ساده ترین علل بروز کم آبی پوست

  یکشنبه، 23 شهریور 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
ساده ترین علل بروز کم آبی پوست
از منظر داخلی این امر ناشی از کاهش میزان چربی آزاد دریافتی در برنامه تغذیه ای و تعدادی دیگر از فاکتورهای فیزیکی؛ شیمیایی و محیطی است

بسیاری از ما می دانیم که نوشیدن آب کافی برای سلامت کلی بدنمان چقدر ضروری است. از کمک به عملکرد مناسب بدن گرفته تا تنظیم حرارت، هضم غذا و سالم نگه داشتن کلی ذهن. اما اگر به اندازه کافی آب ننوشیم چه اتفاقی برای بدنمان می افتد. کریس بیلی متخصص تغذیه می گوید: ” در حالت عادی، بدنمان از۶۰ درصد آب تشکیل شده است. توصیه می شود که روزانه ۸ لیوان آب بنوشیم اما این مقدار مشخص از نظر علمی آنچنان تایید نشده است. با این حال نوشیدن آب کافی برای سلامتی و به خصوص پوستمان بسیار ضروری است. پوست یک ارگان است و سلول های آن مانند دیگر سلول های بدن از آب ساخته شده اند. بدون آب، مسلما ارگان ها نمی توانند به خوبی عمل کنند. اگر پوستتان به اندازه کافی آب دریافت نکند، این کم آبی نهایتا منجر به خشکی، کاهش انعطاف پذیری و پوست پوست شدن می شود. “ دکتر جاستین هکستال، متخصص پوست می گوید: آب تاثیر زیادی روی پوست ما دارد، اگر بدنمان کم آب باشد خود را روی پوستمان نشان می دهد و آن را خشک، بی انعطاف و پوست پوست می کند. بنابراین اگر پوست به صورت طبیعی خشک و حساس باشد باید همیشه تا جای ممکن آب بدن را تامین کنید. وقتی پوست دچار التهاب، اگزما یا پسوریازیس است از دست دادن آب افزایش می یابد. برای آن دسته از افرادی که درگیر التهاب پوستی شدید و وسیع هستند، از دست دادن آب بدن یک مشکل بسیار جدی است و دریافت آب کافی را باید حتما مد نظر قرار دهند. تامین آب بدن برای کسانی که ساعات طولانی در هوای آزاد کار می کنند یا کارمندان یک دفتر گرم بسیار مهم است. یک کرم خوب پوست شاید بتواند تا حدودی خشکی و التهاب پوست را از بین ببرد اما هیچ چیز مانند مقدار زیادی آب، میوه و خواب درست نمی تواند درخشش واقعی پوست را بازگرداند. هرکسی ممکن است گاهی از خشکی پوست رنج ببرد. وقتی پوست خشک می شود انعطافش را از دست می دهد، خط و خطوطی روی آن ظاهر می شود، دایره های زیر چشم برجسته تر می شوند و پوست از شکل طبیعی خود خارج می شود. این در حالی است که پوست در حالت طبیعی باید درخشان باشد.

با یک تست ساده می توانید تشخیص دهید که پوستتان دهیدراته و خشک شده است. برای این کار پشت دستتان را نیشگون بگیرید و چند ثانیه صبر کنید. سپس پوست را رها کنید.اگر به طور ناگهانی به سمت خوردن شکلات و شیرینی کشیده می شوید، احتمال دارد بدن تان کم آب شده باشداگر پوست چین خورده به سرعت به وضعیت اول برگردد، مشکلی ندارید. اما اگر پوست با فاصله ی زمانی بیش از پنج ثانیه صاف شود نشان می دهد که داخل بدن تان بیابانی شده است، یعنی اینکه پوست و بدن تان دچار کم آبی شده است.

دهان تان خشک می شود

اگر همیشه تشنه تان است، احتمالا از مشکل «دهان خشک» رنج می برید. این بیماری زمانی بروز می کند که دهان به میزان کافی بزاق تولید نمی کند. مشکل دهان خشک علامتی است که نشان می دهد بدن تان با کمبود آب مواجه شده است.به عقیده ی متخصصان برای پیشگیری از این قبیل مشکلات لازم است که روزانه حدود دو لیتر معادل شش تا هشت لیوان آب بنوشید. در نتیجه بهتر است همیشه یک بطری آب دم دستتان باشد تا جرعه جرعه از آن بنوشید

نفس تان بد بود می شود

بوی بد دهان عوامل متعددی دارد. از پوسیدگی دندان ها و جرم و عفونت لثه گرفته تا مشکلات گوارشی و عفونت سینوس ها باعث بد بو شدن دهان می شود.علاوه بر این عوامل کمبود بزاق نیز باعث بروز این مشکل می شود. به این ترتیب که با ترشح نشدن بزاق کافی، تولید باکتری ها در دهان بیشتر شده و عاملی برای بوی بدن دهان می شود.
همانطور که گفتیم کمبود آب دهان باعث ترشح کم بزاق می شود.

چشم هایتان خشک می شود

چشم ها از اعضای حساس و آسیب پذیر بدن هستند و هر تغییر مهمی مانند دهیدراته شدن بدن تاثیر مستقیمی روی آنها دارداگر به اندازه ی کافی مایعات مصرف نکنید و بدن تان مرطوب نباشد، چشم ها نیز به میزان کافی اشک تولید نمی کنند.در نتیجه اگر چشم هایتان می سوزد و یا هر نوع احساس ناراحتی در چشم می کنید، بهتر است مصرف آب را بیشتر کنید، چون احتمال اینکه بدن تان دچار بی آبی شده باشد، زیاد است.

عرق نمی کنید

بدون شک اگر به میزان کافی آب در بدن تان نباشد، عرق تان در نمی آید. اگر متوجه شده اید که عرق نمی کنید، کمی هوشیار باشید.چون عدم تعریق خبر خوبی نیست و نشان می دهد بدن تان بیابانی شده است.

سرتان درد می گیرد

تابستان که می شود خیلی از افراد از سردرد شکایت می کنند و نور آفتاب را مقصر می دانند. اما این باور اشتباه است. مغز ما توسط یک پوشش مایع محافظت می شود. زمانی که میزان آب بدن کم شده باشد، این پوشش چروک شده و باعث ایجاد سردرد می شود.قبل از اینکه داروی مسکن برای تسکین سردردتان روانه بخورید، از خودتان بپرسید آیا به میزان کافی آب می خورید یا نه؟

سرتان گیج می رود

زمانی که مایعات بدن کم می شوند و فشار خون پایین می آید، سر به دوران می افتد.در صورت کم آبی های شدید احتمال اینکه تعادل تان به هم بخورد و دچار منگی و سرگیجه شوید، افزایش می یابد.

دچار ضعف بدن می شوید

گفتیم که بدن ما از 60 تا 65 درصد آب تشکیل شده است.اگر به میزان کافی این آب را تامین نکنید، میزان مایعات بدن کاهش پیدا خواهد کرد. این کاهش مایعات نیز عملکرد ارگان های بدن را با اختلال مواجه می کند. در نتیجه احساس ضعف تمام وجودتان را فرا می گیرد.

علل بروز کم آبی پوست:

از منظر داخلی این امر ناشی از کاهش میزان چربی آزاد دریافتی در برنامه تغذیه ای و تعدادی دیگر از فاکتورهای فیزیکی؛ شیمیایی و محیطی استاما عوامل خارجی عبارتند ار:

۱ - پاکسازی پوست:

هر پاک کننده ای که پوست را کاملا تمیز نموده و صدای خش خش ناشی از تماس پوست دست با محل شسته شده را ایجاد نماید موجب کم آبی پوست می گردد. صابون نیز می تواند موجب بروز آسیب گردد زیرا حاوی مواد قلیایی بوده و سبب آسیب به لایه محافظ روکش مانند آبی - چربی وسبب برداشت آن از روی سطح اپی درم گردیده و موجب درمعرض خطر قرار گرفتن لایه شاخی پوست می شود. کاهش سطح محافظت لایه شاخی موجی کاهش رطوب آن خواهد شد. دیگرعوامل پاک کننده قلیایی همانند فوم های پاک کننده و محلول های الکلی که برای مراقبت یا درمان پوست های چرب و اکنه ای بکار می روند نیز می توانند مشکل زا باشند.



۲ - آسیب پوست:

آسیب پوست می تواند ناشی از بکار گیری عوامل درمانی آکنه همانند هیدروژن پراکساید، رتینوئیک اسید؛ بنزوئیل پراکساید؛ هگزاکلروکرفن … باشد این مواد سبب تغییر در پروسه کراتینیزاسیون پوست شده و در نتیجه موجب کاهش توان سولهای لایه شاخی در اتصال به یکدیگرمی گردند. پروسه ای مشابه نیزاز تابش مداوم نور آفتاب رخ می دهد و در نهایت بافت پوست که متاثرازاین فرایندهاست در حفظ رطوبت خود دچار مشکل شده و عملکرد خود را ازدست می دهد. دراین زمان است که چنین پوستهایی نیازمند کمک و محافظت اضافی در سطح لایه شاخی؛ اولین سطح ارتباطی با خارج می باشد.

۳ - عدم توجه کافی:

عدم توجه کافی شامل طیف وسیعی از اقداماتی است که باید صورت بگیرد ولی انجام نمی شود؛ اقداماتی نظیر نوشیدن مقادیر کافی و لازم آب و مایعات؛ استفاده منظم و معمول کرم به عنوان محافظت از پوست واقداماتی که نظیر این که به عملکرد طبیعی پوست آسیب می رسانند. استعمال دخانیات برای مثال به طور مستقیم با ایجاد چروک از طریق تاثیر منفی بر خونرسانی مویرگی و کاهش جریان خون در این شبکه انتقالی و به طبع آن کاهش میزان رطوبت و عوامل تغذیه ای سلولی در این رابطه تاثیر گذار است.

۴ - مصرف داروها و بیماری:

بیماری هایی خاص ممکن است سبب کم آبی داخلی شده و در نتیجه موجب کم آبی پوست گردد. داروهای مدر و بسیاری از فراورده های ضد سرماخوردگی و انفولانزا که موجب خشکی مخاط می گردند در سطح پوست نیز عوارض ناخواسته خشکی را ایجاد می نمایند. مصرف کورتن یا همان کورتیزون ها نیز سبب کم آبی می گردد و ممکن است سبب اثرات دائمی در زمان اثرشان در لایه های پوستی گردند

۵ - بکارگیری مرطوب کننده نامناسب:

بکار گیری مرطوب کننده های نامناسب و یا با قوام شیری که به محض مصرف بر روی پوست محو می شوند و هیچگونه تاثیر بلند مدتی بر روی پوست نمی گذارند نیز می توانند مشگل زا باشند. در این نوع از مرطوب کننده ها آب فرمولاسیون به سرعت تبخیر شده و و فقط احساس رطوبت را بر روی پوست باقی می گذارند و لایه شاخی هرگز به خوبی رطوبت لازم را دریافت نمی نماید. بکارگیری این نوع از محصولات می توانند خود موجب خشکی و از دست رفت رطوبت شوند.

۶ - استفاده از اسکراب:

استفاده مرتب از مواد ساینده و اسکراب می تواند موجب از بین بردن اتصال بین سلولی در انواع خاصی از پوست گردد و در نتیجه توان بازگشت رطوبت به پوست کاهش یافته و به علاوه سیستم مویرگی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

۷ - مواد قابض:

هر گونه تونیک و یا دستمال مرطوب حاوی الکل می تواند موجب برداشت سبوم از روی پوست گردد و همانند یک پاک کندده قوی عمل نماید. از بکار گیری تونر ها در پوست خشک تا حد امکان خود داری نموده و بهتر است این مواد را بر روی پوست چرب و خیلی چرب بکار برد؛ در ضمن بهتر است در زمان مصرف این فراروده ها پوست خشک باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (649 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (568 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...