ساعدنیوز
ساعدنیوز

شانس بارداری زنان در سن های مختلف

  سه شنبه، 14 اسفند 1397   زمان مطالعه 6 دقیقه
شانس بارداری زنان در سن های مختلف
۳۵ سالگی همان نقطه شروع کاهش باروری است؛ مهم‌ترین علتش هم کاهش کیفیت تخمک‌هاست. ممکن است تعداد تخمک‌های فعال‌تان کم نباشد اما نواقص کروموزومی بیشتری دارند که مقاومت و زیست‌پذیری‌شان را کاهش می‌دهد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، شما با یکی دو میلیون تخمک متولد شده‌اید و این تمام تخمکی است که در تمام عمرتان خواهید داشت. با اولین پریود، این ذخیره به ۳۰۰ هزار تخمک کاهش می‌یابد! اگر خانمی بین ۱۲ تا ۵۲ سالگی، ۵۰۰ بار تخمک‌گذاری کند و اگر تمام تخمک‌هایش سالم نباشند، شما می‌مانید و تعداد محدودی تخمک که برای بارداری مناسب و مقاوم هستند.
با تمام این حرف‌ها نباید فراموش کنید که شانس بارداری شما فقط یک هفته در طول سیکل‌تان بسیار بالاست و مسلما هرکسی نمی‌تواند تمام این یک هفته را وقف تلاش برای بچه‌دار شدن کند!

اوایل ۲۰ سالگی (۲۰ تا ۲۴)

در این سن ۹۰ درصد تخمک‌های شما از لحاظ کروموزومی طبیعی هستند که همین موضوع می‌تواند شانس بارداری یک بچه سالم را افزایش دهد.
اوج باروری یک خانم ۲۴ سالگی است. خانم‌های زیر ۲۵ سال در طول یک سال، تا ۹۶ درصد شانس بارداری را دارند. البته اگر همسر این خانم کمتر از ۲۵ سال داشته باشد، شانس بارداری به ۹۲ درصد کاهش می‌یابد.؛ چراکه بیشتر مشکلات بارداری در بین زوج‌های جوان، متوجه مرد است. البته بیشترشان به سادگی درمان می‌شوند و نیازی به کمک تخصصی وجود ندارد مگر اینکه باروری بیش از یک سال طول بکشد.

اواسط تا اواخر ۲۰ سالگی (۲۵ تا ۲۹)

از ۲۵ تا ۳۴ سالگی، شانس بارداری شما در یک سال به ۸۶ درصد می‌رسد. همچنین احتمال سقط جنین در این سنین ۱۰ درصد است که فقط کمی بیشتر از اوایل ۲۰ سالگی‌تان است. به تلاش‌تان برای بارداری مثل سابق ادامه دهید و احتمالا ظرف یک سال این اتفاق خواهد افتاد نیازی به مشاوره با متخصصان هم ندارید مگر اینکه بیش از یک سال، به طور فعال برای بچه‌دار شدن تلاش بدون نتیجه کرده باشید!

 
تصویر
 

اوایل ۳۰ سالگی (۳۰ تا ۳۴)

هنوز شانس بارداری‌تان بالاست؛ زوج‌هایی که یک سال کامل تلاش می‌کنند، بیش از ۸۶ درصد شانس بارداری دارند. تنها تغییر عمده‌تان افزایش احتمال سقط به ۲۰ درصد است.
عقل سلیم می‌گوید اوایل دهه سوم زندگی، هنوز نیازی به درمان ناباروری نیست مگر اینکه یک سال تمام را بدون هیچ شانسی برای بارداری تلاش کرده باشید. اما بعضی پزشکان معتقدند اگر بعد از ۹ ماه هنوز مشکلی دارید، خوب است با ماما/ متخصص زنان یا پزشک عمومی مشورت کنید تا قبل از شروع روند سریع کاهش باروری بعد از ۳۵ سالگی، هر مشکل کوچکی که دارید، شناسایی و درمان شود.

اواسط و اواخر ۳۰ سالگی (۳۵ تا ۳۹)

هنوز هم شانس خوبی برای بارداری، به خصوص تا قبل از ۳۷ سالگی، دارید. در ۳۵ سالگی، بیشتر خانم‌ها طی یک ماه تلاش، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد شانس بارداری دارند؛ یعنی در طول یکسال کامل، احتمال بارداری به ۷۸ درصد می‌رسد.
اما به نظر می‌رسد ۳۵ سالگی همان نقطه شروع کاهش باروری است؛ مهم‌ترین علتش هم کاهش کیفیت تخمک‌هاست. ممکن است تعداد تخمک‌های فعال‌تان کم نباشد اما نواقص کروموزومی بیشتری دارند که مقاومت و زیست‌پذیری‌شان را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه احتمال سقط، بارداری با سندرم داون یا بارداری‌های غیرطبیعی در این سن افزایش می‌یابد.
به سختی شاید بتوان گفت ۳۰ درصد خانم‌های ۳۵ ساله می‌توانند در عرض یک سال یا بیشتر باردار شوند. برای همین است که پزشکان ترجیح می‌دهند خانم‌ها تا قبل از این سن برای بارداری اقدام کنند. زمان در این سن نقشی حیاتی دارد و اگر شما بعد از ۶ ماه تلاش باردار نشدید، سریع به یک متخصص بیماری‌های زنان و درمان نازایی مراجعه کنید تا چند آزمایش بدهید. روش IUI (تلقیح داخل‌رحمی اسپرم) یک تکنولوژی کمک‌ناباروری کم‌تهاجمی است که در بسیاری از موارد کارساز است اما IVF (لقاح آزمایشگاهی) هم می‌تواند راه بسیار خوبی برای درمان ناباروری باشد.
البته اگر هنوز هم نمی‌خواهید باردار شوید، این زمان، آخرین شانس شما برای فریز تخمک‌های زیست‌پذیر و مقاوم است که بتوانید بعدا از آنها استفاده کنید. خانم‌ها می‌توانند تا ۴۰ سالگی تخمک‌های خود را فریز کنند؛ بعدا می‌توانند برای بارداری به همان مرکز مراجعه کرده و شانس خوبی هم تا اواسط ۴۰ سالگی داشته باشند.

اوایل ۴۰ سالگی (۴۰ تا ۴۴)

با افزایش سن، کیفیت و کمیت تخمک‌ها کاهش می‌یابد. در این مرحله، مشکلات دیگری هم هست که می‌توانند باردار شدن و همینطور حفظ بارداری را سخت‌تر کنند: در این سن ۹۰ درصد تخمک‌های شما از لحاظ کروموزومی غیرطبیعی هستند. استفاده از روش‌های کمک‌ناباروری در این مرحله رایج‌تر است و نه فقط به خاطر مشکلات تخمک‌ها؛ مردان هم در سنین بالاتر مشکلات بیشتری دارند. ضمن اینکه با افزایش سن، پوشش داخلی رحم در برخی خانم‌ها افزایش می‌یابد. باریکی آستر رحم و گردش خون با افزایش سن، کاهش می‌یابد و عمل جاگیری تخمک سخت‌تر می‌شود.
خانم‌هایی که به سن یائسگی رسیده باشند، ممکن است با کاهش سیکل‌هایشان روبرو شوند (شروع یائسگی معمولا بین ۴۰ تا ۶۰ سال است)؛ هرچه سیکل‌ها کوتاه‌تر شوند، تخمک‌گذاری در یک سیکل زودتر- حدودا روز نهم سیکل- رخ می‌دهد. بنابراین باید آمیزش‌هایتان را بر اساس تخمک‌گذاری‌ها تنظیم کنید. در این دوره زوج باید در تمام روزهای تخمک‌گذاری و روزهای نزدیک به این زمان نزدیکی داشته باشند. یکی از نشانه‌های نزدیک شدن به دوره تخمک‌گذاری، افزایش تولید مخاط رحمی شفاف است. البته کمک گرفتن از یک کیت تخمک‌گذاری هم می‌تواند در کنار تنظیم آمیزش‌ها، موثر باشد. اگر بارداری‌تان بیش از ۳ ماه طول کشید، حتما به متخصص مراجعه کنید.
برای خانم‌های بالای ۴۰ سال، روش IUI چندان موفقیت‌آمیز نیست و بهترین گزینه IVF است. اگر خانم ۴۲ ساله‌ای ۵ جنین کاشته داشته باشد، ۱۰ تا ۲۰ درصد احتمال بارداری وجود دارد. اگر بارداری رخ دهد، به احتمال ۲۰ درصد ممکن است چندقلو باشد که این موضوع هم خطرات خاص خودش را دارد.
برای خانم‌هایی که دچار کاهش ذخیره تخمک‌ها هستند و رویان‌های کمی تولید می‌کنند یا خانم‌های بالای ۴۳ سال، اهدای تخمک بهترین گزینه است.

۴۵ سالگی به بالا

در ۴۵ سالگی، احتمال باروری خانم‌ها بیش از ۳-۴ درصد نیست. نمی‌شود گفت غیرممکن است اما استفاده از روش‌های کمک ناباروری بسیار ضروری هستند که IVF رایج‌ترین آنهاست. تخمک‌های کمی که در تخمدان‌ها مانده، احتمالا دچار اختلالات کروموزومی هستند؛ بنابراین بررسی‌های قبل از IVF به شدت توصیه می‌شوند. ضریب موفقیت هم ۰ تا یک درصد است و بیشتر متخصصان استفاده از تخمک اهدایی زنان جوان‌تر را برای بارداری خانم‌های ۴۶ تا ۵۰ ساله توصیه می‌کنند.
برای خانمی که در اواسط ۴۰ سالگی است و می‌خواهد به صورت بیولوژیک باردار شود، استفاده از تخمک اهدایی بهترین گزینه است. اگر تخمک از یک خانم ۲۵ تا ۳۰ ساله سالم گرفته شده باشد، خانمی که در اواسط ۴۰ سالگی است هم، مي‌تواند یک بارداری سالم و موفق را تجربه کند؛ حتی اگر وارد دوره یائسگی شده باشد، نرخ موفقیت همچنان حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد خواهد بود.

هر سنی که دارید، توجه کنید!

جدا از سن‌تان، شما می‌توانید با محاسبه زمان تخمک‌گذاری‌تان در هر ماه، احتمال باروری‌تان را افزایش دهید. مهم نیست سیکل شما چند روزه است؛ تخمک‌گذاری معمولا ۱۴ روز قبل از شروع پریود بعدی شروع می‌شود.
مثلا اگر سیکل شما ۳۴ روزه است، روز تخمک‌گذاری شما حدودا روز بیستم سیکل‌تان خواهد بود. یا خانمی که سیکل ۲۶ روزه دارد، حدودا روز دوازدهم سیکلش تخمک‌گذاری خواهد داشت. روز تخمک‌گذاری‌تان را حساب کنید و از ۵ روز قبل تا ۲ روز بعد از آن، آمیزش داشته باشید.
وقتی مخاط رحمی‌تان روشن، شفاف و لزج شد، بین یک تا ۴ روز دیگر تخمک‌گذاری‌تان آغاز می‌شود. روش خوب دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، کیت تخمک‌گذاری است که به شما نشان می‌دهد چه زمانی آماده تخمک‌گذاری خواهید بود. به این ترتیب برای دو روز آینده باید با همسرتان نزدیکی داشته باشید تا در «پنجره باروری/بهترین زمان باردار شدن» قرار بگیرید. بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده باید به همین روند ادامه دهید تا احتمال باروری‌تان افزایش یابد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (37 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...