طرز تهیه عصاره گوشت

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طرز تهیه عصاره گوشت
عصاره گوشت یکی از طعم دهنده های پر مصرف بین المللی است که برای انواع غذاها استفاده می شود. برای خیلی از غذاها به آب گوشت نیاز داریم و درست کردن و صاف کردن آب گوشت کمی زمانبر است و برای سرعت بخشیدن به کار می توانیم از عصاره گوشت که قبلا درست کرده ایم استفاده کنیم.

عصاره ی گوشت ماده ای است که اکثر آشپزها برای خوش طعم شدن غذا از آن استفاده می کنند و سرشار از مواد مغذی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. معمولاً عصاره انواع مختلفی دارد، بطور مثال عصاره مرغ، ماهیچه و گوشت گوسفندی که برای تهیه انواع سس و انواع سوپ و حتی خورشت از آن استفاده میشود. امروزه عصاره گوشت متنوعی در بازار وجود دارد ولی باید گفت که فواید عصاره های خانگی بسیار بالاتر از انواع صنعتی بوده و بهتر است بصورت خانگی تهیه گردد.

تهیه عصاره گوشت قرمز داخل شیشه

در کل پیشنهاد می کنیم که از انجام این روش صرف نظر کنید چرا که فشار داخل دیگ زودپز بسیار بالاست و ممکن است باعث ایجاد آسیب گردد. اما به صورت کلی جهت تهیه عصاره گوشت در شیشه معمولاً از قابلمه استفاده میشود به این صورت که:گوشت ها را قطعات خیلی ریز خرد کرده و یک عدد پیاز خرد شده را به همراه نمک به گوشت اضافه می کنیم و مخلوط را داخل شیشه درب فلزی قرار می دهیم.

درب شیشه را محکم بسته و درون قابلمه ای قرار می دهیم.شیشه مورد استفاده شده باید دارای مقاومت و جنس خوبی باشد.میزان آب مصرفی باید تا زیر درب شیشه باشد و در صورتی که وزن شیشه بصورتی باشد که در آب شناور است یک جسم سنگین در روی درب شیشه قرار می دهیم.در این مرحله حرارت را زیاد کرده تا آب به جوش بیاید، پس از به جوش آمدن حرارت را کم کرده بطوری که آب، جوش های ریز بزند.پس از ۲ الی ۳ ساعت که پخت گوشت به اتمام رسید و عصاره آن خارج گردید شیشه را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید تا سرد شود.در مرحله آخر درب شیشه را باز کرده و گوشت را از عصاره آن جدا می کنیم.

نکات تهیه عصاره گوشت قرمز داخل شیشه

  • در حین پخت اگر میزان زیادی از آب تبخیر شد از آب داغ استفاده کنید. حتماً توجه کنید آب داغ باشد چرا که آب سرد باعث شکستگی شیشه خواهد شد.
  • میزان حجم موادی که در شیشه استفاده می کنید ۲/۳ باشد تا بخشی از شیشه دارای فضای خالی جهت تجمع فشار و پخت مطلوب گوشت شود.
  • برای خوشمزه تر شدن عصاره می توانید مقداری هویج و جعفری نیز استفاده کنید.
  • برای تهیه عصاره گوشت مرغوب باید به نوع گوشت دقت کنید چرا که هرچه گوشت با کیفیت تر باشد در کیفیت عصاره تاثیر گذار خواهد بود.

مواد لازم برای عصاره گوشت گاو

  • گوشت گاو 3کیلو
  • هویج 2عدد
  • پیاز 2عدد
  • ساقه کرفس 2عدد
  • جعفری 2ساقه
  • برگ بو یک عدد

طرز تهیه و دستور پخت عصاره گوشت گاو

همیشه سعی کنید از سبزیجات و گوشت های تازه و سالم استفاده کنید. برای تهیه عصاره گوشت گاو به شما پیشنهاد می کنم که از گوشتی استفاده کنید که دارای استخوان باشد. زیرا هنگام جووشیدن طولانی مدت مغز استخوان گوشت بیرون می اید و موجب خوشمزه تر شدن عصاره می شود.حالا گوشت گاو را تمیز بشویید و اشغال هایش را جدا کنید.

حالا کرفس ها را بشویید و برگ ان را جدا کنید و دور بیندازید. ساقه های کرفس را به قطعات دو سانتی متری تقسیم می کنیم.هویج ها را کاملا تمیز بشویید تا گل های ان پاک شود. حالا هویج را به صورت حلقه ای برش می زنیم.پیاز را پوست کنید و بشویید و بعد به صورت خلالی برش بزنید.جعفری را تمیز کنید و بشویید و از وسط نصف کنیدش.

حالا گوشت ها و تمام سبزیجات مورد نظر را داخل قابلمه ای بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید. مقداری اب به ان اضافه کنید.این نکته را دقت فرمایید که اب اضافه شده به قابلمه باید روی گوشت ها و سبزیجات را بگیرد.

حالا قابلمه را روی اجاق گاز قرار دهید و شعله زیرش را زیاد کنید تا اب داخل قابلمه زود به جوش بیاید.وقتی اب قابلمه جوش امد شعله زیر ان را متوسط رو به کم می کنیم و اجازه می دهیم تا ریز قل بخورد و بپزد.این ترکیبات هر چه بیشتر بپزند بهتر و غلیظ تر خواهند شد. اما به طور متوسط با دادن زمانی حدودی چهار الی پنج ساعت با حرارت بسیار کم و ملایم هم عصاره ای جا افتاده و غلیظ خواهید داشت.

در طول این مدت در قابلمه را بگذارید. هر چهل دقیقه یک بار به قابلمه سر بزنید و کف روی مایع را بردارید و دور بریزید.بعد از گذشت پنج ساعت زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید عصاره کمی از حرارت بیوفتد و از داغی اش کاسته شود. اما خنک نشود تا لایه ای چربی روی ان ببندد.حالا گوشت ها را به کمک کفگیر شکاف دار از داخل قابلمه بردارید و کنار بگذارید.

الک و یا یک صافی بردارید و روی لگن و یا قابلمه ای قرار دهید. عصاره را روی الک بریزید تا مواد جامد و مایع ان جدا شود. سبزیجات له شده و چربی ها داخل صافی می مانند و عصاره داخل لگن ریخته می شود.مواد جامد را دور بریزید.

عصاره شما اماده است. ان را ابتدا در محیط اتاق و بعد در یخچال قرار داده تا خنک شود و بعد داخل شیشه بریزید و نگه داری کنید.برای این که عصاره گوشت شما طعم بهتری داشته باشد، باید خیلی غلیظ تر شود. وقتی ان را صاف کردید و خنک شد و چربی اش را گرفتید، دوباره ان را داخل قابلمه ای بریزید و گوشت ها را داخل عصاره قرار دهید. سپس قابلمه را روی گاز بگذارید تا حجمش کم شود. عصاره غلیظ و سفت شما اماده است.

نکات تکمیلی تهیه عصاره گوشت

  • اگر در حین پخت آب قابلمه تبخیر شد، مقداری آب داغ به آن اضافه کنید و از ریختن آب سرد خودداری کنید؛ زیرا باعث شکستن شیشه خواهد شد.
  • حجم مواد درون شیشه از 2/5 حجم کل شیشه بیشتر نشود تا گوشت به خوبی بپزد.
  • در صورت تمایل می توانید کمی هویج و جعفری خرد شده به گوشت اضافه کنید تا عصاره گوشت خوشمزه تری داشته باشید.
  • هر چه گوشت مورد استفاده، مرغوب تر و باکیفیت تر باشد عصاره گوشت بهتری خواهید داشت.

خواص عصاره گوشت

  • پروتئین، کلسیم و ژلاتین موجود در عصاره گوشت برای استخوان و غضروف بسیار مفید بوده و باعث بهبود درد مفاصل و آرتروز می شود.
  • پرولین و گلیسین موجود در عصاره گوشت برای بافت بدن بسیار مفید است.
  • کلسیم و کلاژن موجود در عصاره گوشت نیز برای جوانسازی پوست بسیار مفید است.
  • بعلت تاثیر عصاره در تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دستگاه گوارش در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است.
  • مواد معدنی موجود در آن برای زنان باردار شیرده که به احتمال زیاد دچار کاهش مواد معدنی می شوند بسیار مفید خواهد بود.
  • عصاره گوشت در عملکرد کلیه ها و غدد فوق کلیوی بسیار مفید است.
  • ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عصاره گوشت باعث بهبود جریان خون، گرفتگی قلب و رگ می شود و در نهایت باعث عملکرد بهتر مغز میشود.
  • مصرف عصاره گوشت باعث جوانسازی و شادابی پوست و رفع چین و چروک ها می گردد.
  • ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این ماده غذایی به تولید خون، بهبود کیفیت و جریان خون کمک می کند.
  • در صورتی که رژیم از نوع کم کالری هستید استفاده از این عصاره ها بسیار مفید خواهد بود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه