سوالات متداول در مورد کاشت مو

  یکشنبه، 18 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
سوالات متداول در مورد کاشت مو
کاشت مو تنها راه درمان قطعی طاسی و کم‌پشت شدن موها است. در واقع در کاشت مو، فقط موها نیستند که کاشته می‌شوند؛ بلکه تمام ساختارهای وابسته به ساخت و رشد مو (یعنی فولیکول‌ها) با حفظ ساختار بافتی و زنده نگه‌داشتن سلول‌ها، در پوست شما قرار می‌گیرند.

ریزش مو بعد از کاشت مو یکی از موضوعاتی است که نگرانی هایی در مورد آن وجود دارد و بسیاری در این باره سوالات زیادی در ذهنشان وجود دارد. با مطالعه این مقاله ما به شما در مورد این مسئله اطلاعات کاملی را ارائه خواهیم کرد.همانطور که گفته شد بعد از انجام عمل کاشت مو شما با عوارضی مواجه خواهید شد که باتوجه به اینکه یک عمل جراحی پیوند روی سر شما انجام شده این موارد تماما طبیعی هستند و نیازی به نگرانی در مورد آن ها وجود ندارد و تمام این عوارض رفع خواهند شد.ریزش موی بعد از کاشت مو نیز یکی از عوارض طبیعی بعد از کاشت مو می باشد که کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.موهای تازه کاشته شده از ابتدا یعنی روز اول که پانسمان سر شما باز می شود شروع به رشد خواهند کرد و این رشد که حدود 1 الی 2 میلیمتر می باشد تا حدود روز بیستم ادامه خواهد داشت.

آیا کاشت مو جواب می دهد؟

کاشت مو تنها راه درمان قطعی طاسی و کم پشت شدن موها است. در واقع در کاشت مو، فقط موها نیستند که کاشته می شوند؛ بلکه تمام ساختارهای وابسته به ساخت و رشد مو (یعنی فولیکول ها) با حفظ ساختار بافتی و زنده نگه داشتن سلول ها، در پوست شما قرار می گیرند. به این ترتیب موهای کاشته شده، دقیقاً مانند موهای عادی رشد می کنند، حالت می گیرند، می تواند آن ها را سشوار بکشید، رنگ کنید یا حتی ژل بزنید.به طور کلی اگر شرایط شما مساعد کاشت مو باشد و کادر درمانی نیز از دانش و تجربه ی کافی برخودار باشد، حدود ۸۰ درصد از موهای کاشته شده مثل موهای عادی رشد می کنند.

چه کسانی می توانند مو بکارند؟

اولین و مهم ترین نکته این است که پیش از کاشت مو باید علت ریزش و طاسی مشخص و برطرف شود. چون در صورت وجود مشکل، موهای کاشته شده نیز می ریزند. به طور کلی محدودیتی از لحاظ جنسیت برای کاشت مو وجود ندارد و خانم ها و آقایان می توانند مو بکارند. از کاشت مو می توان برای بازیابی موها در موارد زیر استفاده کرد:

  • ریزش مو به دلیل آسیب، سوختگی، جراحی های زیبایی و مواردی از این قبیل
  • آلوپسی آندروژنی یا طاسی با الگوی مردانه
  • پایین آوردن خط رویش برای کسانی که به طور ارثی خط رویش بالاتر از حد طبیعی است.
  • طاسی کششی (به دلیل سفت بستن موها)
  • بیماری تریکوتیلومانیا (نوعی بیماری روانی که فرد موهای خود را می کند)

افراد زیر کاندیدای مناسبی براش کاشت مو نیستند:

  • کسانی که دچار ریزش موی پراکنده با الگوی نامشخص (DUPA) هستند. این افراد معمولاً بانک موی مناسبی ندارند.
  • کسانی که به انواع خاصی از آلوپسی آندروژنی دچار شده اند و بانک موی ضعیفی دارند.
  • کسانی که موهای بسیار نازکی دارند.

آیا سن افراد برای کاشتن مو مهم است؟

به طور کلی کاشت مو برای افراد بین ۲۰ تا ۶۵ سال قابل انجام است. اما در افراد جوان تر، پیش بینی الگوی ریزش مو دشوار است. این موضوع به جهت طراحی خط رویش و مناطق کاشت اهمیت زیادی دارد. به همین جهت توصیه می شود که پیوند مو تا زمان ثابت شدن یا قابل پیش بینی شدن وضعیت ریزش مو به تعویق بیفتد.

فولیکول مو چیست ؟

فولیکول ها ساختارهای کوچکی در لایه ی میانی پوست (دِرم) هستند که اجزای مختلفی مانند پاپیلا، غده ی سباسه و … دارند. یکی از وظایف اصلی این مجموعه، تولید مو و کنترل میزان رشد آن است. فولیکول ها بسته به محلی شان در پوست سرتاسر بدن، انواع مختلفی دارند و موهای مختلفی نیز تولید می کنند. مثلاً ممکن است جنس، ضخامت و شاید حتی رنگ موهای بدن، صورت، سر و ابروها باهم متفاوت باشد.علاوه بر تفاوت موی ساخته شده، بعضی از فولیکول ها نسبت به ریزش مقاوم و برخی حساس اند. مثلاً در بیشتر مردان، موهای ناحیه ی بالای پیشانی یا فرق سر در پاسخ به هورمون تستسترون (هورمون جنسی مردانه) دچار ریزش می شود. به این شکل ریزش مو طاسی با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنی می گویند.

گرافت مو چیست ؟

گرافت یا پیوند در واقع به فولیکول یا گروهی از فولیکول های مو گفته می شود که از لحاظ ژنتیکی و ساختاری نسبت به ریزش مقاوم بوده و از ناحیه ی بانک مو به ناحیه ی گیرنده انتقال می یابند. بیشتر فولیکول های سر، شامل ۲ تا ۳ عدد و گاهی ۴ تا ۵ عدد مو هستند. یعنی مثلاً ۱۰۰۰ گرافت شامل حدوداً ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تار مو است. گرافت ها پس قرار گرفتن در جای جدید و تثبت شدن جایگاه شان، به شکل طبیعی می رویند

در روش های گوناگون کاشت مو، گرافت ها از بخش هایی از بدن (معمولاً پس سر) برداشت شده و در ناحیه ای که دچار ریزش یا طاسی است، کاشته می شود. اصطلاحاً به ناحیه ی برداشت گرافت ها، بانک مو و به ناحیه ی کاشت آن ها، ناحیه ی پذیرنده یا گیرنده گفته می شود.

در آلوپسی آندروژنی، معمولاً موهای پشت و طرفین سر از تراکم نسبتاً خوبی برخوردار هستند و همانطور که اشاره شد، بیشتر موهای این نواحی نسبت به طاسی مقاوم اند. در روش های مرسوم و پربازده کاشت مو مانند FUT و FIT از پشت سر به عنوان بانک مو استفاده می شود.

چند نکته و توصیه برای جلوگیری از ریزش موهای کاشته شده

برای جلوگیری از ریزش مو بعد از کاشت مو و کسب نتیجه بهتر از کاشت مو بایستی نکات زیر را رعایت نمایید:

1- سن مناسب برای کاشت مو در آقایان 30 سالگی است و این امر به دلیل تغییر یافتن سطح هورمون ها می باشد
2-زیر نظر پزشک 2 ماه قبل و 6 ماه بعد از عمل کاشت مو از ویتامین های D، E، B5، B12 استفاده کنید.
3-برای جلوگیری از ریزش مو بعد از کاشت مو به تغذیه خود بسیار اهمیت دهید و از مصرف انواع غذاها و خوراکی هایی که علل ریزش مو می باشند خودداری کنید.
4-در خوراکی های خود از روغن زیتون و نارگیل استفاده نمایید.
5-هنگام استحمام از استفاده آب ولرم مایل به گرم خودداری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (652 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (50 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان