درمان گرمازدگی و نکات مهمی که باید بدانید

  چهارشنبه، 06 بهمن 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
درمان گرمازدگی و نکات مهمی که باید بدانید
گرمازدگی شرایطی است که علائم آن شامل تعریق شدید و ضربان قلب سریع و در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن است. این حالت یکی از سه سندرم مربوط به گرماست. در حقیقت گرمازدگی خفیف ترین و گرما گرفتگی (گرفتگی عضلات بر اثر گرما) شدیدترین آن می باشد.

گرمازدگی شرایطی است که علائم آن شامل عرق شدید و نبض بالا است. این یکی از سه سندروم مرتبط با گرما است که گرفتگی عضلات را خفیف ترین و گرمازدگی شدید ترین آن موارد است.علل گرمازدگی عبارتند از قرار گرفتن در معرض دمای بالا، به ویژه هنگامی که همراه با رطوبت بالا و فعالیت فیزیکی شدید باشد. بدون درمان سریع، گرمازدگی می تواند منجر به یک وضعیت تهدید کننده زندگی شود. خوشبختانه، گرمازدگی قابل پیشگیری است.

علل گرمازدگی

ترکیب گرمای بدن با گرمای محیط دمای مرکزی نامیده می شود. این به معنی دمای داخلی بدن است. بدن برای حفظ درجه حرارت مرکزی طبیعی که تقریباً ۹۸.۶ فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) است نیاز به دریافت گرما از محیط یا از دست دادن گرما دارد. در صورت بروز مشکل در عدم توانایی بدن در خنک کردن دمای مرکزی خود، گرمازدگی اتفاق می افتد.در هوای گرم بدن عمدتا با تعریق خنک می شود. تبخیر عرق دمای بدن را تنظیم می کند. با این حال، وقتی در هوای گرم و مرطوب بیش از حد ورزش کنید یا فعالیت سنگین داشته باشید، بدن قادر به خنک کردن خود نخواهد بود. در نتیجه ممکن است دچارگرمازدگی، خفیف ترین نوع بیماری مرتبط با گرما، شوید.علائم گرما گرفتگی معمولاً شامل تعریق شدید، خستگی، تشنگی و کرامپ یا گرفتگی عضلات است. درمان سریع نیز معمولاً از پیشرفت علائم آن جلوگیری می کند. گرما گرفتگی را می توان با نوشیدن مایعات یا نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت ها، رفتن به مکان خنک تر مانند اتاق با تهویه مطبوع یا زیر سایه و استراحت، درمان کرد.علاوه بر هوای گرم و فعالیت شدید، سایر دلایل گرمازدگی عبارتند از:

  • کمبود آب بدن که باعث کاهش توانایی تعریق و حفظ درجه حرارت طبیعی بدن می شود.
  • مصرف الکل که می تواند توانایی بدن در تنظیم دما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • پوشیدن لباس زیاد، به خصوص لباس هایی که اجازه نمی دهند عرق به راحتی تبخیر شود.

علائم گرمازدگی

علائم و نشانه های گرمازدگی ممکن است به طور ناگهانی یا در طول زمان، به خصوص در دوره های طولانی مدت ورزش ایجاد شود. علائم و نشانه های گرمازدگی عبارتند از:

  • پوست مرطوب سرد با گرگرفتگی در هنگام گرما
  • عرق کردن شدید
  • ضعف
  • سرگیجه
  • خستگی
  • نبض ضعیف یا تند
  • فشار خون پایین
  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع
  • سردرد

گرمازدگی

روش های درمان گرمازدگی در خانه

درمان گرمازدگی، عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد. درمان فوری گرمازدگی یک فوریت پزشکی است. اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی شده، فوراً یک آمبولانس خبر کنید یا هر چه سریع تر او را به نزدیک ترین بیمارستان برسانید. اولین اقدام، کاهش هر چه سریع تر دمای بدن فرد است.

برای درمان گرمازدگی ماست بخورید

مصرف ماست با آب برای مقابله با گرمازدگی بسیار مفید است و پیشنهاد می شود برای درمان گرمازدگی ماست بخورید. دو قاشق ماست را با کمی نمک و پودر زیره در آب حل کرده و بنوشید. با نوشیدن 1 الی 2 لیوان دوغ در روزهای گرم می توانید تا حد زیادی از گرمازدگی جلوگیری کنید.ماست به دلیل داشتن آب باعث طراوت و سرد شدن بدن تان می شود. همچنین ماست شامل پروبیوتیک ها، پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین است که مواد مورد نیاز بدن شما را نیز تامین می کند.

برای درمان گرمازدگی حمام آب خنک بگیرید

حمام آب سرد و خنک اقدامی ضروری و اورژانسی در مقابله با گرمازدگی است. دوش گرفتن با آب سرد یا غوطه ور شدن در وان به مدت 15 تا 20 دقیقه می تواند دمای بدن رو کاهش دهد و یکی از اقدامات ضروری و اورژانسی قبل از رساندن فرد گرمازده به بیمارستان است. این درمان توسط متخصصان نیز توصیه می شود زیرا خنکی آب باعث کاهش کلی درجه حرارت بدن می شود.هیچ وقت از آب یخ برای این کار استفاده نکنید زیرا ممکن است درجه حرارت بدن را به شدت کاهش دهد که این امر عوارض بیشتری را در پی خواهد داشت. دمای آب کمی خنک باشد کافی است.

استفاده از طب چینی برای درمان گرمازدگی

در حال حاضر در بیشتر جهان و بخصوص در طب چینی استفاده از ماش افزایش یافته یکی از درمان های اصلی برای گرمازدگی محسوب می شود. زیرا ماش گیاهی ضد تب در طبیعت است و جوشانده ی آن باعث دفع سموم بدن می شود. یک فنجان ماش را به همراه 3 فنجان آب بجوشانید و عصاره ی آن را برای کاهش دمای بدن تان میل کنید.

استفاده از روغن های گیاهی برای درمان گرمازدگی

روغن نعناع، روغن اسطوخودوس، روغن زیتون یا روغن بادام رو به نسبت های مساوی باهم مخلوط کرده و در پشت گردن، کف دست و داخل مچ دست بمالید. با این کار شما به کاهش دمای بدن تان کمک می کنید. اسطوخودوس برای تسکین پوست در موقع آفتاب سوختگی و همچنین برای اعصاب نیز بسیار مفید است. روغن نعناع اثر خنک کنندگی برای بدن دارد و تب رو کاهش می دهد.

برای درمان گرمازدگی آب پیاز استفاده کنید

دو راه برای استفاده از آب پیاز در درمان گرمازدگی وجود دارد:

با دیدن علایم گرمازدگی و برای کاهش دمای بدن تان آب پیاز را در پشت گوش، زیر پا و روی قفسه ی سینه ی خود بمالید.بعد از گرمازدگی یک قاشق چای خوری آب پیاز را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و میل کنید.

بهتر است که این مخلوط را تا چند روز بعد از گرمازدگی هم مصرف کنید تا کاملا علائم برطرف بشوند. آب پیاز به عنوان یکی از درمان های طبیعی در گرمازدگی استفاده می شود اما مکانیزم دقیق عملکردش هنوز شناخته شده نیست.

آب تمبر هندی برای درمان گرمازدگی

تمبر هندی را برای چند دقیقه بجوشانید و عصاره ی آن را با شکر یا عسل مخلوط و استفاده کنید. میوه ای با طبیعت سرده و برای رفع تشنگی و از بین بردن تب بسیار مفید است. حتی استفاده از تمبر هندی تهوع را هم از بین می برد.

برای درمان گرمازدگی آب گشنیز بنوشید

برای رفع تهوع و استفراغ آب گشنیز بنوشید. گشنیز گیاهی خنک کننده است و با از بین بردن حرارت بالای بدن علائم گرمازدگی رو بهبود می بخشد.

سرکه سیب برای درمان گرمازدگی

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید. سرکه سیب حاوی مواد معدنی و ویتامین هاست که به دوباره پر کردن الکترولیت های از دست رفته ی بدن کمک می کند.

درمان گرمازدگی در کودکان

  • هرچه سریع تر کودک خود راخنک کنید و لباسش را در آورید.
  • از مایعات خنک اما نه چندان سرد برای کودک استفاده کنید.
  • استفاده از پنکه و آب ولرم هم برای رفع گرما موثر است.
  • بهتر است بلافاصله بعد از کاهش دمای نوزاد یا کودکتان، او را به مرکزدرمانی ببرید تا اقدامات لازم برای جلوگیری از گرمازدگی انجام شود.

پیشگیری از گرمازدگی

می توانید برای جلوگیری از گرمازدگی و سایر بیماری های مرتبط با گرما اقدامات احتیاطی انجام دهید. هنگام افزایش دما، به یاد داشته باشید:

  • لباس های سبک و گشاد بپوشید: پوشیدن لباس اضافی یا تنگ، جلوی خنک شدن بدن را می گیرد.
  • مواظب آفتاب سوختگی باشید: آفتاب سوختگی بر توانایی خنک شدن بدن تأثیر می گذارد. بنابراین در فضای باز از کلاه لبه دار، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ هر دو ساعت یک بار استفاده کنید.
  • مصرف مایعات فراوان:هیدراته ماندن به تعریق و حفظ دمای بدن کمک می کند.
  • احتیاط در مصرف داروهای خاص: اگر داروی مصرفی شما اختلالی در میزان آب بدن یا دفع گرما به وجود می آورد، مراقب مشکلات مربوط به گرما باشید.
  • داخل اتومبیلی که پارک شده ننشینید: این یکی از دلایل عمده مرگ های ناشی از گرما در کودکان است. دمای خودرویی که زیر آفتاب پارک شده می تواند در عرض ۱۰ دقیقه، ۲۰ درجه فارنهایت (بیش از ۷/۶ درجه سانتیگراد) افزایش یابد.
    نشستن داخل اتومبیل پارک شده در هوای گرم، حتی اگر شیشه ها پایین یا ماشین زیر سایه باشد، ایمن نیست. وقتی ماشین را پارک می کنید برای جلوگیری از ورود کودکان به داخل، آن را قفل نگه دارید.
  • در ساعات گرم روز به خود استراحت دهید: اگر مجبور به انجام فعالیت شدید در روز گرم هستید، مایعات بنوشید و مرتبا در یک مکان خنک استراحت کنید. ورزش یا فعالیت بدنی را در ساعات خنک روز مانند صبح زود یا عصر انجام دهید.
  • به آب و هوای جدید خو بگیرید: زمان کار یا ورزش در گرما را تا زمانی که به آن خو می گیرید، محدود کنید. افرادی که به هوای گرم عادت ندارند، مستعد ابتلا به بیماری های مربوط به گرما هستند. چند هفته طول می کشد تا بدن با هوای گرم سازگار شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (667 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (202 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (151 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان