روستای شهرستانک و زیبایی های آن!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 10 دقیقه
روستای شهرستانک و زیبایی های آن!
در این سفر می‌خواهیم با شما همراه شویم و سری به روستای شهرستانک از جاهای دیدنی کرج بزنیم. روستایی بی‌اندازه تماشایی و دل‌انگیز که در هر فصلی از سال جذابیت‌های خاص خود را دارد و دل از هر رهگذر و مسافری می‌برد. با ساعد نیوز همراه باشید تا از جاهای دیدنی روستای شهرتان برای‌تان بگوییم با امکانات و اقامت در شهرستانک آشنا شویم .

اگر در پایتخت یا کرج زندگی می‌کنید و از علاقه‌مندان به سفرهای یک‌روزه در طبیعت یا اهل کوهنوردی هستید، با ساعد نیوز همراه باشید تا شما را به سفری به یاد‌ماندنی در میان درختان زرد و نارنجی شهرستانک ببرد و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این روستا را به شما معرفی کند. نام قدیم شهرستانک، «شارسونک» بوده است و با توجه به یافته‌های تاریخی، قدمت آن به قرن ششم هجری قمری برمی‌گردد.

زمین حاصلخیز، شیب مناسب زمین، رود دائمی شهرستانک و چشمه‌هایی که از البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند، کماکان این روستا را زنده نگه داشته‌اند و اگرچه این روستا تقریبا رو به نابودی و متروک شدن است، زیبایی‌های بی‌نظیر آن هنوز پا برجا است. با سفر به این روستا، علاوه بر لذت بردن از طبیعت، دوچرخه‌سواری، تماشای موتورسواران، پیک نیک، آب بازی و عکاسی، می‌توانید به دل تاریخ نیز سفر کنید و در میان جاذبه‌های تاریخی این منطقه به گشت و گذار بپردازید.

شهرستانک از جاهای دیدنی کرج به شمار می‌رود و روستایی زیبا در دهستان «آسارا» از توابع بخش آسارا واقع در شهر کرج در استان البرز ایران است. شهرستانک در گذشته، مرکز بخش کن بود؛ اما زمانی که دهستان شمیران در اواخر سال 1326، تبدیل به بخش شد، دهستان‌های ارنگه و لورا و شهرستانک را ضمیمه بخش کرج کردند. این روستا در 54 کیلومتری شمال غربی کرج و در مرز استان‌های البرز و تهران قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2,190 متر است و با وجود جاده‌ کوهستانی، دره سرسبز، باغ‌های میوه و کوچه‌باغ‌های زیبا، هرسال، بخصوص در فصل پاییز، گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.روستای شهرستانک از شمال به روستای «کسیل» و از جنوب به «کن»، «سولقان» و «امام‌زاده داوود» می‌رسد و از شرق به «شکرآب» و «آهار» و از غرب به «سرک»، «لانیز» و «شلینک» محدود می‌شود.

تاریخچه شهرستانک

این روستا از توابع بخش آسارا واقع در استان البرز است. این روستا در گذشته مرکز بخشی به نام کن بود اما در اواخر سال 1326 دهستان شمیران به یک بخش مجزا تبدیل شد و دهستان‌های شهرستانک، ارنگه و لورا زیرمجموعه کرج شدند.
شهرستانک در 54 کیلومتری شمال غربی کرج قرار گرفته است. این روستا مرز استان البرز و استان تهران را پوشش داده است. شهرستانک از سطح دریا ارتفاعی معادل 2190 متر دارد. شهرستانک جاده کوهستانی بسیار زیبایی دارد و دره‌های سرسبز آن زبانزد تمامی مردمان منطقه است. کوچه‌های محلی، باغ‌های میوه و دریاچه‌های دیدنی به جذابیت این روستا افزوده‌اند.
این روستا از شمال به روستای کسیل و از سمت جنوب به سولقان، کن و امام‌زاده داوود منتهی می‌شود. از شرق روستای شهرستانک با روستای آهار و شکراب همسایه است و از غرب نیر به شلینک، لانیز و سرک محدود می‌شود.

 روستای شهرستانک

راه دسترسی به شهرستانک

از میدان آزادی تا روستای شهرستانک حدوداً 60 کیلومتر فاصله از آزادراه تهران شمال وجود دارد. در واقع با یک ساعت رانندگی می‌توانید به این روستای خوش آب و هوا برسید. می‌توانید از راه پر پیچ و خم چالوس نیز به این روستا برسید و همزمان از جاده زیبای چالوس نیز لذت ببرید. اگر این راه را برای رسیدن به شهرستانک انتخاب می‌کنید باید بدانید که مسافتی معادل 84 کیلومتر و برابر با دو ساعت رانندگی را پیش رو دارید.
برای رسیدن به روستای ییلاقی شهرستانک می‌توانید چند راه مختلف را انتخاب کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سفر با ماشین شخصی

یکی از راحت‌ترین راه‌ها جهت رسیدن به روستای شهرستانک، استفاده از خودروی شخصی است.برای این کار می‌توانید از جاده کرج – چالوس استفاده کنید. در ابتدا باید از تهران به سمت کرج رانندگی کنید و پس از آن از خروجی جاده چالوس خارج شوید. پس از طی 44 کیلومتر به روستاهای آسارا، درده و ماهان می‌رسید که باید از آن‌‎ها عبور کنید و تا نزدیکی‌های گچسر بروید. در نزدیکی گچسر به دوراهی شهرستانک می‌رسید. درست در ابتدای دوراهی یک تابلو سبز رنگ وجود دارد که مسیر رسیدن به شهرستانک را به شما نمایش می‌دهد. پس از این که وارد دو راهی شهرستانک شدید، باید مسیر 10 کیلومتری را طی کنید تا به روستا برسید.
یکی دیگر از راه‌های رسیدن به شهرستانک استفاده از آزادراه تهران – شمال است. برای این کار باید وارد آزادراه تهران – کرج شده و از خروجی آزادگان شمال خارج شوید. برای رسیدن به شهرستانک باید مسافتی معادل 50 کیلومتر طی کنید. در اتوبان آزادگان پس از عبور از خروجی شهید خرازی، به آزادراه تهران – شمال می‌رسید. در این آزادراه باید 40 کیلومتر رانندگی کنید تا وارد جاده چالوس شوید و سپس از خروجی سمت چپ جاده وارد جاده شهرستانک شوید. هنگامی که وارد مسیر شهرستانک شدید باید مسیر 9 کیلومتری طی کنید تا به این روستای زیبا برسید.
پیشنهاد ما به شما این است که خودروی شخصی خود را پیش از روستا پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده‌روی کنید تا بتوانید از زیبایی‌های روستا لذت ببرید.

سفر با وسایل نقلیه عمومی

می‌توانید به کمک وسایل حمل و نقل عمومی خود را به روستای شهرستانک برسانید. برای این کار باید از اتوبوس‌هایی که از جاده چالوس به سمت شهرهای شمالی می‌روند، استفاده کنید. در طول مسیر باید حواستان باشد تا در دوراهی شهرستانک پیاده شوید و منتظر بمانید تا خودروهایی از این جاده عبور کنند. البته لازم به ذکر است که ممکن است در راه برگشت وسیله نقلیه پیدا نکنید و یا مجبور شوید مدت زمان زیادی را منتطر بمانید. در نتیجه بهتر است اگر می‌خواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، از تورهای مسافرتی کمک بگیرید. این تورها در اغلب روزهای سال برگزار می‌شوند.

سفر از راه کوهنوردی

اگر به طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و کوهنوردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید مسیر شهرستانک را از راه کوه‌ها و پیاده طی کنید.برای این کار باید از قله توچال اقدام کنید و در مسیر کوهنوردی از سمت غرب توچال باید به پایین بروید پس از طی مسیری به مدت 1 ساعت به قله شاه‌نشین شهرستانک می‌رسید. پس از آن باید یک ساعت و نیم دیگر را پیاده طی کنید البته لازم به ذکر است که این مسیر راحت و سبک است.
در این مسیر می‌توانید سری به کوچه‌باغ‌های شهرستانک بزنید و از طبیعت آن لذت ببرید. این مسیر به کاخ ناصری می‌رسد. جاده ناصری از گذشته‌های دور یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی شهر ری و مازندران بوده است و در دوره قاجار پیشرفت کرده است. بسیاری از کوهنوردان همچنان از این جاده مخصوص استفاده می‌کنند.یل آب و هوای معتدل و خاک مناسب برای کشاورزی و دامپروری، تمام روستاهای کوچک اطراف از بین رفتند و روستای شهرستانک به وجود آمد .گفته می‌شود در حدود 4000 سال پیش، وجود منبع آب و یک چشمه پر آب در این منطقه، سبب شده است تا مردمی که در کوهپایه‌های البرز زندگی می‌کردند، در اطراف رودخانه دائمی شهرستانک، جمع شوند و یک روستا را شکل بدهند؛ البته قدمت ثابت شده این روستا با توجه به یافته‌های تاریخی، مربوط به قرن ششم است.تا چند ده سال قبل، زمانی که خاک روستا را برای ساخت و ساز زیر و رو می‌کردند با قبرهایی روبه‌رو می‌شدند که به گفته محلی‌ها، متعلق به زرتشتیان هستند؛ زیرا رو به قبله ساخته نشده‌اند. پس از شکل‌گیری روستا، به دلیل آب و هوای معتدل و خاک مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری، تمام روستاهای کوچک اطراف از بین رفتند و روستای شهرستانک به وجود آمد.

سفر از راه کوهنوردی به روستای شهرستانک

پوشش گیاهی و جانوری شهرستانک

انواع گیاهان دارویی و سبزیجاتی مانند پونه، الک شورک و قارچ کوهی، ریواس و غیره در شهرستانک می‌رویند که اهالی روستا آن‌ها را می‌چینند و خشک می‌کنند. در هر گوشه‌ای از این روستای ییلاقی، عطر و بوی این گیاهان و سبزیجات معطر به مشام می‌رسد و بیننده را مدهوش می‌کند. از انواع گونه‌های جانوری که در شهرستانک زندگی می‌کنند، می‌توان به روباه، شغال، خرگوش، آهو، گرگ، قوچ، میش، بز کوهی و کبک اشاره کرد.

رودخانه و آبشار شهرستانک

درختان سر به فلک کشیده در کنار صدای روح‌نواز جریان آب رودخانه شهرستانک، بیننده را از خود بیخود می‌کند رودخانه نسبتا پرآب شهرستانک از وسط روستا می‌گذرد و در نهایت به رودخانه کرج می‌ریزد. شما می‌توانید از طبیعت زیبای اطراف رودخانه و آب گوارا و خالص آن لذت ببرید و عکس‌های زیبایی بگیرید. این رودخانه از چشمه گل کیله سرچشمه می‌گیرد که بالاتر از کاخ ناصری واقع شده است. مسیر این رودخانه قبل از رسیدن به رودخانه کرج، حدود 15 کیلومتر است و درختان سر به فلک کشیده در کنار صدای روح‌نواز جریان آب، بیننده را از خود بی‌خود می‌کند. آب بازی در رودخانه شهرستانک، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در این روستا انجام داد. البته باید همیشه حواستان به عمق رودخانه و خطرات احتمالی باشد.در امتداد مسیر کاخ ناصری، قبل از رسیدن به چشمه گل کیله، یک آبشار کم ارتفاع و عریض وجود دارد که بازدید از آن، طراوت و شادابی فوق‌العاده‌ای به شما اهدا می‌کند.

 روستای شهرستانک

مکان‌های گردشگری روستای شهرستانک

این روستا مکان‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. علاوه‌بر طبیعت دلربا، تاریخ این منطقه نیز سبب جذب گردشگران زیادی شده است. در ادامه به برخی از بهترین مکان‌های گردشگری شهرستانک اشاره خواهیم کرد.

  • رودخانه و آبشار : یک رودخانه نسبتاً پرآب در شهرستانک وجود دارد که تقریباً از وسط روستا عبور می‌کند. این رودخانه نهایت به کرج می‌ریزد و آب آن بسیار گوارا و خنک است. این منطقه طبیعت دیدنی و جذابی دارد و برای عکاسی نیز بسیار مناسب است. منشا این رودخانه چشمه گل کیله است.

  • قلعه دزبند: این قلعه در شهرستانک به قلعه دختر نیز شهرت دارد. موقعیت این قلعه روی خط‌الراس کوه و بر فراز مرتفع‌ترین قله شهرستانک است. این بنا دارای سه پایه، سه اتاق و یک سقف و یک کف است و در حال حاضر خرابه‌هایی از آن باقی مانده است. از این بنا اغلب به عنوان دیده‌بانی استفاده می‌شده است و مصالح اصلی آن از سنگ، ساروج و ملات است. برای رسیدن به این قلعه باید از مسیر سمت چپ کوه شاه‌نشین حرکت کنید و پس از نیم ساعت به این بنا می‌رسید.

  • کاخ ناصری: یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری شهرستانک کاخ ناصری است که به کاخ شهرستانک نیز شهرت دارد. این کاخ در سال 1257 و در دوره حکومت ناصرالدین‌شاه تاسیس شد. ساخت این بنا 3 سال طول کشید و معمار آن آقا محمد ابراهیم خان به لقب معمارباشی بوده است. در این کاخ، جشن‌های باشکوهی همچون جشن آشپزان برگزار می‌شد. ناصرالدین شاه برای سفر به شهرستانک از جاده مخصوص استفاده مب‌کرد و با بیش از 1500 خدمه به این روستا سفر می‌کرد. این مسیر صعب‌العبور بود به همین دلیل ناصرالدین‌شاه دستور ساخت قصر یاقوت در سرخه‌حصار را صادر کرد و پس از آن جشن آشپزان در آن منطقه برگزار شد. این کاخ از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است و در یک محوطه 8000 متری واقع شده است. قسمت‌های خارجی این کاخ مستطیل شکل و ورودی شاهی آن نیم دایره است.

  • کتیبه شهرستانک : در کنار کاخ ناصری یک کتیبه در ابعاد نسبتاً بزرگ قرار گرفته است که روی آن کنده‌کاری شده است. به گفته محلی‌های این منطقه، در زمان استراحت ناصرالدین‌شاه این سنگ از صخره جدا شده است و بدون وارد شدن هیچ خسارتی در کنار کاخ قرار گرفته است. پس از این اتفاق ناصرالدین‌شاه دستور می‌دهد تا این داستان روی کتیبه نوشته شود. در حال حاضر این نوشته‌ها خوانا نیستند.

  • تپه شنستون: شن‌ستان یا تپه شنستون در قسمت جنوبی دره گل کیله قرار گرفته است. در گذشته از این منطقه برای کشت و پرورش محصولات مختلف استفاده می‌شد. به همین دلیل سنگ‌های بزرگی در پیرامون این زمین جمع‌آوری شده‌اند.

  • درخت سرو اورس: این درخت قدمت بسیار زیادی دارد و بومیان منطقه به آن هورست نیز می‌گویند. این درخت بیش از 100 سال عمر دارد و ارتفاع آن 17 متر و پهنای آن حدوداً 14 متر است. برای رسیدن به این درخت باید از سمت جنوب شرقی روستا یک مسیر خاکی پیدا کنید و بالا بروید.

خلاصه

شهرستانک، روستایی در دهستان آسارا از توابع بخش آسارا واقع در شهر کرج در استان البرز ایران است. شهرستانک در قدیم مرکز بخش کن بوده که در اواخر سال 1326 ه‍.ش دهستان شمیران تبدیل به بخش و دهستان‌های ارنگه و لورا و شهرستانک ضمیمه بخش کرج شده‌است.این روستا در 55 کیلومتری شمال خاوری کرج و در مرز استان‌های البرز و تهران جای گرفته‌است. بلندای این روستا از سطح دریا 2190 متر و آب و هوای آن در زمستان سرد و تابستان معتدل و دلپذیر است.شهرستانک یعنی شهر کوچک؛ همان‌طور که از نامش پیداست، منطقه‌ای بزرگ و آباد است. می‌گویند این ده بزرگ، در زمان پادشاهی قباد از سلسله ساسانی پایه‌گذاری شده است. آب چشمه‌سارهای این منطقه بسیار گواراست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان