فواید شگفت انگیز کدوتنبل برای سلامتی عموم بدن

  پنجشنبه، 17 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
فواید شگفت انگیز کدوتنبل برای سلامتی عموم بدن
کدوتنبل میوه ای زمستانی است که معتقدند منشا آن از آمریکای شمالی است. یک کدوتنبل عموماً در حدود 4 تا 8 کیلوگرم وزن دارد، در حالی که بزرگ ترین گونه کدوتنبل می تواند تا 34 کیلوگرم وزن هم داشته باشد

خواص و فواید شگفت انگیز کدوتنبل

کدوتنبل میوه ای زمستانی است که معتقدند منشا آن از آمریکای شمالی است. یک کدوتنبل عموماً در حدود 4 تا 8 کیلوگرم وزن دارد، در حالی که بزرگ ترین گونه کدوتنبل می تواند تا 34 کیلوگرم وزن هم داشته باشد.بعد از پختن، کدوتنبل رنگ ملایم و شیرینی دارد. یک واقعیت جالب در مورد کدوتنبل این است که آن ها گیاهان تک جنسی هستند، به این معنی که هر گیاه 2 گل های ماده و نر را دارند.گل ماده را می توان توسط تخمدان های کوچک در انتهای گلبرگ ها شناسایی کرد.کدو تنبل خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارد که از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می کند

کدو حلوایی همان طور که از نامش پیداست به خانواده ی کدو تعلق دارد. رنگ آن معمولا زرد پررنگ یا نارنجی تیره است و پوست ضخیم و ناصافی دارد. این کدو اشکال متفاوتی دارد اما معمولا قسمت پایینی آن از سرش بزرگ تر است. اندازه ی این میوه ممکن است خیلی بزرگ باشد. بزرگ ترین کدو حلوایی دنیا ۸۰۰ کیلوگرم وزن داشته است. کدو حلوایی طعم شیرینی دارد و می توانید خوراکی های متنوعی با آن درست کنید.

سوپ کدو حلوایی، پوره ی کدو حلوایی، خورشت کدو حلوایی، کیک و انواع شیرینی با طعم های جذاب و شیرین، همگی خوردنی های متنوع و پرخاصیتی هستند که می توانید با کدو حلوایی درست کنید و از خوردن آنها لذت ببرید. همان طور که می دانید کدو حلوایی جزو سبزیجات پاییزی و زمستانی است که در حال حاضر به وفور در بازار وجود دارد. پس حیف است که از خیر خواص آن بگذریم و این مجموعه ی نارنجی رنگ سرشار از عناصر قدرتمند و مفید برای سلامتی، مخصوصا سلامت قلب را نادیده بگیریم!

ارزش غذایی کدوحلوایی

کدوحلوایی یک ماده غذایی بسیار مغذی با میزان کالری اندک است. هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی حاوی مواد زیر است:

  • انرژی ۲۰ کیلوکالری
  • ویتامین ث ۸ درصد نیاز روزانه
  • پتاسیم ۷ درصد نیاز روزانه
  • مس، منگنز و ریبوفلاوین ۵ درصد نیاز روانه
  • ویتامین ای ۴ درصد نیاز روزانه
  • آهن ۳ درصد نیاز روزانه

تقویت سیستم ایمنی بدن

در فصل سرما، کدوحلوایی از بدن ما در برابر انواع ویروس ها محافظت می کند. چون حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود. رنگ نارنجی این کدوی خوشمزه سرشار از کاروتنوئید ها است. در بین این ترکیبات، بتاکاروتن برای سلامتی فوق العاده است، چون به بدن کمک می کند تا ویتامین A تولید کند. این ویتامین نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با ابتلا به بیماری های فصل سرما مقابله می کند. نتایج پژوهش های اخیر نشان داده است که این ویتامین برای سلامت روده ها بسیار ضروری است، چون باعث تقویت پرز هایی که سطح آن را پوشانده می شود و به این ترتیب به مقابله با عفونت ها کمک زیادی می کند. علاوه براین، ویتامین A می تواند از پیری زودهنگام قدرت بینایی پیشگیری کرده و باعث تقویت آن شود.

مناسب برای سلامت چشم ها

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد کدوحلوایی برای سلامت چشم ها مفید است. اول اینکه همان طور که گفته شد سرشار از بتاکاروتن است و به شبکیه چشم کمک می کند تا نور بیشتری جذب کند؛ بنابراین قدرت بینایی را سالم نگه می دارد. علاوه براین ترکیب مواد معدنی و ویتامین های موجود در این ماده غذایی باعث حفاظت چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری می شود. نتایج پژوهشی که در آمریکا انجام شده نشان می دهد افرادی که از دژنراسیون ماکولای چشم رنج می برند می توانند با مصرف مکمل حاوی ترکیب زینک، ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن و مس سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند. خوشبختانه کدوحلوایی نیز این ویتامین ها و مواد معدنی را به طور یکجا دارد و مصرف منظم آن می تواند به سلامت چشم ها کمک زیادی بکند.

گزینه ای برای مقابله با سندرم متابولیک

سندرم متابولیک باعث بروز یک سری مشکل در سلامتی می شود. اگر نمی دانید که این سندرم به چه معنایی است باید بگوییم که بزرگی و چاقی در ناحیه شکم را سندرم متابولیک می گویند. متأسفانه این مشکل نیز با بیماری های دیگری مانند پرفشاری خون، مشکلات قند خون و میزان تری گلیسیرید خون در ارتباط است. حتماً می دانید که عوامل ذکرشده نیز باعث افزایش خطر بروز بیماری های قلبی و دیابت می شوند. به عقیده متخصصان مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می تواند باعث کاهش سندرم متابولیک شود. برای جلوگیری از چاقی شکمی علاوه برای کنترل تغذیه باید تحرک بدنی مناسب نیز داشته باشید.

بسیار مفید برای فشارخون

کدو حلوایی حاوی میزان زیادی پتاسیم است؛ بنابراین تأثیر مثبتی روی سلامت عروق دارد. توصیه می کنیم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کنترل فشارخونتان از خواص کدوحلوایی و تخمه های آن غافل نشوید.

التیام بخش سوختگی ها

اگر در حین آشپزی یا کار های خانه دچار سوختگی و یا بریدگی و خراش روی پوست شده باشید می توانید از کدوحلوایی استفاده کنید. گوشت کدوحلوایی خام می تواند جای سوختگی و زخم های سطحی را تسکین دهد. برای این کار مقداری کدو را له کرده و روی پوست قرار دهید تا احساس سوزش آن برطرف شود.

مناسب برای رفع یبوست

افرادی که به طور مرتب دچار یبوست می شوند می توانند از فواید کدوحلوایی بهره مند شوند. چون این کدوی خوش رنگ سرشار از فیبر است و خاصیت ضدیبوستی دارد. کدوحلوایی برای افرادی که به مشکلات روده دچار هستند نیز توصیه می شود. تخمه های کدوحلوایی سرشار از آهن است و به این ترتیب برای مقابله با کم خونی و خستگی مفید هستند. اگر مضطرب هستید و استرس زیادی دارید و یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برید از خوردن تخمه های کدو غافل نشوید.

خاصیت ضدالتهابی

تخمه های کدوحلوایی خاصیت ضدالتهابی دارند و برای تسکین مجاری ادراری و گوارشی مفید هستند. برای مقابله با عفونت ادراری می توانید در کنار درمان های معمول از تخمه های کدوحلوایی نیز استفاده کنید تا التهاب ناحیه از بین برود.

مراقب باشید

اگر دارو های خاصی مانند لیتیوم (دارویی برای تثبیت حالت خلقی) مصرف می کنید بدانید که کدوحلوایی اندکی خاصیت ادرارآوری دارد و ممکن است برایتان مشکل ساز شود. علاوه براین امروزه در فروشگاه های مواد غذایی، محصولاتی به فروش می رسد که از کدوحلوایی تهیه شده اند. اما توصیه ما این است که خودتان این ماده غذایی را تهیه کرده و باسلیقه و مناسب با ذائقه خود مصرف کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (78 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!