تاثیر کف سازی بر دکوراسیون خانه

  چهارشنبه، 02 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
تاثیر کف سازی بر دکوراسیون خانه
ساعد نیوز: کف سازی و انتخاب کفپوش مناسب یکی از مهم ترین مراحل طراحی داخلی و دکوراسیون است. کف فضای نشیمن در خانه می تواند با سرامیک، پارکت، سنگ و یا موکت فرش شود و متناسب با سلیقه ی افراد خانواده، سبک دکوراسیون، عملکردهایی که در فضای نشیمن اتفاق میفتند و … می توان کفپوش این فضا را انتخاب کرد.

هماهنگی میان رنگ ها یکی از مهم ترین عواملی است که درستی و یا نادرستی طراحی داخلی و دکوراسیون یک مکان را مشخص می کند. طراحان داخلی حرفه ای زمانی که می خواهند یک مکان را طراحی کنند، هماهنگی میان تمام عوامل از جمله نوری که از پنجره های مکان وارد می شود، محل قرار گیری عناصر روشنایی بخش، رنگ مبلمان تا رنگ دیوار ها و کفپوش ها را در نظر گرفته و اقدامات لازم را انجام می دهند. به خصوص زمین و دیوار ها به دلیل این که سطوح وسیعی بوده و از عناصر اصلی طراحی به شمار می روند، باید در انتخاب رنگ و مصالح آن ها دقت بیشتری صورت بگیرد. انتخاب یک کفپوش نامناسب می تواند باعث دلگیر شدن و تاریک شدن فضا شده و مکان را از آن چه که هست کوچک تر و باریک تر جلوه دهد. به همین دلیل است که رنگ کفپوشی که انتخاب می کنید از اهمیت بالایی در طراحی داخلی برخوردار است و زمانی که می خواهید کفپوش انتخاب کنید باید اهمیتی که رنگ آن در طراحی داخلی دارد را در نظر داشته باشید. در این مطلب به اهمیت رنگ کفپوش ها و نکاتی که باید به آن ها توجه داشته باشید خواهیم پرداخت.

در گذشته انتخاب مصالح و رنگ کفپوش بسیار آسان تر بود، زیرا در پارکت ها رنگ قهوه ای و در کاشی و سرامیک رنگ های خنثی بسیار پرکاربرد و در دسترس بودند. اما با تغییر مداوم ترند ها و تکنولوژی های جدید، امروزه در زمینه کفپوش ها و انتخاب های پیش روی ما نیز هیچ حد و مرزی وجود ندارد. همین موضوع باعث می شود انتخاب مصالح و رنگ مناسب برای کفپوش ها کمی دشوار شود. اما نگران نباشید، با توجه به برخی نکات می توانید به راحتی انتخاب درست را انجام دهید.

طبق بررسی های انجام شده ثابت گردیده است که رنگ ها در مقیاسی وسیع، تاثیرات بسیاری در طراحی فضای داخلی دارد. مهمترین بخش هایی که رنگ در آنها نمایان می شود پوشش های اصلی در فضای داخلی است، که کف پوش ها بیشترین قسمت را بعد از دیوار ها به خود اختصاص می دهند.

منسوجات کفپوش موکت و فرش و نقش آن در دکوراسیون داخلی

کف پوش ها در دکوراسیون داخلی به دو دسته تقسیم می شوند 1. کفپوش های بافته یا منسوج 2. کفپوش های غیر بافت. کفپوش هایی که از بافت در آنها استفاده می شوند، اساسا در دسته منسوجات قرار می گیرند که شاید اصلی ترین آن ها را همه شما بشناسید. بله موکت اصلی ترین این دسته است. موکت ها به شما این امکان را می دهند که در همه قسمت های خانه بنشینید، همین طور اگر خانه شما کفی نا هموار داشته باشد موکت می تواند بسیاری از این ناهمواری ها را بپوشاند.

رنگ و طرح های بسیار زیاد یکی دیگر از ویژگی های به کار بردن موکت در طراحی داخلی ساختمان است شما می توانید طرح های کارتونی زیبایی را برای اتاق خواب بچه به کار ببرید در حالی که برای اتاق پذیرایی خود، در طراحی دکوراسیون داخلیتان رنگی سنگین را انتخاب می کنید. نصب موکت هم بسیار آسان است و بزرگ ترین محیط ها را می توان ظرف چند ساعت با موکت فرش کرد. گرمای بسیار مطبوع هم دیگر مزیت به کار بردن موکت به عنوان کفپوش در دکوراسیون منزل شماست.

اما موکت ضعف هایی هم دارد. یکی از مهم ترین این ضعف ها عدم توانایی در شستن آن است. از آنجایی که در بسیاری از طرح های دکوراسیون داخلی خانه تمام سطح خانه با موکت پوشیده می شود شستن موکت ها کاری هزینه بر و مشکل است.

همه ما ایرانی ها فرش را به عنوان اصلی ترین کفپوش خانه های خود می دانیم و برای این کفپوش خاص در دکوراسیون داخلی خانه خود اهمیت بسیار بالایی قائلیم انواع فرش های ماشین و دست باف در سنت ما و در خانه های ما جایی ویژه دارد. در طراحی دکوراسیون های مدرن فرش جایگاه خاصی دارد. برعکس موکت که همه جای خانه را می توان با آن پوشاند فرش یک عوض کننده فضای خانه است، حتما به یاد داشته باشید که فرش بیشتر از آن که نقشی به عنوان زیر انداز داشته باشد بهتر است به عنوان یک کف پوش زینتی استفاده شود. به این صورت این هنر دستی ایرانیان به اجر و قرب خود می رسد و البته خانه شما هم بسیار زیبای می شود.

کفپوش های بدون بافت در دکوراسیون داخلی

این که انواع سنگ، سرامیک و پارکت های از جنس چوب و اچ دی اف را گروه کف پوش های بدون بافت قرار می دهیم کمی این دسته بندی را وسیع تر از دسته پیشین می کند. سنگ های زیبای تزئینی و همین طور انواع کف پوش های طرح چوب و چوبی می تواند خانه شما به حد بسیار دلپذیری از زیبایی برساند. سنگ ها طرح های طبیعی خود را دارند و البته انتخاب طرح و رنگی خاص برای استفاده در کف ساختمان مستلزم هزینه زیاد و همین طور وقت زیاد است.

چون کار گذاشتن سنگ نیاز به برشکاری و سنگ کاری دارد. نکته دیگر در این میان عدم تغییر سنگ است. کف پوش های دیگر را می توان به راحتی از سطح خانه جمع کرد و نوعی دیگر از آن را در خانه کار گذاشت اما سنگ این گونه نیست البته می توان روی سنگ از کف پوش های دیگری استفاده کرد اما به یاد داشته باشید که هزینه فوق العاده بالای سنگ به خصوص سنگ های قیمتی و بسیار مرغوب در کف ساختمان، شما را بر آن می دارد که تا مدت ها به ترکیب دکوراسیون داخلی منزلتان دست نزنید به هر حال سنگ زیبایی بسیار بالایی دارد و طرح های کلاسیک سلطان بلامنازع است.

حتی در برخی از طراحی های مدرن و پست مدرن هم سنگ نقش خاصی را ایفا می کند اما به یاد داشته باشید که سنگ وزن زیادی هم دارد و به کاربردن وسیع آن سبب عدم استحکام بنا می شود.
یکی از توصیه های گروه راهیل هنری استفاده از جایگزین های سنگ در کف ساختمان است. مثلا سرامیک و یا سنگ های مصنوعی و یا پوشش های اچ دی اف که می توانند علاوه بر زیبایی، طرح خانه شما را هم به شدت زیبا و دوست داشتنی کنند. به هر حال این انتخاب شما ست که زیبایی خانه شما را می سازد و ما هم با توصیه های خود می توانیم زیبایی را برای خانه شما پدید آوریم.

عوامل مهم در کف سازی

کنتراست ظاهری

کنتراست ظاهری بین کف و سطوح مجاور، اثاثیه و مبلمان برای اشخاصی که دچار ضعف بینایی هستند، مهم است. این افراد باید بتوانند سطوح مختلف و خطرات بالقوه، مثل تغییر در سطح و موانع روی کف را تشخیص دهند. یک محیط با طراحی ظاهری مناسب می تواند به جهت گیری و رهیابی اطراف ساختمان نیز کمک کند. کنتراست ظاهری با مقایسه عدد بازتابش نور سطوح مختلف ارزیابی می شود. این رقم شاخصی از کل مقدار نور مرئی است که در زمان روشن شدن سطح، توسط یک منبع نور در همه طول موجها و جهات منعکس می شود. محدوده عدد بازتابش نور از صفر (جذب کل نور) تا ۱۰۰ (بازتاب كل نور) است. مقایسه انواع کفپوش ها به شما کمک می کند تا با آگاهی کامل کفپوش مناسب خود را انتخاب کنید.

تحقیقات نشان داده است کنتراست ظاهری بین سطوح کف و دیوارها، کم بینایان را قادر می سازد تا اندازه و شکل یک اتاق یا فضا را مجسم کنند. بیشترین کنتراست باید در محل برخورد سطوح افقی و عمودی باشد، در این صورت دقیق ترین نشانه دیداری حد اتاق به دست می آید. تخته ها و صفحات حاشیه باید با کف کنتراست و رنگ مشابه با هماهنگ سطح دیوار داشته باشند. از دیوارهایی که گسترش کف نیز محسوب می شوند، مثل فرش هایی که حداکثر تا ارتفاع ازاره روی دیوار چسبانده می شوند، باید اجتناب شود. جایی که حاشیه های مقعر در مناطق مرطوب لازم است، بهتر است در صورت وجود کنتراست ظاهری آنها با کف، محل برخورد سطوح افقی و عمودی برجسته شود.

استحکام و ارتجاع

استحکام کف، روی سهولت رفت و آمد افراد تاثیر می گذارد. معمولاً سطح محکم تر برای کاربران صندلی چرخدار بهتر است. با این وجود، س طوح سخت غیر قابل انعطاف ممکن است برای قدم زدن، خسته کننده باشد و صدمات حاصل از سقوط را شدیدتر کنند. عصا، چوب زیر بغل و چرخ در طول زمان به سطوح نرم مثل فرش و کفپوش های بالشتکی آسیب می زنند.

استحکام و انعطاف کف نه تنها به پوشش بلکه به زیرسازی نیز بستگی دارد. این زیرسازی می تواند بتون، چوب ساختمانی یا کف دسترسی حفاظت شده باشد. بین استحکام و سختی کفی که راه رفتن روی آن آسان است و پوششی که حین افتادن، مرتجع و نرم است، باید تعادل برقرار باشد. چوب طبیعی و وینیل مات جامد بهترین اصطکاک را برای صندلی ها و سایر وسایل چرخدار فراهم می کنند. راحتی پوشش های انعطاف پذیر با پشتوانه اسفنج یا لاستیک حباب دار افزایش می یابد.

مشاهده تصاویر زیبا از دکوراسیون منازل شیک با کف پوش هایشان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (179 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (138 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (28 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
روایتی از بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس