تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

  سه شنبه، 29 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی
عمل کانتوپلاستی، جاحی است که مانند جراحی اپی کانتوپلاستی، زاویه چشم را اصلاح می‌کند. این روش هم با نام عمل درشت کردن چشم شناخته می‌شود. به بیان بهتر عمل کانتوپلاستی، جراحی زاویه بیرونی چشم است؛ در حالی که جراحی اپی کانتوپلاستی، اصلاح گوشه داخلی چشم می‌باشد که معمولا با بلفاروپلاستی همزمان انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که برای انجام عمل کانتوپلاستی ، شناخت و آنالیز دقیق آناتومی چشم امری ضروری است و این کار در صلاحیت فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم می باشد.لذا افراد باید برای انجام این عمل جراحی به یک فوق تحصص جراحی پلاستیک و زیبایی چشم مجرب و کارآزموده مراجعه نمایند ؛ چرا که در این صورت حصول نتایج قابل قبول از انجام عمل ، محقق خواهد شد..

به طور کلی اعمال جراحی زیبایی چشم با هدف اصلاح فرم و حالت چشم ها انجام می پذیرند. جراحی بلفاروپلاستی به عنوان یکی از رایج ترین روش های جراحی زیبایی چشم به شمار می رود که بر روی اصلاح و بهبود فرم پلک ها متمرکز است.

کانتوپلاستی ، یکی دیگر از روش های جراحی زیبایی چشم محسوب می شود که به طور مستقیم با خود چشم ها در ارتباط است.

اپی کانتا پلاستی

گوشه داخلی چشم های افراد با فولد یا چروک اپی کانتال (یک چین پوستی روی پلک بالایی که گوشه داخلی چشم را پوشانده است)، تیز است. اپی کانتا پلاستی برای حذف فولد یا چروک اپی کانتال انجام می شود و درنتیجه گوشه داخلی چشم ترمیم می شود. هشت تا نه درصد بیماران با فولد اپی کانتال، جراحی زیبایی پلک را نیز انجام می دهند. اگر بیماران با فولد اپی کانتال جراحی زیبایی پلک را بدون اپی کانتا پلاستی انجام دهند، چشم ها خیلی گرد به نظر می رسند درحالی که چروک های دو پلکه کوتاه با انحنای داخلی تیز هنوز وجود دارد. معمولاً اپی کانتا پلاستی همراه با عمل جراحی زیبایی پلک برای عمل زیبایی درشت کردن چشم انجام می شود. با وجود فولد اپی کانتال، دو پلک جدید فرم خود را از دست نخواهد داد.

یک نقطه ضعف اپی کانتا پلاستی مشخص بودن محل زخم جراحی پس از عمل است. امروزه با استفاده از روش های جدید نظیر انکانتا پلاستی عالی یا بدون کشش اثرات زخم ناشی از عمل جراحی کمتر مشخص و نمایان می شود. نکته مهم پس از عمل اپی کانتا پلاستی این است که بیمار نباید فشاری بر محل جراحی شده (نظیر آرایش کردن یا پاک کردن آرایش) وارد نماید، زیرا ممکن است باعث تخریب بافت های اطراف ناحیه جراحی و باقی ماندن دائمی اثرات زخم ها و مخل بخیه شود . تا سه الی چهار ماه پس از عمل اسکار اپی کانتا پلاستی قرمز و قابل مشاهده است اما پس از نه ماه شرایط بهبود خواهد یافت.

اینکه بیمار نیاز به اپی کانتا پلاستی دارد یا نه به شکل چشم بیمار و نظر تخصصی جراح بستگی دارد. درصورتی که فولد اپی کانتال تأثیر نامطلوب جدی روی چین طبیعی پلک در قسمت میانی یا سمت بینیِ پلک داشته باشد مؤکداً اپی کانتا پلاستی توصیه می شود. روش دیگر کشش بالینی پلک در سمت نزدیک بینی و بهبود ظاهر چین پلک و افزایش زیبایی چشم است. هم بیمار و هم جراح می توانند شکل چشم را با یا بدون اپی کانتا پلاستی ببینند. در صورت تشخیص و انجام عمل، احتمال نتایج اپی کانتا پلاستی بدون کشش بسیار ضعیف است.

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

عمل کانتوپلاستی، جاحی است که مانند جراحی اپی کانتوپلاستی، زاویه چشم را اصلاح می کند. این روش هم با نام عمل درشت کردن چشم شناخته می شود. به بیان بهتر عمل کانتوپلاستی، جراحی زاویه بیرونی چشم است؛ در حالی که جراحی اپی کانتوپلاستی، اصلاح گوشه داخلی چشم می باشد که معمولا با بلفاروپلاستی همزمان انجام می شود. تفاوت کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی را می توان در چند مورد خلاصه کرد:

  • کانتوپلاستی، عمل جراحی بخش خارجی چشم برای اصلاح زاویه بیرونی چشم می باشد. در این جراحی، گوشه بیرونی چشم برش می خورد. با باز شدن فاصله دو پلک بالا و پایین، چشم ها درشت تر می شود. همچنین این جراحی برای درمان عدم تقارن چشم ها نیز انجام می شود که بسیار رضایت بخش است.
  • گاهی برخی افراد برای درشت تر شدن چشم ها و یا کشیده تر شدن آن به جراحی کانتوپلاستی متوسل می شوند. این نوع عمل جراحی به عمل چشم گربه ای نیز مشهور است. باید توجه شود که اگر کانتوپلاستی بر اساس استانداردهای موجود انجام نشود، به هیچ وجه توصیه نمی شود. اگر زاویه خارجی چشم ها بیش از اندازه برش بخورد، گوشه چشم ها خیلی باز می شود. نتیجه این کار، خشک شدن تدریجی چشم و آسیب به بینایی فرد است. همچنین باز شدن بیش از اندازه چشم، موجب می شود تا قرمزی گوشه های چشم بیشتر مشخص شود. این حالت خیلی زیبا نیست و چشم ها را زشت می کند.
  • عمل اپی کانتوپلاستی اما همان جراحی زاویه داخلی چشم برای عمل درشت کردن چشم های شرقی است. جراحی اپی کانتال بیشتر برای چشم های بادومی انجام می شود که چین پلک بالا را (که گوشه داخلی چشم را پوشانده) برمی دارد. این نوع عمل درشت کردن چشم، یک جراحی استاندارد و دارای نتایج اثبات شده و قابل اعتماد می باشد.

مراقبت پس از عمل

کبودی و ورم جزئی پس از عمل طبیعی است و ظرف کمتر از یک هفته برطرف می شود. جراح معمولاً مسکن و آنتی بیوتیک برای تسریع روند التیام و به حداقل رساندن خطر عفونت تجویز می کند. بیماران غالباً با مشکل خشکی چشم مواجه می شوند و باید تا مدتی از قطره چشم استفاده کنند. به بیماران توصیه می شود که از انجام فعالیت های درگیر کننده چشم مانند مطالعه، تماشای تلویزیون، استفاده از رایانه و گذاشتن لنز در چشم خودداری کنند. همچنین جراح توصیه هایی را برای محافظت بعد از عمل چشم ها به بیمار ارائه می دهد که از آن جمله می توان به استفاده از عینک آفتابی و انجام ندادن فعالیت هایی مانند ورزش یا خم شدن اشاره کرد که باعث افزایش جریان خون در چشم می شود. چون جراحی بر روی بخش کوچکی از بدن انجام می شود، بیمار معمولاً می تواند پس از چند روز در محل کار حاضر شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (42 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان