همه چیز درباره میگرن و درمان آن در طب سنتی

  چهارشنبه، 25 خرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
همه چیز درباره میگرن و درمان آن در طب سنتی
متخصصان طب سنتی معتقد هستند که افراد دارای میگرن، افرادی سردمزاج هستند و واکنش‌های هیجانی و سریع به اتفاقات روزمره نشان می‌دهند. این واکنش‌ها و حالات عصبی همراه آن، سبب تغییرات سریع در طبع آنها می‌شوند که به همین دلیل، سردرد‌های میگرنی به‌وجود می‌آید.در این قسمت به بیماری میگرن و درمان می پردازیم.

میگرن چیست؟

میگرن عبارتست از: سردردهای مکرری که اغلب یک طرف سر را درگیر می کند. میگرن یک بیماری عصبی است که می تواند علائم متعددی ایجاد کند. غالباً این بیماری با سردرد شدید و خسته کننده شناخته می شود. علائم ممکن است شامل تهوع، استفراغ، مشکل در صحبت کردن، بی حسی یا سوزن شدن و حساسیت به نور و صدا باشد. میگرن در تمام سنین افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.سردرد میگرنی یکی از شایعترین بیماریهای مغز و اعصاب است که می تواند ناتوان کننده باشد. سردردهای میگرنی دارای نبض و به حدی شدید است که عملکرد فرد را مختل می کند. این سردردها می تواند از لحاظ شدت، فرکانس (دفعات حمله در روز) و استمرار در بین بیماران مختلف بسیار متفاوت باشد.

شروع سردردهای میگرنی در افراد مختلف، متفاوت است. ممکن است در بعضی از افراد از دوران کودکی شروع شود ودر برخی افراد ممکن است تا اوایل بزرگسالی رخ ندهد. زنان بیشتر از مردان درآسیب سردردهای میگرنی هستند. میگرن حالت موروثی دارد و سابقه خانوادگی یکی از رایج ترین علل این بیماری است.

سردرد میگرنی می تواند موجب درد شدید در عرض چند ساعت تا چند روز شود و می تواند بسیار شدید باشد. انتخاب درمان مناسب برای هر بیمار مستلزم دانستن تاریخچه پزشکی بیمار، سبک زندگی، بیماریهای همراه و الگوی سردرد بیمار است.

سر درد میگرنی

سردرد میگرنی چه علائمی دارد؟

سردردها نوعا دارای علائمی هستند که بر اساس شناخت این علائم می توان نوع سردرد را تشخیص داد و سپس آن را درمان کرد. اگر چه برخی از علائم در بیشتر سردردها مشترک هستند اما بعضی از این علایم مختص به سردرد خاصی هستند یا در آن شایعترند. .میگرن هم از این قاعده مستثنی نیست و با برخی از علایم میتوان آن را به راحتی شناخت و نسبت به درمان آن اقدام کرد.

از شایع ترین نشانه ها و علائم میگرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سر درد در یک سمت سر.
  2. دیدن اشکال مختلف، نقاط روشن یا درخشان از نور.
  3. پین ها و سوزن ها در یک دست یا پا.
  4. ضعف یا بی حسی در صورت یا یک طرف بدن.
  5. مشکل صحبت کردن.
  6. حرکات غیر قابل کنترل یا حرکات دیگر.
  7. تهوع و استفراغ.
  8. تاری دید.
  9. نوسان خلق
  10. گیجی
  11. ضعف
  12. سر گیجه
سرگیجه داشتن

درمان سردردهای میگرنی

همانطور که گفته شد درمان های دارویی زیادی بسته به نوع و شدت بیماری میگرن وجود دارد که باید زیر نظر پزشک متخصص و تحت تجویز او تهیه و مصرف شوند. از داروهای شیمایی مهم و مؤثر در زمینه میگرن می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • ایبوپروفن، استامینوفن، ناپروکسن، آسپرین پروپرانول، ونلافاکسین، متوپرولول، بیزوپرولول، فلوناریزین، Ubrogepant، توپیرامات، آمی تریپتیلین، والپروئیک اسید، ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین، گاباپنتین، منیزیم، سالیسیلیک اسید، شیاف پروکلرپرازین، متوکلوپرامید، تری متوبنزامید، دیفن هیدرامین، آنتی هیستامین، اندانسترون.
قرص ایبوپروفین
  • در شرایط شدت بیماری: پزشک متخصص اعصاب و روان با بررسی سوابق بیمار و پیشینه او، مشکلات و مسائل موروثی، شخصیت و خصوصیات فردی و محیط و شرایط زندگی، Zolmitriptan (زولمی تریپتان)، سوماتریپتان، متی سرژید (Methysergide) یا داروی مورد نیاز فرد مبتلا به میگرن را تجویز می کند.

روش درمانی با تغییر عادت های زندگی و داشتن سبک زندگی سالم

داشتن تغذیه سالم و خوردن تمام وعده های غذایی به صورت کامل و در زمان مناسب، استراحت کافی، انجام حرکات ورزشی از جمله یوگا و ورزش های هوازی دیگر در طول روز، محدود کردن مصرف کالری، زندگی آرام و عاری از هرگونه استرس و اضطراب، دوری از مصرف هرگونه دخانیات، سپری کردن ساعاتی از هفته در دل طبیعت و لذت بردن از عناصر خلقت، اجتناب از حضور در مراکز شلوغ و پر ازدحام، داشتن شغل مناسب و بدون تنش، زندگی در منطقه ای با آب و هوای معتدل و به دور از بادها و باران های شدید و طولانی، محافظت از بدن، سر و چشم ها در زمان مواجه شدن با تابش مستقیم خورشید به وسیله عینک آفتابی و کلاه، هیدراته کردن بدن و نوشیدن مقدار زیادی آب در طول شبانه روز و گفتاردرمانی و تقویت ذهن مثبت و اجتناب از افکار منفی. از دیگر مواردی هستند، که با رعایت آنها می توان تا حد زیادی از عوارض و شدت حملات میگرنی جلوگیری کرد.

تغییر بعضی از عوامل در زندگی مانند محل و منطقه سکونت، شغل و محیط خانواده به راحتی امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل افراد دارای بیماری میگرن باید روش های درست زندگی کردن در شرایط مختلف را آموزش ببینند.به طور مثال بیماران دچار حملات سردردی در روزهای بارانی و یا زمان هایی که باد شدید می وزد، حدامکان نباید از منزل خارج شوند یا در هنگام حضور در مکان های شلوغ، تا جای ممکن از صداهای بلند و نورهای شدید دوری کنند.استفاده از یخ یکی از روش های کم هزینه و تأثیرگذار در زمینه کاهش درد در طول دوران حملات میگرنی است. قرار دادن یخ یا کیسه یخ روی پیشانی یا گردن به کوتاه شدن دوره زجرآور و دردناک حملات میگرنی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

درمان میگرن در طب سنتی

بسیاری از مواد غذایی و گیاهان وجود دارند که در درمان و کاهش عوارض بیماری عصبی میگرن نقش مهمی ایفا می کنند. این درحالیست که در درمان خانگی میگرن به خصوص درمان میگرن با طب سنتی باید از مصرف برخی از مواد غذایی پرهیز کرد.در طرف مقابل بعضی از خوراکی ها باعث تشدید و افزایش طول دوره درد در این بیماری می شوند.

زالو درمانی و حجامت در میگرن مؤثر هستند

همچنین از علل مهم میگرن در طب سنتی، تجمیع سموم در بدن است یا این که گفته می شود اندام فرد بیمار در دفع سموم بدن با اشکال روبرو است. بنابر این، استفاده آن دسته از مواد مغذی که سبب دفع سموم بدن می شود، از درمان های میگرن است. به طور مثال، آش گشنیز یا مصرف برگ گشنیز می تواند در خروج سموم از بدن، مفید باشد.اقداماتی مانند زالودرمانی و حجامت نیز در درمان درد های میگرنی تجربه شده اند و مکتوبات مربوط به اطبای قدیم و تحقیقات مربوط به اطبای جدید، نشانگر آن است که حجامت می تواند درد های میگرنی را کاهش دهد، از شدت این درد ها کم کند و فاصله حمله های میگرنی، بیشتر شود. آنها حجامت را از بهترین درمان ها در بیماری های میگرنی می دانند.

زالو درمانی برای سر درد

طب سوزنی و نتایج موفق در درمان میگرن

متمایز از طب سنتی ایرانی، طب چینی نیز شواهد قابل توجه در اثرات مثبت طب سوزنی در کاهش درد های میگرنی دارد. بیماران بسیاری بودند که درمان های متعدد پزشکی رایج را از سرگذراندند، اما درد های میگرنی آنها تسکین پیدا نکرد که در مقایسه با آن درمان ، تجربیات رضایتبخش تری در درمان های طب سنتی داشتند.سال ۲۰۰۸ تحقیقی در کشور آمریکا انجام شد، در این تحقیق مطالعه شد که چگونه تحرکات عصبی در عضلات و سایر بافت های بدن به وسیله سوزن موجب ترشح اندروفین ها می شود و به دلیل ترشح همین هورمون، درد های میگرنی کاهش پیدا می کنند.

طب سوزنی برای سر درد

استفاده از روغن اسطوخودوس

استنشاق عصاره اسطوخودوس می تواند به تسکین دردهای میگرنی کمک کند. تحقیقات نشان داده اند کسانی که درحین حملات میگرنی به مدت ۱۵ دقیقه عصاره اسطوخودوس را استنشاق کرده اند، زودتر از دیگران بهبود یافته اند. روغن اسطوخودوس را می توان مستقیما استنشاق کرد یا مقداری از این روغن رقیق شده را روی شقیقه ها مالش داد.

استفاده از گل مینا

گل مینا نوعی گیاه گلدار شبیه به گل مروارید است که در گروه درمان های قدیمی و سنتی برای مقابله با میگرن قرار می گیرد. بعضی از مطالعات علمی می گویند که شواهد و مدارک کافی برای نشان دادن نقش گل مینا در پیشگیری از میگرن وجود ندارد، اما بیماران زیادی همچنان گزارش می دهند که گل مینا به تسکین علائم میگرن عصبی آنها کمک می کند، بدون این که هیچ عوارضی داشته باشد.

استفاده از روغن نعناع

منتول موجود در روغن نعناع می تواند مانع از بروز میگرن شود. تحقیقات نشان می دهند که مالیدن روغن نعناع به پیشانی و شقیقه ها دارای اثربخشی مثبتی برای مقابله با میگرن عصبی است. بنابراین کسانی که درد، حالت تهوع و حساسیت به نور را تجربه می کنند یا دچار میگرن چشمی هستند، می توانند از روغن نعناع کمک بگیرند.

روغن گیاه نعناع

استفاده از زنجبیل

زنجبیل از گیاهانی است که برای تسکین حالت تهوع ناشی از بیماری ها و مشکلات مختلف، ازجمله میگرن استفاده می شود. البته زنجبیل می تواند فواید دیگری هم برای افراد مبتلا به میگرن عصبی داشته باشد. در تحقیقات علمی ثابت شده است که استفاده از پودر زنجبیل، شدت و مدت زمان میگرن را به اندازه داروی تجویزی سوماتریپتان کاهش می دهد، درحالی که عوارض جانبی کمتری هم دارد. بنابراین می توان از زنجبیل برای درمانمیگرنعصبی استفاده کرد.

بیشتر افراد می توانند از زنجبیل تازه یا خشک، مکمل زنجبیل یا عصاره آن استفاده کنند. اما توجه داشته باشید که هرگز نباید از مکمل های زنجبیل همراه با داروهای رقیق کننده خون استفاده کرد زیرا قطعا موجب تداخلات دارویی خواهد شد.

زنجبیل

استراحت در اتاق تاریک و ساکت

افراد مبتلا به میگرن چشمی و میگرن عصبی می دانند که نور زیاد و صداهای بلند در وضعیت حملات میگرن تا چه اندازه باعث آزارشان می شود. با این حال، استفاده از داروی میگرن تنها راه مقابله با این مشکل نیست. یکی از ساده ترین و بهترین راهکارها برای مقابله با مشکلات میگرنی، دراز کشیدن و استراحت کردن در یک اتاق تاریک و ساکت است. این کار می تواند فرآیند بازیابی و بهبودی پس از حملات میگرن را خیلی سریع تر کند.

استفاده از رزماری

رزماری از گیاهان بومی منطقه مدیترانه است و از روزگار باستان تا به امروز کاربردهای زیادی داشته است. شما می توانید روغن رزماری رقیق شده را به صورت موضعی یا به صورت استنشاقی و با هدف آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده کنید. رزماری را همچنین می توان همراه با چای دم کرد یا از عصاره مایع آن استفاده کرد. در کنار این ها باید به خواص آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی و ضداسپاسمی رزماری هم توجه کرد.

گیاه رزماری

بومادران

بومادران هم از گیاهان باستانی است که در یونان برای التیام زخم ها و جلوگیری از خون ریزی کاربرد داشته است. دیگر مردمان باستان هم از بومادران برای درمان مشکلات التهابی، اسپاسم های عضلانی، اضطراب و بی خوابی شدید استفاده می کرده اند. علم جدید هم نشان می دهد که بومادران دارای خاصیت ضدمیکروبی، ضداضطراب و ضددرد است. اگرچه محققان ضرورت تحقیقات تکمیلی درباره بومادران را تایید کرده اند، اما خاصیت ضدالتهابی این گیاه می تواند اثرگذاری تسکین دهنده ای برای افراد مبتلا به میگرن داشته باشد.

ماساژ

تحقیقات اخیر نشان داده اند که ماساژ هفتگی می تواند تعداد دفعات میگرن را کاهش دهد و کیفیت خواب را هم در افراد مبتلا به میگرن بهتر کند. یافته های تحقیقاتی حاکی از این هستند که ماساژدرمانی هم استرس را تسکین می دهد و هم مهارت های مقابله ای افراد را برای مقابله با فشارهای ذهنی و جسمانی مختلف تقویت می کند. تنظیم ضربان قلب، کاهش اضطراب و کمتر کردن سطح هورمون کورتیزول در بدن را هم باید به فواید قبلی اضافه کرد.

ماساژ درمانی

نباید ها برای بیمارانی که سردرد های میگرنی دارند

مطالعات طب سنتی، تنها بر درمان میگرن تمرکز نداشته است و اطبای قدیم در جستجوی راهکار هایی جهت جلوگیری از عود این درد ها بودند. بعضی از خوراکی ها می توانند درد های میگرنی را تشدید کنند.پنیر، گوجه فرنگی، فلفل قرمز و سیاه، غذا های سرخ شده و ادویه دار، ماهی دودی، ماهی تن، پیازداغ، باقلا، آجیل، نان سفید، شکر، حبوبات، کلم، سرکه، چای پررنگ و غیره، از جمله این خوراکی ها هستند. به غیر از مواد مغذی مضر، عادات و امراضی وجود دارند که درد های میگرنی را تشدید می کنند یا دوره های تکرار آن را کوتاه می کنند.

نقش یوگا در درمان میگرن با طب سنتی

در طب سنتی به سردردهای میگرنی، سردردهای بلغمی (سرد و تر) نیز گفته می شود. این نوع سردرد به دلیل سردی مزاج و استرس و ضعف اعصاب در بدن به وجود می آید. افراد دارای میگرن باید از خوردن مواد غذایی با طبع سرد جدا خودداری کنند.مصرف مواد غذایی مانند شیره ارده، زنجبیل، بهارنارنج و عسل که طبع گرمی دارند، به شدت برای بیماران میگرنی توصیه می شود. به عنوان مثال موادی مانند سرکه می تواند، بسیار خطرناک و تشدید کننده حملات سردردی باشد.

یوگا
انجام تمرینات یوگا می تواند در افزایش میزان گردش خون و بهبود عملکرد شش ها در اکسیژن رسانی بسیار تأثیرگذار باشد. افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به اندام ها و بافت های بدن می تواند در تقویت سیستم جسمی، عصبی و ذهنی مؤثر واقع شود. به همین دلیل می توان یوگا را یکی از بهترین و کارآمدترین های دنیای ورزش و تمرینات مراقبه ای دانست.انجام تمرینات یوگا می توانند، در ایجاد احساس آرامش و کاهش تنش و اضطراب در افراد دارای بیماری میگرن بسیار مفید باشند. همچنین افزایش سرعت خون رسانی و اکسیژن رسانی تا حد زیادی از شدت درد و عوارض ناشی از حملات سردردی می کاهد.از یوگا می توان به عنوان درمان مکمل در بیماری میگرن استفاده کرد. مطالعات نشان داده، یوگا می تواند شدت سردردهای ناشی از میگرن را کاهش دهد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (655 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان