تاول زدن سقف دهان چیست؟

  چهارشنبه، 17 دی 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
تاول زدن سقف دهان چیست؟
سقف دهان شامل یک صفحه استخوانی در جلو و یک قسمت غیر استخوانی در پشت است. این ها با هم،به عنوان یک مانع بین حفره دهانی و بینی عمل می کنند. با گذشت زمان و بر اثر دلایلی این بخش از دهان ممکن است دچار ورم و برآمدگی شود.

سقف دهان شامل یک صفحه استخوانی در جلو و یک قسمت غیر استخوانی در پشت است. این ها با هم،به عنوان یک مانع بین حفره دهانی و بینی عمل می کنند. با گذشت زمان و بر اثر دلایلی این بخش از دهان ممکن است دچار ورم و برآمدگی شود. این مشکل میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

تورم بر روی سقف دهان ممکن است به چند علت بالقوه باشد، که بیشتر آنها با حداقل درمان حل می شود. در موارد کمتر رایج، تورم ممکن است به علت شرایط جدی تر باشد. در کنار ورم کام دهان ممکن است چندین علامت دیگر وجود داشته باشد که شاید نشان دهنده مشکل خاص و جدی باشند. مهمترین علائمی که ممکن است همراه با ورم سقف دهان بروز کنند عبارتند از:

  • بولدرها یا زخمهای دیگر
  • دهان خشک یا خشکی دهان
  • اسپاسم عضلانی

موارد زیر در تاول زدن سقف دهان بسیار مهم و ضروری هستند که پس از مشاهده کردن آن ها باید هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید :

  • در برخی مواقع در مخاط دهان، نقاطی به رنگ سفید ديده مي شود. رنگ سقف دهان به طور طبیعی صورتی رنگ است پس به تغییر رنگ آن خیلی باید اهمیت داده شود .
  • با مشاهده ی زخمی در مخاط دهان که دردی به همراه ندارد ، بطور مثال کناره های زبان یا کف دهان و با مراجعه ی به موقع به پزشک می توان از بیماری های احتمالی جلوگیری نمود .
  • این زخم امکان دارد بر اثر ضربه ای که به دهان وارد شده، بوجود آمده باشد که پس از ۱۴ _ ۱۰ روز بهبود می یابد .
  • برخی مواقع تاول های بزرگ و یا کوچکی در دهان مشاهده می شود که پس از مدتی پاره می شوند و احساس سوزش را بوجود می آورند ، این ها موارد دسته اي از بیماری هایی هستند که برخی مواقع با علائم پوستی همراه هستند

تاول زدن سقف دهان

موارد زیر در تاول زدن سقف دهان بسیار مهم و ضروری هستند که پس از مشاهده کردن آن ها باید هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید :

  • مشاهده ی قرمزی در دهان: وجود این قرمزی می تواند ناشی از حساسیت باشد بطور مثال پس از تعویض خمیر دندان، رنگ لثه و یا مخاط دهان تغییر کند و قرمز شود .
  • امکان دارد پس از خوردن غذا و یا نوشیدنی های داغ در مخاط دهان سوختگی ایجاد شود .
  • برخی دیگر از تغییر رنگ ها در دهان در زیر دندانهاي مصنوعی ايجاد مي شود که با سوزش همراه است. این مورد نوعي قارچ است که با درمان به موقع می توان آن را درمان کرد .
  • گاهی تغییر رنگ بر اثر مصرف آنتی بیوتیک است که این مورد هم نشان دهنده ی قارچ داخل دهانی است .
  • در برخی مواقع هم احساس سوزش و دردي در دهان به وجود مي ايد بي انكه چيزي قابل مشاهده باشد كه مي تواند دلايل بسياري از جمله ديابت، قارچ و .... باشد.

آسیب فیزیکی

یکی از شایع ترین دلایل لکه قرمز یا زخم بر روی سقف دهان ، صدمات ناگهانی مانند بریدگی یا سوختگی است. این ممکن است به دلیل نوشیدن چیزی خیلی داغ یا از خوردن غذایی باشد که به سبب آن نوعی کبودی در اثر گاز گرفتن و جویدن بوجود آید.

سایر شرایطی که می تواند منجر به آسیب فیزیکی یا کبودی دهان شوند عبارتند از :

  • دندان های مصنوعی که دیگر به درستی بر روی هم نمی آیند
  • لبه ی یک دندان شکسته
  • پر کردن دندان ها به صورت ناهموار یا تاج ها یا پل های از قبل ایجاد شده که شکسته شده باشند
  • حساسیت یا واکنش آلرژیک به مواد خاص در برخی از خمیر دندان ها یا دهانشویه ها

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که، دو هفته به بافت آسیب دیده مهلت دهید تا دوباره احیاء شود. در صورت تداوم لکه های قرمز، توصیه می شود برای تشخیص بیماری به دندانپزشک مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان