دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

تاثیر سیگار بر سلامتی دهان و دندان 

یکشنبه، 31 فروردین 1399
حتما پیش از این بارها هشدارهای زیادی درباره مصرف سیگار شنیده اید و بارها خوانده اید که ترک سیگار خطرات بیماریهای جدی را تا حد زیادی کاهش میدهد. وقتی صحبت از بیماریهای مربوط به سیگار به میان می آید، همه به یاد مشکلات تنفسی و سرطان ریه می افتند اما کمتر کسی به بیماری و عفونت لثه به عنوان یکی از عوارض سیگار توجه میکند.

استعمال دخانیات یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری های دهان و دندان و به خصوص پوسیدگی دندانی است. سموم موجود در دود سیگار باعث بد رنگ شدن دندان ها، بيماري هاي لثه، لقي دندان ها و در موارد حاد منجر به سرطان دهان مي شود. همچنین به دنبال مصرف دخانیات، بزاق ترشح شده در دهان کاهش می یابد.

جلوگیری از آسیب سیگار و تنباکو به دندان های شما

تنباکو از بسیاری جهات به دندان های شما آسیب می رساند. سیگار توانایی دهان را برای مقابله با عفونت محدود می کند.سیگار کشیدن می تواند شما را در مقابل حمله باکتری ها بی دفاع کند.هنگامی که دهان شما قادر به مبارزه نیستند پلاک و باکتری ها غوطه ور می شوند.این امر منجر به مشکلات مختلفی مانند زرد شدن دندان می شود.هنگامی که شما سیگار می کشید سیستم ایمنی بدنتان ضعیف می شود.بدن شما به سختی می تواند از خود محافظت کند.ناگهان ساخت و ساز تارتاریک مسئله مهم می شود.زیرا بدن شما نمی تواند عفونت بالقوه را از بین ببرد.گردش خون در دهان شما وقتی که سیگار می کشید به شدت کاهش می یابد.ذرات تنباکو همچنین می تواند دندان ها را مالش دهد و پوشش محافظتی مینای دندان را از بین ببرد.برخی از مارک های تنباکو جویدنی هستند. درهنگام جویدن و زمانی که شما تنباکو را در دهان خود برای مدت طولانی نگه می دارید شما در معرض پوسیدگی دندان بیشتری قرار می گیرید.

مصرف دخانیات چگونه بر روی بافت های دهان و دندان اثر می گذارد؟

غالب مردم از مضرات سیگار برای سلامتی بدن آگاهند و می دانند که مصرف دخانیات باعث بیماری های متعددی بر روی نسوج بدن می شود و حتی ممکن است منجر به مرگ شخص نیز گردد. ولیکن عده ای اثرات مخرب سیگار بر روی سلامتی بافت دهان و دندان را باور ندارند و یا نسبت به آن ناآگاهند. مصرف دخانیات باعث بد رنگ شدن دندان ها، بیماریهای لثه و دندان و لقی دندان ها می گردد و در موارد حاد منجر به سرطان دهان می شود.

چطور لثه ها در اثر دخانیات آسیب می بینند؟

سیگار دارای اثرات زیادی بر روی دهان است که می تواند منجر به تضعیف لثه ها و ایجاد بیماری های پریودنتال شود. سیگاری ها ۶۲.۲ درصد بیشتر از سایر افراد مستعد دریافت بیماری های غیر معمول هستند. بیش از ۴۰ درصد از همه بیماران پریودنتال را سیگاری ها تشکیل می دهند. مشکل زمانی ایجاد می شود که باکتری ها در دهان یا لثه و یا بافت نرم اطراف آن باعث التهاب می شوند. سپس لثه های ملتهب به زودی بیماری های پریودنتال را در خود رشد می دهند.

سیگار کشیدن و خرابی دندان

سیگار کشیدن برای بدن و سلامتی انسان بسیار مضر می باشد و زمینه ساز بسیاری از بیماری های خطرناک مانند انواع سرطان ها است. یکی از قسمت هایی از بدن که با کشیدن سیگار تهدید می شود قسمت دهان و دندان ها می باشد. سیگار یکی از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار در بیماری های لثه است و می تواند باعث به وجود آمدن سرطان لثه و از بین بردن زیبایی و سلامت دندان ها شود و همچنین کشیدن سیگار درصد درمان موفقیت آمیز بیماری های لثه را پایین می آورد.

درمان ایمپلنت در افراد سیگاری نسبت به سایر افراد ممکن است با مشکل مواجه شود. افراد سیگاری که دارای بیماری قند می باشند بیشتر از سایرین در معرض میکروب های بیماری زای داخل دهان و تخریب بافت دندانی می باشند. سیگار لکه هایی را بر روی دندان ها به جای می گذارد و موجب بیماری های لثه و افتادن دندان ها می گردد. سیگار باعث تغییر رنگ دندان و زرد شدن دندان ها می شود. سیگار به آنزیم های بزاقی آسیب رسانده و باعث کاهش ترشح آن ها می گردد. افراد سیگاری باید حتما در هنگام مراجعه به دندان پزشک و بعد از آن از کشیدن سیگار خودداری کنند .

چگونه سیگار کشیدن با سرطان ارتباط پیدا می کند؟

غالب مردم نسبت به این مساله که سیگار عامل سرطان ریه و مجاری تنفسی است آگاهند، اما از این که عامل اصلی سرطان های دهان نیز می باشد بی اطلاعند. در سال هزاران نفر به علت سرطان های دهان ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند. لق شدن دندان ها از مهمترين تاثيرات مصرف دخانيات است دود سيگار حاوي سموم زيادي است كه اين سموم در همان محل ورود جذب نسج نرم مي شوند. با توجه به اينكه معمولاً افراد سيگاري كمتر به بهداشت دندان هاي خود توجه مي كنند، جذب سموم دود سيگار باعث افزايش پوسيدگي دندان ها مي شود. ترك سيگار نخستين و مهمترين اقدام براي جلوگيري از آسيب ديدن دندان هاست.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه