شاک ویو تراپی چیست؟

  شنبه، 11 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
شاک ویو تراپی چیست؟
درمان شاک ویو تراپی (ESWT) یک درمان غیر تهاجمی است که شامل تحویل امواج شوک به بافت نرم آسیب دیده برای کاهش درد و بهبودی است.

شاک ویوها امواج صوتی هستند که دارای خصوصیات فیزیکی خاصی هستند، از جمله غیرخطی بودن، یک فشار بالا که همراه با فشار پایین می باشد و همچنین طول موج های کوتاه. آنها دارای یک پالس واحد، دامنه فرکانس گسترده (۰-۲۰ مگاهرتز) و دامنه فشار بالا (۰-۱۲۰ مگاپاسکال) هستند.

این ویژگی ها فاز مثبت و منفی شاک ویو را ایجاد می کنند. فاز مثبت، نیروهای مکانیکی مستقیم را تولید می کند، در حالی که فاز منفی حفره هایی با فضای خالی و گاز ایجاد می کند که در پی آن با سرعت زیاد منفجر می شوند و موج دوم شاک ویو را ایجاد می کنند. در مقایسه با امواج اولتراسوند، حداکثر فشار شاک ویو تقریباً ۱۰۰۰ برابر بیشتر از فشار حداکثری یک موج اولتراسوند است.

روش درمانی شاک ویو

شاک ویو درمانی روشی است که در فیزیوتراپی رواج بیشتری دارد. این دستگاه با استفاده از انرژی بسیار کمتر از دستگاه های پزشکی در درمان بسیاری از بیماری های اسکلتی عضلانی، در درجه اول، مواردی که شامل بافت های پیوندی مانند رباط ها و تاندون ها است، استفاده می شود.فیزیوتراپی شاک ویو برای درمان تاندونوپاتی های قدیمی و مزمن نیز به کار می رود. برخی از التهابات تاندون وجود دارد که ظاهراً به درمان های جنرال پاسخ نمی دهد، و داشتن گزینه درمان با شاک ویو به فیزیوتراپیست اجازه می دهد ابزار دیگری مورد استفاده خود قرار دهد. شوک ویو تراپی بیشتر برای افرادی مناسب است که دارای تاندینوپاتی مزمن (یعنی بیشتر از شش هفته) هستند (که معمولاً به عنوان تاندونیت شناخته می شود) که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند. این موارد عبارتند از:

  1. آرنج تنیس بازان (tennis elbow)
  2. دردهای تاندون آشیل
  3. روتاتور کاف
  4. ورم کف پا
  5. التهاب در شانه و …

این موارد می تواند در نتیجه ورزش، استفاده بیش از حد یا فشارهای مکرر باشد. شما در اولین مراجعه توسط فیزیوتراپیست ارزیابی خواهید شد تا تأیید کند که شما کاندید مناسبی برای درمان موج شوک هستید یا خیر. فیزیوتراپیست اطمینان حاصل می کند که شما در مورد شرایط خود و آنچه می توانید در کنار درمان انجام دهید اطلاعات کافی را دریافت کرده باشید (اصلاح فعالیتها، تمرینات خاص، ارزیابی سایر موارد موثر مانند وضعیت خواب و نشستن، فشار یا ضعف سایر گروه های عضلانی و غیره)

درمان شاک ویو معمولاً هفته ای یک تا دو بار و به مدت ۳ تا ۶ هفته، بسته به نتیجه گرفته شده، انجام می شود. این روش درمانی می تواند باعث ناراحتی و درد خفیف شود، اما حداکثر فقط ۴ تا ۵ دقیقه طول می کشد و می توان شدت آن را تنظیم کرد تا راحت باشید.

شاک ویو تراپی چگونه کار می کند؟

در اولین مراجعه توسط فیزیوتراپ ارزیابی خواهید شد تا تأیید کند که شما کاندید مناسبی برای شاک ویوتراپی هستید. فیزیوتراپ اطمینان حاصل می کند که شما در مورد شرایط خود و آنچه می توانید همراه با درمان انجام دهید آموزش دیده اید. شاک ویوتراپی ارزشمندانه هفته ای یک بار به مدت 3-6 هفته بسته به نتیجه انجام می شود. این روش درمانی باعث می شود ناراحتی خفیف شود ، اما فقط 4-5 دقیقه طول می کشد و می تواند قدرت آن را تنظیم کند تا راحت باشد. یک پروب بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده می شود و امواج لیزر از طریق پوست دریافت می شوند و به صورت امواج رادیویی انحنا دار، درون بافت آسیب دیده گسترش می یابند. این امواج شاک ویو باعث ایجاد یک پاسخ التهاب مانند در بافت آسیب دیده ای که تحت درمان است، می شود و باعث می شود که بدن طی یک پاسخ طبیعی به این وضعیت، جریان خون، تعداد رگ های خونی و در نتیجه متابولیسم بافت آسیب دیده را افزایش دهد.

 شاک ویو تراپی

موارد استفاده از شاک ویو در درمان بالینی

اصولا دستگاه شاک ویو در درمان بيماری های اسكلتی عضلانی زیادی استفاده می شود. این موارد عبارتند از:

  1. خار پاشنه و دردهای کف پایی
  2. التهاب تاندون و رباطهای اندامهای فوقانی و تحتانی
  3. سندرم درد تروکانتریک در بالای ران و بورسیتها لگن
  4. سندرم استرس داخلی تیبیا در ساق پا
  5. تاندینوپاتی اطراف کشکک زانو
  6. التهابات تاندونی آرنج شامل تنیس البو (tennis elbow) و گلفر البو (golfer’s elbow) و دیگر دردهای اطراف آرنج
  7. دردهای کف پا، تاندونیت آشیل، التهاب فشیای کف پایی (plantar fasciitis)
  8. اسپاسم های مزمن و باندلهای عضلانی اطراف ستون فقرات
  9. رسوب کلسیم (calcification) در تانونها و مفاصل به دلیل بی حرکتی و التهابات مزمن و طولانی در بافت
  10. دردهای جلوی ساق که ناشی از التهاب عضلات می باشد (shin splints)

موارد عدم کاربرد شاک ویو تراپی

  • زنان در دوران بارداری
  • وجود تومورهای استخوانی
  • بیماری های استخوانی متابولیک
  • اختلالات عصبی و گردش خون
  • کودکان در سنین رشد
  • وجود عفونت فعال

میزان موفقیت شوک درمانی چقدر است؟

تحقیقات حاکی از این است که نتایج کلی، بهبود ۷۷ درصدی بیماری های مزمنی که با سایر روش های درمانی درمان نشده اند را نشان می دهد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ما انتظار داریم پس از درمان شاهد نتایج بالینی مثبتی باشیم، اما این احتمال وجود دارد که این درمان بهبودی در علائم حاصل نکند. هدف عمدتاً برطرف کردن مشکلات با استفاده از فیزیوتراپی و توانبخشی به عنوان اولین خط درمان است و شاک ویو مکمل این درمان است.

مزایای درمان با شاک ویو چیست؟

این درمان بدون استفاده از اشعه ایکس یا دارو کار می کند و زمینه فرآیند خود درمانی طبیعی بدن را تحریک می کند. در حقیقت کاهش سریع درد و بهبود سهولت حرکت دیده می شود. عوارض ثانویه جزئی هستند. شاک ویو تراپی ممکن است نیاز به جراحی را نیز برطرف کند. شاک ویو تراپی مزایای بی شماری دارد:

  • عدم جراحی
  • عدم وجود عوارض جانبی منفی
  • بهبودی سریع
  • سهولت استفاده
  • مقرون به صرفه بودن
  • اثرات مفید شاک ویو تراپی اغلب پس از ۱ یا ۲ درمان دیده می شود. این درمان درد را از بین می برد و تحرک کامل را بازیابی می کند، بنابراین کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.
شاک ویو تراپی

عوارض شاک ویو

به طور معمول این درمان عوارضی در پی ندارد. با خطر اندکی همراه است اما همیشه موفق نیست. شاک ویو تراپی می تواند موجب افزایش درد شود که معمولاً با گذشت زمان بهتر می شود. افرادی که ضعف حسی (نوروپاتی) یا حساسیت مفرط در محل درمان دارند نباید ESWT داشته باشند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که این روش می تواند تأثیر مثبتی بر درد حاد داشته باشد. از آنجا که امواج موجب تحریک واکنش التهابی می شوند، ممکن است چند روز پس از درمان احساس درد، حساسیت یا تورم موقت داشته باشید. اما بدن به طور طبیعی بصورت خود به خود بهبود می یابد. بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که هیچ داروی ضدالتهابی بعد از درمان مصرف نکنید، چراکه ممکن است سرعت نتایج را کند کند. تقریباً بلافاصله پس از اتمام درمان می توانید به اکثر فعالیت های معمول خود بازگردید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان