تورم زبان کوچک و علل آن

  سه شنبه، 06 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
تورم زبان کوچک و علل آن
اگرچه نادر است، uvula و مناطق اطراف آن می توانند متورم شوند. قرمزی، درد و التهاب Uvula به اووولیت گفته می شود. uvula در پشت دهان آویزان است و ممکن است به دلیل باکتری و عفونت های ویروسی متورم شود. التهاب همچنین ممکن است شامل قرمزی، سوزش، خارش، تورم یا سوزش باشد.

سقف دهان معمولا به دو بخش اصلی تقسیم می شود. یکی از آن ها قسمت سفت و سخت در جلو و دیگری قسمت نرم در پشت زبان می باشد. زبان کوچک معمولا در پشت گلو دیده می شود که از وسطِ ناحیه نرمِ سقف دهان، آویزان شده است. زبان کوچک از مخاط های ترشحی ساخته شده که این مخاط ها باعث اتصال آن به سقف دهان می شوند و یک بافت عضله ای محسوب می گردند که بزاق دهان پس می دهند . زبان کوچک بسیار منعطف است و عملکردهای بسیار متفاوتی دارد.

علائم تورم زبان کوچک

اگرچه نادر است، uvula و مناطق اطراف آن می توانند متورم شوند. قرمزی، درد و التهاب Uvula به اووولیت گفته می شود. uvula در پشت دهان آویزان است و ممکن است به دلیل باکتری و عفونت های ویروسی متورم شود. التهاب همچنین ممکن است شامل قرمزی، سوزش، خارش، تورم یا سوزش باشد. اگر سیستم ایمنی بدن قادر به از بین بردن ارگانیسم مضر مانند ویروس یا باکتری نباشد، ممکن است uvula آلوده شود. با یووولیت، فرد ممکن است احساس کند که چیزی در قسمت پشت گلو آنها گیر کرده است و همچنین در بلع مشکل دارد. در بعضی موارد ممکن است صدا نیز تحت تأثیر قرار گیرد.

علائم دیگر عبارتند از:

تنفس، گلو درد، لوزه های متورم، بزاق بیش از حد، عینک زدن، نارسایی بینی، تب، درد، درد یا بلع دردناک

علل تورم زبان کوچک

عفونت های باکتریایی و ویروسی مانند استرپ گلو، مونوکلئوز یا عفونت های دستگاه تنفسی می توانند باعث یووولیت شوند. اوولیت عفونی به طور معمول با سایر شرایط مانند عفونت دهان یا گلو بروز می کند. هر یک از این شرایط می تواند منجر به التهاب در گلو شود، که ممکن است منجر به اووولیت شود.

سایر علل ابتلا به اوولیت شامل موارد زیر است:

  • آلرژی

واکنش های آلرژیک می تواند باعث ایجاد مایعات در گلو یا دهان و در نتیجه تورم شود. این می تواند نتیجه یک واکنش آلرژیک به مواد غذایی یا حتی نیش حشرات باشد. واکنش آنافیلاکسی یا شوک بسیار خطرناک است و نیاز به فوریت پزشکی دارد.

  • ژنتیک

لب شکری یا شکاف کام صفت مادرزادی است که روی سقف دهان تأثیر می گذارد. این می تواند باعث بزرگتر شدن محل uvula، خارج از محل، کوچک شدن یا حتی مفقود شدن آن شود. اگر به نظر نمی رسد علائم در حال بهتر شدن است یا به نظر می رسد رو به وخامت است، برای افراد مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنند. در صورت بروز واکنش آلرژیک، افراد همیشه باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشند. برای مشخص کردن علت دقیق، آزمایش های تصویربرداری ممکن است انجام شود. اگر پزشک احساس کند که اوولوی متورم ممکن است به دلیل عفونت نوعی باشد، ممکن است سواب های گلو یا نمونه خون گرفته شود. پزشکان اغلب می توانند بعد از معاینه متوجه یووولیت شوند، اما برای تأیید تشخیص ممکن است آزمایش خون، کشت یا تصویربرداری دستور داده شود. در برخی موارد، علت دقیق اووولیت ممکن است مشخص نشود.

چگونگی تشخیص پزشک

پزشک به منظور تشخیص دقیق و علت یابی، آزمایش های عکس برداری را انجام می دهد. اگر احساس کند که ورم و یا بزرگ شدن زبان کوچک شما به خاطر نوع مشکلات گلو و عفونت است، ترشحات گلو و نمونه خون شما را بررسی می کند.همچنین ممکن است که پزشکان از آزمایش خون و عکسبرداری اشعه ایکس هم برای تشخیص استفاده کنند. در بعضی از موارد علت اصلی بزرگ شدن زبان کوچک همیشه مبهم باقی می ماند.

اگر علائم زیر را مشاهده کردید، حتماً سریعاً به پزشک مراجعه کنید :

  • بلع شدیداً سخت
  • کم آبی
  • تنفس سخت
  • خونریزی یا ترشح از زبان کوچک
  • درد غیر قابل کنترل
  • تب و دل درد
  • احساس خفگی در صدا

چه زمانی به اورژانس مراجعه کنید :

پوست یا لب آبی ، بنفش یا خاکستری ، سرگیجه یا حمله شدید ، حتماً باید با اورژانس تماس بگیرید که پزشکان در این شرایط معمولا آنتی بیوتیک تجویز می کنند تا عفونت های باکتریایی از بین برود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (509 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (38 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (8 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!