دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

طرز کار ارتودنسی متحرک چگونه است؟ 

جمعه، 14 آذر 1399
ارتودنسی های متحرک باید همیشه در دهان قرارداشته باشند و تنها برای انجام ورزش و تمیز کردن، از دهان خارج شوند و در غیر این صورت تاثیر چندانی ندارند. در ابتدا پس از نصب بریس های متحرک احساس عجیبی پیدا می کنید و این به علت آن است که مقداری از فضای دهان توسط صفحه ی پلاستیکی اشغال شده است اما جای نگرانی نیست

ارتودنسی متحرک یکی از روش های ارتودنسی دندان است که در آن دستگاه به دندان نمی چسبد و بیمار قادر است آن را از دهان خود خارج کند ارتودنسی متحرک برای هر دو فک بالا و پایین قابل استفاده است و میزان اثربخشی در ارتودنسی متحرک بستگی به همکاری بیمار و متخصص ارتودنسی دارد. ارتودنسی متحرک بیشتر برای مشکلات جزئی بهم ریختگی دندان ها بکار میرود و طول درمان کوتاه تری دارد. در صورتی که ناهنجاری و نامرتبی دندان زیاد باشد ارتودنسی متحرک توصیه نمیشود و بیمار بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب از ارتودنسی ثابت استفاده کند.

طرز کار ارتودنسی متحرک

ارتودنسی های متحرک باید همیشه در دهان قرارداشته باشند و تنها برای انجام ورزش و تمیز کردن، از دهان خارج شوند و در غیر این صورت تاثیر چندانی ندارند. در ابتدا پس از نصب بریس های متحرک احساس عجیبی پیدا می کنید و این به علت آن است که مقداری از فضای دهان توسط صفحه ی پلاستیکی اشغال شده است اما جای نگرانی نیست زیرا خیلی زود به آنها عادت خواهید کرد. همچنین با قراردادن بریس ها، دهان شما بیش از همیشه بزاق تولید می کند زیرا مغز انسان بریس ها را غذا تلقی کرده و دستور ترشح بزاق را صادر می کند که این حالت ۱ الی۲ روز ادامه دارد. باید به طور مداوم برای تنظیم و چِک شدن بریس ها به پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که در ناحیه ی زبان، لثه یا لب احساس سوزش یا ناراحتی کردید پزشکتان می تواند با تنظیم مجدد بریس ها حس راحتی بیشتری به شما دهد.

بریس های متحرک ممکن است از صفحه ای اکلیریک با بند های استیل رنگ ثابت و یا سیستم هایی مانند ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف (که صفحاتی بی رنگ هستند) تشکیل شده باشند.

در صورتی که دندانتان تنها کمی به جا به جایی نیاز داشته باشد این بریس ها می توانند آن را طی ۳ الی ۶ ماه اصلاح کنند اما در صورتی که از مشکلات جدی تر مانند عقب بودن فک پایین یا جلو بودن فک بالا و فواصل زیاد دندانی رنج می برید، دوره ی درمان ممکن است چندین سال طول بکشد. هدف از انجام این نوع ارتودنسی، حرکت دندان به جایگاه اصلی خود و گسترش استخوان فک برای حمایت از دندان هاست. این فرآیند بسیار کند صورت می گیرد و علت آن جلوگیری از لق شدن احتمالی دندان و ثبات و ماندگاری این بهبود می باشد. بریس ها برای اثرگذاری بیشتر و بهتر باید هر ۴ الی ۶ هفته یکبار، محکم شوند.

به طور کلی طول دوره ی درمان با بریس های متحرک از بریس های ثابت کمتر است. در برخی موارد بریس های ثابت و متحرک به صورت پیوسته برای بیمار به کار می روند. زمان تخمینی استفاده ی هر شخص از بریس ها در همان جلسه ی اول توسط پزشک به وی اطلاع داده می شود.

پس از برداشتن بریس های ثابت لازم است برای مدتی از ریتینر های شفاف و پلاستیکی استفاده کنید تا دندان هایتان را سر جای خود نگه دارد. در ابتدا باید از ریتینر ها در تمام طول روز استفاده کنید تا دندان هایتان سر جای جدید ثابت شوند.

ارتودنسی متحرک برای چه کسانی تجویز می شود؟

از دستگاه های متحرک ارتودنسی برای درمان و اصلاح مشکلات ارتودنسی کودکان و بزرگسالان استفاده میشود. استفاده از ارتودنسی متحرک برای کودکان در واقع به نوعی یک درمان پیشگیرانه است. با کمک این روش، میتوان مشکلات دندان ها را اصلاح کرد و نیاز کودکان به ارتودنسی ثابت را به حداقل رساند. زیرا در سنین کودکی لازم نیست برای صاف کردن دندان های کودکان از فشار زیادی استفاده کرد و ظرف مدت زمان کوتاهی دندان ها صاف میشوند.

بزرگسالان نیز برای درمان مشکلات مروبط به تراز و ناصاف بودن دندان های خود از ارتودنسی نامرئی و متحرک استافاده میکنند. به خاطر دلایل زیر، بزرگسالان بیشتر ترجیح میدهند برای اصلاح ناهمواری های دندانی خود به جای ارتودنسی ثابت از ارتودنسی نامرئی و متحرک استفاده کنند:

انواع ارتودنسی متحرک

اکنون که بررسی کردیم ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است، به معرفی انواع ارتودنسی متحرک می­ پردازیم. وجود انواع پلاک ارتودنسی متحرک کارایی این روش را بسیار بالا برده و برخی ناهنجاری­ های فک و دندان را می ­توان با آن درمان کرد.

دندان پزشکان با توجه به شرایط شما از یکی از انواع پلاک ارتودنسی متحرک استفاده می­کنند که در ادامه با آن­ ها آشنا می­ شوید:

  • پلاک نامرئی: همان­طور که از نام آن مشخص است، این مدل ارتودنسی متحرک از طریق پلاک­ هایی شبیه به پلاستیک شفاف است. در صورت استفاده از این پلاک ارتودنسی متحرک، باید هر دو هفته یکبار آن را عوض کنید.
  • پلاک متحرک با فنر زد (Z): اگر یکی یا چند دندان از دندان های قدامی شما عقب باشد، برای منظم کردن آن­ ها باید از این مدل از انواع پلاک ارتودنسی متحرک استفاده شود.
  • پلاک فانکشنال: در صورتی که فک پایین بیمار عقب باشد و یا فک بالا جلو باشد، از انواع پلاک ارتودنسی متحرک برای عقب کشیدن فک بالا و جلو آوردن فک پایین باید از پلاک فانکشنال در میان انواع پلاک ارتودنسی متحرک استفاده شود.
  • ریتینر (پلاک نگهدارنده): هر چه به فیلم ارتودنسی متحرک، مدت زمان ارتودنسی متحرک، ارتودنسی متحرک درد دارد یا خیر، قیمت ارتودنسی متحرک فک بالا، ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است و… توجه م ی­کنید، به نگهداری­های پس از ارتودنسی متحرک نیز باید توجه کنید. زیرا دندان­ ها مایل اند به حالت قبل برگردند و ریتینرها جلوی این مسئله را می ­گیرند.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی