازی کمک فراوان می کند و استفاده از آن ، برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند مفید می باشد و سبب جوش خوردن سریع استخوان ها خواهد شد. می توان از روغن دنبه در محل شکستگی به صورت استعمال موضعی بهره برد و یا به صورت خوراکی از آن استفاده نمود . از دیگر خواص روغن دنبه پیشگیری و درمان پوکی استخوان و رماتیسم است.

روغن دنبه برای شفاف شدن پوست

مالیدن روغن دنبه به صورت سبب شفاف شدن پوست و رفع تیرگی های حاشیه صورت خواهد شد.

تصویر

سایر خواص روغن دنبه

1. روغن دنبه، بسیار آسانتر از روغن های نباتی جامد و مایع، هضم و جذب بدن می شود و مصرف به اندازه و صحیح آن باعث کنترل چربی خون شده، علاوه بر اینکه این روغن، یکی از روغن های ایده آل برای سرخ کردن غذاها است.
2. ایجاد تناسب اندام از خواص روغن دنبه است. متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف روغن دنبه به کاهش وزن و لاغری افراد چاق و چاق شدن افراد لاغر کمک می کند.
3. روغن دنبه سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین ها و اسیدهای چرب گیاهی است، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف است، از این رو استفاده از روغن دنبه باعث تقویت قوای بدن، استخوان سازی و بالا بردن توان بدن در مقابله با بیماری های مختلف می شود.
4. روغن دنبه خاصیت سم زدایی دارد و می توان از آن به همراه روغن حیوانی برای تنقیه و پاکسازی روده ها استفاده نمود.
5. روغن دنبه غنی از اسیدهای چربی است که مستقیما توسط کبد جذب می شوند و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند.
6. استفاده از روغن دنبه یا سایر روغن های حیوانی، برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند مفید است و به جوش خوردن سریع استخوان کمک می کند. در طب سنتی مصرف خوراکی و استعمال موضعی آن در محل شکستگی توصیه می شود. همچنین کمک به پیشگیری و درمان پوکی استخوان و
ماتیسم از دیگر خواص روغن دنبه است.
7. مالیدن روغن دنبه بر روی پوست صورت، باعث شفاف شدن پوست و رفع تیرگی های حاشیه صورت می شود.

از دیدگاه طب سنتی خوردن روغن دنبه برای چه کسانی مفید است ؟

در پاسخ به سوال شما کاربران نمناکی در رابطه با توصیه بوعلی سینا در مورد مصرف روغن دنبه باید بگوییم که مصرف روغن دنبه از دیدگاه بوعلی سینا برای افرادی مفید است که :

1. بدن و سیستم بدنی قوی داشته باشد تا بتواند اثرات روغن حاصل از دنبه گوسفند را حل کند
2. فرد مزاج گرمی داشته باشد تا بتواند دنبه را حل کند.
3. فرد کارهای سنگین و فعالیت های سنگین مانند کشاورزی انجام دهد.
طبیعت روغن دنبه گرم است و طبیعت انسان با مواد غذایی گرم سازگار است.
خاصیت ضد افسردگی ، آرامش اعصاب دارد.
برای زیبایی صورت مفید است.
برخلاف روغنهای صنعتی که دارای طبع سرد هستند ، چاق کننده نیست بلکه خاصیت لاغر کننده دارد.
بهتر است با کمی مرزه یا آویشن مصرف شود تا اثرات آن بهتر گردد.
اگر روغن دنبه به روش های صحیح تهیه گردد دارای کمترین مضرات برای بدن می شود مثلا اگر برای گرفتن بوی دنبه ، پیاز و ترکیباتی به آن اضافه کنند ، لزوجت و غلظت آن را از بین می برد و مانع رسوب آن می شود.

دیدگاه طب جدید درباره روغن دنبه ( مضرات روغن دنبه )

1. برخی متخصصان و اطبای جدید اعتقاد دارند که چربی های منجمد که به علت کثرت اجزای عرضی به حالت جامد در آمده اند, برای تغذیه مناسب نیست.
2. افرادی که قوه هاضمه آنان قوی نیست از مصرف بیش از حد روغن دنبه خود داری کنند زیرا منجر به آسیب های جسمی و روحی می شود. مصرف روغن دنبه در زندگی مدرن امروزه که افراد تحرک کافی ندارند سبب ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش کلسترول و فشار خون بالا می شود.
3. زیاده روی در مصرف روغن دنبه ، برای بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی مناسب نیست ، زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع می باشد که برای سلامت قلب مضر است و باعث سفت و سخت شدن دیواره رگها می گردد.
4. چربی های جامد دارای اسید های چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند. در بین انواع روغنها ، روغن های دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای 25 درصد و ترانس کمتر از 5 درصد مورد تایید نیست بنابراین روغن دنبه با توجه به این ویژگیها از مضرترین روغنها محسوب می شود.
5. مصرف دنبه سوخته باعث تولید خلط بد در بدن می گردد. افراد دارای اضافه وزن، کلسترول بالا و افرا دارای تحرک کم نباید از روغن دنبه استفاده کنند.
6. زیاده روی و مصرف نابجای روغن دنبه، در افرادی که ضعف معده و سوء هاضمه دارند سبب صدمه و آسیب جسمی و روحی شود .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (123 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (54 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!