تاثیر بی نظیر عسل در درمان گرمازدگی

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
تاثیر بی نظیر عسل در درمان گرمازدگی
در هوای گرم تابستان گرمازدگی امری غیرعادی نیست و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد. با این حال آشنایی با این مشکل و استفاده از روش های درمانی به ویژه با مواد طبیعی مثل عسل می تواند از بروز خطرات جدی جلوگیری کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی خواص عسل طبیعی برای درمان گرمازدگی بپردازیم.

گرمازدگی

دمای طبیعی یک فرد معمولی بین 36 الی 37 درجه سانتی گراد است. چنانچه درجه حرارت بدن فرد به هر دلیلی پایین تر یا بالاتر از حد نرمال برود مکانیسم درجه حرارت بدن فرد دچار اختلال می شود. اگر درجه حرارت بدن بالاتر از حد نرمال برود، گرمازدگی رخ می دهد. بیشترین موارد گرمازدگی، در فصل تابستان و گرمای زیاد و همچنین شهرهایی که نسبت به شهرهای دیگر گرمای زیاد تری دارند، گزارش می شود. با این حال در برخی موارد رطوبت هوا در دماهای نه چندان زیاد نیز ممکن است علتی برای ایجاد گرمازدگی باشد. ورزش یا فعالیت در گرمای شدید و در محیطی گرم و بیش از اندازه در مدت زمان زیاد باعث می شود بدن، آب فراوانی را از طریق تعریق از دست بدهد. در این حالت، بدن فرد دچار اختلال می شود. یعنی درجه حرارت فرد بالا می رود و بدن توانایی دفع گرمای زیاد را ندارد.

افرادی که در کشورها و شهرهای گرم زندگی می کنند نسبت به افرادی که در کشورهای سردسیر و معتدل زندگی می کنند به مراتب کمتر دچار گرمازدگی می شوند و بدن آنها بیشتر مقاومت می کند. بدن کودکان می تواند سه تا پنج برابر سریعتر از بزرگسالان گرم شود، بنابراین دقت به علائم گرمازدگی در کودکان بسیار مهم است. همچنین افراد دارای مشکلات قلبی، افراد چاق یا کسانی که دارای بیماری های خاص هستند و افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند، بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می گیرند. گرمازدگی می تواند ضعیف، متوسط یا شدید باشد.

ریختن آب روی صورت

علائم گرمازدگی

گرمازدگی علائم متفاوتی دارد. برخی از این علائم عبارتند از:

  • احساس تشنگی کردن
  • احساس سردرد
  • احساس ضعف
  • احساس خستگی
  • حالت تهوع
  • زدن نبض به حالت سریع

اقدامات اولیه برای کمک به فرد گرمازده

اقدامات اولیه ای که می تواند به شخص گرمازده کمک کند تا از شرایط بحران خلاص شود به این شرح است:

  • انتقال به سایه: در ابتدا فرد را به جای سایه انتقال می دهیم تا دمای بدن فرد پایین بیاید.
  • درآورن لباس: لباس های شخص بیمار را تا جای ممکن درآورده تا باعث پایین اومدن درجه حرارت شخص شود.
  • خوردن مایعات: مایعات خنک به فرد کمک می کند تا از احتمال عوارض جدی خلاص شود. یکی از بهترین نوشیدنی ها، شربت عسل کنار به همراه خاکشیر یا تخم شربتی است. البته که یک شربت سکنجبین خنک نیز می تواند معجزه کند.
  • بادزدن: با کمک کاغذ یا وسیله ای که بتوان فرد را باد زد. با انجام این کار دمای حرارت بدن پایین می آید.
  • حمام : در نهایت گرفتن حمام کمک بزرگی به فرد بیمار می کند.

در هنگامی که فرد دچار گرمازدگی می شود می توان با ریختن آب خنک روی سر و صورت بیمار، درجه حرارت فرد را پایین آورد. این کار کمک بزرگی می کند تا فرد دچار شوک و سپس مرگ نشود. البته این در شرایطی است که فرد فقط گرمازده شده باشد و علائمی از آفتاب سوختگی بر روی پوستش نباشد.

البته در کنار تمامی مواردی که بیان شد، عسل به عنوان یک منجی برای رفع گرمازدگی شناخته می شود که باید به صورت ویژه ای به آن توجه شود.

راهکار عسل برای درمان سریع گرمازدگی

شاید برای بسیاری از افراد قابل توجه باشد که عسل می تواند برای درمان گرمازدگی موثر مواقع شود. عسل هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی می تواند به بهبود شرایط بدن فرد گرمازده کمک کند. البته بهتر است از عسل هایی با طبع متعادل مثل عسل کنار استفاده شود.

شربت سرکه انگبین

یکی از بهترین نوشیدنی هایی که با عسل تهیه می شود و برای درمان گرمازدگی و برطرف کردن عوارض ان مورد استفاده است، شربت سرکه انگبین است. این شربت خواص فوق العاده ای برای درمان گرمازدگی دارد و همین موضوع باعث می شود تا از شربت سرکه انگبین به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش و درمان گرمازدگی یاد شود. البته بهتر است این شربت را با سکنجبین که به جای عسل در آن شکر استفاده شده، اشتباه نگیرید.

شربت خاکشیر و عسل

این شربت نیز از بهترین معجون ها برای درمان گرمازدگی است. سعی کنید اگر فردی دچار گرمازدگی شد، به او شربت خاکشیر و عسل طبیعی بدهید. اگر از عسل کنار برای شیرین کردن شربت استفاده کنید، قطعا اثرات فوق العاده ای خواهید دید. پس دست دست نکنید و خیلی سریع این شربت را برای خود یا هر فردی که دچار گرمازدگی یا عطش شدید شده است تهیه کنید.

شربت خاکشیر

شربت آب و عسل

آب و عسل ساده ترین نوع شربتی است که می توان با عسل تهیه کرد که باعث هیدراته شدن بدن می شود.

شربت عسل و عرق کاسنی

شربت عرق کاسنی یکی از شربت های قدیمی و اصیل ایرانی است که در بخش های مختلف کشور بخصوص مناطق گرم کشور طرفداران بسیاری دارد.

شربت آبلیمو عسل

همه ما شربت آبلیمو را تجربه کرده ایم. بخصوص اگر یک روز گرم را پشت سر گذاشته باشید هیچ چیز مانند یک شربت آبلیموی گوارا نمی تواند ما را سرحال بیاورد.

شربت آبلیمو عسل

شربت عسل و گلاب

شربت عسل و گلاب نیز برای رفع عطش در روزهای گرم سال بسیار مناسب است و می تواند باعث آبرسانی به بدن شما شود. ضمن اینکه گلاب نشاط آور است و می تواند در طول روز خلق و خوی شما را بهبود دهد.

شربت عسل و عرق بیدمشک

شربت عرق بیدمشک یکی از شربت های پرطرفدار است که به خاطر و طعم و عطر بی نظیری که دارد بسیاری از افراد به آن علاقمند هستند. ترکیب عسل و عرق بیدمشک می تواند یه نوشیدنی گوارا برای روزهای گرم تابستان باشد و حسابی باعث سرحال شدن شما شود.

شربت عسل و عرق بهارنارنج

بعید است کسی پیدا شود که از عطر و طعم منحصر به فرد بهارنارنج خوشش نیاید. شربت عرق بهارنارنج نیز یکی از شربت های بسیار خوش مزه است که می توانید از آن بهره ببرید.

شربت عسل و تخم شربتی

به طور کلی تخم شربتی را می توان به تمام شربت های بالا اضافه کرد چرا که هم خواص ویژه ای دارد و هم اینکه ظاهر شربت شما را بسیار جذاب و لعاب دار می کند.

شربت تخم شربتی

استفاده از عسل به صورت موضعی

برای کاهش حرارت بدن می توانید در قسمت هایی که حرارت آن زیاد است، از عسل به صورت موضعی استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که قبل از مصرف موضعی عسل باید از نداشتن حساسیت به عسل طبیعی مطمئن شوید. همچنین اطمینان حاصل کنید که عسل طبیعی است؛ زیرا عسل های مصنوعی و تقلبی حتی ممکن است باعث آسیب به پوست و افزایش گرمای بدن شوند.

عسل

سخن آخر

عسل یک معجزه فوق العاده عالی برای درمان گرمازدگی است. پس آن را جدی بگیرید و حتما برای رفع گرمازدگی از آن استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (613 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (188 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان