تاریخچه زالو درمانی در طب سنتی

  چهارشنبه، 25 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
تاریخچه زالو درمانی در طب سنتی
قدمت زالو به 2500 سال قبل بر می گردد. زالو ابتداء در مصر، ایران و روم رواج داشت و پس از مدت ها به اروپا هم رسید. جالب است بدانید که در گذشته از زالو برای درمان هر دردی استفاه می شده است، از سردرد و تب گرفته تا دمل و آبسه و ورم ها و زخم های عفونی. در این مطلب به تاریخچه زالو درمانی می پردازیم.

تاریخچه زالو چیست؟

در گذشته که طبابت به این گستردگی نبود و راه های طبیعی به جای راه های شیمیایی استفاده می شد، مردم ایران زالو درمانی را به مثل حجامت و فصد، از رفتار های درمانی و پیشگیرانه کاملا طبیعی و البته موثر می دانستند. از قدیم، طب سنتی ایرانی (که البته در آن زمان به عنوان سنتی شناخته نمی شد و تنها طب موجود، همان بود.) استفاه های بسیاری از زالو می کردند و برای درمان بیماری های پوستی، چشمی، فشارخون، سکته قلبی، بیماری های عفونی و خونی، واریس، بواسیر و آبسه های چرکی از روش زالو درمانی کمک می گرفتند.

سابقه زالو تراپی در جهان به بیش از 1500 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد که در مصر باستان انجام می شد و این در حالی است که از قرن 19 امریکا توانست خواص زالو درمانی را کشف کند و در حال حاضر از آن برای درمان بیماری هایی مثل هموروئید، بیماری های دهان و لثه و … استفاده می کند.

امروزه کشور های اروپایی به ظاهر پیشرفته مثل انگلستان و روسیه، یکی از راه های درآمد زایی خود را، پرورش و صادرات زالو انتخاب کرده اند و این در حالی است که در کشورمان ایران که یکی از ریشه های اصلی زالو درمانی در جهان است، هنوز برخی با رواج این سبک درمانی مخالفت می کنند.

تاریخ طب گواهی می دهد که خدماتی که زالو در طول تاریخ به سلامتی بشریت کرده است قابل قیاس با مضرات احتمالی آن نیست. پرورش زالو امری است که سابقه ای تاریخی دارد و از دیرباز حوضچه هایی را به همین منظور تدارک می دیدند و آنها را نه تنها برای کاربرد های انسانی آماده می کردند. البته خواص زالو درمانی برای دامپزشکی نیز از گذشته مورد توجه بوده است و برای درمان بیماری حیوانات نیز، از زالو ها استفاده می کردند.

نقاشی زالودرمانی در زمان قدیم

نظر حکمای اسلامی پیرامون زالو درمانی

حکیم جرجانی در کتاب سوم ذخیره خوارزمشاهی اشاره ای به نحوه استعمال زالو و جایگاه درمانی آن کرده منفعت زالواندازی را بیشتر در بیماری های پوستی می داند و معتقد است ابتدا باید تن را با فصد و مسهل پاکیزه کرد و سپس زالو انداخت. شیخ الرئیس ابن سینا باب مبسوطی پیرامون زالو دارد و چنین می فرماید:

از زالوهایی که کرک ریز و نرم دارند یا لاجوردی رنگ هستند پرهیز کنید زیرا دچار غشی، خونریزی، تب، سستی و قرحه های بدخیم خواهید شد. از زالویی استفاده شود که در آب های خزه دار که محل زیست قورباغه هاست نمو کرده و نه زالویی که در آبهای گل آلود سیاه بوده است

معلوم نبودن تاریخچه دقیق زالو درمانی در دنیا دلایل زیادی دارد که در زیر به بعضی از دلایل مهم پرداخته ایم، زالو درمانی با توجه به فراز و نشيب هائي كه در جهان داشته تا بحال در كتب و مقالات،كسي نتوانسته است تاريخچه ي درستي از آن را بيان كند.

نقاشی زالودرمانی در قدیم

فراز و نشیب تاریخچه زالو درمانی

معلوم نبودن تاریخچه دقیق زالو درمانی در دنیا دلایل زیادی دارد که در زیر به بعضی از دلایل مهم پرداخته ایم، زالو درمانی با توجه به فرازو نشيب هائي كه در جهان داشته تا بحال در كتب و مقالات،كسي نتوانسته است تاريخچه ي درستي از آن را بيان كندهر تغييري كه در حوادث طبيعي و غيرطبيعي ايجاد شده در تعداد ، ميزان مصرف و نحوه ي نگهداري زالوها مؤثر بوده است، مثلاً جنگهايجهاني اوّل و دوّم ، سيل ، طوفان ، سونامي و … در تعداد زالوها به شدت تأثير گذاشته اند .پيشرفت علم مدرن در كشورها ي مختلف و عدم آگاهي از مكانيسم اثر زالو بر بدن انسان در مقاطع مختلف زمانی زالو را به فراموشيسپرده اند. حتّي در بعضي از كشورها مثل كشور ايران بعد از ظهور طب مدرن سالها زالو درمانی جرم محسوب شده و تا كنون ادامه داشته است .

بدليل عدم آگاهي ، محدوديتها ، شرايط مختلف زماني گاهي نسل زالو تا مرحله انقراض پيش رفته است . اهداف خودخواهانه ي بعضياز نويسندگان باعث شده كه تنها تاريخ زالو را محدود به بعضي از كشورهاي خود كنند و از كشورهاي ديگر سخني به ميان نيامده است.عملاً با حذف بعضي از كشورهاي مهّم كه هزاران سال زالو درمانی در آنجا انجام شده تاريخ زالو درمانی مخدوش شده است. تا كنون هيچ مورّخي صادقانه براي آگاهي انديشمندان و پزشكان ، تمام كشورهاي جهان را بررسي نكرده و تاريخي واقعي بر اساس واقعيّاتبيان نكرده است .زالو مثل بسياري از علوم طبيعي مورد ظلم علم جديد قرار گرفته و دهها سال حتّي اجازه ي تحقيق و پژوهش را در مورد آن ممنوع كرده اند هر كشوري در معرفي تاريخ اين روش درماني در مورد سهم خود زياده روي كرده است.

به عنوان مثال دركتاب MLT تاريخ زالو درمانی محدود به چند كشور اروپائي و چند دانشمند و پزشك آنها شده و از پزشكان بزرگي همچون بوعلي سينا ، رازي ، جرجاني كه سازمان بهداشت جهاني حتّي بوعلي را پدر پزشكي جهان مي شناسد و هزار سال قبل زالو درمانی علمي را معرفي نموده است يادي نكرده اند.

حکیم ابوعلی سینا

خیانت به تاریخ زالو درمانی ایران

همانطور که گفته شد تاریخ زالو درمانی واقعی را نمی توان به دست آورد و فقط یک سری اصول کلی قطعی داریم مثل همین که دانشمندانی مثل بوعلی و جرجانی خواص زالو درمانی را کشف کرده بودند و 2500 سال قدمت دارد و … .

از نکات قابل توجه در مطالعه تاریخی این موضوع، اجحافی است که در حق تاریخ زالو درمانی ایران شده است. به عنوان نمونه در بسیاری از کتاب های طب سنتی جهان، از طب سنتی ایرانی با نام طب عربی یاد کرده اند! بله برخی از کتب ما فارس زبان ها به زبان عربی نوشته شده بود این درست است اما این دلیل نمی شود که چون زبان عربی داشته است آنرا به اعراب نسبت دهند و ملاک ملیت دانشمندان و محل تحصیل آنها است.

زالو روش درمانی موثر

تا مدت ها استفاده از زالو در مقاصد درمانی نوعی حرکت مسخره، زشت و کثیف و نشانی از عقب افتادگی بود. با این همه داروی پیشرفته، دیگر چه نیازی به اینجانوران خونخوار می توانست باشد؟ نقش زالو ها عملا محدود شد به بازی در فیلم های ترسناک و بازی های کامپیوتری. تا اینکه سال ۱۹۸۰ فرا رسید. با پیشرفت جراحی ترمیمی و میکروسکوپی، پزشکان دریافتند که یکی از بزرگ ترین مشکلات در این گونه اعمال جراحی، تجمع خون و خطر لخته شدن آن و ایجاد التهاب است. این تجمع خون در وریدهای نارسا عملا از بهبود زخم جلوگیری می کرد. اگر این تجمع و احتقان، به سرعت برطرف نمی شد، مانع تغذیه بافت از خون تازه و اکسیژن دار می شد و در نهایت، بافت حیات خود را از دست می داد. در اینجا بود که همه دوباره به یاد زالو ها افتادند.

زالو درمانی
قابلیت مکش خون در زالو ها، می توانست با از بین بردن احتقان، مانع از تجمع و لخته شدن خون شود. همچنین موادی که در بزاق اینجانوران وجود دارد یکی از قوی ترین مواد ضد لخته شناخته شده در طبیعت است. به این ترتیب استفاده از زالو ها مجددا رونق گرفت. امروزه مراکز زیادی در جهان از اینجانوران در مقاصد درمانی، به ویژه جراحی های ترمیمی، درمان ورید های واریسی و پیوند های ترمیم پوست با استفاده از فلپ پوستی (جابه جا کردن قطعه ای از پوست به همراه عروق و اعصاب آن به نقطه ای دیگر) استفاده می کنند.

دولت ایالات متحده در سال ۲۰۰۴ استفاده از زالو به عنوان یک وسیله درمانی را تصویب کرد. از آن زمان نه تنها مراکز درمانی و تحقیقاتی، بلکه متخصصان پزشکی قانونی، پلیس و حتی ستاره های هالیوود هم دست به دامان زالو ها می شوند.

«گنادی نیکونوف»، مدیر مرکز پروش زالو در اودلنایا، با افتخار به جوایزی که از طرف مراکز تحقیقاتی اروپا و روسیه به وی اهدا شده اشاره می کند و می گوید: «این سندی بر تاثیر درمانی زالوهاست.» او امیدوار است تا دانشمندان کاربردهای جدیدتری از زالو ها را دریابند. البته این مساله باعث خواهد شد تا درآمد مرکزی که «نیکونوف» آن را اداره می کند به شکل چشم گیری افزایش یابد. آن ها در حال حاضر علاوه بر فرستادن زالو به نقاط مختلف روسیه، قراردادی برای صادرات آن ها با یک شرکت فرانسوی منعقد کرده اند. این شرکت فرانسوی وظیفه توزیع زالو ها در اروپا را بر عهده دارد.

زالو روی بدن

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان