ساعدنیوز
ساعدنیوز

روش های خانگی آسان برای تیز کردن چاقو

  جمعه، 29 دی 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش های خانگی آسان برای تیز کردن چاقو
چاقو های آشپزخانه بعد از استفاده متوالی، کند می شوند که در این مقاله از ساعد نیوز آموزش تیز کردن چاقو با وسایل دم دستی را برای شما یاد می دهیم.

چاقو از لوازم بسیار کاربردی در منزل و به خصوص آشپزخانه محسوب می‌شود. از این ‌رو با کند شدن چاقو انجام کارها به سختی صورت می‌گیرد و این امر بسیار کلافه‌کننده است. اگر شما هم در منزل دستگاه مخصوص چاقو تیزکن ندارید و برای تیز کردن چاقو همواره دچار مشکل هستید جای نگرانی وجود ندارد. چرا که قصد داریم در این مقاله چند تکنیک کاربردی و بسیار آسان را برای تیز کردن هرچه بیشتر چاقو به شما آموزش دهیم.

ترفند تیز کردن چاقو ی آشپزخانه


احتمالاً برای شما هم پیش آمده باشد که با یک چاقوی کند مواجه شوید. چاقوی کند نه تنها کلافه کننده است، بلکه خطر آن هم بیشتر است زیرا شما به آن نیرو وارد می کنید تا بهتر کار کند. در نتیجه ممکن است کار به جاهای باریک برسد و همین نیروی بیش از حد، کنترل چاقو را از دست شما بگیرد. پس برای این که از این اتفاق جلوگیری کنید، باید چاقوی خود را تیز کنید. اما اگر دستگاه چاقو تیز کن در اختیار نداشته باشیم، چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ در این قسمت از سبک زندگی روش های تیز کردن چاقو را برای شما آموزش می دهیم.

کمربند چرمی


کمربندهای چرمی یکی از مناسب‌ترین وسایل برای تیز کردن چاقو هستند و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. کمربند را در دست بگیرید و لبه‌ی تیغه‌ی چاقو را در حرکتی رفت و برگشتی روی قسمت داخلی کمربند بکشید. برای اینکه تسلط بیشتری روی این کار داشته باشید می‌توانید یک سر کمربند را روی صندلی یا پایه‌ی میز ثابت کنید.

کمربند

چاقو

ماگ و فنجان


با استفاده از ماگ و فنجان سرامیکی یا چینی برای تیز کردن چاقو، می‌توانید مواد اضافه را از لبه‌ی تیغه جدا کرده و آن را دوباره تیز کنید. ماگ را وارونه کنید تا قسمت زیر ماگ به سمت بالا قرار داشته باشد. چاقو را آن‌قدر به قسمت پایه‌ی ماگ بکشید تا تیز شود. اگر پایه‌ی ماگ رنگی شد نگران نشوید. این یعنی مواد اضافه از روی تیغه جدا شده و چاقو در حال تیز شدن است.

استفاده از بشقاب


در آشپزخانه چیز های سرامیکی زیادی وجود دارد. انتهای بشقاب هم معمولا یکی از همین مواردی است که برای تیز کردن چاقو به درد می خورد؛ دقیقاً مانند روش قبل که بشقاب را برعکس می کنید. قسمت زبر دایره ای شکل را پیدا کنید و با همان روش، چاقو را تیز کنید.

تیز کردن

سنباده

کاغذ سنباده


زمانی که راجع به زبری صحبت می کنیم ، هیچ چیز برتر از کاغذ سنباده نیست. سمباده به اندازه کافی می تواند برای تیز کردن چاقو مناسب باشد . البته نباید شروع به کشیدن کاغذ سمباده روی چاقو کنید. به جای آن می توانید چاقو را به کاغذ سنباده بزنید. البته شاید این کاغذ کوچک به نظر برسد اما مطمئن باشید که تفاوت زیادی را در تیزی چاقو مشاهده خواهید کرد.

اگر کاغذ سنباده را روی چاقو بکشید، احتمال بریدن دست وجود دارد. فقط کافی است که کاغذ سنباده را روی یک سطح صاف قرار دهید و سپس با لبه های چاقو روی آن بکشید.

لیوان


لیوان شیشه‌ای از دیگر اجسام سخت و زبر است که می‌توانید از آن برای تیز کردن کارد و چاقو استفاده کنید. لبه لیوان که دچار شکستگی شده است گزینه مناسبی برای این کار خواهد بود. علاوه بر این از قسمت پشت لیوان که زبر است نیز می‌توان برای این امر استفاده کرد. به این صورت که لبه‌های چاقو را بر روی آن بکشید تا کاملاً تیز شوند.

لیوان

بند

بند نایلونی


همان‌طور که دیدیم استفاده از اجسام با سطح زبر برای تیز کردن چاقو مناسب است. پس به سراغ سطح زبر بعدی می‌رویم، یعنی بندهای پلاستیکی کیف. بندهای اغلب کوله‌پشتی‌ها پلاستیکی هستند و خیلی راحت می‌توانید از آن‌ها برای تیز کردن چاقوها استفاده کنید. به همان روشی که از کاغذ سنباده استفاده کردید از بند کیف استفاده کنید تا چاقو تیز شود.

یک چاقو دیگر


لبه‌ی پشتی چاقو، همان قسمتی که اصلا تیز نیست و در زمان کار رو به شما قرار دارد، یا کنار تیغه‌ی چاقو می‌تواند تیغه‌ی چاقوی دیگر را تیز کند. به همان روشی که چاقو را روی سنگ چاقو تیزکن می‌کشید، روی این قسمت از چاقو بکشید تا تیغه‌ی آن تیز شود. اگر چاقویی که به‌عنوان سنگ چاقو تیزکن از آن استفاده می‌کنید جنس فولادی داشته باشد، نتیجه‌ی کار بهتر خواهد بود.

چاقو

سنگ

یک تکه سنگ صاف


اگر سنگ چاقو تیزکن ندارید می‌توانید از یک تکه سنگ صاف و معمولی استفاده کنید. این سنگ را می‌توانید به‌راحتی از کنار رودخانه، پارک یا کنار جاده‌های جنگلی پیدا کنید. برای تیز کردن چاقو، به همان روشی که از سنگ چاقو تیزکن استفاده می‌کنید از این سنگ معمولی استفاده کنید.

مقوا


اگر حتی بند نایلونی هم نداشته باشید باز هم می‌توانید چاقوها را تیز کنید. یک تکه مقوا از جعبه‌ی مقوایی سفارش‌های دیجی‌کالا جدا کنید و تیغه‌ی چاقو را روی آن بکشید تا تیز شود. این روش نمی‌تواند به اندازه‌ی کمربند چرمی یا بند نایلونی در تیز کردن چاقو مؤثر باشد اما چاقو را تا حدی تیز می‌کند که کار با آن راحت باشد.

مقوا

بتن

بتن


اگر هیچ کدام از وسیله‌ای که معرفی کردیم را در اختیار ندارید از بتن ساختمان‌ها و بلوک‌ها کمک بگیرید. برای تیز کردن چاقو، لبه‌ی تیغه را روی بتن بکشید تا تیز شود. البته فراموش نکنید که باید در استفاده از بتن احتیاط کنید تا به چاقو آسیب نرسد. به همان روشی که از سنگ چاقو تیز کن استفاده می‌کنید از بتن هم استفاده کنید اما باید فشاری که روی چاقو می‌آورید کمتر باشد.

نکته پایانی


چاقو یکی از کاربردی‌ترین وسایل آشپزخانه است و اگر کند باشد تقریبا تمام کارها به‌سختی انجام می‌شود. همچنین چاقوی کند می‌تواند به دست و گردن شما فشار وارد کرده و به مرور زمان به آن‌ها آسیب برساند. پس بهتر است همیشه چاقوها را تیز نگه دارید. معمولا برای تیز کردن چاقو از سنگ چاقو تیز کن یا دستگاه‌های چاقو تیز کن استفاده می‌شود اما اگر این وسایل را در اختیار ندارید می‌توانید ازچند وسیله‌ی جایگزینی که در این مطلب معرفی کردیم استفاده کنید.



پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

3 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (79 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (29 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...