دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / ورزش درمانی /

تاثیرات ورزش در جلوگیری از سرماخوردگی و درمان آن 

یکشنبه، 12 مرداد 1399
اگر می خواهید در این فصل سرما نخورید، ورزش منظم و متوسط بهترین راه است. یافته ها نشان می دهند که ورزش دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند و به مقابله با عفونت های ساده ای همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می کند.

ورزش و جلوگیری از سرماخوردگی


ورزش و فعالیت بدنی بخش مهمی از برنامه زندگی یک فرد برای سالم ماندن و جلوگیری از بیماری های مزمن است. فعالیت بدنی مداوم، تناسب کلی بدن شما را افزایش می دهد که این امر به تقویت دستگاه ایمنی کمک می کند.
ورزش منظم، دستگاه ایمنی را تحریک و فعال می کند که باعث می شود کمتر سرما بخورید. ورزش، تعداد و قدرت برخی از سلول های ایمنی بدن را ۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش می دهد. ورزش منظم قدرت دستگاه ایمنی در مقابله با عوامل بیماری زا از جمله ویروس های سرماخوردگی را افزایش می دهد. برخی از یافته ها حاکی از این است که ورزش های متوسط همچون ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی، رفتن یک روز در میان به باشگاه یا چند روز در هفته دوچرخه سواری، می تواند میزان سرماخوردگی را کمتر کند.

ک مطالعه نشان می دهد زنانی که روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی می کنند ۵۰ درصد کمتر از زنانی که ورزش نمی کنند، سرما می خورند. در این مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که پیاده روی منظم با افزایش گلبول های سفید خون ارتباط دارد. در تحقیق دیگری، محققان به این نتیجه رسیدند که تعداد سلول های T (نوع خاصی از گلبول های سفید خون) در افراد ۶۵ ساله ای که ورزش می کنند به اندازه افراد ۳۰ ساله است.

بهترین تمرینات ورزشی هنگام ابتلا به سرماخوردگی

پیاده روی

سرماخوردگی ممکن سطح انرژی بدن را تقلیل دهد، بنابراین شما انرژی کافی برای ورزش شدید در اختیار ندارید اما تنها با ۲۰ دقیقه پیاده روی می توانید فواید یک تمرین منظم را کسب کنید به علاوه علائم سرماخوردگی را نیز از بین می برد. اگر سینوس های شما کاملاً گرفته شده اند، پیاده روی باعث می شود تا شما عمیق تر نفس کشیده و به باز شدن سینوس،ها کمک کند.

اگر وضعیت بیماری شما به حدی است که فهمیدید هرگونه فعالیت باعث بدتر شدن بیماری و علائم آن می شود، تمرین را متوقف کرده و بر روی بهبودی و استراحت تمرکز کنید. نتایج تحقیقات نشان می دهند افرادی که تمرین منظم و مستمر دارند کمتر دچار بیماری می شوند.

یوگا

بدن هنگام مبارزه با عفونت ناشی از سرماخوردگی هورمون استرس کورتیزول را ترشح می کند و نتایج تحقیقات نشان می دهند تکنیک های از بین برنده استرس مثل یوگا و تکنیک های تنفس می توانند، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کنند. کشش های آرام درد ناشی از عفونت سرماخوردگی و عفونت سینوس ها را کاهش می دهد.

Qi Gong

ورزش Qi Gong از خانواده ورزش تایی چی، ورزشی آرام و متفکرانه مابین هنرهای رزمی و مدیتیشن قرار گرفته است. شدت این ورزش برای روزهای مریضی آنقدر کم است که عرق نمی کنید. سالیان طولانی است که این ورزش برای کاهش استرس و خشم، افزایش جریان خون و افزایش انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

در طب چینی این ورزش به خاطر تنظیم و توسعه انرژی بدن شناخته شده است. تحقیقات متعددی نشان داده اند ورزش Qi Gong توانایی افزایش عملکرد سیستم دفاعی بدن را دارد. یک تحقیق در ایالت ورجینیای آمریکا اعلام کرد شناگرانی که حداقل یک جلسه در هفته این ورزش را انجام داده اند ۷۰ درصد کمتر عفونت مسیر تنفسی نسبت به گروه کنترل را تجربه کردند.

رقص زومبا

رقص، زومبا و حتی گوش کردن به موسیقی شاد هنگام انجام کارهای شخصی در منزل به عنوان تکنیک های کاهش استرس تلقی می شوند. در واقع، یک تحقیق اثبات کرد ۵۰ دقیقه گوش دادن به موسیقی رقص باعث ترشح کمتر کورتیزول و ترشح بیشتر آنتی بادی های سرماخوردگی می شود که باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی خواهد شد. رقص با شدت کم باعث عرق ریزی کمتر و به علاوه فشار کمتر بر بدن می شود. در روزهای که مریض هستید رقص را با شدت و سرعت کم انجام دهید و سعی کنید از موسیقی لذت ببرید.

دویدن آرام

دکتر «Andrea Hulse» می گوید: اگر دویدن جزو برنامه تمرینی شما است پس نیازی نیست به خاطر سرماخوردگی آن را متوقف کنید. دونده ها ادعا کرده اند زمانی که دچار سرماخوردگی و مریضی شده اند دویدن باعث شده است تا آن ها زودتر بهبود پیدا کرده و احساس سلامتی کنند.

دویدن یک داروی طبیعی برای باز کردن سینوس ها و پاک کردن سر است و احساس راحتی به ورزشکار می دهد. بدن شما هنگام مریضی فعالیت زیادی در برابر عفونت موجود در بدن انجام می دهد، بنابراین می توانید شدت دویدن را کاهش دهید. کالج ورزش آمریکا توصیه می کند، اگر آنفلوآنزا دارید یا علائم بیماری زیر گردن مثل تهوع و استفراغ دارید به طور کامل دودین را از برنامه خود حذف کنید.

شدت و نوع ورزش در سرماخوردگی

به خاطر داشته باشید که ورزش بیش از حد می تواند اثر معکوس بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد .به این دلیل که ورزش های شدید باعث افزایش تولید هورمون استرس یعنی کورتیزول می شود. هورمون های استرس مهارکننده فعالیت سلول های طبیعی قاتل هستند. این سلول ها نوعی از سلول های سفید خون بوده که به عوامل ویروسی حمله کرده و بدن را از وجود آن ها پاک می کنند.

به ورزشکاران توصیه می شود که اگر علائم سرما خوردگی گردن به پایین و یا تب دارند از ورزش اجتناب کنند. مهمتر از همه، همیشه به آنچه که بدن شما به شما می گوید توجه کنید، اگر بیش از حد احساس خستگی می کنید، به ورزش کردن ادامه ندهید. احتمالاً بیش از هر وقت دیگری، آنچه نیاز دارید، استراحت کردن است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
سابمیت مقاله چیست؟