سیگار با پوست و زیبایی ما چه می‌کند؟

  دوشنبه، 02 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
سیگار با پوست و زیبایی ما چه می‌کند؟
کشیدن سیگار باعث افزایش چین و چروک می شود . مکانیسم این اثر دقیقا” مشخص نیست ولی می دانیم که کشیدن سیگار به بافت همبند آسیب می رساند. بافت همبند اساس نمای ظاهری پوست را تشکیل می دهد. ممکن است ده سال یا بیشتر طول بکشد تا چین و چروک های ناشی از کشیدن سیگار پدیدار شود.

کشیدن سیگار باعث افزایش چین و چروک می شود. مکانیسم این اثر دقیقا” مشخص نیست ولی می دانیم که کشیدن سیگار به بافت همبند آسیب می رساند. بافت همبند اساس نمای ظاهری پوست را تشکیل می دهد. ممکن است ده سال یا بیشتر طول بکشد تا چین و چروک های ناشی از کشیدن سیگار پدیدار شود. هر سیگاری که فرد می کشد، به نوبه خود آسیب می رساند. درحدود چهارهزارماده سمی دردود سیگار یافت شده که برای سلول های بدن به ویژه پوست مضرند. از آنجا که سیگار باعث تنگ شدن رگ ها می شود برخی معتقدند که پیری زودرس پوست در سیگاری ها ناشی از تنگ شدن رگ های کوچک و در نتیجه کاهش خون رسانی به پوست است. خون رسانی کمتر یعنی نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی کافی به پوست.پوست افراد سیگاری بویژه پای چشم ها، پستان ها و بازوها زودتر شل شده و دچار افتادگی می شود.

به علت انقباض عضلات دور لب هنگام سیگار کشیدن، در این افراد چروک های عمودی اطراف لب ها خیلی زودتر به وجود می آید. این امر درمورد چروک های کناره های خارجی چشم ها نیز صدق می کند . افراد سیگاری دائما” عضلات دور چشم را منقبض می کنند که خود باعث ایجاد چروک های دینامیک زودرس می شود.

برخورداری از ظاهری زیبا ، اهمیت فراوانی بین افراد جامعه در موقعیت های مختلف اجتماعی، خانوادگی و کاری دارد. اهمیت ظاهر به گونه ای است که روی اعتمادبه نفس افراد تأثیر مستقیم می گذارد. سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگاری ها بودن، سبب پیری زودرس و عوارض شدید پوست صورت و اندام افراد می شود.نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض و باریک شدن رگ های خونی شده و جریان خون را در رگ های پوستی مختل می کند. و سبب می شود که اکسیژن کمتری در اختیار بافت های پوستی قرار بگیرد و تغذیه پوست ضعیف گردد. همچنین دود سیگار با تأثیری که روی پروتئین کلاژن و فیبرهای الاستین پوست می گذارد، روند بازسازی پوست را مختل می کند و این گونه است که افراد سیگاری نسبت به همسالان غیر سیگاری، چند سال بیشتر از سنشان نشان داده می شوند.

پوست صورت افراد سیگاری به مرورزمان تغییر می کند و شفافیت خود را از دست می دهد زیرا جریان اکسیژن در خون این افراد کند شده و اکسیژن و مواد مغذی موردنیاز به پوست نمی رسد.این افراد معمولاً پوست رنگ پریده، زرد و گاهی قرمز و کبود دارند.تیرگی پوست لب و اطراف لب نیز به همین دلیل است.

سیگار با پوست و زیبایی ما چه می کند؟

تغییر رنگ پوست

سیگار کشیدن به مرور پوست را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می کند. به همین دلیل، بعضی از سیگاری ها رنگ پریده به نظر می رسند و رنگ پوست بعضی از آنان هم حالت ناهموار پیدا می کند. این تغییرات می توانند در سنین جوانی هم شروع شوند. بنابراین، هرچه سیگار کشیدن را زودتر شروع کنید، سریع تر به پوست خودتان آسیب می رسانید.

افتادگی پوست

بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن ها، از محرک های تخریب کننده کلاژن و الاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می کند. بنابراین، افراد سیگاری با دو پیامد ناگوار مواجه می شوند: افتادگی پوست و چین وچروک های عمیق.

افتادگی بازوها

سیگار کشیدن فقط به ظاهر صورت آسیب نمی رساند، بلکه می تواند به حالت بدن هم صدمه بزند. وقتی که قابلیت ارتجاعی پوست از بین می رود، قسمت های شاداب و سفت بدن شروع به افتادگی می کنند. بازوها بخش مهم از بدن هستند که به این مشکل مبتلا می شوند.

خطوط دور لب ها

یکی از پیامدهای سیگار کشیدن، ایجاد خطوط واضح در ناحیه دور لب ها است. سیگاری ها از عضله های دور لب ها برای سیگار کشیدن استفاده می کنند، بدون این که بدانند درحال ایجاد چین های خودخواسته در ناحیه لب ها هستند. تکرار این حالت در کنار زوال قابلیت ارتجاهی پوست به واسطه سیگار کشیدن، خطوط عمیقی را در ناحیه دور لب ها ایجاد می کند.

لکه های پیری

لکه های ناشی از افزایش سن، لکه هایی تیره تر از رنگ طبیعی پوست هستند که در صورت و دست های افراد مسن تر به وجود می آیند. با این که تماس بیش از حد با نور خورشید می تواند باعث شکل گیری این لکه ها شود، اما محققان می گویند که افراد سیگاری هم در معرض ابتلا به این لکه ها قرار دارند.

دندان ها و لثه های آسیب دیده

زردی دندان ها، یکی از بدترین و واضح ترین اثرات سیگار کشیدن در درازمدت است، اما مساله فقط به تغییر رنگ دندان ها محدود نمی شود. افراد سیگاری معمولا بیشتر به بیماری لثه، بوی بدن دهان به طور مزمن و سایر مشکلات بهداشتی دهان و دندان مبتلا می شوند. به علاوه، شانس از دست دادن دندان ها برای افراد سیگاری، ۲ برابر بیشتر از دیگران است.

انگشتان تیره و لک دار

بسیاری از سیگاری ها به حالت قرار گرفتن سیگار در بین انگشتان دست علاقه دارند. با این حال، آنان نمی دانند که این هوس و علاقه مندی، چطور به پوست دست ها و ناخن ها آسیب می رساند. یکی از ویژگی هایی تنباکو، این است که می تواند پوست و ناخن ها را مانند دندان ها لکه دار کند. البته، ترک سیگار بعد از مدتی این مشکل را برطرف می کند.

ریزش مو

هم زنان و هم مردان با افزایش سن، به ریزش موها مبتلا می شوند. با این حال، سیگار کشیدن می تواند این فرآیند را تسریع کند. حتی بعضی از مطالعات نشان داده اند که افراد سیگاری بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به طاسی مواجه هستند. محققان تایوانی هم سیگار کشیدن را به عنوان یکی از عوامل خطر اصلی در ابتلا به الگوی طاسی مردانه در بین مردان آسیایی شناسایی کرده اند.

پسوریازیس

پسوریازیس، یکی از بیماری های پوستی مزمن است که در اکثر موارد باعث شکل گیری پچ های پوسته دار و ضخیم روی پوست می شود و معمولا هم روی زانوها، آرنج ها، دست ها، پوست سر، پاها و پشت می شود. این پچ های پوستی می توانند سفید، قرمز یا حتی نقره ای باشند.

چین وچروک های پاکلاغی

همه انسان ها درنهایت به چین وچروک های مختلف در ناحیه بیرونی چشم ها دچار می شوند، اما افراد سیگاری این چین وچروک ها را زودتر از دیگران و بسیار عمیق تر تجربه می کنند. گرمای ناشی از سوختن سیگار و فشار آوردن به چشم ها برای دور نگه داشتن چشم ها از دود سیگار، دو عاملی هستند که شانس ابتلا به چین وچروک های پاکلاغی را در میان افراد سیگاری بالا می برند. همچنین، استنشاق ترکیبات شیمیایی سیگار باعث آسیب رسانی داخلی به ساختارهای پوست و رگ های خونی دور چشم ها می شود.
از آنجا که سیگار، جریان خون و اکسیژن دریافتی پوست را کاهش می دهد، روند بهبود و التیام التهاب ها و زخم های پوستی را نیز با مشکل مواجه می سازد. به همین دلیل افراد سیگاری نسبت به سایرین برای بهبود جراحات و زخم های ایجاد شده معمولاً به زمان بیشتری نیاز دارند.
مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهد سیگار کشیدن باعث نازک شدن پوست نیز می شود. محققان مطالعه ای جالب را انجام دادند که طی آن ۲۵ جفت دوقلوی همسان را با یکدیگر مقایسه کردند. در هر گروه، یکی از دوقلوها سیگاری بوده و دیگری خیر.
در مورد یک جفت از این دوقلوها که در دهه ششم زندگی خود بودند، مشخص شد که پوست فرد سیگاری ۴۰درصد نازک تر از دیگری بوده است. به علاوه، این فرد دارای چروک های بیشتر و عمیق تری نیز بود. این نتایج تقریبا برای ۲۴ جفت دیگر نیز به همین صورت دیده شد.در کنار تمام این تاثیرات سیگار همچنین می تواند موجب بروز سرطان پوست نیز بشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (339 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس