طرز تهیه شوید خولی غذای گیلانی

  چهارشنبه، 16 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه شوید خولی غذای گیلانی
خورش شوید از انواع غذاهای معروف شمالی است که شما می توانید این نوع خورش خوشمزه را در منزل به راحتی بپزید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید. در دستور اصلی تهیه این غذا از مرغابی استفاده می شود. در صورت تمایل می توانید در دستور تهیه خورش شوید به جای گوشت مرغابی از گوشت مرغ استفاده کنید.

در طرز تهیه خورش شوید از مرغابی و آلوچه و شوید و آلو و تخم مرغ و آبغوره و روغن و نمک و فلفل استفاده می شود. باقلا قاتق، خورش شوید و ترش تره از انواع خورش های شمالی خوشمزه و پرطرفدار هستند و اگر شما تمایل دارید برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی تان انواع خورش های اصیل و محلی را در منزل بپزید بهتر است از پخت این نوع خورش ها غافل نشوید.

مواد لازم برای شوید خولی غذای گیلانی

  • مرغ :یک عدد
  • آلوچه خشک :100 گرم
  • پیاز خلالی شده : 2 عدد متوسط
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • شوید :250 گرم
  • آب جوش :2 لیوان
  • گشنیز و جعفری خرد شده :2 قاشق سوپ خوری
  • روغن : به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه :به میزان لازم

طرز تهیه شوید خولی غذای گیلانی

مرغ را به هر تعداد که دوست دارید خرد کنید و به همراه پیاز تفت دهید. وقتی رنگ پیاز طلایی شد ، سبزی خرد شده را هم به آنها اضافه کنید و هم بزنید تا سبزی هم کمی تفت بخورد.تخم مرغ ها را در یک ظرفی بشکنید و هم بزنید و بعد از اینکه سبزی کاملا نرم شد ، به مواد داخل تابه اضافه کنید .وقتی تخم مرغ ها بسته شدند آلوچه خشک شسته شده را به خورشت اضافه کنید و به همراه بقیه مواد مقداری سرخش کنید.2 لیوان آب جوش داخل مواد سرخ شده بریزید و اجازه دهید تا مرغ پخته شود. سپس به آنها نمک ، فلفل و زردچوبه اضافه کنید تا خورش مزه دار شود.

نکات طلایی برای پخت بهتر خورش شوید

  • خورش شوید از انواع خورش های ترش است و اگر شما تمایل دارید این خورش خوشمزه طعمی ملس و بی نظیر داشته باشد می توانید یک تا دو قاشق شکر به آن اضافه کنید.
  • خورش شوید از انواع خورش های محلی شمالی و مخصوص غرب گیلان می باشد.
  • در صورت تمایل می توانید در دستور تهیه خورش شوید به جای گوشت مرغابی از گوشت مرغ استفاده کنید.

خواص شوید

کالری شوید واقعا خیلی کم است. یعنی چیزی در حدود ۴۳ کالری در هر ۱۰۰ گرم. در همین مقدار اندک کالری، مواد مغذی بسیاری وجود دارد. شوید سرشار از ویتامین A و ویتامین C است. تقریبا هر ۳۰ گرم از این سبزی خوش عطر، ۴۳ درصد از ویتامین A لازم در روز و ۴۰ درصد از ویتامین C لازم برای بدن را به طور روزانه تأمین می کند. اما داستان شویدِ خوش بو و مواد مغذی به همین جا ختم نمی شود. این گیاه دارای مقادیری ویتامین B6، کلسیم، آهن، منیزیم و فولات نیز است.

خواص ضدسرطانی شوید

شوید به خاطر وجود ۳ مونوترپنی که عنوان شد (لیمونن، کاروون، آنتوفران) دارای خاصیت ضدسرطان است. مونوترپن ها، آنزیم هایی موسوم به ﮔﻠﻮﺗﺎﺗﯿﻮن اس. ﺗﺮاﻧﺴﻔﺮاز (glutathione-S-transferase) را تحت تأثیر قرار می دهند و با تحریک این آنزیم ها مانع از پا گرفتن سرطان در بدن می شوند. گلوتاتیون به طور کلی نوعی آنتی اکسیدان مؤثر است و مونوترپن ها به تقویت فعالیت آنزیمی آن کمک می کنند. شوید، علاوه بر مونوترپن ها و…، حاوی آنتی اکسیدانی قوی برای مقابله با سرطان هم هست و توانایی بدن در مبارزه با سرطان را دو برابر می کند.

شوید و آنتی اکسیدان ها

مونوترپن ها و زردینه های قوی موجود در شوید که وایسنین (vicenin) و کائمفرول (kaempferol) نام دارند، موجب کمک رسانی به مولکول های آنتی اکسیدان می شوند. آنها به مولکول های اکسیداتیو خطرناک در سلول ها متصل می شوند و مبارزه ای جانانه میان مولکول های اکسیداتیو و و مواد مفید موجود در شوید شکل می گیرد. مولکول های اکسیداتیو باعث بروز مشکلات و بیماری های مختلفی در بدن می شوند. از جمله بیماری هایی که این مولکول ها در وقوع آنها نقش دارند، سرطان و انواع دیابت است. آنتی اکسیدان ها اولین خط دفاعی بدن در برابر این رادیکال های آزاد خطرناک هستند و از خطر ابتلا به بیماری های مزمن در بدن می کاهند.

شوید و کاهش کلسترول

برگ های شوید می تواند موجب کاهش کلسترول بشود. مطالعه ای در این حوزه روی موش ها انجام گرفته و مشخص شده است که مصرف عصاره و قرص شوید در موش هایی با کلسترول بالا باعث ایجاد اثرات مثبتی روی پروفایل لیپیدی آنها شده است. علاوه برآن، اثرات شوید روی آنزیم های کبد، بیان ژنی و فعالیت عمومی آنزیم ها هم تأثیرات مثبتی نشان داده است.

شوید و بهبود هاضمه

شوید به عنوان درمانی خانگی برای رفع مشکلات متعددی استفاده می شود. مثلا برای درمان بی اشتهایی، درمان نفخ شکم، تحریک تولید صفرا و آب گوارشی (digestive juices) کاربرد دارد. آب گوارشی از لوزالمعده ترشح می شود و شامل آنزیم هایی است که کربوهیدرات، چربی و پروتئین های غذا را تجزیه می کند. روغن های موجود در شوید باعث افزایش صفرا و آب گوارشی می شوند.

شوید و دردهای قاعدگی

به دردهای دوران قاعدگی دیسمنوره (Dysmenorrhea ) گفته می شود. قاعدگی دردناک یا دیسمنوره می تواند موجب ناراحتی های بسیار شدیدی در ناحیه ی شکمی شود. علاوه بر شکم، ران ها، لگن و قسمت پایینی کمر هم به شدت تحت تأثیر درد قاعدگی قرار می گیرند. سرگیجه، اسهال، حالت تهوع و استفراغ هم از دیگر علائم دردهای قاعدگی هستند. یکی از خواص شوید، درمان این دردهاست. شوید در مقایسه با مُسکن ها و داروهای شیمیایی، گزینه ای مناسب تر به نظر می رسد.

شوید و بهبود علائم افسردگی

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در سراسر دنیا، حدود ۳۵۰ میلیون نفر دچار افسردگی هستند. ازآنجایی که داروهای ضدافسردگی و درمان آن، عوارض جانبی متعددی ایجاد می کنند، جایگزین کردن درمان های گیاهی می تواند ایده ی بسیار خوبی برای بهبود علائم افسردگی باشد. درواقع، بسیاری از گیاهان بدون هیچ گونه عارضه ای به درمان اضطراب، درمان افسردگی و درمان بی خوابی کمک می کنند.

شوید و خواص ضدمیکروبی

کاروون موجود در شوید به عنوان ترکیبی جادویی شناخته می شود. این ماده در ایجاد آرامش، بهبود عملکرد معده و هاضمه و جلوگیری از سرطان مفید است. ضمن اینکه خواص ضدمیکروبی و ضدقارچ هم دارد. روغن های موجود در شوید در برابر انواع باکتری ها مقاومت می کنند.

شوید و افزایش کیفیت خواب

از سایر خواص شوید می توان به رفع بی خوابی و افزایش کیفیت خواب اشاره کرد. دو زردینه موجود در شوید یعنی وایسنین (vicenin) و کائمفرول (kaempferol) به تسریع تولید هورمون ها در بدن کمک می کنند و باعث احساس آرامش در بدن می شوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (228 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (60 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (59 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم