ساعدنیوز
ساعدنیوز

علت داغی کف پا و درمان آن در طب سنتی

  یکشنبه، 28 فروردین 1401   زمان مطالعه 16 دقیقه
علت داغی کف پا و درمان آن در طب سنتی
سوزش کف پا، داغ شدن کف پا یا داغی کف پا یک مشکل اذیت کننده است که می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. دانستن علت داغ شدن کف پا می‌تواند شما را در درمان بیماری‌ها بسیار یاری کند؛ چرا که گاهی اوقات احساس داغ شدن کف پا علامت اولیه بیماری‌هایی مانند در این مطلب علت داغی کف پا و درمان آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

علت سوزش و داغی کف پا

احساس داغی کف پا هنگام خواب اغلب به علت نوعی آسیب یا اختلال در سیستم عصبی است. از علل دیگر داغ شدن کف پا هنگام خواب می توان به کمبود ویتامین B، اسید فولیک، تیامین یا کلسیم، بیماری کلیوی، بیماری های عروقی محیطی و… اشاره نمود. دانستن علت سوزش کف پا می تواند شما را در درمان فوری سوزش کف پا بسیار کمک کند و گاهی اوقات ممکن است افراد حس کنند که کف پای آن ها زیاد داغ شده و یا احساس سوزش در این ناحیه داشته باشند. داغ شدن کف پا یک احساس نسبتاً شایع است که اغلب در طول شب رخ می دهد و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. گاهی اوقات، داغ شدن کف پا ممکن است با علائمی مانند «مور مور و سوزن سوزن شدن»، بی حسی، قرمزی و تورم همراه باشد. غالباً، درمان بیماری های زمینه ای که باعث داغ شدن کف پا می شود، می تواند علائم را تسکین دهند.

داغ بودن کف پا
  • چربی خون: یکی از مواردی که می تواند علت داغی کف دست و پا در طب سنتی باشد چربی خون است. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که عادت به مصرف غذا های چرب و فست فودی دارید و حتی در مصرف این دسته از غذا های چرب زیاده رویی می کنید، احتمال بروز بیماری چربی خون در شما افزایش می یابد. یکی از علائم بروز این بیماری در شما داغ شدن همراه با مور مور شدن و سوزن سوزن شدن پاهایتان به خصوص در شب هنگام است.
  • بالا بودن قندخون و ابتلاء به دیابت: در این حالت فرد ممکن است همراه احساس داغ شدن کف پا، علائمی مانند درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در بازوها، دست ها و پا را تجربه کند.
  • کم کاری تیروئید: کم کاری تیروئید باعث کاهش سوخت و ساز بدن و در نتیجه تجمع انواع مواد زائد در بدن می شود که در پاها رسوب می کنند.
  • بارداری یا یائسگی: از دیگر علت داغ شدن انگشتان پا در طب سنتی خصوصا در بانوان می توان به بارداری و یا زمان قاعدگی اشاره کرد. برخی زنان ممکن است در دوران بارداری یا یائسگی خود به دلیل تغییرات هورمونی که باعث افزایش دمای بدن می شوند، یا به علت تجمع مواد زائد در بدن و عدم دفع مناسب آن ها از بدن و رسوب آن ها در پاها؛ سوزش و داغی کف پا را تجربه کنند.
  • کمبود ویتامینB: کمبود این ویتامین، سبب ایجاد اختلالاتی در سیستم عصبی شده و شما با احساس سوزن سوزن شدن و داغی کف پایتان مواجه می شوید. در بین انواع ویتامین ها، افراد زیادی از کمبود ویتامین B رنج می برند. ویتامین B از جمله ویتامین های لازم و ضروری بدن است که کمبود این ویتامین می تواند سبب بروز انواع بیماری در شما شود.
  • اختلال در عملکرد کبد یا سوختن اخلاط در کبد: یکی دیگر از عوامل احتمالی داغ شدن کف پا اختلال در عملکرد کبد یا سوختن اخلاط در کبد است. هر ماده زائدی که در بدن می سوزد، ایجاد گرما نموده و همچنین در عروق پا رسوب خواهد کرد.
  • بیماری مزمن کلیوی: یکی از وظایف اصلی کلیه، تصفیه و پاک سازی بدن و جلوگیری از تجمع انواع آلودگی ها در بدن است اما زمانی که کلیه به هر دلیلی از کار بیفتد و دیگر نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، این مواد زائد و اضافی در بدن که به دلیل کم کاری کلیه در بدن باقی مانده به سمت دیگر قسمت های بدن حرکت می کند و بر اثر سوختن این مواد زائد در دیگر قسمت های بدن شما در کف پاهایتان احساس داغی می کنید.
  • عفونت قارچی: علت داغی کف دست و پا در طب سنتی که در ورزشکاران نیز شایع است، می تواند به عفونت قارچی نسبت داده شود. پای ورزشکار که ساعات زیادی در کفش است می تواند به عفونت قارچی منجر شود که این عفونت داغ شدن کف پا را به دنبال دارد. درمان سریع این عفونت بسیار مهم است زیرا می تواند به سایر نواحی بدن و حتی افراد دیگر انتشار پیدا کند.یکی از شایع ترین علائم پای ورزشکار احساس سوزش، سوزن سوزن شدن، داغی کف پا یا خارش بین انگشتان پا یا روی کف پا است.
  • برخی عوامل در سبک زندگی: عصبانیت شدید، تغذیه نامناسب، پوشیدن کفش های نامناسب و ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت، به خصوص در دمای گرم نیز می تواند علت داغ شدن انگشتان پا در طب سنتی باشد.
  • دیابت: دیابت و سوزش کف پا رابطه مستقیم با هم دارند. به طور کلی مهمترین و اصلی ترین علت سوزش کف پا، دیابت است که به دلیل بالارفتن غیرطبیعی قند خون و چربی هایی مانند تری گلیسیرید در بدن رخ می دهد. با گذشت زمان، دیابت می تواند به اعصاب دست و پا آسیب برساند و باعث احساس سوزش در پاها شود.
  • نوروپاتی محیطی: نوروپاتی محیطی به معنای آسیب دیدن اعصابی است که نخاع را به بازوها، پاها و دست ها متصل می کند. شایع ترین علت نوروپاتی محیطی دیابت است؛ اما بسیاری دیگر از عوامل مانند داروهای درمانی سرطان (شیمی درمانی)، نارسایی کلیه، بیماری های خود ایمنی (از جمله آرتریت روماتوئید)، مواد شیمیایی سمی، عفونت و مشکلات تغذیه ای می تواند علت داغی کف پا و نوروپاتی محیطی باشد.
  • سوء مصرف الکل: زیاده روی در مصرف الکل می تواند مشکلات سلامتی زیادی ایجاد کند و علت داغ شدن کف پا باشد. نوشیدن الکل به مدت زیاد ممکن است به اعصاب متصل به پای شما آسیب برساند و نوعی از نوروپاتی به نام «نوروپاتی الکلی» را به وجود بیاورد.
پوستر با عنوان مصرف زیاد مشروبات الکی
  • سندرم تونل تارسال: این سندرم (نشانگان) بین استخوان مچ پا و یک گروه از رباط ها در نزدیکی بالای پا است. تورم ناشی از این آسیب، ورم مفصل، چرخش استخوان، قوس های افتاده یا سایر شرایط ممکن است روی عصب فشار وارد کند. در این شرایط ممکن است احساس تیر کشیدن پا، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا سوزش کف پا داشته باشید.
  • بیماری شریان محیطی (PAD): این بیماری نیز می تواند به عنوان علت داغ شدن کف پا شناخته شود. بیماری شریان محیطی سبب ضعیف شدن گردش خون می شود؛ گردش خون ضعیف در پاها ممکن است به خصوص هنگام راه رفتن باعث درد، سوزن سوزن شدن پا و داغی کف پا شود.

تشخیص سوزش کف پا

عمده ترین علت سوزش کف پا دیابت است که به دنبال آن مشکلاتی نظیر نوروپاتی و سپس درد و سوزش در پا ایجاد می شود. بنابراین این موارد می توانند تشخیص داده شوند و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. اما اگر علت مشخص نباشد، در ابتدا پزشک به معاینات بدنی می پردازد؛ این معاینات عبارتند از:

  • بررسی مشکلات ساختاری در پاها
  • بررسی بیماری های پوستی و عفونت قارچی
  • رفلکس ها
  • بررسی شرایط پوست مانند قرمزی یا رنگ پریدگی
  • بررسی حس اعصاب

در معدود افرادی که احساس سوزش پای ناگهانی دارند و به سرعت رو به وخامت (بدتر شدن) است و یا دلیل قابل توجیهی ندارند، ممکن است آزمایشات بیشتری انجام شود تا علت آن تشخیص داده شود. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

  • الکترومیوگرافی: نوار عصب و عضله (EMG) یا الکترومیوگرافی که برای تشخیص علت داغ شدن کف پا استفاده می شود. این تست، یک آزمایش عملکرد عضلات با استفاده از ضبط فعالیت الکتریکی در داخل عضلات است.
  • مطالعه هدایت عصب: یکی دیگر از روش های رسیدن به پاسخ سوال «چرا پاهایم داغ می شوند؟» یا… مطالعه هدایت عصب است. در این مطالعه، یک عصب تحریک شده و پاسخ در عضله کنترل شده توسط آن عصب اندازه گیری می شود.
  • تست های آزمایشگاهی: بعضی اوقات ممکن است آزمایش خون، ادرار یا مایعات نخاعی برای تشخیص علت داغ شدن کف پا پیشنهاد شود. سطح ویتامین با استفاده از یک آزمایش ساده خون می تواند بررسی شود.
تست های آزمایشگاهی
  • بیوپسی عصبی: ممکن است پزشک پیشنهاد کند یک قطعه از بافت عصبی را بریده و آن را تحت میکروسکوپ معاینه کنند تا این بیماری بیماری در صورت وجود تشخیص داده شود.

درمان داغی و سوزش کف پا با 12 روش خانگی

همانطور که گفته شد، شناسایی و مدیریت علت سوزش کف پا می تواند بهترین راه درمان داغی کف پا باشد. اگر به دنبال راه های درمان خانگی سوزش کف پا هستید، در ادامه مقاله 12 مورد از بهترین روش های درمان داغ شدن کف پا در خانه را ذکر کرده ایم.

آب سرد مفید برای داغی کف پا

آب سرد یک راه حل عالی برای درمان سریع سوزش کف پا است. قرار دادن پاها داخل آب سرد (نه یخ) می تواند احساس بهتری به شما دهد. آب سرد تاثیر خوبی در رفع داغی کف پا، از بین رفتن سوزن سوزن شدن کف پا و بی حسی و درمان ورم پا دارد. برای درمان داغی کف پا با آب سرد، مراحل زیر را انجام دهید:

*توجه: پاهای خود را بیش از ۱۰ دقیقه نباید در آب سرد قرار دهید زیرا علائم را بدتر می کند. همچنین یخ را مستقیماً روی پا قرار ندهید.

  • یک تشت را پر از آب سرد کنید.
  • ۱۰ دقیقه پاهای خود را در تشت قرار دهید.
  • پاهای خود را از تشت آورده و پس از 1 دقیقه دوباره تکرار کنید.
  • برای درمان داغ شدن کف پا این عمل را چند بار در روز تکرار کنید
قرار دادن پا در آب

ماساژ م​​​​​​​فید برای داغی کف پا

درمان داغ شدن کف پا با ماساژ می تواند بهتر و آسان تر از سایر روش ها اتفاق بیفتند؛ چرا که ماساژ خاصیت آرام بخش داشته و سبب بهبود و تقویت جریان خون می شود. مطالعه ای در سال 2015 توسط Medical Science Monitor Basic Research منتشر شد و نشان داد که ماساژ تایلندی پا بر روی بیماران دیابتی که به نوروپاتی محیطی دچار بودند، تاثیر درمانی خوبی دارد. برای درمان سوزش کف پا با ماساژ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مقداری روغن زیتون، نارگیل یا خردل را گرم کنید.
  • روغن را بر روی منطقه ای که احساس داغ شدن می کنید، بمالید.
  • به مدت حداقل 10 دقیقه با انگشتان دست، پاهایتان را ماساژ دهید.
  • این کار را می توانید قبل از رفتن به خواب یا صبح زود انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

حمام آب گرم برای داغی کف پا

هیدروتراپی در درمان سوزش، درد و التهاب و علائم مرتبط با این مشکل بسیار مفید است. جریان خون ضعیف اغلب باعث بی حسی یا داغی کف پا می شود و از آنجایی که حمام آب گرم روشی مناسب برای بهبود جریان خون است، هیدروتراپی به عنوان یک راهکار مناسب برای درمان سوزش کف پا پیشنهاد می شود.

  • دو بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه از حمام آب گرم لذت ببرید. فقط توجه داشته باشید که قبل از ورود به وان یا زیر دوش، دمای آب را بررسی کنید که نه خیلی داغ باشد و نه سرد.
  • افزودن هفته ای ۱ یا ۲ بار نمک اپسوم (نمک دریا) به آب حمام می تواند تاثیر این روش را افزایش دهد.
حمام آب گرم

رفع داغی کف پا با سرکه سیب

سرکه سیب باعث حفظ تعادل در سطح PH بدن می شود و از این طریق به درمان سوزش کف پا کمک می کند. برای درمان گرم شدن کف پا با سرکه سیب می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • 2 قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و یک بار در روز بنوشید.
  • برای درمان داغی کف پا، یک تشت پر از آب گرم کنید و دو قاشق چای خوری سرکه سیب به آن اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه پاهای خود را درون آن قرار دهید.
  • این عمل را 2 بار در روز تکرار کنید

رفع داغی کف پا با زردچوبه

زردچوبه حاوی مقادیر خوبی از ترکیب شناخته کورکومین است که باعث بهبود جریان و گردش خون در سر تا سر بدن می شود. علاوه بر این زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به درمان داغ شدن پا و همچنین درمان پا درد کمک می کند.

به یک لیوان آب گرم دو قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کنید سپس آن را بنوشید. برای نتیجه بهتر، این کار را دو بار در روز تکرار کنید. همچنین شما می توانید برای درمان سوزش پا دو قاشق غذاخوری زردچوبه را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری درست شود و به کف پاهای خود بمالید. پس از خشک شدن، پاهای خود را با آب سرد بشویید. فقط توجه داشته باشید این کار سبب زرد شدن پاهای شما (به دلیل زردچوبه) می شود.

زردچوبه

کرم کپسایسین مفید برای داغی کف پا

کپسایسین خواص ضد التهاب و ضد درد دارد می تواند به رفع سوزش کف پا ناشی از دیابت کمک بسیاری کند. اگرچه موقع استفاده موضعی از این کرم احساس گرم شدن به شما دست می دهد اما تاثیر آن در درمان داغی کف پا بالاست.
در مطالعه ای که محققان در سال 2002 انجام دادند، تاثیر فوق العاده کرم کپسایسین روی بیمارانی که دچار نوروپاتی محیطی به علت دیابت شده اند، مشخص گردید. کرم کپسایسین حتی در موارد اریتروملاژیا (از علل سوزش کف پا) نیز موثر است و می تواند داغی کف پا را درمان کند. برای درمان داغ شدن کف پا با کرم کپسایسین، کرم کپسایسین بدون نسخه با غلظت های متفاوتی در دسترس است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کرم را ۲-۳ بار در روز روی پاهای خود بمالید.

زنجبیل مفید برای داغی کف پا

زنجبیل یکی دیگر از داروهای مؤثر برای درمان سوزش کف پا در طب سنتی است؛ زیرا دارای عامل فعال بوده و باعث افزایش گردش خون در بدن می شود. برای درمان داغ شدن کف پا با زنجبیل از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • یک قاشق چای خوری آب زنجبیل را با چند قطره روغن نارگیل یا روغن زیتون گرم مخلوط کرده و کف پاهای خود را با آن به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید.
  • روش دیگر این است که سه فنجان چای زنجبیل در روز بنوشید. برای درست کردن چای زنجبیل، به یک فنجان آب جوش به اندازه 1 سانتی متر ریشه تازه زنجبیل اضافه کنید.

رفع داغی کف پا با ورزش

ورزش از آنجایی که منجر به بهبود گردش خون و کاهش ریسک ابتلا به مشکلات عصبی می شود، مفید و ضروری است. مطالعه ای که در سال 2015 در Pain Medicine منتشر شده نشان می دهد که مشکلات و درد های بیماران مبتلا به نوروپاتی ناشی از دیابت با ورزش ممکن است کاهش یابد. اگرچه هیچ تغییری در شدت درد گزارش نشده است.

  • هنگامی که احساس داغی کف پا می کنید، پاهای خود را بر روی چمن نرم یا ماسه به مدت چند قیقه قرار دهید یا راه بروید.
  • انجام تمریناتی مانند دویدن و راه رفتن می تواند برای کل بدن و بهبود گردش خون بسیار مفید باشد.

سولفات منیزیم مفید برای داغی کف پا

سولفات منیزیم می تواند به درمان سوزش کف پا کمک کند زیرا توانایی کاهش التهاب و درد را دارد. علاوه بر این می تواند به اعصاب کمک کرده و تاثیر خوبی روی آنها بگذارد.البته این روش برای افرادی که دارای دیابت، فشارخون بالا یا بیماری قلبی هستند مناسب نیست.

  • نصف فجان سولفات منیزیم را در یک وان بزرگ آب گرم بریزید و خوب مخلوط کنید.
  • سپس پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه درون این محلول قرار دهید.
  • این روش درمان داغ شدن کف پا را یک بار در روز دنبال کنید.
سولفات منیزیم

ویتامین B3 مفید برای داغی کف پا

کمبود تغذیه ای ویتامین B می تواند منجر به داغ شدن کف پا شود؛ به این دلیل که ویتامین B نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی به ویژه ترمیم اعصاب دارد. ترکیب مکمل ویتامین B در رژیم غذایی یک اقدام پیشگیرانه و خوب است؛ البته حتماً با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2017 در Current Oncology Report منتشر شده، ویتامین های گروه B نقش مهمی در نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی ایفا می کنند مطالعه ای دیگر که در انجمن مجله بین الملیی مطالعات درد (PAIN) منتشر شده، نشان داد که ویتامین B3 می تواند در معالجه یا بهبود درد نوروپاتی (آسیب عصبی) ناشی از شیمی درمانی مفید باشد.

  • برای دریافت B3 می توانید از منابعی مانند سبوس گندم، محصلات دانه کامل، شیر، ماست، سبزیجات سبز، لوبیا، نخود فرنگی، بادام زمینی و زرده تخم مرغ استفاده کنید.
  • همچنین برای درمان داغ شدن کف پا می توانید با مشورت پزشک مکمل های B3 مصرف کنید.

برگ خیار چنبر تلخ مفید برای داغی کف پا

در علم آیورودا خیار چنبر تلخ به عنوان درمان سوزش کف پا استفاده می شود. چگونگی استفاده از برگ خیار چنبر تلخ برای رفع گرم شدن کف پا در ادامه آمده است:

  • چند تا برگ خیار چنبر تلخ را با کمی آب مخلوط کنید تا نرم شود.
  • آن را له کنید تا خمیری حاصل شود و در منطقه آسیب دیده اعمال کنید. این کار باعث کاهش سوزش و داغی کف پا می شود.
  • این روش درمان سوزش کف پا را در صورت نیاز تکرار کنید.

زعتر مفید برای داغی کف پا

یکی دیگر از روش های درمان داغی کف پا در طب سنتی استفاده از زعتر است. زعتر سبب بهبود گردش خون می شود و به نوبه خود احساس سوزش در کف پا را از بین می برد. همچنین زعتر دارای خواص ضد میکروبی است.

  • یک مشت زعتر را در 2 کاسه به اندازه مساوی بریزید.
  • دو تشت یکی آب گرم و دیگری آب سرد تهیه کنید و کاسه های زعتر را درون آن بریزید و هم بزنید.
  • به مدت 3 تا 5 دقیقه پاهای خود را درون تشت آب گرم قرار دهید. سپس پاهای خود را درون تشت آب سرد به مدت چند دقیقه قرار دهید.
  • این کار را به مدت 20 دقیقه تکرار کنید.
  • این درمان سوزش کف پا را یک بار در روز دنبال کنید.
پودر زعتر

کدام دارو برای درمان سوزش کف پا موثر است؟

چند دارو برای درمان داغ شدن کف پا در لیست زیر آمده است. حتماً قبل از مصرف این دارو ها با پزشک خود مشورت کنید و هرگز بدون نسخه داروهای معرفی شده را مصرف نکنید.

  • آمی تریپتیلین (دارو ضد افسردگی با اثر ضد درد های عصبی)
  • کاربامازپین (Tegretol)
  • دسیپرامین (نورپامین)
  • دولوکستین (Cymbalta)
  • گاباپنتین (نورنتین)
  • پرگابالین (Lyrica)
  • توپیرامات (Topamax)
  • ونلافاکسین (Effexor XR)[8]

مهمترین علائم سوزش کف پا چیست؟

  • احساس گرما یا داغ شدن کف پا که معمولاً در شب بیشتر می شود.
  • بی حسی پاها
  • احساس سوزن سوزن شدن پا
  • احساس سنگینی در پاها
  • بی قراری پاها
  • قرمزی پوست پا
قرمزی کف پا

چگونه می توانم از داغ شدن کف پا پیشگیری کنم؟

  • تعویض جوراب و کفش: جوراب کثیف میلیون ها قارچ خطرناک دارد که می تواند عفونت های پوستی در پای شما ایجاد کند. کفش هم دست کمی از جوراب ندارد و باید هر چند وقت یکبار، هر دوی آنها تعویض شوند.
  • شستشوی پا با آب سرد: سعی کنید بعد از یک فعالیت فیزیکی سنگین یا حتی پیاده روی زیاد، پاهای خود را با آب سرد بشویید. این عمل هم به جریان خون پاها کمک می کند و هم باعث رفع خستگی تان می شود.
  • جلوگیری از آویزان ماندن بیش از حد پاها: جریان گردش خون در پاها بسیار مهم است و اگر در مدت طولانی، آویزان بمانند، سبب ایجاد سوزش کف پا خواهد شد.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (679 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (197 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (60 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (60 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (54 نظر) دسته گل بزرگ و لوکس رضا گلزار و آیسان خانوم برای افتتاحیه سالن زیبایی ساره بیات +عکس/ واقعا گل کاشتین (51 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (44 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (32 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (30 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (29 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (26 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (23 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (19 نظر) فیلم لو رفته از رضا گلزار سوپر استار و آیسان خانوم در فرودگاه/ همیشه در شادی و مسافرت (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سکانسی از سریال پایتخت که هیچکس راز آن را نفهمید+ فیلم اشتباه مهران مدیری در برنامه اسکار سوژه شد+ فیلم کشف 2 میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی «بچه»؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار +فیلم تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی جوک فی البداهه و خیلی خنده دار یوسف صیادی در برنامه شب آهنگ/ حامد آهنگی از خنده منفجر شد +فیلم خلاقیت هوشمندانه اُوستا نجار در طراحی مجسمه هایی با چوب و تنه ی درخت/ مغزشو باید طلا گرفت +فیلم پاسخ خنده‌دار دانش‌آموز به سؤال دینی؛ چطوری جرأت کرد این رو بنویسه!! + فیلم (عکس) چاوش خان تفنگچی مهربان سریال گیلدخت، در آغوش مادرش با تیپ و استایل امروزی / خوشتیپه، نه؟! (عکس) چهره واقعی و بدون گریم عارفه معماریان، بازیگر نقش دختر محمود نقاش در سریال پایتخت / نقی قبل از هما خواستگاری ایشون رفته بوده! هر آنچه که باید در مورد کابل های شبکه بدانید از کجا، بلیط هواپیما ارزان بخریم؟ پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی برگ پهن برای دکور منزل 3 مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده جشن عروسی باشکوه و مجلل دختر ناصرالدین‌شاه با تشریفات و ولخرجی فراوان در کاخ گلستان/ این مراسم 130 سال پیش برگزار شد+عکس نگاهی به مراسم عروسی ساده و بدون تجملات پوتین در روسیه+عکس/ از انداختن حلقه طلا به دست عروس تا امضا کردن سند ازدواج رونمایی از عجیب ترین مدرسه دنیا که در آن مارها را جادو میکنند+عکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 چند قدم برای نظم دهی بهتر به آشپزخانه هایی با فضای کوچک مراقبت‌های پس از بوتاکس صورت؛ نکات کلیدی برای داشتن نتایج بهتر فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 رونمایی از خانواده 4 نفری کاظم نوربخش سلمان سریال نون خ/چه خونواده صمیمی و گرمی +عکس رونمایی صاحب قهوه خانه‌ایی در کاشان از تنها نقاشی با خودکار سهراب سپهری+ویدیو/ می تونستم با فروشش زندگیمو تغییر بدم ولی... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 3 ترفند کاربردی برای رسوب‌زدایی و نو شدن دوش حمام فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403+فیلم دعوای زن و شوهری نرگس محمدی و علی اوجی تو برنامه زنده/علی اوجی خانم بازیگر رو با خاک یکی کرد + فیلم خلاقیت هوشمندانه شهرداری اهواز در محافظت از درختی قدیمی و کهن+عکس/ با این کارش جذابیت شهر رو چندین برابر کرده👌 دسته گل بزرگ و لوکس رضا گلزار و آیسان خانوم برای افتتاحیه سالن زیبایی ساره بیات +عکس/ واقعا گل کاشتین وان حمام پر از توپ بامزه و رنگارنگ ستاره سادات قطبی/ حرکت جالب خانم مجری برای سرگرم کردن شازده پسرش+ویدیو فیلم لو رفته از رضا گلزار سوپر استار و آیسان خانوم در فرودگاه/ همیشه در شادی و مسافرت یادی کنیم از تبلیغ فوق تخیلی و لوکس گونه پراید با ساخت این کلیپ+ ویدیو/ داره امکاناتش رو در حد بنز به تصویر میکشه تصویری دیده نشده از آمادگی بدنی بالای آیت الله هاشمی رفسنجانی/ماشاالله به این روحیه بالا اولین تصاویر از تتلو در دومین جلسه دادگاهش بدون ذره ای تغییرات در ظاهر و قیافه اش (تصاویر) غول پیکرترین مجسمه های جهان/ مجسمه آزادی پیششون اونقدر کوچیکه که تو این لیست قرار نمیگیره کشف اتفاقی چهره 600ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه تصویری دیدنی و قدیمی از خانواده هاشمی رفسنجانی با تعداد فرزندان زیاد/ شیطنت بچه ها و خنده های یار دیرین رهبر اولین کشته ی طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت!ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش+فیلم نگهدارندگان گربه در معرض یک بیماری روانی خطرناک / ما نمی‌گیم، پژوهشگران خارجی گفتند!
تیتر امروز   
کشف 2 میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی 3 مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده رونمایی از عجیب ترین مدرسه دنیا که در آن مارها را جادو میکنند+عکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403+فیلم کشف اتفاقی چهره 600ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه اولین کشته ی طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت!ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش+فیلم نگهدارندگان گربه در معرض یک بیماری روانی خطرناک / ما نمی‌گیم، پژوهشگران خارجی گفتند! بیوگرافی و زندگی خصوصی پاشا جمالی،مهیار سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از هتلی که همه چیزش از طلای 24 عیار است ؛ از وان و توالت گرفته تا غذایی که در آن سرو می شود! / هتل مورد علاقه خانم‌های طلا دوست! جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف/ علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس