شیر خوردن نوزاد از یک سینه و راهکارهایی برای رفع آن

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
شیر خوردن نوزاد از یک سینه و راهکارهایی برای رفع آن
تعداد بسیار زیادی از نوزادان از همان بدو تولد و یا بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه فقط از یک سینه شیر می خورند و با مقاومت بسیار زیاد سینه دیگر را پس می زنند. در این مطلب قصد داریم برای شما شرح دهیم که دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه چیست و برای حل این مشکل چه باید کرد.

نوزادان ممکن است در دوره هایی یکی از سینه های مادر را برای خوردن شیر به دیگری ترجیح دهند که این اتفاق مخصوصاً در مورد نوزادان تازه متولدشده طبیعی است. شما نیز مثل برخی از مادران دیگر شاید متوجه شوید که نوزاد در حین شیر خوردن از یک سینه بهانه گیر شده است و سروصدا می کند یا خود را عقب می کشد و از مکیدن یکی از سینه های شما امتناع می کند. در این مطلب می توانید با دلایل شیر خوردن نوزاد از یک سینه و راهکارهای بهبود آن آشنا شوید.

گاهی بیماری هایی مثل احتقان یک طرفهٔ بینی، عفونت یک گوش، فتق یک طرفهٔ مغبنی یا فتق بالای کشالهٔ ران، دررفتگی مهرهٔ گردن و شکستگی استخوان ترقوه در یک طرف می توانند از علل این اتفاق باشد. همچنین با توجه به چگونگی قرار گرفتن جنین در داخل رحم، معمولاً بعد از تولد، چند روز طول می کشد تا عضلات گردن شل شوند و نوزاد بتواند به راحتی گردن خود را از یک طرف به طرف دیگر بچرخاند.

شیر خوردن نوزاد

دلایل شیر خوردن نوزاد از یک سینه

کودک شیرخوار در هر سنی ممکن است به طور ناگهانی به علل گفته شده در بالا و دلایل زیر، از گرفتن یکی از سینه های مادر امتناع کند:

تفاوت آناتومیک

شاید دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه، تفاوت آناتومیکی در سینه های شما باشد. برای مادران طبیعی است که مجاری یک پستان آن ها از دیگری فعال تر باشد. به طور معمول پستان سمت چپ مجاری فعال تری نسبت به پستان راست دارد. پستانی که نوزاد آن را پس می زند ممکن است آماس کرده و نوک آن سخت شده باشد یا این که نوک یکی از پستان ها به اندازه کافی برآمده نباشد یا شکل متفاوتی داشته باشد و مکیدن شیر را برای نوزاد سخت کند.

ترجیح نوزاد برای شیر خوردن از یک سینه

ممکن است نوزاد شما ترجیح بدهد از یک پستان شیر بخورد، زیرا در آن وضعیت احساس راحتی بیشتری می کند.این مشکل ممکن است تنها برای مدتی به خاطر عفونت گوش یا واکسیناسیون ادامه داشته باشد. از این رو او ترجیح می دهد هنگام شیر خوردن به یک طرف قرار نگیرد. با خوب شدن شیرخوار، این وضعیت نیز به زودی تغییر خواهد کرد.

ترجیح مادر برای شیر دادن از یک سینه

گاهی ممکن است به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه ترجیح بدهید از یک پستان بیشتر به فرزند خود شیر بدهید. دلیلش می تواند این باشد که هنگام شیر دادن از یک طرف احساس راحتی بیشتری می کنید.

جراحت یا جراحی

اگر اخیرا یکی از پستان ها یا هر دو را جراحی کرده اید، می تواند به میزان زیادی بر تولید شیر تاثیر بگذارد. اگر تحت درمان سرطان قرار گرفته اید و یکی از پستان های شما جراحت دارد، این نیز می تواند در تولید شیر موثر باشد.

آماس پستان

شاید دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه احساس ناراحتی به عللی همانند تورم پستان است. اگر پستان شما آماس کرده (دچار تورم شدید شده است)، شیرخوار شما ترجیح می دهد از آن پستان شیر نخورد. دلیل پس زدن این است که ممکن است شیر این پستان مزه متفاوتی داشته باشد. شیر پستان آماس کرده شور مزه است، بعلاوه تورم پستان سبب به داخل کشیده شدن نوک آن می شود، به این ترتیب به دهان گرفتن نوک آن پستان برای نوزاد سخت خواهد شد.

کاهش تولید شیر در یک سینه

کاهش تولید شیر در یک پستان ممکن است در اثر بیشتر شیر دادن از پستان دیگر رخ دهد و باعث شود شیرخوار آن پستان را نگیرد.

سختی گردن

اگر شیرخوار شما بصورت مادرزادی دچار سختی گردن است، ممکن است شیر خوردن از یک طرف برایش سخت باشد. در این صورت، ضروری است که به سرعت راه چاره ای بیندیشید تا فرزندتان دچار سوء تغذیه نشود.

ماستیت پستان

در صورت وجود ماستیت پستان مادر، افزایش کلروسدیم شیر ممکن است باعث امتناع از گرفتن پستان شود. در این حالت باید به تغذیهٔ شیرخوار از پستان سالم دیگر ادامه دهید و معمولاً طی یک هفته مزهٔ شیر به حالت عادی برمی گردد.

استفاده مادر از لوازم آرایشی و عطر

در واکنش به مواد آرایشی و استفاده بیشتر مادر از عطر یا اسپری در یک طرف بدن ممکن است کودک پستان آن طرف را نگیرد.

چطور کاری کنید که شیرخوار از هر دو پستان شما شیر بخورد؟

شیر خوردن نوزاد فقط از یک پستان می تواند پستان هایتان نامتعادل کرده و شما را ناراحت کند. برای همین می توانید راه های ساده ای را برای خوردن شیر توسط نوزاد از هر دو پستان امتحان کنید، از جمله موارد زیر:

  • وقتی شیرخوار شما گرسنه است او را تشویق کنید تا از پستانی که کمتر از آن استفاده شده شیر بخورد، چراکه شدت مک زدن به پستان اول می تواند شدیدتر باشد. این ترفند را وقتی بیدار می شود یا خواب آلود و گرسنه است امتحان کنید.
  • وضعیت های مختلفی را برای شیر دادن انتخاب کنید و وقتی از پستانی که کمتر ترجیح می دهد شیر می خورد، او را تکان بدهید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد.
  • گاهی از پستان غیرترجیحی شیر بدهید تا تولید شیر آن را افزایش بدهید.
  • همچنین می توانید از پستان غیرترجیحی شیر بدوشید و بعدا به شیرخوار بدهید تا شیر آن کم نشود.
  • وقتی شروع به شیر دادن از یک پستان می کنید، می توانید شیر پستان دیگر را تخلیه کنید تا از آماس و تورم آن جلوگیری بعمل آورید.
  • ابتدا رفلکس جهش شیر را تحریک کنید و بعد از جاری شدن شیر، پستان را به دهان شیرخوار بگذارید.
  • در یک اتاق تاریک و درحالی که کودک در خواب یا خواب آلود است، از آن پستان به او شیر بدهید.

اگر شیرخوار از پستان دیگر شیر نخورد چه کار باید کرد؟

بعد از توضیح دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه، نوبت به راه حل های پیشنهادی می رسد. گاهی پیش می آید که شیرخوار بدون دلیل از پستان دیگر شیر نخورد. اگر فرزند شما در این دسته قرار می گیرد، مطمئن باشید که شیر دادن تنها از یک پستان هیچ ضرری ندارد. مادران بسیاری هستند که به شکلی موفقیت آمیزی تنها از یک پستان شیر می دهند. نگران عدم تقارن پستان هایتان نباشید، چراکه به محض از شیر گرفتن شیرخوار، ظاهر آن ها به شکل طبیعی خود بازمی گردد. اما به یاد داشته باشید که تداوم این روند علاوه بر ایجاد تورم در پستان، پس از مدتی منجر به عدم تولید شیر در پستان غیرترجیحی خواهد شد این مساله می تواند شما و نوزادتان را مساله کمبود شیر مواجه کند.

توجه: اگر دچار عارضه پزشکی هستید یا تولید شیر در یکی از پستان های شما بسیار کم است، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (200 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (145 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (95 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....