تاثیرات ویتامین C روی پوست

  شنبه، 18 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تاثیرات ویتامین C روی پوست
ویتامین C فواید زیادی برای بدن دارد. این ویتامین به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک می کند و همچنین نقش حیاتی در درخشان کردن پوست را ایفا می کند، چون حاوی آنتی اکسیدان است و باعث ساخت کلاژن می شود و از پوست در مقابل اشعه uv محافظت می کند.

ویتامین C

ویتامین C به فراوانی در اِپیدِرم (لایه ی بیرونی پوست) و دِرم (لایه ی داخلی پوست) یافت می شود. ویتامین C به دلیل برخورداری از خواص آنتی اکسیدانی و درنتیجه ضدسرطانی بودن و نیز نقشی که در تولید کلاژن ایفا می کند، در حفظ سلامت پوست مؤثر است. از همین روست که ویتامین C ازجمله محتویات اصلی محصولات ضدپیری به شمار می رود.مصرف ویتامین C به شکل خوراکی موجب افزایش تأثیر کرم ضدآفتاب در محافظت از پوست در برابر تابش اشعه های فرابنفش خورشید می شود، چراکه ویتامین C از تخریب سلولی می کاهد و نیز در فرایند التیام زخم و جراحات مؤثر است. همچنین ویتامین C به دلیل نقشی که در سنتز کلاژن طبیعی بدن ایفا می کند، در به تأخیر انداختن علائم پیری مؤثر است. التیام پوست های آسیب دیده و حتی در مواردی کاهش ظاهر چین و چروک ها از دیگر فواید ویتامین C به شمار می رود. مصرف کافی ویتامین C در ترمیم و پیشگیری از خشکی پوست نیز کارساز است.

ازآنجایی که این ماده در بسیاری از مواد غذایی و مکمل ها وجود دارد، کمبود ویتامین C به ندرت اتفاق می افتد. طبق توصیه ی رایج، روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C باید مصرف کرد. اگر احساس می کنید که ویتامین C کافی به بدن تان نمی رسد، به راهکارهای زیر توجه داشته باشید:

  • افزایش مصرف مرکبات مانند پرتقال؛
  • مصرف سایر منابع پایه گیاهی ویتامین C مانند توت فرنگی، بروکلی و اسفناج؛
  • مصرف آب پرتقال؛
  • مصرف مکمل ها (البته به شرط مشورت با پزشک)؛
  • استفاده از محصولات مراقبتیِ حاوی ویتامین C جهت درمان خشکی، قرمزی، چین وچروک و درمان لکه های پیری.

از جوانسازی تا رفع مشکلات پوستی با ویتامین سی

ویتامین c حاوی آنتی اکسیدان است و کلاژن سازی پوست را بالا می برد و از بروز نشانه های پیری جلوگیری می کند. ویتامینc خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد. به دلیل خاصیت کشسانی که به پوست می دهد چین و چروک و خطوط پوست را هم بهبود می بخشد.

استفاده مداوم از ویتامین c نه تنها در درخشندگی پوست بلکه برای مرطوب نگه داشتن و نرمی و لطافت پوست نیز مناسب است، مخصوصاً افرادی که پوست خشکی دارند باید به مراتب از ویتامین c بیشتری استفاده کنند. برای افزایش رشد موها و جلوگیری از پوسته شدن کف سر و ایجاد شوره و همین طور برای سفت شدن ناخن ها می توانید روی ویتامین c حساب کنید. همچنین به علت خاصیت ضد التهابی ویتامین c، برای جلوگیری از تخریب پوست توسط تابش آفتاب، بسیار مؤثر است؛ پس تا می توانید ازموادی که ویتامین c دارند استفاده کنید یا از انواع ماسک های ویتامینی برای پوست شفاف و زیبا بهره ببرید.

بهبود جای زخم و سوختگی ها

شواهد اولیه نشان می دهد که ویتامین C می تواند باعث تسریع در بهبود زخم شود و نیاز بیماران دچار سوختگی های شدید را به تهویه هوا کاهش دهد. آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین C به درمان جای زخم ناشی از سوختگی کمک می کنند.

مقدار بالای این ویتامین، سبب کاهش نشت مویرگی (خارج شدن پلاسمای خون از درون رگ به بافت های اطراف) می شود که بعد از سوختگی ایجاد می شود. همچنین از آنجاکه ویتامین سی به رشد بافت پوست جدید کمک می کند، به شکل حیرت انگیزی برای درمان زخم و سوختگی مفید است.

درمان آفتاب سوختگی

خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین، نقش مهمی در ترکیب کلاژن بازی کرده و به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند. مصرف ویتامین C خوراکی یا مصرف موضعی ویتامین C می تواند به بهبود بیماری ها کمک کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ویتامین C تنها باید به عنوان یک ماده افزودنی به کرم ضد آفتاب استفاده شود و نه به عنوان یک جایگزین برای آن.علاوه بر کرم ضد آفتاب طیف گسترده که از آسیب مضرات نور خورشید جلوگیری می کند، ویتامین C هم باعث کاهش اثرات اریتما ناشی از اشعه ماوراءبنفش UVB می شود. اریتما قرمزی سطح پوست است به صورتی که معمولا مویرگ های خونی سطحی در اثر آسیب یا حساس شدن گشاد می شوند.

کمک به درمان اگزما

یک روش مناسب برای درمان اگزما، ترکیب ویتامین C و زینک است. اگر به اگزما مبتلا هستید، مصرف ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C و ۱۵ میلی گرم زینک به صورت روزانه می تواند مکمل درمانی مناسبی برای شما باشد.

کمک به ساخت کلاژن

ویتامین سی یکی از اجزای مورد نیاز برای ساخت هیدوکسیپرولین و هیدروکسی لایزین است. بدن ما به این ترکیبات شیمیایی برای پیوند مولکول هایی که کلاژن تولید می کنند، نیاز دارد. ترکیبات مذکور همچنین خاصیت ارتجاعی و سفتی پوست را بالا می برد. کمبود کلاژن باعث کدر و مرده به نظر رسیدن پوست می شود. کلاژن از پایه باعث جوانی مجدد پوست می شود و چین و چروک و علائم پیری را کاهش می دهد.برای مراقبت بهتر از پوست این ۱۱ روش موثر برای جلوگیری از پیری پوست را از دست ندهید.

محافظت در برابر تغییر رنگ پوست

ویتامین C از DNA در مقابل واکنش های فتوشیمیایی محافظت می کند که می توانند منجر به ایجاد تومور، تغییر رنگ پوست و انواع مختلف سرطان پوست می شوند. این ویتامین همچنین تولید دیمر پیریمیدین را مهار می کند که علت اصلی ایجاد ملانوما در انسان است. علاوه بر این، ویتامین سی به کم رنگ شدن کک و مک ها و نشانه های پیری پوست، جوان سازی، لطافت و روشنی پوست کمک می کند.

بهبود بافت پوست

عروق خونی کوچکی زیر پوست وجود دارند که اکسیژن و مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت پوست را حمل می کنند. بدون مواد مغذی کافی، پوست خشک و خشن خواهد شد. کلاژن باعث تقویت ساختارهای رگ های خونی و این عروق خونی کوچک زیر پوست می شود. بر این اساس، کرم های حاوی ویتامین C باعث بهبود ظاهر و بافت پوست می شوند.از سوی دیگر، ویتامین سی باعث افزایش ساخت الاستین می شود. الاستین سبب ایجاد ضخامت، خاصیت ارتجاعی، محافظت و ترمیم سلول های پوستی می شود. سفتی پوست به حفظ رطوبت، افزایش گردش سلول های پوست و پر شدن و صاف شدن سطح پوست کمک می کند.

کاهش لکه های پوستی

لکه های پوست ممکن است به دلیل جای جوش یا دیگر آسیب های پوستی ایجاد شوند. پس از بهبود زخم، ممکن است رنگ پوست قسمت بهبود یافته نسبت به سایر قسمت های پوست شما تیره تر شود. ویتامین سی با در هم شکستن فرآیند رنگی شدن سلول های پوست، به مقابله با آن پرداخته و از بیشتر شدن آن پیشگیری می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (456 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (309 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (7 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (1 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند