طرز تهیه ی خورش گولاش

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه ی خورش گولاش
گویاش یا گولاش (Goulash) یک سوپ یا خورش از گوشت و سبزیجات با چاشنی فلفل قرمزو سایر ادویه‌ها و ترشی‌جات است.گویاش از پادشاهی مجارستان در قرون وسطی نشات گرفته و همچنین وعده غذایی محبوب در اروپای مرکزی، شرق اروپا، کشورهای اسکاندیناوی و جنوب اروپا است.

گولاش یا گویاش (Goulash) یک سوپ یا خورش مجارستانی است که همراه با نان و برنج سرو می شود. این غذا گرچه اسم چندان جذابی ندارد اما بسیار لذیذ و خوش عطر و بو است. با اینکه گولاش یک غذای ملی مجارستانی است اما در اروپای مرکزی و جنوبی و همچنین در اسکاندیناوی غذایی پرطرفدار است. این غذا را می توانید فریز کرده و در وعده های مختلف گرم کرده و نوش جان کنید.

خورش گولاش با گوشت قرمز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، سیر و آرد درست می شود. بنابر سلیقه تان می توانید چاشنی و ادویه های به کار رفته در این غذا را کم یا زیاد کنید. گوشت قرمز سرشار پروتئین است و وجود این ماده برای رشد موهای سر و شاداب و سالم ماندن پوست صورت لازم است. همچنین پروتئین موجود در این ماده غذایی عمل هضم را طولانی تر کرده و باعث می شود شما در طول روز احساس سیری کنید. گولاش در زبان مجارستانی به معنای چوپان است. زیرا در زمان های قدیم این غذا را چوپان ها درون یک دیگ روی آتش می پختند. این غذا در هر ناحیه از مجارستان دستور تهیه متفاوتی دارد و می توان به آن سبزیجاتی همچون هویج، سیب زمینی و … نیز اضافه کرد.

مواد لازم

برای ۴ نفر

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۲ عدد پیاز متوسط پوست کنده و نگینی خردشده
  • ۴۵۰ گرم گوشت گوساله خورشتی که به صورت مکعبی خرد شده باشند
  • ۲ حبه سیر پوست کنده و ساطوری شده
  • ۳ قاشق غذاخوری پاپریکا
  • ۱ قاشق غذاخوری پودر زیره سیاه
  • فلفل چیلی قرمز به مقدار لازم
  • ۲ تا ۳ لیوان آب
  • ۴۰۰ گرم سیب زمینی پوست کنده و نگینی خردشده
  • ۳ عدد هویج متوسط پوست کنده و نگینی خردشده
  • نمک به مقداری لازم
  • نان برشته و نودل تازه برای سرو

دستور پخت

۱. روغن را در یک قابلمه چدنی داغ کنید. پیازها را به آن اضافه کنید و تا زمانی که نرم و طلایی شوند به سرخ کردن ادامه دهید.

۲. گوشت گوساله را به پیاز اضافه کرده و تا زمانی که تغییر رنگ بدهد و آب آن تبخیر شود، آن را هم بزنید و سرخ کنید.

۳. سیر، پاپریکا، زیره سیاه و فلفل چیلی قرمز را اضافه کنید و برای چند دقیقه آن ها را سرخ کنید تا کاملا گوشت را بپوشانند. داخل قابلمه آب بریزید تا روی گوشت را به طور کامل بپوشاند.

۴. سیب زمینی و هویج را اضافه کنید.

۵. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید که گولاش برای حداقل یک ساعت، بجوشد و بپزد تا گوشت کاملا ترد و سیب زمینی ها و هویج ها پخته شوند.

۶. سوپ را با مقدار لازم نمک و فلفل مزه دار کنید.

۷. گولاش را با نان برشته یا نودل تازه سرو کنید.

طرز تهیه سوپ گولاش برای درمان سرماخوردگی

مواد لازم برای ۵ نفر

  • گوشت گوساله خورشتی: ۴۵۰ گرم
  • سیب زمینی: ۴۰۰ گرم
  • هویج: ۳ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: ۳ عدد متوسط
  • آب جوش: ۲ تا ۳ لیوان دسته دار فرانسوی
  • سیر: ۲ حبه
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • فلفل دلمه ای قرمز: ۲۰۰ گرم
  • پاپیرکا: ۳ قاشق غذا خوری
  • پودر زیره سیاه: ۱ قاشق غذا خوری
  • فلفل قرمز و نمک: به میزان لازم
  • حتما بخوانید طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ + راز خوشمزه شدن سوپ جو
  • آرد: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

مرحله اول

گوشت گوساله را مکعبی خرد کنید و بشویید. پیاز را نگینی و دو حبه سیر را له کنید و در قابلمه ای با گوشت گوساله تفت دهید. بعد از ۲ دقیقه، فلفل قرمز، پودر زیره سیاه و پاپیریکا را اضافه کنید و به هم بزنید. آب جوش را به مواد درون قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بپزد.

مرحله دوم

سیب زمینی و گوجه فرنگی ها را به همان اندازه گوشت ها خرد کنید و با فلفل دلمه ای و هویج به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اندازه یکسان و هماهنگ مواد غذایی، باعث زیبایی غذای شما خواهد شد.

مرحله سوم

برای غلیظ تر شدن سوپ گولاش، آرد را در کمی آب حل کنید و به آن اضافه کنید. می توانید از اسپاگتی هم استفاده کنید و در ۱۰ دقیقه پایانی به سوپتان اضافه کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (78 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (9 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
پزشکیان: باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که جلوه وفاق ملی باشد
اردوغان اسرائیل را تهدید به حمله نظامی کرد
احتمال دیدار پوتین و پزشکیان در ماه اکتبر در قازان
لایو خانم بلاگر از لحظه زایمانش در اتاق عمل! / همینو کم داشتیم!
دانش‌آموختگان ملزم به دریافت کد صحت دانشنامه شدند/ جزئیات
فراخوان اولین دورۀ جایزۀ «دکتر اکبرزاده» برای پایان‌نامه‌های برتر هوش مصنوعی
ویدیو/ تدریس حاضر جوابی در صدا و سیما با آموزش ضرب‌المثل‌های فراموش شده...
ویدئو/ شگفتی‌های تکنولوژی؛ ربات‌هایی که به جای مربیان مهدکودک آمدند/ آیا کودکان آماده این آینده هستند؟!
از لج شوهرم با مرد غریبه به خانه مجردی رفتم و ...
ویدیو/ حفاری تونل‌های غول‌پیکر در دل کوه‌های هلند با کمک ماشین‌های صنعتی عظیم
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌