ساعدنیوز
ساعدنیوز

روستای درکش و زیبایی های آن

  شنبه، 28 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
روستای درکش و زیبایی های آن
روستاگردی یکی از مهم‌ترین علایق گردشگران در این روزها است. روستای درکش جزو روستاهای هدف گردشگری در استان خراسان شمالی به حساب می‌آید. این روستا هر ساله با طبیعت بکر و بی‌نظیر، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. ما نیز امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست سکند به سراغ این روستای زیبا در استان خراسان شمالی رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

روستا گردی علاقه بسیاری از گردشگران می باشد اگر شما از آن دسته از گردشگران علاقمند روستاگردی هستید به جرات می توان گفت روستای درکش می تواند همان روستای آرمانی و رویایی شما باشد روستایی که با جذابیت های بی بدیلش به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته شده است. این روستای بی نظیر جاذبه های طبیعی و گیاهان دارویی بسیار بی نظیری دارد اگر مشتاق به آشنایی با این روستای شگفت انگیز هستید در ادامه این بخش از گردشگری ساعد نیوز با ما همراه شوید. ارتفاع این روستا از سطح دریا 1040 متر می باشد و قرار گیری روستای درکش زیباترین روستا ایران در طول یک دره باعث شده این نام را به خود بگیرد.

پوشش گیاهی روستای درکش

روستای درکش به پوشش گیاهی بی نظیر خود مشهور است. روستا با طبیعت جنگلی و کوهستانی، با چشمه سارها و آبشارهای زیبا، در حاشیه غنی ترین ذخیرگاه جنگل های بلوط شرق ایران قرار دارد. باغ های میوه و گیاهان دارویی که در روستا رشد می کنند، باعث شده که این روستا به یک مقصد بکر برای طبیعت گردان تبدیل شود.

گیاه شناسان، روستای درکش را یک داروخانه بزرگ و طبیعی می دانند که سقف داروخانه آسمان آبی است. در این روستا بیش از ۳۸۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده که از میان آنها، ۷۹ نوع آن جزو گونه های نادر می باشد. فصل بهار بهترین زمان برای چیدن و دیدن گیاهان دارویی در منطقه روستای درکش است. گیاهانی مانند آویشن، کاکوتی و گَوَن که در فصل بهار رشد می کنند و چشم انداز بی نظیری را در روستا ایجاد می کنند.

 روستای درکش

پوشش حیوانی روستای درکش

روستای درکش علاوه بر پوشش گیاهی متنوع، از حیات وحش متنوعی برخودار است. اگر در سفرهایتان به بازدید از حیوانات منطقه علاقه دارید، روستای درکش می تواند شما را شگفت زده کند. در این روستا انواع حیوانات از جمله میش، قوچ، گرگ، خوک، خرس و پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین، کبک و کرکس زندگی می کنند. همچنین طبیعت روستای درکش محل زندگی مرال (گوزن قرمز) است. این گوزن که شاخ های بلندی دارد، شبگرد و البته بسیار اجتماعی است. شاخک های این گوزن زیبا در ابتدا مخملی و با گذشت زمان (در زمان جفت گیر) به صورت استخوانی در می آید.

محل قرار گیری روستای درکش

برای اینکه به این روستا دسترسی داشته باشید باید خود را 30 کیلومتری شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان و 70 کیلومتری بجنورد ، مرکز استان خراسان شمالی برسانید. از جنوب این روستا به کوه های بلند 2455 متری و دره کنداب منتهی شده و رود خانه درکش از بین همه روستا که در دره قرار دارد عبور می کند.

شغل و زبان مردم روستای درکش

حدوداً 200 خانوار جمعیت در این روستا زندگی می کنند که همگی به زبان محلی کردی صحبت می کنند . شغل بیشتر مردم روستا زراعت و کشاورزی و باغداری و دامداری می باشد از محصولات آنها می توان به گندم ، یونجه ، جو، چغندر قند ، و ذرت و از محصولات باغی به گردو،انگور، سیب و هلو اشاره کرد. زبان مردم روستای درکش کردمانجی و مذهب آنها شیعه می باشد.

گیاهان دارویی روستای درکش

هوای خنک این منطقه و موقعیت ییلاقی مخصوصا در فصل تابستان منجر شده که گردشگران بسیاری به منطقه سفر کنند البته این مزیت به خاطر گونه های متنوع حیات وحش ، باغهای فراوان میوه ، انواع گیاهان شفابخش و دارویی ، چشم اندازهای بکر و تپه های باستانی شامل حال این منطقه شده است.

در این روستا تا کنون ٣٨٠ نوع گیاه دارویی توسط گیاه شناسان معرفی شده که ٧٩ نوع آن از گونه ی نادر می باشد همچنین تنها جنگل بلوط شرق کشور که محل زندگی مرال (گوزن قرمز) متعلق به این روستا می باشد .

رویش گیاهان دارویی در فصل بهار همچون آویشن، کاکوتی و گون موجب می شود تا تعداد زیادی از افراد ساکن در این استان برای جمع آوری این گیاهان به کوه، تپه، جنگل و مراتع این منطقه سفر کنند.

حیات وحش روستای درکش

اگر شما از آن عده افرادی باشید که دوستدار حیوانات هستند پس این مژده را به شما می دهیم که این روستا همان جایی است که شما می خواهید چرا که در این روستا انواع حیوانات از جمله میش،قوچ، پلنگ ، گرگ ،خوک ،خرس و پرندگان شکاری ازجمله عقاب ،شاهین، کبک ،و کرکس زندگی می کنند.و مهیج تر اینکه این منطقه محل زندگی مرال (گوزن قرمز) با آن هیکل بزرگ می باشد طول سر و بدن این حیوان ١6 تا٢5٠سانتی متر ،دم آن ١٢ تا ١5 سانتی متر ،ارتفاع این حیوان از زمین ١٢٠ تا ١5٠ سانتی متر و وزن آن ١٠٠ تا ٢5٠ کیلوگرم است.شاخهای بلند با شاخکهای منظم باعث شده تا این حیوان شبگرد و اجتماعی به عنوان یک حیوان نادر و زیبا خودنمایی کند .شاخکهایی که در ابتدا مخملی شکل بوده و با گذشت زمان تا زمان جفت گیری ، به صورت استخوانی درمی آید .

اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین شاخهای این حیوان زیبا می افتد و زمان انتخاب جفت هم از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه می باشد که در این مدت موهای کوتاه خاکستری رنگ این حیوان به زیباترین شکل یعنی قهوه ای تیره در می آید.

حیات وحش بی نظیر منطقه درکش در ارتفاعات و در دل جنگل های بلوط منطقه شامل : قوچ، میش، گرگ، پلنگ، خرس، خوک و پرندگانی چون عقاب، شاهین، کرکس ، کبک و البته این منطقه زیستگاه مرال (گوزن قرمز) است.

جاذبه های گردشگری روستای توریستی درکش

از جمله جاذبه های گردشگری که در این روستا مشهور هستند می توان به اثار تاریخی ارزشمندی از قبیل "قزلر قلعه" و سردابه هایی زیبا، سر چشمه های پر آب همچون آبشار کنگره زو ، ارتفاعات ، کوه های سر به فلک کشیده درختان جنگلی ، چشمه گلزار و چشمه سردار ، چشمه جنگلی ییلاق ، دره سرسبز کندریزو ، جنگل های فراوانش ، و در آخر مناطق ییلاقی کش گربه ، نرگسلو ، گولک ، تیغ بل با پوشش جنگلی سرسبز شان اشاره کرد.

روستای درکش، به عنوان یک روستای باستانی دارای آثار تاریخی فراوانی می باشد.برج تاریخی سبز علی خان قراچورلو و تپه های فراوان، تاریخی بودن این روستای باستانی را به رخ می کشد.جاذبه های طبیعی دیگر روستای درکش از جمله ، مراتع پهناور و سر سبز اطراف روستا ،کناره های رودخانه زومار و دره کندآب نیز بیانگر زیباییهای توصیف ناپذیر این روستا می باشند.

محصولات کشاورزی و باغی درکش

محصولات باغی درکش شامل گیلاس، گلابی، هلو، انگور، سیب و گردو می باشد. همچنین گندم، یونجه، جو، ذرت و چغندر قند از محصولات کشاورزی درکش به حساب می آیند. علاوه بر این نان محلی فتیر مسکه که مخصوص به درکش بوده و بر روی ساج تهیه و سپس لابه لای آن به کره آغشته شده و سرو می شود طعم بی نظیری داشته و در بین گردشگران طرفداران فراوانی دارد.

بهترین زمان سفر به درکش

درکش روستایی با آب و هوای سرد و کوهستانی بوده و در تابستان ها هوایی خنک و دلپذیر دارد به همین دلیل زمان مناسبی برای سفر می باشد. همچنین به دلیل وجود گونه های فراوان گیاهان دارویی در این منطقه، در اواخر بهار افراد زیادی به درکش رفته و با جمع آوری گیاهانی همچون کاکوتی، آویشن و گون از این داروخانه طبیعی استفاده می کنند. سایت یواسپیس، پلتفرم خدمات بوم گردی با ارائه فهرست اقامتگاه های بوم گردی و خانه های بومی و محلی درکش مانه امکان رزرو آسان و مقرون به صرفه ای را برای شما فراهم می کند.

روستای درکش

روستای درکش کجاست؟

درکش در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان و البته در 70 کیلومتری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است. برای سفر به درکش می توانید از بجنورد به سمت آشخانه حرکت کنید و طی مسیر بعد از عبور از تابلوی روستای کلاته صوفی و نرسیده به روستای جوزک جاده ای فرعی را خواهید دید که شما را به روستای درکش می رساند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (115 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (85 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (85 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (85 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (35 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍
تیتر امروز   
شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...