تاثیر شگفت انگیز گلاب بر پوست

  سه شنبه، 21 تیر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
تاثیر شگفت انگیز گلاب بر پوست
گلاب، مایعی معطر و خوشبو است که طی فرایند تقطیر با بخار گلبرگ های گل محمدی به دست می آید. به دلیل پی بردن خواص گلاب برای پوست از آن جهت تهیه محصولات مراقبت پوستی و عطرها استفاده می شود. در این مطلب به بررسی برخی از خواص گلاب برای جوان سازی و بهبود طراوت پوست می پردازیم.

گلاب دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتری است که باعث شفافیت بیشتر پوست شما می شود. همچنین آلودگی ها، عفونت و لکه های روی سطح پوست انسان را از بین می برد و به این طریق شرایط پوست را برای آب رسانی بهتر مهیا می کند. این ویژگی باعث شاداب تر شدن و درخشش بهتر پوست خواهد شد. به همین علت در بسیاری از محصولات و ماسک های زیبایی استفاده شده است. امروزه برای حفظ سلامت و برخورداری از پوست شفاف و باطراوت استفاده از گلاب در برنامه های سلامتی بدن انسان بسیار مفید میتواند باشد. به عنوان مثال گلاب با اضافه نمودن ویتامین های A ،C و E به پوست صورت به جوان ماندن پوست صورت کمک میکند. گلاب برای انواع پوست مناسب است که شامل پوست های خیلی حساس هم می شود. در ادامه با خواص این محصول بر پوست آشنا می شویم.

گل و گلاب

استفاده از گلاب برای پف چشم انسان

گلاب علاوه بر تاثیری که بر شفافیت پوست شما میتواند داشته باشد در بسیاری از مواقع برای رفع لکه و کاهش پف چشم نیز مورد استفاده قرار میگیرد. پف و ورم دور چشم در واقع به معنی تجمع مایعات در نواحی اطراف چشم است. پزشکان معتقدند در غالب موارد پف چشم انسان به دلیل عارضه هایی مانند خستگی چشم، آلرژی، استرس، و کمبود خواب رخ می دهد که میتوان برای هر کدام از درمان هایی استفاده کرد.

اما یکی از پرطرفدارترین روش های موجود برای رفع پف اطراف چشم استفاده از پنبه آغشته به گلاب است. انجام این کار به ویژه به مدت چندین هفته میتواند به بهبود انعطاف پذیری پوست دور چشم کمک کند. به همین دلیل از گلاب به عنوان یکی از موثرترین درمان های خانگی میتوان استفاده کرد.

استفاده از گلاب به عنوان تونر صورت

همیشه به ما گفته می شود که از پاک کننده پوست صورت، نرم کننده و آب رسان برای داشتن پوستی سالم و درخشان استفاده کنید. استفاده از تونر معمولا در بین افراد نادیده گرفته می شود. درحالی که استفاده از تونر صورت قدم بسیار مهمی است چراکه تونر، چربی، آلودگی و باقی مانده مواد آرایشی که پاک کننده آرایش پاک نکرده را از پوست تمیز می کند. از این رو تونر صورت در کنار پاک کنندگی، PH پوست را هم تنظیم می کند.

گلاب خالص یک ماده طبیعی است که PH پوست را متعادل می کند و به اصطلاح «قابض» است و بعد از تمیز کردن باعث کوچک شدن منافذ پوست می شود. استفاده منظم از گلاب پوست را از چربی اضافه تولید شده پاک می کند و به جلوگیری از جوش سرسیاه، جوش سر سفید، آکنه، و جوش زیرپوستی کمک می کند. استفاده از گلاب به عنوان تونر صورت بهتر از استفاده از تونرهایی با پایه مواد شیمیایی است که ممکن است پوست را به مرور خشک کنند. از دیگر خواص گلاب می توان به خاصیت تسکین دهندگی و آرام بخشی آن اشاره کرد که آن را تبدیل به یک تونر کامل برای انواع پوست می کند. گلاب را روی پوست خود بزنید و اجازه دهید که جذب منافذ پوست تان شود. با این کار در لحظه احساس شادابی بیشتری در پوست می کنید و عطر رز باعث بهتر شدن روحیه و حال و هوای شما می شود.

تونر گلاب

آب رسانی بهتر پوست صورت با استفاده از گلاب

گلاب دارای خاصیت پاکسازی زیادی بوده و به همین جهت برای رفع عارضه های پوستی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال برای آب رسانی بهتر منافذ پوست میتوان هر روز یک قاشق گلیسیرین را با گلاب مخلوط کرده و با دستمال کاغذی و یا نخی بر روی پوست خود مالش دهید.

در این بین نیم ساعت صبر کنید تا این مخلوط به خوبی جذب پوست شود. این کار به بهبود شفافیت و طراوت پوست شما کمک زیادی میکند. همچنین میتوان از گلاب به صورت مستقیم بر روی پوست استفاده کرد.

که البته این عمل برای پوست های نازک و خشک توصیه نمی شود. چرا که در بلند مدت ممکن است به التهاب پوست منجر شده و شما را با دردسرهای فراوانی روبرو کند.

گل و گلاب

درمان آکنه با استفاده از گلاب

گلاب علاوه بر موارد یاد شده در رفع آکنه و جوش تاثیر بسیار زیادی دارد. به همین خاطر افرادی که پوست چربی دارند میتوانند با استفاده از ترکیب گلاب با آب لیمو چربی پوست خود را تا حد قابل قبولی کاهش دهند. چرا که ترکیب این دو ماده (گلاب و آب لیمو) باعث بهبود خواص یکدیگر شده را تکمیل می کنند و انعطاف پذیر پوست را بالا می برند. این محلول به ویژه برای درمان آکنه پوستی و پاکسازی منافذ پوست بسیار مفید میتواند باشد. جالب است بدانید که این خاصیت گلاب در ترکیب با آب لیمو چندین برابر شده و میتوان با استفاده مداوم از ان ترکیب، برای دوره های چند هفته ای چربی پوست را تا میزان بسیار زیادی کاهش داد.

گلاب یک پاک کننده آرایش طبیعی

پاک کننده آرایش جایگاه ویژه و مهمی در لوازم آرایش ما دارد. اما اغلب این واقعیت را نادیده می گیریم که بسیاری از پاک کننده های آرایش دارای الکل و مواد شیمیایی قوی هستند که می توانند پوست را به شدت خشک کنند. همچنین، تمام پاک کننده های آرایشی برای پوست حساس مناسب نیستند. یک گزینه دیگر به عنوان پاک کننده آرایش که طبیعی و ملایم باشد انتخاب بسیار خوبی است. تسکین دهندگی به عنوان یکی از خواص گلاب، آن را به یک پاک کننده آرایش ملایم مناسب برای انواع پوست تبدیل کرده است. اگر گلاب را با یک روغن پایه طبیعی ترکیب کنید، می تواند بیشتر مواد آرایشی را بدون هیچ خشونتی از پوست پاک کند. با استفاده از گلاب پوست شاداب و مرطوب می شود و رایحه شیرین آن هم بر مزایای آن می افزاید.

گلاب می تواند به شما کمک می کند که مواد آرایشی را به صورت ملایم از پوست خود پاک کنید. ۲ قاشق گلاب را با یک قاشق روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین ترکیب کنید تا یک آرایش پاک کن موثر و طبیعی بسازید که بیشتر مواد آرایشی قوی را ضمن مراقبت زیاد، از روی پوست پاک می کند. پنبه تمیز را داخل این محلول فرو ببرید و تمام صورت خود را با آن پاک کنید. خواص گلاب و روغن نارگیل هر دو برای پوست زیاد است و حتی می توانید با خیال راحت به عنوان پاک کننده آرایش چشم هم از این ترکیب استفاده کنید.

گلاب به عنوان اسپری صورت

فیس میست (Face Mist) یا اسپری مرطوب کننده صورت، نسل جدید تونر صورت است که با اسپری کردن آن روی صورت، پوست صورت را نرم و شاداب خواهید کرد. این اسپری ها چندکاره اند و به تمیز کردن، آب رسانی پوست و فیکس کردن آرایش کمک می کنند و باعث تنظیم PH پوست نیز می شوند. جدا از همه این ها، یک اسپری صورت و گردن برای زمانی که احتیاج به یک وسیله برای سرحال شدن داریم، بسیار کارآمد و دم دست است. فیس میست معمولا ترکیبات طبیعی دارد که برای پوست مفید است. اما اگر اسپری صورت شما تمام شد یا تصمیم گرفتید که از اسپری صورت و گردن ۱۰۰ درصد طبیعی استفاده کنید، گلاب می تواند یک انتخاب عالی برای یک اسپری صورت حرفه ای باشد که هزینه کمتری هم برای شما دارد.

همراه داشتن یک اسپری صورت گلاب کمک می کند عرق و ذرات آلودگی را هر موقع و در هر شرایطی از پوست خود پاک کنید؛ چه در ماشین یا در حال حرکت هستید، چه بعد از ورزش یا وسط یک روز شلوغ کاری. بهترین بخش ماجرا اینجاست که در هر فصلی می توان از اسپری صورت گلاب استفاده کرد و فقط مخصوص یک فصل یا آب و هوای خاص نیست؛ پوست ما همیشه به آب رسانی احتیاج دارد. چند پاف از اسپری صورت با ترکیب گلاب روی پوست خسته و تعریق کرده می تواند به سرعت باعث سرحال، تازه و تمیز شدن پوست از ذرات آلودگی سطحی شود.

گل و اسپری

محافظت از سلول های پوست

گلبرگ های رز و روغن گل رز حاوی آنتی اکسیدان های قوی فراوانی هستند که می توانند از سلول ها در برابر آسیب محافظت کنند. پژوهشی نشان داد که این آنتی اکسیدان ها خاصیت بالقوه مهار پراکسیداسیون لیپیدی را دارند که موجب محافظت قدرتمند سلولی می شود. آنتی اکسیدان های گلاب مواد مغذی لازم برای پوست را نیز تأمین می کنند.

تاثیر گلاب بر کاهش خطوط ریز و چروک

استفاده موضعی گلاب می تواند چین وچروک را کاهش دهد. گلاب به طور موقتی خطوط ریز را پر می کند و حتی به جلوگیری از ایجاد خطوط جدید کمک می کند. گلاب به دلیل اثرات ضدپیری اش در محصولات زیبایی برای کاهش چین وچروک پوست استفاده می شود.

گلاب برای کدام انواع پوست مفید است؟

۴ نوع پوست وجود دارد که هرکدام نیازهای خاص خودشان را دارند:

  • حساس: گلاب ماده ای ملایم است که برای پوست های حساس به سایر مواد مفید است.
  • چرب: گلاب چربی طبیعی پوست را متعادل می کند، بنابراین برای پوست چرب مفید است.
  • خشک: گلاب آب رسانی طبیعی است که رطوبت لازم پوست را تأمین می کند.
  • مختلط: گلاب چربی پوست را متعادل و به قسمت های خشک پوست آب رسانی می کند.

نحوه مصرف گلاب

می توانید گلاب را به تنهایی روی پوست استفاده کنید یا آن را با مرطوب کننده های پوست یا روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل ترکیب کنید. می توانید به روش های زیر از گلاب استفاده کنید:

  • از گلاب به جای تمیزکننده یا تونر برای آماده کردن پوست برای سایر محصولات استفاده کنید. پس از شستن صورت، گلاب را با اسپری روی صورت یا گردن بپاشید. سپس سرم یا سایر محصولات مدنظرتان را روی پوست بمالید و از مرطوب کننده استفاده کنید. صبح ها نیز از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • می توانید برای کاهش قرمزی پوست و سایر مشکلات پوستی و دریافت آنتی اکسیدان های مغذی، گلاب خالص بنوشید.
  • از اسپری گلاب برای پوست استفاده کنید. گلاب به تنهایی آن قدر مؤثر است که به مواد دیگری نیاز ندارد. برچسب تونر گلاب را بخوانید و دقت کنید عطر، رنگ مصنوعی، الکل یا مواد ناشناخته و ناآشنا نداشته باشد.
  • اگر ماسک صورتی را تهیه می کنید که به مایعات نیاز دارد، برای افزایش خواص آن به جای آب از گلاب استفاده کنید. استفاده از گلاب موجب می شود که ماسک مغذی تر شود. همچنین گلاب می تواند بوی مواد تشکیل دهنده بعضی ماسک ها را قابل تحمل تر کند.
  • می توانید گلاب را داخل بطری اسپری بریزید و با چند بار اسپری کردن آن، پوست را برای آرایش آماده کنید یا حتی پس از مدتی طولانی آرایش، صورت خود را تازه و شاداب کنید. گلاب خواص شاداب کنندگی، نرم کنندگی و روشن کنندگی دارد.
  • برای رفع خشکی پوست هر روز گلاب را روی قسمت های خشک مانند پشت دست ها، پاها و صورت اسپری کنید. برای پوست های به شدت خشک (مثلا در اگزما) پارچه ای را با گلاب مرطوب کنید و روی پوست قرار دهید. سپس با پارچه ای خشک روی آن را بپوشانید و بگذارید چند ساعت روی پوست بماند.
  • برای نرم و شفاف کردن پوست، گلاب را روی پد پنبه ای اسپری کنید. صبح و شب پس از تمیزکردن پوست، آن را به طور یکنواخت با پد پاک کنید. پد پنبه ای مانند لایه برداری ملایم عمل می کند و موجب نرم ترشدن پوست می شود.

مضرات و عوارض گلاب برای پوست صورت

اگرچه گلاب حاوی فواید و تاثیرات خوبی برای پوست انسان است اما گاهی اوقات برای برخی از افراد، با عوارض جانبی و مضراتی نیز ممکن است همراه باشد. برخی از مضرات و عوارض گلاب برای پوست:

  • احساس گزیدگی و سوزن سوزن شدن پوست
  • ایجاد قرمزی و بثورات پوستی
  • خارش
  • سوزش
  • التهاب پوستی

اگر بعد از مصرف گلاب دچار هر یک از موارد بالا شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می توانند نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (663 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان